Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24Media
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Η Άννα Μάσχα απαλλάσσει κάθε ρόλο που της δίνουν από τη μετριότητα

MUA & HAIR STYLIST: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΕΘΕΝΙΤΗ

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ MIRA ME ATHENS (ΕΡΜΟΥ 118, ΑΘΗΝΑ) ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ

Όταν κάνεις συνεντεύξεις με τους ανθρώπους που θαυμάζεις, υπάρχει πάντα κίνδυνος να απογοητευτείς. Γνωρίζοντας από κοντά μια αγαπημένη σου ηθοποιό που σε συγκίνησε η ερμηνεία της, μπορεί να διαπιστώσεις ότι η πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σου. Μετράω στο κεφάλι μου πόσες φορές είδα, ως θεατής, την Άννα Μάσχα και στην υπόκλισή της κοκκίνισαν τα χέρια μου από το χειροκρότημα. Από την πρώτη φορά που την είδα στο Μιστέρο Μπούφο, μέχρι την τελευταία στην πολυσυζητημένη παράσταση Έγκλημα και Τιμωρία: Αθήνα, δεν με απογοήτευσε ποτέ. Της το λέω, επιτέλους, και τη βλέπω να μου λέει ντροπαλά, με μια αξιολάτρευτη συστολή, «ευχαριστώ». Λες και πιστεύει ότι το κάνω μηχανικά, από ευγένεια. Κι έτσι, ακόμη μια φορά, με συγκινεί η Άννα Μάσχα.

Η Άννα Μάσχα είναι πιο ροκ από όσο πιστεύουμε. Αυτοί που δεν τη γνωρίζουμε παρά μόνο από τους τηλεοπτικούς της ρόλους. Γιατί φαντάζομαι ότι οι δικοί της άνθρωποι ξέρουν πόσο δεν τη νοιάζει η αναγνωρισιμότητα, η γκλαμουριά και το δήθεν και ήταν μαζί της στις συναυλίες στο Ρόδον. Προσωπικά, μου πήρε αρκετή ώρα να αφομοιώσω την επιθυμία της να μην ρετουσαριστεί καμία φωτογραφία της. Έχω τόσο συνηθίσει τα φιλτραρισμένα πρόσωπα σε εξώφυλλα περιοδικών και Instagram που μου φάνηκε αφύσικη η ανάγκη μιας αναγνωρίσιμης ηθοποιού να αποτυπωθεί το πρόσωπό της με ρυτίδες.

Η Άννα Μάσχα όμως κράτησε τον εαυτό της μακριά από τις ψευδαισθήσεις που δημιουργούν τα social media επιλέγοντας, συνειδητά, να απέχει. Της λέω ότι το θαυμάζω και απορεί. Η Άννα Μάσχα δεν δέχεται το θαυμασμό που προκαλεί στο κοινό της γιατί πιστεύει ότι κάνει απλά τη δουλειά της. Στο Προξενιό της Ιουλίας, ο ρόλος της ως Χάδω, είναι ένας ακόμη λόγος να δεις αυτή τη σειρά (που ήδη έχει πιστό τηλεοπτικό κοινό και δικαιολογημένα). Η Άννα Μάσχα είναι η πιο λατρεμένη «κακιά» της σεζόν.

Outfit: Marks & Spencer/ Ankle Boots: Tsakiris Mallas

Η Άννα Μάσχα είναι από τον Πειραιά, μένει χρόνια στη Νεάπολη Εξαρχείων, πριν το gentrification, τα υψηλά ενοίκια και τους τουρίστες που σέρνουν στα σπασμένα πεζοδρόμια τις βαλίτσες με τα ροδάκια. Είναι απόφοιτος του Εθνικού αλλά από το 1992 ως το 2008 ζούσε (σχεδόν κυριολεκτικά) στο θέατρο Αμόρε. Δεν πήρε ποτέ το πτυχίο της Αγγλικής Φιλολογίας. Δεν ήταν αυτό το πεπρωμένο της.

