ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σωκράτης Μάλαμας: Το πανό που ζήτησε να κατέβει δίχαζοντας στο Twitter κι η υπεράσπιση από την Κλέλια Ρένεση

Papadakis Press Βαγγέλης Γκικόπουλος

Ο Σωκράτης Μάλαμας ανέβηκε στη σκηνή στο Πέραμα του Ρεθύμνου και ξεκίνησε να τραγουδά στο κοινό που ήταν συγκεντρωμένο για να τον απολαύσει. Η συναυλία διακόπηκε ωστόσο για λίγο όταν αναρτήθηκε το πανό «Βιαστής είναι», που αναφέρεται στην απόφαση περί ενοχής αλλά αναστολής της ποινής που επιβλήθηκε στον Δημήτρη Λιγνάδη για δύο βιασμούς ανηλίκων από το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Αθηνών μέχρι την εκδίκαση της έφεσης.

Ο Σωκράτης Μάλαμας διέκοψε τη συναυλία του λέγοντας στο κοινό: «Η νομική κουλτούρα και η κυβερνητική, παίζουνε λάθος ποδόσφαιρο στο γήπεδο και πετάνε την μπάλα στις κερκίδες, κάπως έτσι. Κοίταξε, μ’ αρέσει και συμφωνώ με το σύνθημα, αλλά δεν θέλω να υπάρχει αυτό το πράγμα πάνω μας».

«Κατεβάστε το κι ανεβάστε το μετά πάλι, να μην το βλέπω. Αποσπάται η προσοχή μου πάρα πολύ. Το ξέρουμε, το γνωρίζουμε αυτό και συμφωνούμε απολύτως», πρόσθεσε ο Σωκράτης Μάλαμας που ανάρτησε video από το εν λόγο περιστατικό ξεκαθαρίζοντας τη δική του στάση υπέρ των λόγων που οδηγούν στη διαμαρτυρία, εκφράζοντας όμως και την προσωπική του ανάγκη να μην βλέπει το πανό την ώρα που τραγουδά.

Αυτή η στάση του τραγουδιστή προκάλεσε άμεσα αντιδράσεις στο Twitter. Εκεί βρέθηκαν να εκφράζονται όσοι απογοητεύτηκαν για τη στάση του αλλά και όσοι συμφώνησαν με αυτή. Ο Σωκράτης Μάλαμας βρέθηκε να τρεντάρει στο Twitter που κατά τα παραδοσιακά του πρότυπα τον τελευταίο καιρό, διχάστηκε.

Θέση στη συζήτηση που άνοιξε στα social media για την κίνηση που έκανε ο Σωκράτης Μάλαμας να ζητήσει να κατέβει το πανό διαμαρτυρίας για την αποφυλάκιση του πρωτόδικα καταδικασμένου Δημήτρη Λιγνάδη, πήρε και η Κλέλια Ρένεση.

Για την Κλέλια Ρένεση ο Σωκράτης Μάλαμας έχει τις απαντήσεις για όλα όσα μας πονάνε

Η ηθοποιός που έχει αποδείξει πολλές φορές ότι δεν «μασάει τα λόγια» της και δεν διστάζει να παίρνει θέση για όσα ζητήματα αφορούν την κοινωνία, υπερασπίστηκε τον Σωκράτη Μάλαμα με μία ανάρτησή της στο Facebook. Η Κλέλια Ρένεση είπε μεταξύ άλλων πως ο καλλιτέχνης, όπως ο Σωκράτης Μάλαμας στην προκειμένη περίπτωση είναι αυτός που έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο στην παράστασή του.

«Ο καλλιτέχνης σε καλεί στον χώρο του. Έχει ετοιμαστεί από καιρό, έρχεται με μία βαλίτσα τραγούδια, στιχάκια, με όλον τον πλούτο που έχει μαζέψει πόντο πόντο στις πλάτες του. Αρχίζει να σου λέει τις ιστορίες του. Κοιτάει τα μάτια σου, θέλει να περάσει μέσα. Έτσι έχει μάθει να ονειρεύτεαι. Την ώρα της παράστασής του έχει τον πρώτο λόγο και τον τελευταίο. Έχει το δικαίωμα να αποσυντονίζεται», έγραψε αρχικά η Κλέλια Ρένεση.

