ΜΟΥΣΙΚΗ

Όλες οι θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο

Καλοκαίρι για τους θεατρόφιλους σημαίνει ένα πράγμα: Επίδαυρος. Ο χώρος που έχει συνδεθεί περισσότερο από όλους με τις τραγωδίες αλλά και με τις Αριστοφανικές κωμωδίες, όπως επίσης και με τα μεγαλύτερα διεθνή ονόματα με τα οποία έχει συνεργαστεί τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Και θέατρο στην Επίδαυρο σημαίνει τέλεια ακουστική, περπάτημα στο χαλικόστρωτο μονοπάτι, διαζώματα και μαξιλαράκια, ηλιοβασίλεμα σε έναν αρχαιολογικό χώρο και μέγιστη σύνδεση που μπορεί κανείς να αισθανθεί με τις ρίζες του, πίσω σε εκείνον τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό που αδιάκοπα κι ακούραστα επικαλούμαστε. Και με αυτή την εισαγωγή σε προσκαλώ να φορέσεις τα (πάντα φλατ) σανδάλια σου και να διαλέξεις τις παραστάσεις που θα δεις σε αυτόν το μαγικό χώρο αυτό το καλοκαίρι.

Διάβασε κι αυτό: Φεστιβάλ Αθηνών: Το «Άνοιγμα στην Πόλη» μας ταξιδεύει με πολιτιστικές δράσεις στα πιο ιδιαίτερα σημεία της Αθήνας και του Πειραιά

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

 

Οιδίπους (βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή) – Robert Wilson

Πότε: 21 & 22 Ιουνίου

Η επιστροφή του μάγου της σκηνής Robert Wilson στα χώματα της Επιδαύρου γίνεται μέσα από την  ιστορία του Οιδίποδα. Στη σκηνή θα δούμε και τα χαρακτηριστικά tableaux vivants του σκηνοθέτη, που θα επιστρέψει στην χώρα μας το 2022 για να παρουσίασει την όπερα «Οθέλλος» στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Ο Robert Wilson θα ακολουθήσει την ιστορία του Οιδίποδα χρονολογικά (χωρίς δηλαδή να συμπίπτει απολύτως με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή) από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τη στιγμή της τύφλωσής του, αφού έχουν προηγηθεί οι φρικτές αποκαλύψεις για τη σύζυγο – μητέρα του. Δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του Οιδίποδα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων. Η παράσταση στην οποία παίζουν οι: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους και Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame και Casilda Madrazo θα παρουσιαστεί στα ελληνικά, ιταλικά, αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά και λατινικά, με τις πρωτότυπες μεταφράσεις σε ιταλικό στίχο των Ettore Romagnoli (1926) και Orsatto Giustiniano (1585).

Ορέστεια (του Αισχύλου) – Ιώ Βουλγαράκη, Λίλλυ Μελεμέ, Γεωργία Μαυραγάνη

Πότε: 28 & 29 Ιουνίου

Το Εθνικό Θέατρο πρωτοτυπεί φέτος, βάζοντας τρεις γυναίκες σκηνοθέτιδες στο ντεμπούτο τους στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, να αναλάβουν η κάθε μία ένα έργο από τη μόνη σωζώμενη τριλογία του Αρχαίου Δράματος που θα παρουσιαστεί ενιαία στην ίδια παράσταση. Τον Αγαμέμνονα σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη, τις Χοηφόρες η Λίλλυ Μελεμέ και τις Ευμενίδες η Γεωργία Μαυραγάνη. Η ιστορία της Ορέστειας είναι γνωστή, πρόκειται για τον κύκλο του αίματος που ανοίγει (ή μάλλον συνεχίζεται μετά τη θυσία της Ιφιγένειας) με την επιστροφή του Αγαμέμνονα από την Τροία. Στην τραγωδία «Αγαμέμνων» βλέπουμε την θριαμβευτική επιστροφή του μετά από δέκα χρόνια απουσίας μαζί με τη σκλαβωμένη πριγκίπισσα της Τροίας Κασσάνδρα, την υποδοχή του με τιμές και στόμφο από τη σύζυγό του Κλυταιμνήστρα, αλλά και την εκδίκηση της τελευταίας για τη θυσία της κόρης της, σε ένα κυριολεκτικό λουτρό αίματος. Συνενοχός της στο φόνο του Αγαμέμνονα και της Κασσάνδρας είναι ο εραστής της, Αίγισθος που σφετερίζεται το θρόνο.

