ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Η Εύη Λαχανά και η sustainable Laouta κάνουν διεθνώς περήφανη την Κάρπαθο με το πιο cool beauty brand

Φωτογραφίες: Ladylike.gr / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

O κόσμος της ομορφιάς δεν είναι μόνο γεμάτος «θαυματουργά» ελιξίρια, κρέμες και αρώματα. Ο κόσμος της ομορφιάς είναι οι άνθρωποί του: Αφενός, οι άνθρωποι που με τη φιλοσοφία, την αισθητική, τις γνώσεις, τα βιώματα και τα χέρια τους βρίσκονται πίσω από κάθε εκχύλισμα, συσκευασία, προϊόν, φόρμουλα, brand name κλπ αφετέρου, όλοι εμείς, που καθημερινά δοκιμάζουμε, γράφουμε, συζητάμε, χρησιμοποιούμε προϊόντα ομορφιάς. Και τι πιο ενδιαφέρον και όμορφο, οι δεύτεροι να μαθαίνουμε- πόσο μάλλον να γνωρίζουμε- τους πρώτους.

 

 

Η πρώτη μου «πιο στενή» γνωριμία με τη Laouta– ένα από τα πιο «ηθικά» ελληνικά brand ομορφιάς που πλέον μπορώ να χαρακτηρίσω- ήταν στην Δανία, τέτοιες μέρες (Νοέμβριος ήταν) 3-4 χρόνια πριν σ’ ένα κατάστημα κοντά στο Tivoli. Τότε, ψάχνοντας μεταξύ άλλων για μυστικά και αγαπημένα προϊόντα ομορφιάς των γυναικών στη Δανία (η περιέργεια της beauty editor βλέπεις) «έπεσα» πάνω σ’ ένα ελληνικό μυστικό ομορφιάς- brand από τη Κάρπαθο με χειροποίητα φυτικά καλλυντικά, περιβαλλοντική συνείδηση και minimal αισθητική, με υπερ-φανταστικά λάδια βαθιάς ενυδάτωσης. Πολύ το κρύο στη Δανία κι όπως καταλαβαίνεις, η αγορά έγινε πριν καλά καλά σκεφτώ πως αγόραζα ένα φυτικό προϊόν ομορφιάς- εν προκειμένω ένα λάδι σώματος- με άγρια βότανα και πρώτες ύλες Made in Greece.

Τέσσερα περίπου χρόνια μετά, αρχές Νοέμβρη, με αφορμή το μεγάλο αφιέρωμα του LadyLike στο γυναικείο επιχειρείν βρέθηκα στο εργαστήριο της Laouta στον Πειραιά, με την Εύη Λαχανά, CEO του brand, να συζητάμε τα πάντα: Το πώς ξεκίνησε, την απόφαση να δημιουργήσει το δικό της brand, τον τρόπο που η Laouta στηρίζει στην πράξη το sustainability (κάτι που χαρακτηρίζει το brand από την πρώτη μέρα της δημιουργίας του), την επιλογή να μένει πιστή στις αξίες της, τα μεγαλύτερα challenges που είχε να αντιμετωπίσει- αντιμετωπίζει ως γυναίκα επιχειρηματίας, τις συμβουλές που θα έδινε σε μία γυναίκα που θέλει να ανοίξει τη δική της επιχείρηση σήμερα, τις γυναίκες στην Κάρπαθο και αυτές που την εμπνέουν, την έμπνευσή της για τα επόμενα λανσαρίσματα και τη ρουτίνα ομορφιάς της.

Να πω σ’ αυτό το σημείο πως στα προϊόντα Laouta δεν περιέχονται ορυκτέλαια, σταθεροποιητές, parabens, συνθετική γλυκερίνη, σιλικόνη και η φυσικότητα των προϊόντων, τις περισσότερες φορές, αγγίζει το 100%.