«Ξεκινάει να σου πει μία ιστορία και βλέπει ένα τεράστιο “ΒΙΑΣΤΗΣ” μπροστά του. Και σφίγγεται το στομάχι του. Γιατί ένα σάπιο σύστημα κι ένας βιαστής να συνεχίζουν να βιάζουν τη στιγμή αυτή τη μαγική; Πριν και μετά όποιος θέλει να παρέμβει. Αν όμως ο καλλιτέχνης θέλει μόνο μάτια ανοιχτά και φωτεινά για να επικοινωνήσει τα μέσα του, οφείλει να το ζητήσει», σημείωσε στη συνέχεια η Κλέλια Ρένεση της οποίας το τραγούδι Eya – Eya έχει τραγουδήσει ο Σωκράτης Μάλαμας.

«Είπε σαφώς πως συμφωνεί, πως είναι με το μέρος μας, αλλά τώρα είναι η ώρα της αφήγησης. Γιατί αν ακούσεις προσεκτικά τον κάθε στίχο, έχει απαντήσει σε όλα αυτά χρόνια πριν και σου απλώνει το χέρι να πιαστείς από τη βάρκα του. Δεν είναι λιγότερο ευαίσθητος ή βολεμένος ή πιο μεσοαστός από σένα», πρόσθεσε η Κλέλια Ρένεση.

Ο Σωκράτης Μάλαμας στα δικά της μάτια: «Είναι καλλιτέχνης. Είναι απόλυτος. Είναι παραμυθάς και ποιητής. Είναι ο φίλος που θα πας κλαίγοντας και χτυπιόντας για μία καψούρα σου και αυτός δεν ρωτάει τι και πώς, σε κερνάει νερό και λουκουμάκι και σου λέει ιστορίες. Όσο και να φωνάζεις για την αδικία που ζεις (και πολύ καλά κάνεις), αυτός κοινά μόνο τη φλόγα στα μάτια σου και την κάνει τραγούδι. Γι’ αυτό τον αγάπησες».

Όπως αναφέρει σε άλλο σημείο: «Ο Σωκράτης Μάλαμας έχει προηγηθεί της διαμαρτυρίας σου χρόνια πριν, έχει περιγράψει την ψευδοκουλτούρα που ζούμε με άπειρους τρόπους πριν καν την αφουγκραστείς. Δεν είναι βόλεμα το αίτημά του. Είναι “ναι, μαζί σας, αλλά πάμε τώρα να αλλάξουμε τον κόσμο ξεκινώντας απ’ τα μέσα μας».

Ο Σωκράτης Μάλαμας είχε δικαίωμα να ζητήσει να κατέβει το πανό στη δική του συναυλία. Το έκανε εκφράζοντας τη συμφωνία του δημόσια, κι αυτό είναι μάλλον που τον διαφοροποιεί ουσιωδώς από κάποιον που θα το απαιτούσε χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις. Το ίδιο δικαίωμα θα είχαν οι καλλιτέχνες που είδαν το πανό αυτό να ανεβαίνει στην Επίδαυρο, ενώ επαιζαν θέατρο, και οι συμμετέχοντας σε παραστάσεις μουσικές και θεατρικές σε όλη την Ελλάδα κι ας μην το έκαναν. Να σημειώθει βέβαια ότι στις θεατρικές παραστάσεις ανεβαίνει μόνο για λίγα λεπτά συμβολικά κι έπειτα κατεβαίνει, οπότε η διαδικασία δεν διαφέρει πολύ από αυτή που ζήτησε να ακολουθηθεί ο Σωκράτης Μάλαμας.

Το πανό αυτό όμως όσο κι αν αποσυντονίζει, δεν είναι ένα κινητό που φώτισε και διέκοψε μία παράσταση, ούτε ένα άλλο που χτύπησε δυνατά χαλώντας τη μαγεία. Είναι ένα πανό, που θέλει να ενώσει τον πολιτισμό σε μία ενιαία στάση απέναντι σε ένα ζήτημα που έχει προβληματίσει το κοινό του βαθύτατα. Δικαίωμα του κάθε καλλιτέχνη είναι το να ζητά να κατέβει, αναφαίρετο, όπως είναι όμως και το δικαίωμα του κοινού στη διαμαρτυρία και την κριτική.