«Έχω δουλέψει περίπου δύο χρόνια σε φροντιστήριο αγγλικών. Μου άρεσε περισσότερο η τάξη, παρά να κάνω ιδιαίτερα. Είχα προτάσεις να κάνω μαθήματα. Στο δεύτερο έτος πέρασα και στο Εθνικό»

Κάτι που μάλλον χαροποίησε τη μητέρα της, που είχε δώσει εξετάσεις στο Εθνικό γιατί ήθελε να γίνει ηθοποιός. Και μάλλον, η κόρη πραγματοποίησε το όνειρο που της κληροδότησε.

«Νομίζω ασυνείδητα έγινε και βρέθηκα εκεί. Ναι, χάρηκε η μητέρα μου. Ο πατέρας αναγκάστηκε να πει το “ναι”. Φυσικά και ήρθε να με δει στο Shopping and Fucking» (σσ. Θρυλική παράσταση του Θωμά Μοσχόπουλου στο Αμόρε, που συγκέντρωσε όλο το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας στον Εξώστη του Αμόρε).

Κι αφού μιλήσαμε για την προϊστορία (όπως χαρακτηριστικά είπε η Άννα Μάσχα για εκείνα τα χρόνια) και ξεπεράσαμε την αμηχανία της πρώτης γνωριμίας, μου επέτρεψε να την ρωτήσω τα πάντα. 

-Γιατί λέτε σε συνεντεύξεις σας ότι είστε πια μια μεγάλη γυναίκα;

Αισθάνομαι κάποιες φορές μεγάλη. Βλέπεις τον χρόνο που έχει περάσει στον καθρέφτη. Δεν με παίρνει από κάτω. Έκανα ωραία ζωή. Δεν έκανα όλα όσα ονειρεύτηκα, είναι μια πικρή ιστορία τα ταξίδια. Αλλά, ναι, έζησα ωραία. Τα ίχνη του χρόνου στο πρόσωπό μου είναι η απόδειξη ότι έζησα. Μου δίνουν και τη θέση στο μετρό γιατί είμαι μεγάλη (σσ: της λέω ότι προφανώς της παραχωρούν τη θέση τους γιατί την αναγνωρίζουν).

-Αλλάζουν πολλά στη ζωή μιας γυναίκας όταν έρχεται ένα παιδί; 

Θα ήθελες να έχεις 52 ώρες. Δεν έχω πια προσωπική ζωή. Η καθημερινότητα μιας γυναίκας με παιδί είναι εντελώς διαφορετική από την προηγούμενη ζωή της.

Η Άννα Μάσχα μπήκε στο σαλόνι μας παίζοντας στο σίριαλ Αυτή η νύχτα μένει τη Διαμάντω. Μια τραγουδίστρια που τραγουδά καψουριάρικα λαϊκά. Η Άννα Μάσχα ήταν μόνιμη θαμώνας στο Ρόδον. Δεν ήξερε τον κόσμο των νυχτερινών μαγαζιών και μελέτησε για τον ρόλο την Κατερίνα Στανίση. Και γνωρίστηκαν πέρυσι.

«Έκανα την έρευνά μου. Μου άρεσε ο τρόπος που κρατούσε το μικρόφωνο. Στη συναυλία Αυτή η νύχτα μένει Live στο θέατρο Πέτρας δεν υπήρχε περίπτωση να μην τη γνωρίσω. Είναι τεράστια προσωπικότητα».

Outfit: Benetton®/ Γόβες:Tsakiris Mallas

-Ξέρετε ότι τα μέρη που έχουν σφραγίσει μεγάλο κομμάτι της ζωής σας είναι πλέον σούπερ μάρκετ; 

Ναι, το Αμόρε. Κάποια στιγμή βρέθηκα μπροστά και πάγωσα. Ζούσαμε εκεί. Θυμάμαι τα γέλια. Τη δημιουργικότητα. Ήταν η οικογένεια του Αμόρε. Και το Ρόδον έγινε σούπερ μάρκετ. Είναι οι αναμνήσεις μιας ολόκληρης πόλης, όχι απλά οι δικές μου. 

-Κινείστε ακόμη με τα λεωφορεία και το μετρό; Δεν σας αναγνωρίζουν όλοι;

Μα δεν οδηγώ. Ένας από τους λόγους που μένω στο κέντρο είναι αυτός. Μας έλεγαν όταν κάναμε τη Νύχτα ότι δεν θα μας αφήνουν σε ησυχία και θα μας σταματούν στο δρόμο. Ευτυχώς, δεν συνέβη. Είναι πάντα καλοδεχούμενη η αναγνώριση. Αλλά, δεν με πολιορκούν οι παπαράτσι.