– Πότε και πώς ξεκίνησε η ιστορία της Laouta; 

Όταν τελείωσα τις σπουδές το 2008 προσπαθούσα να βρω δουλειά πάνω στο αντικείμενό μου- είμαι γεωπόνος– αλλά τότε, οι συνθήκες στην Ελλάδα δεν ευνοούσαν πολύ στον τομέα της εργασίας. Ασχολήθηκα με την αρχιτεκτονική τοπίου, μετά ήρθε η οικονομική κρίση, σταμάτησα και έπειτα, έπιασα δουλειά ως σερβιτόρα. Επειδή όμως, πάντα ήθελα να ασχοληθώ πάνω σ’ αυτό που είχα σπουδάσει, ξεκίνησα να φτιάχνω με τη μητέρα μου, η οποία είναι χημικός μηχανικός, χειροποίητα σαπούνια με βότανα αυτοφυή από το χωράφι μας στην Κάρπαθο, ελαιολάδου κρύας μεθόδου, αρχικά ως χόμπι, προσφέροντάς τα ως δώρα σε φίλους και έπειτα, για να βγάζω το χαρτζιλίκι μου. Τότε- μιλάμε για το 2010- δεν ήταν καθόλου της μόδας. Βέβαια, στο σπίτι μας, πρέπει να πω, πως πάντοτε θυμάμαι να υπήρχαν βότανα αλλά και να έχουμε ερεθίσματα για να ερχόμαστε πιο κοντά στη φύση (ο μπαμπάς μου είναι γεωπόνος και η αδερφή μου κτηνίατρος).

Στην ουσία, με τη μητέρα μου εξετάζαμε πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα βότανα για καλλωπιστικούς σκοπούς, φτιάχναμε τα εκχυλίσματά τους και πειραματιζόμασταν πάνω σ’ αυτά (πώς εκχυλίζεται το κάθε ένα, πώς μπορεί να είναι κάποιο πιο αρωματικό, να έχει μεγαλύτερη διάρκεια, ένταση κλπ) και έπειτα, τα προσθέταμε μέσα στα σαπούνια.

– Πώς πήρες την απόφαση να ξεκινήσεις το δικό σου brand;

Αργότερα, λαμβάνοντας μεταξύ άλλων θετικό feedback από τα σαπούνια που δίναμε (σχετικά με την αποτελεσματικότητάς τους κλπ), αποφασίσαμε να κάνουμε το χόμπι μας, brand- φτιάξαμε το packaging, επιλέξαμε το όνομα Laouta που είναι τοπωνύμιο της περιοχής- το χωράφι μας- στην Κάρπαθο που η μαμά μου μάζευε τα βότανα και κάπως έτσι, ξεκινήσαμε! Από οικοτεχνία περάσαμε στα εργαστήρια!

Προσωπικά, μου άρεσε ο συνδυασμός της παραδοσιακής πλάκας σαπουνιού με την πιο μοντέρνα, προσεγμένη συσκευασία. Το 2012 ξεκίνησε η πώληση και το 2014 ανοίξαμε το πρώτο Laouta κατάστημα στον Πειραιά.

– Πώς η Laouta υποστηρίζει στην πράξη ένα πιο βιώσιμο μέλλον;

Η αλήθεια είναι πως υιοθετήσαμε μία βιώσιμη φιλοσοφία όχι για να το λέμε απλώς ή επειδή είναι trend (τότε που ξεκινήσαμε ομολογουμένως, δεν ήταν και καθόλου τάση). Για εμάς είναι τρόπος ζωής.