 

Στο μέρος «Χοηφόροι» το δράμα συνεχίζεται με την πενθούσα Ηλέκτρα που προσμένει  εμμονικά ως μόνο φως σωτηρίας την επιστροφή του αδερφού της, Ορέστη, προκειμένου να σχεδιάσουν μαζί την εκδίκηση για το φόνο του πατέρα τους. Οι Χοηφόρες που δίνουν και το όνομά τους στο έργο είναι οι γυναίκες του χορού που τη συντροφεύουν ενώ αναγνωρίζεται με τον Ορέστη. Ο τελευταίος μαζί με τον πιστό του φίλο Πυλάδη, και την κάλυψη της Ηλέκτρας προφασίζονται ότι είναι δύο ξένοι που φέρνουν τις στάχτες του πεθαμένου Ορέστη στην Κλυταιμνήστρα. Η Κλυταιμνήστρα υποδέχεται τον Ορέστη και τότε εκείνος, αφού της αποκαλύπτει την ταυτότητά του, την εκτελεί ενώ κατόπιν εκτελεί και τον Αίγισθο. Η τραγωδία κλείνει με τις Ερινύες να καταφθάνουν για να εκδικηθούν τη μητροκτονία. Σκυτάλη παίρνουν οι «Ευμενίδες», η τραγωδία που κλείνει την τριλογία. Σε αυτές ο Ορέστης καταδιώκεται από τις Ερινύες και χρειάζεται να περάσει μια ιερή δοκιμασία για να τις εξευμενίσει και να τις μετατρέψει σε Ευμενίδες. Σε αυτό το θεωρούμενο καταστατικό έργο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας εμφανίζεται να θεσμοθετείται για πρώτη φορά ο Άρειος Πάγος. Αν δεν έχεις δει ως τώρα ποτέ την Ορέστεια να παρουσιάζεται ως ενιαία παράσταση μη χάσεις την ευκαιρία. Και τα τρία μέρη παρουσιάζονται με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

 

Παίζουν οι ηθοποιοί

Αγαμέμνων: Αργύρης Ξάφης (Αγαμέμνων), Δέσποινα Κούρτη (Κασσάνδρα), Εύη Σαουλίδου (Κλυταιμνήστρα), Αλέξανδρος Λογοθέτης (Αίγισθος), Στέλιος Ιακωβίδης (Φρουρός), Δημήτρης Γεωργιάδης (Κήρυκας), Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Κωστής Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Νταλιάνης, Θέμης Πάνου, Στρατής Πανούριος (Χορός ανδρών)

Χοηφόροι: Φιλαρέτη Κομνηνού (Κλυταιμνήστρα), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αίγισθος), Μαρία Κίτσου (Ηλέκτρα), Αγορίτσα Οικονόμου (Τροφός), Βασίλης Καραμπούλας (Ικέτης), Γιάννης Νιάρρος (Ορέστης), Γιώργος Στάμος (Πυλάδης), Νατάσα Εξηνταβελώνη, Σοφία Κουλέρα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαίρη Μηνά, Νάνσυ Μπούκλη, Αρετή Τίλη, Ιώβη Φραγκάτου, Χριστίνα Χριστοδούλου (Χορός γυναικών)

Ευμενίδες: Ναζίκ Αϊδινιάν, Μιχάλης Βαλάσογλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Κατερίνα Καραδήμα, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Εμμανουέλα Μαγκώνη, Νίκος Μάνεσης, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Αγγελική Παπαθεμελή, Μαριάμ Ρουχάτζε, Τζωρτζίνα Τάτση.