Τα τηλεοπτικά σίριαλ είναι μια εντελώς διαφορετική συνθήκη από εκείνη των παραστάσεων. Τα γυρίσματα δεσμεύουν τον χρόνο και την καθημερινότητα των ηθοποιών. Είναι πολύωρα. Και κουραστικά. 

«Πέρυσι δούλευα σχεδόν 15 ώρες. Με παραστάσεις και τηλεόραση. Και πόσο ρομποτικά να πας σε αυτή τη δουλειά; Δεν μπορείς. Δεν σε παίρνει. Μόνο μερικές στιγμές απλής διεκπεραίωσης μπορεί να υπάρξουν. Ειδικά όταν κάνεις πράγματα που σου αρέσουν και πηγαίνουν καλά. Είμαι μια εργαζόμενη μητέρα, όπως πολλές γυναίκες. Ναι, αισθάνεσαι ότι μπορεί να καταρρεύσεις κάποιες μέρες. Συνεχίζεις».


-Τα μαλλιά σας δεν στεναχωριέστε όταν τα κόβετε για τους ρόλους; 

Άννα Μάσχα: Η τέχνη μου ορίζει το μήκος και το χρώμα των μαλλιών. Όπως και πολλά άλλα. 

– Ήταν εύκολο να βιοπορίζεστε μόνο από τη δουλειά του ηθοποιού στα χρόνια του Αμόρε; 

Ήμουν μισθωτή στο Αμόρε. Άνεργη έμεινα πρώτη φορά με την κρίση. Όχι απλά επιβιώναμε, αλλά δημιουργούσαμε. 

-Πώς και δεν δουλέψατε στην ιδιωτική τηλεόραση τότε που έδινε μεγάλους μισθούς στους ηθοποιούς; 

Είχα κάποιες προτάσεις, είχα κάνει δοκιμαστικά. Δεν με πήραν. Έκανα δύο παραστάσεις τον χρόνο, με απαιτητικές πρόβες. Πέρασαν τα χρόνια. Η σχέση μου με την τηλεόραση δεν ήταν στενή. Όταν είσαι νέος, δεν κάθεσαι να δεις τηλεόραση. Δεν είχαμε τότε smartphones. Δεν ήμασταν μπροστά από μια οθόνη όλη την ώρα. Είχα όμως αγαπημένη σειρά, τα Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά. Και συνεργάστηκα με τον Κουτσομύτη στην τηλεόραση, στα Ματωμένα Χώματα, όταν έκλεισε το Αμόρε.

Φόρεμα: Marks & Spencer/ Cow Boots:Tsakiris Mallas

-Κάνατε πάντα επιτυχίες στο θέατρο; Με sold out;

Έχουμε ακυρώσει παράσταση επειδή ήρθαν λιγότεροι θεατές από τον θίασο. Αν αποτύχει μια παράσταση, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ήταν μια κακή παράσταση, μπορεί απλά να μην κατάφερε να συναντηθεί με το κοινό που της άξιζε. Συνήθως, αν πετύχει μια παράσταση τη σωστή στιγμή δεν χρειάζεται το Instagram. Λειτουργεί ακόμα στο θέατρο το από στόμα σε στόμα. Μια παράσταση ακόμη και σε μια τρύπα με δύο άτομα στη σκηνή μπορεί να βρει τον δρόμο της. 

-Παρακολουθείτε τα νούμερα τηλεθέασης; 

Τα γνωρίζω. Και με κάνει χαρούμενη η επιτυχία τους.