Η διαδικασία παραγωγής των προϊόντων πραγματοποιείται στο εγκεκριμένο και πλήρως εξοπλισμένο εργαστηριακό μας χώρο και δίνει έμφαση στην ποιότητα, επιλέγοντας 100% φυτικές πρώτες ύλες που διαλέγονται μια προς μια, κυρίως από Έλληνες παραγωγούς. Χειροποίητα και σε μικρές ποσότητες, έχοντας βάση τους το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και τα εκχυλίσματα των άγριων βοτάνων είναι μερικά από τα στοιχεία που κάνουν τα laouta natural products ξεχωριστά. Οι συσκευασίες όλων των προϊόντων είναι βιοδιασπώμενες ή ανακυκλώσιμες. Ήμασταν από τους πρώτους παγκοσμίως που το 2015 δημιουργήσαμε μία χάρτινη custom συσκευασία (tube) για το Repair Balm. Σε οτιδήποτε καινούργιο, πλέον το πρώτο πράγμα που κοιτάζω είναι αν είναι οικολογικό και βιώσιμο. Ακόμη, ήμασταν από τους πρώτους στην Ελλάδα που έβαλαν στην παραγωγή τους το βιοπλαστικό- παράγεται από ζαχαροκάλαμο και αφήνει μηδενικό αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα (η συσκευασία στα αντηλιακά, τα beach body oils κλπ). Το κομμάτι του sustainability δεν αφορά όμως μόνο τα προϊόντα και τις συσκευασίες. Αφορά ακόμη τη συμπεριφορά απέναντι στους υπαλλήλους, τους προμηθευτές, τη δίκαιη αμοιβή, το να μη υπάρχει εκμετάλλευση σε κανένα στάδιο παραγωγής, να μην κάνεις «εκπτώσεις» για να είσαι παντού ρίχνοντας την ποιότητα ή στερώντας από κάποιον την αμοιβή του.

«Ως εταιρία προτιμούμε να είμαστε πάνω απ’ όλα σωστοί με τους ανθρώπους μας. Πρώτη του μήνα θέλω να πληρώνω τους υπαλλήλους εδώ, στο εργαστήριο και τους προμηθευτές μας και τα χρήματα που περισσεύουν, είναι αυτά που μένουν σ΄ εμάς».

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

– Ποια είναι τα μεγαλύτερα challenges που αντιμετωπίζεις μέχρι στιγμής ξεκινώντας τη δική σου επιχείρηση ως γυναίκα;

Ομολογουμένως, ως γυναίκα επιχειρηματίας μέχρι στιγμής δεν μπορώ να πως κάποιος με έχει κάνει να αισθανθώ υποδεέστερα. Πιστεύω, πως επιχειρηματικά, αυτό που μετράει, ανεξαρτήτως φύλου, είναι το να τακτοποιεί κανείς έγκαιρα τις οικονομικές του εκκρεμότητες. Ενδεχομένως κάποιοι να πίστευαν πως θα μπορούσαν εύκολα να μου αλλάξουν γνώμη ή να περάσουν τη δική τους με τσαμπουκά- πράγμα που ενδεχομένως να μην σκέφτονταν αν ήμουν άντρας. Από την άλλη πλευρά, ως γυναίκα εργαζόμενη, αρκετά challenges είχα να αντιμετωπίσω όταν δούλευα σε περιβάλλοντα με περισσότερους άντρες όπως στον χώρο της εστίασης.

«Ως νέα μαμά δύο παιδιών και επιχειρηματίας, δεν έχω σταματήσει να δουλεύω. Αυτό είναι πραγματικό challenge!»

Κανείς δεν μπορεί να σ’ αντικαταστήσει εύκολα. Έχω μεγάλη βοήθεια από τον σύζυγό μου. Είμαστε δύο.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

– Τι θα συμβούλευες μία γυναίκα που θέλει να ανοίξει τη δική της επιχείρηση σήμερα;

Θα της έλεγα πως χρειάζεται διάβασμα, γνώσεις, αρκετή δουλειά, υπομονή και επιμονή στο στόχο και να είναι ευγενική με όλους. Πρέπει να είσαι ταπεινός και να μελετάς τα πάντα. Να μαθαίνεις από το καθετί. Δεν χρειάζεται τουπέ.