Διάβασε επίσης: Οι καλοκαιρινές συναυλίες της Αθήνας που δεν πρέπει να χάσεις

Ικέτιδες (του Ευρυπίδη) – Στάθης Λιβαθινός

Πότε: 5 & 6 Ιουλίου

Η σύμπραξη του Εθνικού Θεάτρου και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου φέτος φέρνει τον σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινό στην Επίδαυρο και την Κάτια Δανδουλάκη σε έναν από τους βασικούς ρόλους της τραγωδίας του Ευρυπίδη. Οι Ικέτιδες είναι μία από τις λιγότερο παιγμένες τραγωδίες του Αρχαίου Δράματος ενώ στην Επίδαυρο έχει παρουσιαστεί πριν από 43 χρόνια από το Εθνικό Θέατρο και πριν από 29 από το ΘΟΚ. Η επιλογή του έργου για τη συνεργασία, λοιπόν, των δύο θεατρικών οργανισμών μόνο τυχαία δεν είναι. Το έργο του Ευρυπίδη γράφτηκε δύο χρόνια αφού οι Θηβαίοι – σύμμαχοι των Σπαρτιατών- νίκησαν τους Αθηναίους στο Δήλιο και δεν άφηναν για μέρες και μέρες να πάρουν και να θάψουν τους νεκρούς τους. Οι Θηβαίοι δεν επέτρεψαν τη ταφή των επτά στρατηγών που φονεύθηκαν εκεί και ο Ευρυπίδης θέλησε με το έργο του να εγκωμιάσει τους Αθηναίους και να στιγματίσει τους Θηβαίους για την πράξη τους. Η υπόθεση θέλει τις μητέρες των Αργείων στρατηγών που έχασαν τη ζωή τους στη Θήβα, πολεμώντας στο πλάι του Πολυνείκη, να προσπέφτουν ικέτιδες στον βωμό της Δήμητρας στην Ελευσίνα. Μαζί τους ο βασιλιάς του Άργους, Άδραστος. Ζητούν τη βοήθεια του βασιλιά της Αθήνας, Θησέα, γιατί οι Θηβαίοι κρατούν τους νεκρούς και δεν επιτρέπουν την ταφή τους. Ο Θησέας, ανταποκρινόμενος στο δίκαιο αίτημα, ετοιμάζεται να στείλει μήνυμα στον βασιλιά της Θήβας, Κρέοντα, όμως τον προλαβαίνει η άφιξη θηβαίου κήρυκα, που φέρνει το δικό του μήνυμα στον Θησέα: Του ζητά να διώξει τον Άδραστο και τις μητέρες, διαφορετικά θα τους επιτεθούν. Ο Θησέας οδηγεί τον στρατό της Αθήνας ενάντια στους Θηβαίους και φέρνει τους νεκρούς στρατηγούς στην Ελευσίνα, όπου και τους καίουν. Η Ευάδνη, σε παραλήρημα, ορμά στη φωτιά και καίγεται μαζί με τον άνδρα της, Καπανέα. Μητέρες και παιδιά παίρνουν τον δρόμο της επιστροφής, με τις στάχτες των αγαπημένων τους. Η παράσταση παρουσιάζεται σε νέα μετάφραση του Γιώργου Κοροπούλη με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους.

Παίζουν: Άννα Γιαγκιώζη, Άνδρη Θεοδότου, Κόρα Καρβούνη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Αγλαΐα Παππά, Μαρία Σαββίδου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Τάνια Τρύπη, Νιόβη Χαραλάμπους (Μητέρες Αργείων στρατηγών), Κάτια Δανδουλάκη (Αίθρα), Άκης Σακελλαρίου (Θησέας), Χρήστος Σουγάρης (Άδραστος), Χάρης Χαραλάμπους (Κήρυκας), Ανδρέας Τσέλεπος (Άγγελος), Κατερίνα Λούρα (Eυάδνη), Θοδωρής Κατσαφάδος (Ίφις).

Οιδίπους Τύραννος (του Σοφοκλή) – Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Πότε: 12 & 13 Ιουλίου

