FITNESS

Γυμναστική το καλοκαίρι: Τι να προσέξεις όταν η θερμοκρασία χτυπάει «κόκκινο»

Pexels

Όταν ασκούμαστε, παράγουμε εσωτερική θερμότητα, την οποία το σώμα αντιμετωπίζει με τον ιδρώτα, απομακρύνοντας το θερμό αίμα προς το δέρμα. Όταν όμως η θερμοκρασία περιβάλλοντος αυξάνεται, αυτή η διαδικασία δυσκολεύει. 

Είτε τρέχεις, είτε παίζεις μπάσκετ ή απλά κάνεις το καθημερινό σου περπάτημα, η γυμναστική το καλοκαίρι, μπορεί να γίνει πραγματικά δύσκολη υπόθεση. Παρακάτω σού παρουσιάζουμε τους πιθανούς κινδύνους και τρόπους με τους οποίους μπορείς να προφυλαχθείς, χωρίς να επηρεαστεί η fitness ρουτίνα σου.

Γυμναστική το καλοκαίρι: Πώς επηρεάζουν οι υψηλές θερμοκρασίες το σώμα;

Γυμναστική το καλοκαίρι: Τι να προσέξεις όταν η θερμοκρασία χτυπάει «κόκκινο» Pexels

Η σωματική άσκηση σε υψηλές θερμοκρασίες, προκαλεί επιπλέον άγχος στο σώμα. Τόσο η ίδια η άσκηση όσο και η θερμοκρασία και η υγρασία του αέρα, μπορούν να αυξήσουν τη θερμοκρασία του πυρήνα του σώματος. Για να δροσιστεί, το σώμα στέλνει περισσότερο αίμα για να κυκλοφορήσει μέσω του δέρματος. Αυτό αφήνει λιγότερο αίμα στους μύες, κάτι που με τη σειρά του αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό. Εάν η υγρασία είναι επίσης υψηλή, το σώμα αντιμετωπίζει πρόσθετο στρες, επειδή ο ιδρώτας δεν εξατμίζεται εύκολα από το δέρμα. Αυτό ανεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος σε ακόμα πιο ψηλά επίπεδα.

Οι παθήσεις που σχετίζονται με τη γυμναστική το καλοκαίρι

Υπό κανονικές συνθήκες, το δέρμα, τα αιμοφόρα αγγεία και το επίπεδο εφίδρωσης προσαρμόζονται στη θερμότητα. Αλλά αυτά τα φυσικά συστήματα ψύξης, μπορεί να αποτύχουν εάν εκτεθείς σε υψηλές θερμοκρασίες και υγρασία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το ίδιο συμβαίνει όταν ιδρώνεις πολύ, χωρίς να καταναλώνεις αρκετά υγρά. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τη mayoclinic μπορεί να είναι μια από τις παρακάτω παθήσεις που σχετίζονται με τις αυξημένες καλοκαιρινές θερμοκρασίες.

  • Θερμικές κράμπες

Οι θερμικές κράμπες, είναι επώδυνες μυϊκές συσπάσεις που μπορεί να εμφανιστούν με την άσκηση. Συμβαίνουν λόγω της απώλειας νατρίου που αναπληρώνεται από υποτονικά διαλύματα με αποτέλεσμα την υπονατριαιμία από αραίωση. Συχνότερα προσβάλλονται οι γάμπες, οι γλουτοί, οι κοιλιακοί και οι βραχιόνιοι μύες. Σπάνια συνυπάρχει πυρετός αλλά συχνά οι κράμπες εμφανίζονται ώρες μετά την άσκηση. Σε ένα θερμό περιβάλλον, μη εγκλιματισμένα άτομα εμφανίζουν υψηλό κίνδυνο εμφάνισης κραμπών λόγω της αυξημένης συγκέντρωσης ηλεκτρολυτών στον ιδρώτα τους.

  • Θερμική συγκοπή και κατάρρευση που σχετίζεται με την άσκηση

Η συγκοπή θερμότητας είναι ένα αίσθημα ζαλάδας ή λιποθυμίας που προκαλείται από υψηλές θερμοκρασίες, που συχνά εμφανίζεται μετά από παρατεταμένη ορθοστασία ή απότομη ορθοστασία μετά από παρατεταμένη καθιστική περίοδο. Η κατάρρευση που σχετίζεται με την άσκηση, είναι αίσθημα ζάλης ή λιποθυμίας αμέσως μετά την άσκηση και μπορεί να συμβεί ειδικά εάν σταματήσεις να τρέχεις απότομα.

  • Θερμική εξάντληση

Με τη θερμική εξάντληση, η θερμοκρασία του σώματός σου αυξάνεται. Ο πυρετός μπορεί να συνοδεύεται από ναυτία, εμετό, αδυναμία, πονοκέφαλο, λιποθυμία και εφίδρωση. Χωρίς θεραπεία, η θερμική εξάντληση μπορεί να οδηγήσει σε θερμοπληξία.

