OPINIONS

To Uniqlo μηνύει το Shein για αντιγραφή. Έλα, δεν το πιστεύω

Ιnstagram.com/louibowes/

Είναι τρομερό πόσο πολύ μας έλκει το φθηνό. Κοίτα, το καταλαβαίνω απόλυτα. Η ζωή έχει ακριβύνει δραματικά (χθες πλήρωσα 1,5€ για ένα μικρό αβοκάντο στο σουπερμάρκετ), αλλά νομίζω ότι κάπου πρέπει να βάζουμε κάποια όρια. Γιατί από κάποια στιγμή κι έπειτα, δεν είναι θέμα budget, αλλά είναι θέμα τρόπου σκέψης. Όσον αφορά τον τρόπο που ψωνίζουμε ρούχα, ειδικά στην Ελλάδα, είμαστε υπέρ της ποσότητας και όχι της ποιότητας.

Είμαστε από τις χώρες που λατρεύουμε να ψωνίζουμε από brands σαν το Shein και η δικαιολογία για τους περισσότερους είναι μια: Έχει ρούχα με 5€. Για κάποιους αυτό είναι αναγκαιότητα (γιατί ας πούμε δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να διαθέσουν 50€ και 60€ που είναι το minimum budget για να ψωνίσεις ακόμα και σε brands σαν το Zara), αλλά για άλλους δεν είναι καν αυτό. Είναι η ποσότητα. «Έλα μωρέ, 10€ ευρώ έχει αυτό το φόρεμα. Και να μην το φορέσω ποτέ, δεν έγινε κάτι». Γίνεται όμως κάτι. Γίνονται πολλά.

Η ρύπανση (και μιλάω για την actual ρύπανση και τους τόνους ρούχων που καταλήγουν στα σκουπίδια μας και μετέπειτα σε χωματερές σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου), έχει τεράστια επίδραση στο (άμεσο) μέλλον και το παρόν μας. Όχι στο μέλλον των παιδιών μας, ούτε καν των εγγονιών και των δισέγγονών μας. Στο δικό μας μέλλον. Και στο γεγονός ότι γίνονται κακοκαιρίες και πλημμυρίζουν χωριά και πόλεις, και στο ότι στις 18 Ιανουαρίου κυκλοφορείς με κοντομάνικο. Όλα αυτά, επειδή επιλέγουμε να ψωνίσουμε από τα brands που παράγουν 500 ρούχα κάθε μέρα ανά υπάλληλο. Αυτά είναι αποδεδειγμένα στοιχεία που έχουν κυκλοφορήσει για το Shein -ένα από τα πολλά αισχρά στοιχεία που έχουν ανακαλυφθεί για το brand μετά από έρευνα του βρετανικού Channel 4, που δημοσιεύτηκαν το φθινόπωρο του 2022.

Μέσα σε όλα τα αίσχη του Shein, είναι και η παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας ή πιο συγκεκριμένα, σχεδίων από ανεξάρτητους designers. Στα 14 χρόνια λειτουργίας του, η εταιρία (που προσφέρει στο e-shop του πάνω από 2.000 καινούργια styles κάθε μέρα), έχει κατηγορηθεί για την ωμή αντιγραφή των σχεδίων από ανεξάρτητους σχεδιαστές μόδας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που αυτοί οι σχεδιαστές έχουν κατηγορήσει την εταιρία για αντιγραφή των σχεδίων τους, αλλά όταν έχεις να τα βάλεις με μια από τις πιο ισχυρές εταιρίες fast fashion αυτή τη στιγμή, δεν μπορείς να βρεις πουθενά το δίκιο σου. Αν αντιγράψεις το σχέδιο ενός άλλου γνωστού fashion brand, που έχει μια πολύ δυνατή ομάδα δικηγόρων, ίσως το Shein να «παραδειγματιστεί». Αυτό συμβαίνει τώρα, με το Uniqlo που κατηγορεί το Shein για αντιγραφή. Από τα σύννεφα δεν πέφτουμε σίγουρα.

Το Shein αντιγράφει τη δημοφιλή shoulder bag του brand Uniqlo και «τρώει» μήνυση

Το Γιαπωνέζικο fashion brand Uniqlo μηνύει το Shein, αναφέροντας ότι η κινέζικη εταιρία fast-fashion πουλάει φθηνότερες αντιγραφές της viral shoulder bag της. Η εταιρία Fast Retailing, που έχει υπό την κατοχή του τα brands Uniqlo και Theory, δήλωσε σε statement ότι οι αντιγραφές που πουλάει το Shein, μοιάζουν πάρα πολύ με τη δημοφιλή Round Mini Shoulder Bag του Uniqlo που έγινε viral στο TikTok το 2023.