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στην Επίδαυρο γίνεται με ένα έργο του Αρχαίου Δράματος για το οποίο ακόμα και ο Αριστοτέλης είχε συμπεράνει πως πρόκειται για το κορυφαίο δείγμα της τραγωδίας. Ο άνθρωπος μπορεί να ξεφύγει από τη μοίρα του ή όχι; Αυτή είναι η ιδέα πίσω από τον «Οιδίποδα Τύραννο» και αν σκεφτούμε το συμπέρασμα που βγάζει ο Σοφοκλής τότε μάλλον η απάντηση είναι αρνητική. Ό,τι θέλεις να αποφύγεις τελικά βρίσκεται στον δρόμο σου και είναι αναγκαίο να το βιώσεις. Τουλάχιστον αυτό συμβαίνει στην περίπτωση του Λάιου και του Οιδίποδα. Σύμφωνα με τον μύθο ο Λάιος όταν έμαθε το χρησμό που ήθελε τον γιο που θα αποκτούσε με τη σύζυγό του Ιοκάστη να τον σκοτώνει και να παντρεύεται τη μητέρα του το εγκατέλειψε στον Κιθαιρώνα. Το μωρό, ο Οιδίποδας δηλαδή, διασώθηκε και μεγάλωσε σαν το παιδί του βασιλιά της Κορίνθου. Όταν εκείνο πήρε τον χρησμό ότι θα σκότωνε τον πατέρα του και θα παντρευόταν τη μητέρα του αποφάσισε να μη γυρίσει ποτέ πια στην Κόρινθο. Στον δρόμο του σκότωσε αμυνόμενος τον Λάιο χωρίς να ξέρει ποιος είναι, κέρδισε στο αίνιγμα της Σφίγγας τη βασιλεία της Θήβας και το χέρι της Ιοκάστης και the rest is history. Στο έργο Οιδίπους Τύραννος, ένας λοιμός έχει πλήξει τη Θήβα και ο βασιλιάς της αναλαμβάνει να βρει τον υπεύθυνο που κατά τον χρησμό είναι ο δολοφόνος του Λάιου. Ψάχνοντας ουσιαστικά τον εαυτό του ανακαλύπτει και την αληθινή του ταυτότητα. Ο all star θίασος του έργου είναι από μόνος του ένας λόγος να πας στην Επίδαυρο φέτος.

Παίζουν: Δημήτρης Λιγνάδης (Οιδίποδας), Αμαλία Μουτούση (Ιοκάστη), Νίκος Χατζόπουλος (Κρέων), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Τειρεσίας), Γιώργος Ζιόβας (Άγγελος), Γιώργος Ψυχογιός (Θεράπων), Νικόλας Χανακούλας (Εξάγγελος).

Ιφιγένεια η Εν Αυλίδι (του Ευρυπίδη) – Γιάννης Καλαβριανός

Πότε: 19 & 20 Ιουλίου

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έρχεται στην Επίδαυρο με ένα έργο που τυχαίο ή όχι γράφτηκε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου λίγο πριν το θάνατο του Ευρυπίδη. Ως κύρηκας της φιλοπατρίας σε αυτό το έργο του ο Ευρυπίδης καταπιάνεται με την έννοια της θυσίας και πόσο μεγάλη ή μικρή είναι αυτή όταν αφορά τα εθνικά συμφέροντα. Η τραγωδία εστιάζει στην απόφαση του Αγαμέμνονα, αρχιστράτηγου των Αχαιών, να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος, που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Αυτό είναι το θέλημα της θεάς Άρτεμης, όπως αποκαλύπτει με τον χρησμό του ο μάντης Κάλχας. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα, με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα, προτού αναχωρήσουν για τον πόλεμο. Παρά το φρικτό δίλημμα που αντιμετωπίζει, αφού καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης και της πατρίδας του, ο Αγαμέμνονας υπακούει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να προχωρήσει στη θυσία, αγνοώντας τις ικεσίες της Κλυταιμήστρας, της Ιφιγένειας, του Αχιλλέα, ακόμα και του ίδιου του Μενέλαου. Η ευγενική Ιφιγένεια τελικά συμφιλιώνεται με την τραγική μοίρα της και αποδέχεται να θυσιαστεί υπέρ πατρίδας. Στο τέλος του έργου, ένας αγγελιοφόρος ανακοινώνει στην Κλυταιμήστρα ότι η Ιφιγένεια εξαφανίστηκε από τον βωμό προτού δεχτεί το θανάσιμο χτύπημα.

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Γλάστρας (Αγαμέμνων), Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια),Γιώργος Καύκας (Πρεσβύτης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Αχιλλέας), Χρίστος Στυλιανού (Αγγελιοφόρος), Μαρία Τσιμά (Κλυταιμήστρα).

