OPINIONS

Ποιος σκέφτηκε το trailer του TV Queen με τις «βασικιές» και τις «κακομοίρες» να του δώσουμε ένα βραβείο μισογυνισμού;

TV Queen Trailer

Πώς μέσα σε 15 δευτερόλεπτα μπορείς να αναπαράξεις όλα τα κλισέ για τις γυναίκες παρουσιάστριες; Πάτα play στο trailer του TV Queen που το κάνει να φαίνεται τόσο εύκολο για να μάθεις.

Τι είναι το TV Queen; 

Το νέο ριάλιτι του OPEN TV Queen αναζητά την επόμενη επόμενη παρουσιάστρια/άοκνη συνεχίστρια της λαϊκής τηλεοπτικής κληρονομιάς αυτού του ημιβαλκανικού κράτους. Το πρώτο τρέιλερ κυκλοφόρησε χθες 13/4 και μας πονάει πολύ- στα μυαλά μας κυρίως-. Το νέο ριάλιτι θα βγει στον αέρα μετά το Πάσχα, με παρουσιάστρια την Ιωάννα Μαλέσκου και διευθυντή της ακαδημίας τον Ανδρέα Μικρούτσικο. Η νέα παραγωγή της Barking Well θα μεταδίδεται 5 μέρες την εβδομάδα (και διαφημίζεται ήδη το μαλλιοτράβηγμα των υποψηφίων τηλεπαρουσιασστριών, καθόλου προβληματικό δεν φάνηκε σε κανέναν αυτό το στερεότυπο). Θα υπάρχει και μια κριτική επιτροπή για να βαθμολογεί τις wannabe παρουσιάστριες. 

Τι είδαμε στο trailer και αναρωτιόμαστε γιατί;

Υποτιμητικά σχόλια και βλέμματα γεμάτα ανταγωνισμό, pick me επαγγελματίες παίκτριες ριάλιτι. Τις αφιλτράριστες, passive aggressive, γεμάτες τοξικότητα σκέψεις ενήλικων γυναικών που συστήνονται σε άλλες ενήλικες γυναίκες και κριτικάρουν τα πάντα. Όπως όλα δείχνουν, η ίντριγκα θα είναι βασικό συστατικό επίτευξης τηλεθέασης και μια ετεροντροπή απλώθηκε ήδη στην ατμόσφαιρα.

Δεν χτυπάμε παλαμάκια, ούτε το θεωρήσαμε αστείο σίγουρα. Ενοχλεί τους άνδρες παραγωγούς να είναι αλληλέγγυες οι γυναίκες στην ελληνική τηλεόραση; Πουλάει περισσότερο η αναπαραγωγή επικίνδυνων σεξιστικών προτύπων όταν κάνεις απενοχοποιημένα ριάλιτι «ξεκατινιάσματος»; Η γυναικεία ενδυνάμωση δεν έχει χώρο στο TV Queen;

Υπενθύμιση Νο 1948593: Ο σεξιστικός λόγος δεν είναι αθώος. Είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο αναπαραγωγής και διατήρησης  πατριαρχικών δομών και φυσικά των ανισοτήτων.

Γιατί υπάρχουν ακόμη τέτοια ριάλιτι; 

«Τα καλύτερα προϊόντα της τηλεόρασης είναι τα σκουπίδια της και κανένας δεν απειλείται πραγματικά από αυτά». Η σοφία ανήκει στον διαπρεπή αμερικανό αναλυτή Neil Postman, πρώην επικεφαλής του Τμήματος επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και πραγματικά αποκρυσταλλώνει την θεωρία ότι οι πληροφορίες που μεταδίδει η τηλεόραση είναι εντελώς στερημένες ιδιαίτερου νοήματος για τον τηλεθεατή, ο οποίος τις αντιμετωπίζει σαν ένα αστείο θέαμα χωρίς σημασία. Κι αυτό θα μπορούσε να δικαιολογήσει τα νούμερα τηλεθέασης της εκπομπής που όλοι αγαπήσαμε αλλά λιγότεροι βλέπαμε. Ναι, για το Μουσικό Κουτί λέω.

Πώς θα δημιουργηθούν νέοι πανελίστες, καινούργια πρόσωπα για εξώφυλλα στα περιοδικά που κανείς δεν διαβάζει και θέματα για εκπομπές χιουμοριστικές; Διαφορετικά, θα έπρεπε να εκσυγχρονιστεί όλο το τηλεοπτικό σύστημα και δεν θέλει να το κάνει αυτό, στρουθοκαμηλίζει με την εξέλιξη και πιστεύει ότι το κοινό αυτά θέλει. Θέλει δηλαδή να βλέπει παρατράγουδα με πιο ωραίο μακιγιάζ και στυλίστα; Τα νούμερα τηλεθέασης δεν συμφωνούν.  Τι άλλο είχε πει ο Neil Postman; «Υπάρχουν οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα που θα εξυπηρετηθούν καλύτερα αν επιτρέψουν σε έναν μεγάλο, ημιαγράμματο πληθυσμό να ψυχαγωγείται μέσα από τον μαγικό κόσμο». 

Η εύκολη συνταγή για νούμερα είναι η ίντριγκα στο TV Queen;

Οι γυναίκες στην τηλεόραση δέχονται καθημερινή κριτική από τους τηλεθεατές στα social και κάνουν καριέρα σε έναν επαγγελματικό στίβο που έχει κανονικοποιήσει τον ανταγωνισμό, τον ατομικισμό, την ίντριγκα, το κουτσομπολιό.

Η ελληνική τηλεόραση φαίνεται ότι επιδοκιμάζει αποκλειστικά γυναίκες που θεωρούν τις ρυτίδες και τα επιπλέον κιλά ό,τι χειρότερο συνέβη στη ζωή τους και διατηρεί πρότυπα ομορφιάς που αρνούνται να κοιτάξουν τον εαυτό τους χωρίς κάμερες με φίλτρα στην οθόνη.

Είναι ένας ανδροκρατούμενος χώρος (όσον αφορά τα άτομα με πραγματική εξουσία, εκείνα που διαχειρίζονται τα οικονομικά του καναλιού) και δεν φημίζεται για τα φεμινιστικά του ιδεώδη. Το trailer του TV Queen μπορεί να φαίνεται εξαιρετικά ρεαλιστικό στους ανθρώπους που δουλεύουν ήδη στην τηλεόραση. Κι αυτό, είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο που παραμένει δήθεν αόρατος.