  • Θερμοπληξία

Η θερμοπληξία είναι μια απειλητική για τη ζωή κατάσταση έκτακτης ανάγκης, που εμφανίζεται όταν η θερμοκρασία του σώματος, ξεπερνά τους 40 βαθμούς. Μπορεί να συνοδεύεται από σύγχυση, ευερεθιστότητα, πονοκέφαλο, προβλήματα στον καρδιακό ρυθμό, ζάλη, λιποθυμία, ναυτία, έμετο, προβλήματα όρασης και κόπωση. Χρειάζεται άμεση ιατρική φροντίδα για να αποτραπεί εγκεφαλική βλάβη, ανεπάρκεια οργάνων ή ακόμα και θάνατος.

Δώσε προσοχή στα προειδοποιητικά σημάδια

Όταν κάνεις γυμναστική το καλοκαίρι, έχε τον νου σου για σημάδια και συμπτώματα, που μπορεί να σχετίζονται με τη ζέστη. Ανάμεσα σε αυτά τα συμπτώματα, μπορεί να είναι:

  • Κράμπες στους μύες
  • Ναυτία ή εμετός
  • Αδυναμία
  • Κούραση
  • Πονοκέφαλος
  • Υπερβολική εφίδρωση
  • Ζάλη
  • Σύγχυση
  • Χαμηλή πίεση αίματος
  • Αυξημένος καρδιακός ρυθμός
  • Οπτικά προβλήματα

Εάν εμφανίσεις κάποιο από αυτά τα συμπτώματα, φρόντισε να μειώσεις άμεσα τη θερμοκρασία του σώματός σου και να ενυδατωθείς. Ένα δροσερό μπάνιο μπορεί επίσης να σε βοήθησει.

 

Γυμναστική το καλοκαίρι  με τις κατάλληλες προφυλάξεις

Αν οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού δεν είναι αρκετά καλός λόγος για να σε κρατήσουν πίσω από το πρόγραμμα γυμναστικής σου, φρόντισε να λάβεις τις απαραίτητες προφυλάξεις:

  • Παρακολούθησε τη θερμοκρασία

Δώσε προσοχή στις μετεωρολογικές προβλέψεις. Μάθε ποια αναμένεται να είναι η θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης δραστηριότητάς σου.

  • Εξοικειώσου

Εάν έχεις συνηθίσει να ασκείσαι σε εσωτερικούς χώρους ή σε πιο δροσερό καιρό, μην πας τα πράγματα στα άκρα. Μπορεί να χρειαστούν τουλάχιστον μία έως δύο εβδομάδες για να προσαρμοστεί το σώμα σου στη ζέστη.

  • Να ξέρεις το επίπεδο της φυσικής σου κατάστασης

Εάν αποφάσισες να ξεκινήσεις πρόσφατα γυμναστική, να είσαι ιδιαίτερα προσεκτική όταν προπονείσαι στη ζέστη. Το σώμα σου μπορεί να έχει χαμηλότερες αντοχές. Μείωσε την ένταση της άσκησης και κάνε συχνά διαλείμματα.

  • Πίνε πολλά υγρά

Η αφυδάτωση είναι βασικός παράγοντας για την εμφάνιση των παραπάνω παθήσεων. Βοήθησε το σώμα σου να ιδρώσει και να δροσιστεί παραμένοντας καλά ενυδατωμένη.

  • Ντύσου κατάλληλα

Τα ελαφριά, φαρδιά ρούχα βοηθούν στην εξάτμιση του ιδρώτα και σε κρατούν πιο δροσερή. Απόφυγε τα σκουρόχρωμα ρούχα, τα οποία μπορούν να απορροφήσουν τη θερμότητα.

  • Απόφυγε τον μεσημεριανό ήλιο

Προτίμησε να κάνεις τη γυμναστική σου το πρωί ή το βράδυ. Εάν είναι δυνατόν, ασκήσου σε περιοχές με σκιά ή μετέφερε την προπόνηση στο στο νερό, σε μια πισίνα ή στη θάλασσα.

  • Μην ξεχνάς το αντηλιακό σου

Αν ασκείσαι σε εξωτερικούς χώρους, το καλοκαίρι ο ήλιος, χωρίς την κατάλληλη προστασία, μπορεί να προκαλέσει ηλιακά εγκαύματα, μειώνοντας την ικανότητα του σώματος να ρίξει τη θερμοκρασία του με φυσικό τρόπο.

  • Plan B

Εάν ανησυχείς για τη ζέστη ή την υγρασία, μείνε σε εσωτερικό χώρο. Πήγαινε στο γυμναστήριο, περπάτησε μέσα σε ένα εμπορικό κέντρο ή ανέβα σκάλες μέσα σε ένα κλιματιζόμενο κτίριο.