Διάβασε επίσης: To 9ο Athens Open Air Film Festival κάνει πρεμιέρα με την ταινία ”Amarcord” του Φεντερίκο Φελίνι

Ηλέκτρα/Ορέστης (του Ευρυπίδη) – Comédie-Française – Ivo van Hove

Πότε: 26 & 27 Ιουλίου

Άλλος ένας λόγος να πας ως την Επίδαυρο αυτό το καλοκαίρι είναι για να δεις να παίζει πρώτη φορά σε αυτήν ο αρχαιότερος θίασος του κόσμου. Η Comédie-Française είναι ο θίασος που ίδρυσαν οι ηθοποιοί του Μολιέρου το 1680, οπότε καταλαβαίνεις για ποια αρχαιότητα ακριβώς σου μιλώ. Η τωρινή σύνθεση της ομάδας ακολουθεί τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βέλγου Ivo van Hove, που άνοιξε και το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2018 με την πολύ δυνατή σκηνική μεταφορά των έργων του Μπέργκμαν Περσόνα / Μετά την πρόβα. O σκηνοθέτης συναρθρώνει εδώ δυο κείμενα του Ευριπίδη τα οποία αφηγούνται την ιστορία της Ηλέκτρας και του Ορέστη στη συνέχειά της ή το πώς τα δυο αδέρφια ξαναβρέθηκαν και συμμάχησαν για να εκδικηθούν τη μητέρα τους, Κλυταιμνήστρα, και τον εραστή της, Αίγισθο. Η Ηλέκτρα μπαίνει με αυτή την παράσταση πρώτη φορά στο ρεπερτότιο του θιάσου που ανεβάζει τις παραστάσεις του στο Palais Royale του Παρισιού, ενώ ανεβάσματα του Ορέστη από τον ίδιο θίασο χρονολογούνται από το 1926. Η παράσταση παρουσιάζεται με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Η υπόθεση, από τον Ivo van Hove

Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι αδέρφια. Νέοι, πληγωμένοι, εύθραυστοι και ευάλωτοι, μετατρέπονται σε άγρια ζώα. Στην πραγματικότητα δεν γνώρισαν ποτέ τον πατέρα τους, που είχε φύγει ως αρχιστράτηγος του στρατού των Αργείων στον πόλεμο της Τροίας. Η απουσία του τον καθιστά ήρωα στα μάτια τους. Η μητέρα τους, η Κλυταιμνήστρα, είναι ο εχθρός. Το σπίτι, το πεδίο της μάχης. Αποδιωγμένοι, η Ηλέκτρα και ο Ορέστης γίνονται, από παιδιά βασιλέων, πρόσφυγες στην ίδια τους την οικογένεια, στην ίδια τους την πατρίδα.

Παίζουν οι: Claude Mathieu (Κορυφαία), Cécile Brune, Sylvia Bergé, Julie Sicard (Χορός) , Éric Génovèse (Φρύγας υπηρέτης) , Bruno Raffaelli (Γέρος Μυκηναίος), Denis Podalydès (Μενέλαος) , Elsa Lepoivre (Κλυταιμνήστρα / Ελένη), Loïc Corbery (Πυλάδης) , Suliane Brahim (Ηλέκτρα), Benjamin Lavernhe (Μυκηναίος), Didier Sandre (Τυνδάρεως), Christophe Montenez (Ορέστης), Rebecca Marder (Ερμιόνη), Gaël Kamilindi (Απόλλων).