«Υπάρχει ένα ρητό που λέει ”work hard and be kind” και αυτό είναι το πιο σημαντικό για εμένα».

Επίσης, δεν θεωρώ πως χρειάζονται θυσίες. Όταν έχεις ένα σκοπό ή έχεις επιλέξει να κάνεις κάτι που αγαπάς νομίζω πως αυτή είναι κι η απασχόλησή σου, το χόμπι σου, η αγάπη σου, το παιδί σου. Δεν το βλέπω ως θυσία. Εκτός αν λες κάνω παιδιά και θυσιάζομαι. Το βλέπω σαν ευχαρίστηση. Είναι επιλογή μου αυτό που κάνω. Θα θυσίαζα στην πραγματικότητα πράγματα, αν δούλευα κάπου που δεν μου άρεσε. Θα θυσίαζα τον ελεύθερό μου χρόνο, την οικογένειά μου που θα την έβλεπα λιγότερο. Εγώ θέλω να έρθω στην δουλειά. Μαλώνω με τον άντρα μου ποιος θα έρθει στη δουλειά (γέλια).Έτσι το βλέπω εγώ.

 

– Από πού αντλείς έμπνευση για τα επόμενα λανσαρίσματα;

Αντλώ την έμπνευσή μου από πολλά πράγματα. Από εμένα την ίδια, τις δικές μου ανάγκες ως γυναίκα. Σκέφτομαι, δηλαδή, εγώ τι θα ήθελα να έχω στην καθημερινή μου φροντίδα, τί θα μου άρεσε να έχω στο σπίτι μου, τί θα ήθελα να χρησιμοποιώ πιο εύκολα και πιο γρήγορα. Δίνω αρκετή σημασία στην αισθητική- πάντα μου άρεσαν οι συσκευασίες, η αρχιτεκτονική, η ομορφιά. Και σίγουρα, παρακολουθώ όλα αυτά που «τρέχουν» στο εξωτερικό. Με εμπνέουν πράγματα που αποπνέουν μία ανεπιτήδευτη, καθόλου υπερβολική, ομορφιά. Ένα ωραίο στυλ, μία influencer που μου αρέσει, τα χρώματα, η ελληνική φύση, τα πάντα… Όλα, μπορούν να συμβάλουν σ’ αυτό.

– Υπάρχουν γυναίκες που σε εμπνέουν;

«Με εμπνέουν οι γυναίκες που έχουν δει τον κόσμο και τον συνεχίζουν να τον ανακαλύπτουν. Που είναι δημιουργικές, δυναμικές, ανεξάρτητες, που προσπαθούν να γίνουν ανεξάρτητες».

Το θεωρώ πολύ σημαντικό. Είναι κάτι που αναφέρω συνέχεια στις γυναίκες που εργάζονται στη Laouta και είναι πιο μικρές ηλικιακά. Να είναι ανεξάρτητες. Να ψάχνονται, να ταξιδεύουν, να ανοίγουν τους ορίζοντές τους, να εργάζονται. Έτσι όπως το συζητάμε τώρα, η γιαγιά μου ήταν μια έμπνευση για εμένα…Ήταν ακριβώς έτσι.

Η Κάρπαθος είναι ένα μητριαρχικό νησί. Οι γυναίκες είναι δυναμικές, είχαν- έχουν την περιουσία και τον πρώτο λόγο σ’ όλα (ακόμη και τώρα), στην οικογένεια αλλά και μέσα στην επιχείρηση. Αυτό ξεκίνησε την παλιά εποχή καθώς οι άντρες έφευγαν ναυτικοί και έμεναν πίσω αναγκαστικά οι γυναίκες. Κάπως έτσι είναι και η οικογένεια μου…

«Η γιαγιά μου, η θεία μου, η μητέρα μου παρόλο που είναι Γερμανίδα το πήρε όλο αυτό, η προγιαγιά μου στην Κάρπαθο, όλες τους ήταν γυναίκες πολύ δυναμικές που έβγαζαν το ψωμί τους, που ήταν η κολώνα της οικογένειας, που ήταν δημιουργικές, που χειρίζονταν τα πράγματα».