-Δεν έχετε καμία σχέση, μα καμία με τον χαρακτήρα της Διαμάντως. Σωστά;

Και η Διαμάντω δεν έχει καμία σχέση με τη Χάδω. Ακόμη αναρωτιέμαι ποιος με πρότεινε για τον ρόλο της Διαμάντως. Μου πήρε καιρό να αποφασίσω αν θα κάνω το μεγάλο βήμα. Σημασία για μενα είχε και το cast και είπα το «ναι». Ήξερα τον Γιάννο Περλέγκα, την Ηλιάνα Μαυρομάτη, την Κόρα Καρβούνη, τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Βασίλη Μπισμπίκη, τον Γιάννη Στάνκογλου.  Πλέον μαθαίνω πώς λειτουργεί και ο χώρος της τηλεόρασης. Μου άφησε ωραίες εντυπώσεις η περσινή χρονιά. Άλλωστε, στη δουλειά είμαι στρατιώτης. Αυτό είναι κάτι που μας έμαθαν και στο Εθνικό. Αν αργούσες, είχες θεμα. Έπρεπε να είσαι τυπικός. Ναι, δούλευα με σπουδαίους σκηνοθέτες. Είμαι σίγουρη όμως ότι και οι νέοι σκηνοθέτες θα φτιάξουν τον μύθο τους.


-Τη Χάδω πώς την προσεγγίσατε; 

Αν τη γνώριζα,δεν θα τη συμπαθούσα. Έχει όμως τους λόγους της που είναι έτσι. Δεν δικαιολογείται όμως τόση κακία. Έχει πολλά απωθημένα και καταπιεσμένα συναισθήματα. Υπάρχει μια κοινή μοίρα που την ενώνει με τον αδελφό της. 

 

-Τι συμβουλές θα δίνατε σε μια νέα ηθοποιό και στον 24χρονο εαυτό σας;

Δεν θεωρώ ότι είμαι σε θέση να δώσω συμβουλές ζωής.

Στην 24χρονη Άννα Μάσχα θα έλεγα να μην παίρνει στα σοβαρά πολλά πράγματα. Δεν χρειαζόταν τελικά. 

-Η μητέρα σας ερχόταν ως μεγάλη θαυμάστριά σας σε κάθε παράσταση. Τώρα, σας βλέπει; 

Ναι, στημένη μπροστά στην τηλεόραση, ξενυχτάει μαζί μου. Κι εγώ με βλέπω στην τηλεόραση. Δεν έχω ποτέ σιγουριά 100% για τον εαυτό μου. Προσπαθώ να διατηρώ την ανασφάλειά μου σε επίπεδα δημιουργικότητας, όχι, ακυρωτικότητας. Η σιγουριά είναι ακυρωτική. 

-Γιατί δεν έχετε social media;

Ήταν μια συνειδητή απόφαση να μην ασχοληθώ. Αναγνωρίζω ότι είναι ένα εργαλείο δουλειάς. Αλλά δεν μπορώ να μπω στο παιχνίδι με τους followers. Δεν διαθέτω τόσο χρόνο. 

-Ανασφάλεια με την εικόνα σας δεν έχετε;

Άννα Μάσχα: Δεν υπήρξα ποτέ καρακουκλάρα για να επενδύσω σε αυτό. Είναι δώρο η μεγάλη ομορφιά. Ξέρετε κάτι, δεν θέλω να γίνεται ανελέητο photoshop στις φωτογραφίες μου. Δεν θέλω να γίνω 20άρα.  

-Είστε όμως εργασιομανής; 

Δεν είμαι εργασιομανής. Θέλω να ζω με αξιοπρέπεια. Είναι βιοποριστικοί οι λόγοι που κάνω θέατρο και τηλεόραση. Δεν είναι χόμπι. Δεν είμαι όμως από τους ανθρώπους που τρέχω από δουλειά σε δουλειά. Βέβαια, με αυτή τη δουλειά ελάχιστες φορές θυμάμαι να έχω κάνει Χριστούγεννα στο σπίτι με την οικογένειά μου. 

-Έχω την αίσθηση ότι υπάρχει ηλικιακός ρατσισμός απέναντι στις γυναίκες ηθοποιούς. 

Ισχύει. Οι γυναίκες ηθοποιοί στις ενδιάμεσες ηλικίες είναι σε αμηχανία. Όταν γίνουν ηλικιωμένες, ξαναποκτούν ενδιαφέρον για το θέατρο και τους ρόλους. Οι περισσότεροι κλασικοί συγγραφείς στο θέατρο αγαπούν τη νεότητα.

Info: Η Άννα Μάσχα πρωταγωνιστεί στη σειρά του Alpha (Τετάρτη με Παρασκευή, 22:40, Το Προξενιό της Ιουλίας. Στις 20 Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει και στην παράσταση του Εθνικού, Όλοι Εμείς Πουλιά, που σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.