Νεφέλες (του Αριστοφάνη) – Δημήτρης Καραντζάς

Πότε: 2 & 3 Αυγούστου

Ο Δημήτρης Καραντζάς που φέτος παρουσίασε μερικές από τις πιο δυνατές παραστάσεις του χειμώνα (Γυάλινος Κόσμος, Βρυκόλακες), πηγαίνει στην Επίδαυρο με μία λαμπρή διανομή και μια δυνατή Αριστοφανική κωμωδία (και μοναδική στο φετινό ρεπερτόριο), που διακωμωδεί τη διδασκαλία του Σωκράτη και τις ιδέες των σοφιστών της εποχής. Ο ηλικιωμένος, απαίδευτος Αθηναίος Στρεψιάδης, καταχρεωμένος από τις σπατάλες και τις ασωτίες του καλοαναθρεμμένου γιου του, Φειδιππίδη, προσπαθεί να τον πείσει να φοιτήσει στο φροντιστήριο του Σωκράτη, όπου θα μάθει τη διαφορά μεταξύ δίκαιου και άδικου λόγου και θα μπορεί να υπερασπίζεται καλύτερα τον εαυτό του στο δικαστήριο απέναντι στους δανειστές του.  Όταν ο Φειδιππίδης αρνείται, ο Στρεψιάδης αποφασίζει να σπουδάσει ο ίδιος, παρά την ηλικία του. Στο φροντιστήριο, έρχεται σε επαφή με τον κόσμο των ιδεών και πολύ γρήγορα εντυπωσιάζεται και ζητά να γνωρίσει τον δάσκαλο. Ο Σωκράτης παρουσιάζεται αυτοπροσώπως και ξεκινά η τελετή μύησης του γηραιού σπουδαστή. Ωστόσο, ο Στρεψιάδης αποδεικνύεται ανεπίδεκτος μαθήσεως. Δεν αποδεικνύεται όμως το ίδιο ανεπίδεκτος και ο γιος του που υποκύπτωντας στις απειλές δέχεται να διδαχθεί στο φροντιστήριο. Πατέρας και γιος παρακολουθούν τη σύγκρουση μεταξύ Δίκαιου και Άδικου Λόγου, με τον καθένα να υποστηρίζει ότι μπορεί να προσφέρει την καλύτερη εκπαίδευση στον Φειδιππίδη. Ο Άδικος Λόγος αναδεικνύεται νικητής. Ο Στρεψιάδης επιστρέφει αργότερα για να παραλάβει τον γιο του και βιώνει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που προσδοκούσε από τη ζωή με τον πλέον διανοούμενο γιο του.

Παίζουν οι: Γιώργος Γάλλος (Στρεψιάδης), Νίκος Καραθάνος (Σωκράτης), Αινείας Τσαμάτης (Φειδιππίδης), Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Δίκαιος Λόγος), Θεοδώρα Τζήμου (Άδικος Λόγος), Χρήστος Λούλης (Δανειστής Α’), Γιάννης Κλίνης (Δανειστής Β’), Πάνος Παπαδόπουλος (Μαθητής Α’), Παναγιώτης Εξαρχέας (Μαθητής Β’), Χορός Νεφελών: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Παναγιώτης Εξαρχέας, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιάννης Κλίνης, Έμιλυ Κολιανδρή, Χρήστος Λούλης, Πάνος Παπαδόπουλος, Ελίνα Ρίζου, Θεοδώρα Τζήμου

Προμηθέας Δεσμώτης (του Αισχύλου) – Σταύρος Τσακίρης

Πότε: 9 & 10 Αυγούστου

Ο Νικήτας Τσακίρογλου στην Επίδαυρο είναι πάντα ένας καλός λόγος να ταξιδέψεις ως εκεί. Αυτή τη φορά έρχεται ως μέλος της ομάδας της παράστασης που παρουσιάζει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας και ο Σταύρος Τσακίρης στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Το έργο του Αισχύλου μιλά για τον ήρωα της ελληνικής μυθολογίας που που συμβολίζει στους αιώνες την ελεύθερη βούληση, τη δίψα για μάθηση και γνώση, τη σοφία και την ανυπακοή μπροστά σε όποιον εμποδίζει την εξέλιξη ακόμα κι αν αυτός ο κάποιος είναι ο Δίας. Ο Προμηθέας τιμωρείται από τον Δία επειδή έδωσε τη φωτιά στους ανθρώπους. Ο Ήφαιστος έχει αναλάβει να τον δέσει σφιχτά με αλυσίδες πάνω σε απόκρημνους βράχους. Το Κράτος και η Βία επιθεωρούν τον απρόθυμο Ήφαιστο. Στον βράχο καταφθάνουν οι κόρες του Ωκεανού, οι Ωκεανίδες, θρηνώντας για το μαρτύριο του ήρωα. Κι ενώ ο Προμηθέας και ο Ωκεανός μιλούν για τη σκληρότητα του Δία, επί σκηνής εμφανίζεται ένα ακόμη πλάσμα που υποφέρει από την εκδικητικότητα των θεών: Είναι η Ιώ, ερωμένη του Δία, που εκείνος μεταμόρφωσε σε δαμάλα για να τη γλιτώσει από τη ζήλεια της Ήρας, χωρίς όμως να το καταφέρει, καθώς η πανούργα εκείνη έχει στείλει τον Οίστρο, μια ενοχλητική βοϊδόμυγα, να βασανίζει την Ιώ, ακολουθώντας την ανελέητα ως τα πέρατα του κόσμου. Ο Προμηθέας προφητεύει το μέλλον της, που συνδέεται και με τη δική του μοίρα, αφού κάποιος απόγονός της, πολλά χρόνια μετά, θα τον απελευθερώσει. Προφητεύει επίσης την πτώση του Δία, αρνείται όμως πεισματικά να φανερώσει στον απεσταλμένο του, Ερμή, το πώς θα γίνει αυτή. Η τραγωδία τελειώνει με τους κεραυνούς του Δία να πέφτουν ενάντια στον κρατούμενο με την ελεύθερη συνείδηση, που αντιστέκεται. Η παράσταση παρουσιάζεται με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους.