Αυτό το στοιχείο υπάρχει μέσα μου και δεν μπορώ να δεχθώ το αντίθετο. Ίσως αυτό είναι το λάθος μου, πως δεν μπορώ δηλαδή να δεχτώ ότι υπάρχει και το αντίθετο. Κάπως με λυπεί όταν βλέπω γυναίκες να είναι 100% εξαρτώμενες ή που δεν προσπαθούν/ δεν τους ενδιαφέρει να μορφωθούν, όχι με την έννοια της σπουδής, αλλά της εξέλιξης.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

– Ποια είναι η καθημερινή σου ρουτίνα ομορφιάς και ποια Laouta προϊόντα δεν αποχωρίζεσαι;

«To Repair Balm είναι αυτό που έχω πάντα μαζί μου και χρησιμοποιώ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας- το χρησιμοποιώ από τις παρανυχίδες μου, έως στο μωρό που έχει ξηροδερμία, στον μεγάλο μου γιο, στον άνδρα μου, σ’ όλους».

Στη βραδινή ρουτίνα μου χρησιμοποιώ το Cleansing Dust για να καθαρίσω το πρόσωπό μου και στη συνέχεια, το Milky Mist που είναι πολύ τονωτικό και ενυδατικό. Στο τέλος χρησιμοποιώ και το Repair Balm στο πρόσωπο ή το σώμα μου. Αυτά περιλαμβάνει η ρουτίνα μου τώρα ως πολύ νέα μαμά. Υπό άλλες συνθήκες, επειδή βάφομαι για να έρθω στην δουλειά χρησιμοποιώ το Balm to Milk στον καθαρισμό του προσώπου μου και συνεχίζω με το Milky Mist. Κάθε βράδυ χρησιμοποιώ λάδι προσώπου. Όποια skincare προϊόντα βγάζω τα χρησιμοποιώ πρώτα εγώ η ίδια. Επίσης, μετά το μπάνιο, μου αρέσει να χρησιμοποιώ λάδια σώματος. Τα balms και τα έλαια είναι αυτά που μας χαρακτηρίζουν σαν εταιρία, άλλωστε.

– Τι έρχεται στο μέλλον;

Δεν θα πω ακόμα…Είναι ακόμη στο μυαλό μου ως ιδέες. Τα Χριστούγεννα, όμως, μπορώ να πω πως ετοιμάζουμε ένα επετειακό kit που θα έχει μέσα τα best sellers σε mini sizes..Μου αρέσουν τα Χριστούγεννα και πάντα κάναμε ωραία πράγματα, όπως τα κεριά σόγιας “melomakarono” που ήμασταν οι πρώτοι που τα βγάλαμε το 2018.

Laouta Εύη Λαχανά Φωτογραφίες: Ladylike.gr / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

– Το motto σου…

Θα πω το motto που βάζουμε πάνω και στις συσκευασίες των προϊόντων μας: ”Stay Fabulous and Sustain Life” με την έννοια ότι μπορείς να είσαι ένα οικολογικό brand, να έχεις, γενικότερα, μία πιο sustainable φιλοσοφία, χωρίς  να χάνεις το fun στοιχείο σου.

«Είναι ωραίο να είσαι fun και sutainable συγχρόνως. Δηλαδή, να είσαι ο εαυτός σου, να αισθάνεσαι όμορφη, λαμπερή, μυρωδάτη χωρίς να επιβαρύνεις το περιβάλλον. Έτσι το αισθάνομαι τουλάχιστον εγώ».

Θα βρεις τα προϊόντα Laouta, στο Laouta Shop στον Πειραιά (Νοταρά 44), στο laoutashop.com και σε επιλεγμένα καταστήματα.