Στην τιμή των 14,90€, η τσάντα του Uniqlo ήταν από τα πιο hot προϊόντα της περασμένης χρονιάς. Σύμφωνα με την εταιρία tech μόδας Lyst, που ελέγχει τις αναζητήσεις του κοινού στο διαδίκτυο, αλλά και τις πωλήσεις και τα data στα social media, η πιο πολυσυζητημένη τσάντα του πρώτου μισού του 2023, ήταν αυτή του Uniqlo η οποία ακόμα κοστίζει λιγότερο από 15€.

Φυσικά, λόγω της δημοτικότητας της τσάντας αυτής, δημιουργήθηκαν πολλές αντιγραφές, με αυτή του Shein να ξεπερνάει κάθε λογική, μιας και πωλείται στην τιμή των 3,25€. Αυτό έβαλε το Γιαπωνέζικο brand στη διαδικασία να κάνει μια έρευνα με τις απομιμήσεις που κυκλοφορούν στην αγορά και να πάρει τα ανάλογα μέτρα. Κάπως έτσι προέκυψε και η αγωγή κατά του Shein από το Uniqlo, με το τελευταίο να καταθέτει μηνύσεις και σε 2 ακόμα εταιρίες μαζικής παραγωγής ρούχων κατηγορώντας τις για αντιγραφή.

Σύμφωνα με την αγωγή που κατατεθεί, το Uniqlo «απαιτεί την άμεση διακοπή πώλησης των απομιμήσεων και αποζημίωση για τις ζημιές στις οποίες υποβλήθηκε η εταιρία ως αποτέλεσμα αυτών των πωλήσεων». H αγωγή προσθέτει ότι η πώληση αυτών των «μαϊμούδων», υποβιβάζει αισθητά την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού ως προς την ποιότητα των προϊόντων, που παρέχει το Uniqlo στους πελάτες του και ότι η εταιρία είναι αποφασισμένη να πάει ενάντια σε οποιαδήποτε είδους αντιγραφή ή κλοπή της πνευματικής της ιδιοκτησίας.

Το Shein δεν έχει δώσει κάποια συγκεκριμένη απάντηση στις κατηγορίες αυτές, με έναν εκπρόσωπο της εταιρίας να δηλώνει απλά ότι ερευνούν το ζήτημα. «Το Shein σέβεται την πνευματική ιδιοκτησία των άλλων και λαμβάνει όλες τις κατηγορίες παραβίασης, σοβαρά», ανέφερε συγκεκριμένα. Φυσικά, αυτό δεν ισχύει μιας και η εταιρία κατηγορείται συχνά για αντιγραφή, όπως σου είπα, ειδικά από ανεξάρτητους σχεδιαστές κάτι που είναι σαν να κλέβεις φαγητό από άστεγο.

Όταν πολλοί απ’ αυτούς τους σχεδιαστές προσπαθούν να εδραιωθούν σε μια dog eat dog βιομηχανία μόδας που δυσκολεύεται να αναγνωρίσει νέους δημιουργούς, το γεγονός ότι μια fast fashion εταιρία μόδας κλέβει τόσο ωμά τα σχέδιά του και τα πουλάει για πολύ λιγότερα, είναι η επιτομή της ατιμίας.

Μόνο την περασμένη χρονιά, 3 σχεδιαστές μήνυσαν την εταιρία για παραβίαση της πνευματικής τους ιδιοκτησίας αλλά και για απάτη, λέγοντας ότι το Shein αντέγραψε ακριβώς τα σχέδιά τους. Όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα με το εν λόγω fashion brand (αν μπορώ να το πω έτσι): μην αγοράζεις από το Shein. Η δικαιολογία των φθηνών ρούχων δεν είναι πλέον αρκετή για να συνεχίζεις τις αγορές σου από εκεί. Απλά και μόνο η ιδέα του τόσο χαμηλού κόστους παραγωγής ενός ρούχου, θα έπρεπε να μας αποτρέπει από το να αγοράσουμε από το e-shop.

Από τι υλικά είναι φτιαγμένα τα ρούχα σου; Είναι νόμιμα και ασφαλή τα υφάσματα; Ποιοι φτιάχνουν τα ρούχα σου και υπό ποιες συνθήκες; Αυτά θα πρέπει να είναι ερωτήματα που μας απασχολούν όταν αγοράζουμε ρούχα -ειδικά από ένα brand σαν το Shein, για το οποίο υπάρχουν αποδεδειγμένα στοιχεία για ανήθικες συνθήκες εργασίες, μεταξύ άλλων.