Παίζουν οι: Kathryn Hunter (Προμηθέας), Νικήτας Τσακίρογλου (Αφηγητής), Δημήτρης Πιατάς(Ήφαιστος), Πέγκυ Τρικαλιώτη (Ιώ), Γεράσιμος Γεννατάς (Ωκεανός), Αλέξανδρος Μπουρδούμης(Κράτος), Ηλιάνα Μαυρομάτη (Ερμής), Αντιγόνη Φρυδά (Ερμής), Κώστας Νικούλι (Ερμής), Περικλής Βασιλόπουλος (Κορυφαίος).

Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου (Μια βόλτα από στην «εναλλακτική» σκηνή της Επιδαύρου)

 

Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι (εμπνευσμένο από τη Θεογονία του Ησίοδου) – Σοφία Πάσχου – Patari Project

Πότε: 5 & 6 Ιουλίου

Το επικό, αφηγηματικό ποίημα του Ησίοδου, θεμελιώδες κείμενο της αρχαίας γραμματείας που χρονολογείται από τον 7ο αιώνα π.Χ., περιγράφει τη γένεση του κόσμου και τη γενεαλογία των θεών της ελληνικής μυθολογίας, επιχειρώντας μια δυναμική σύνθεση των πολλών διαφορετικών μυθολογικών παραδόσεων. Η Θεογονία ξεκινά από το Χάος και τις ενώσεις που έφεραν σε τάξη το σύμπαν και καταλήγει στον Δία τον σοφό και δίκαιο πατέρα όλων που ανέτρεψε τους Τιτάνες. Από αυτό το έργο εμπνέεται η Σοφία Πάσχου για να σκηνοθετήσει την ιδέα των Patari Project. Παίζουν οι: Χαρά Κότσαλη, Θεοδόσης Κώνστας, Θάνος Λέκκας, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Εριφύλη Στεφανίδου, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Αποστόλης Ψυχράμης.

Μουσικοί επί σκηνής: Νίκος Γαλενιανός, Σταμάτης Πασόπουλος.

Δάφνις και Χλόη (του Λόγγου) – Δημήτρης Μπογδάνος

Πότε: 19& 20 Ιουλίου

Ένας ποιητικός σκηνοθέτης αναλαμβάνει να φέρει στη σκηνή της μικρής Επιδαύρου μία από τις πιο διάσημες ιστορίες αγάπης όλων των εποχών, η οποία ενώνει τον Γιάννη Φέρτη και την Έλλη Πασπαλά σε μία παράσταση. Το βουκολικό ειδύλλιο Δάφνις και Χλόη, μυθστόρημα του Λόγγου, το μοναδικό σωζώμενο δείγμα γραφής του Λέσβιου λογοτέχνη για τη ζωή του οποίου ελάχιστα είναι γνωστά. Στο έργο του όπου κυριαρχεί η φύση της Λέσβου κάθε εποχή του χρόνου συμπίπτει και με ένα διαφορετικό κεφάλαιο στον έρωτα των δύο νέων αντικατοπτρίζοντας τις δικές τους ψυχικές εναλλαγές. Αυτός ο έρωτας αποδεικνύεται εντέλει ένα ταξίδι προς την αυτογνωσία.

Παίζουν: Γιάννης Φέρτης, Έλλη Πασπαλά, Δημήτρης Μάριζας, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Δημήτρης Πασσάς, Λυδία Τζανουδάκη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Σωσώ Χατζημανώλη.

Μουσικός επί σκηνής ο David Lynch

Φαίδρα (του Ρακίνα) – Έφη Θεοδώρου

Πότε: 26 & 27 Ιουλίου

Η Μαρία Σκουλά, ο Γιάννος Περλέγκας, ο Γιάννης Παπαδόπουλος κ.ά. ενώνουν τις δυνάμεις τους ακολουθώντας τις σκηνοθετικές οδηγίες της Έφης Θεοδώρου. Το έργο βασίζεται στο γνωστό μύθο του Ιππόλυτου και της Φαίδρας, που έχει συγκινήσει λογοτέχνες και τραγικούς ποιητές από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, από τον Ευριπίδη και τον Σενέκα ως τη Σάρα Κέιν. Σε αντίθεση με τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, η τραγωδία του Ρακίνα (1677) εστιάζει στο πρόσωπο της ερωτοχτυπημένης Φαίδρας, μητριάς του Ιππόλυτου, και στο βίωμα της ερωτικής απόρριψης. Στην αρχή του έργου, ο Ιππόλυτος, εκμεταλλευόμενος την απουσία του πατέρα του, Θησέα, σχεδιάζει να το σκάσει με την Αρικία, κόρη αντίπαλου οίκου, την οποία σκοπεύει να παντρευτεί. Στο μεταξύ η Φαίδρα εκμυστηρεύεται στην τροφό της, Οινώνη, τον έρωτά της για τον Ιππόλυτο, ενώ λίγο αργότερα η είδηση του θανάτου του Θησέα την ωθεί να κάνει εξομολόγηση και στον ίδιο τον Ιππόλυτο ο οποίος όμως την αποκρούει με ψυχρότητα.

Παίζουν:Μαρία Σκουλά (Φαίδρα), Γιάννος Περλέγκας (Θησέας), Γιάννης Παπαδόπουλος (Ιππόλυτος), Γιωργής Τσαμπουράκης (Θηραμένης), Μαριάννα Δημητρίου (Οινώνη), Πηνελόπη Τσιλίκα (Αρικία), Ελένη Μπούκλη (Ισμήνη/Πανόπη)

Οι Δαναΐδες (του Ανδρέα Κάλβου) – Νατάσα Τριανταφύλλη

Πότε: 2&3 Αυγούστου

Η Λένα Παπαληγούρα επιστρέφει στη σκηνή για πρώτη φορά μετά την απόκτηση του παιδιού της και ενώνει τις δυνάμεις της με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και τον Άρη Μπάλη. Οι τρεις τους μαζί με την Άρτεμη Μπόγρη στο τραγούδι ακολουθούν τις οδηγίες της Νατάσας Τριανταφύλη για να μεταφέρουν τη μοναδική τραγωδία που ολοκλήρωσε και εξέδωσε ο Ανδρέας Κάλβος στη σκηνή της Μικρής Επιδαύρου. Η τραγωδία αντλεί από τον μύθο των Δαναΐδων, που έφτασε σ’ εμάς αποσπασματικά μέσα από διάφορες μυθολογικές και φιλολογικές πηγές, μεταξύ αυτών την τραγωδία Ικέτιδες του Αισχύλου. Η ιστορία διαδραματίζεται στο Άργος, όπου οι πενήντα γιοι του Αίγυπτου, αδελφού του βασιλιά του Άργους, Δαναού, ζητούν σε γάμο τις πενήντα κόρες του Δαναού. Ο βασιλιάς φοβάται ότι ένας από τους γαμπρούς του θα τον εκθρονίσει, έχοντας λάβει μάλιστα σχετικό χρησμό από το μαντείο. Σε μια προσπάθεια να αποφύγει το μοιραίο, ο Δαναός δίνει εντολή στις κόρες του να δολοφονήσουν τους συζύγους τους τη νύχτα του γάμου. Η μόνη που παραβαίνει την εντολή του αλλά και αρνείται τον χρησμό είναι η Υπερμνήστρα, η οποία είναι ερωτευμένη με τον άντρα της, τον Λυγκέα, όπως και εκείνος μαζί της.

Αξίζει να σε ενημερώσω πως στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου θα παρουσιαστούν επίσης παραστάσεις χορού (Kaos) και μουσικής (Μουσικό θέατρο της πρωτοπορίας και αρχαίοι μύθοι) ενώ θα πραγματοποιηθεί και η προβολή της ταινίας «Δεσμώτης του Ιλίγγου» του Alfred Hitchcock (1958) στο πλαίσιο του 9ου Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας (22/6 στις 21.30).

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και για κράτηση εισιτηρίων επισκέψου έγκαιρα την σελίδα: http://greekfestival.gr).

Kαλό θεατρικό καλοκαίρι.