WATCHLIST

Το παιχνίδι των καλεσμένων σε τηλεοπτικές εκπομπές: παρασκήνια και τακτικές

Η απήχηση μιας τηλεοπτικής εκπομπής, βαραίνει πάντα τους ανθρώπους που την αποτελούν. Στην τηλεόραση – όπως και στα περισσότερα επαγγέλματα τελικά – οι συντελεστές είναι εκείνοι που ουσιαστικά αποτελούν το τηλεοπτικό προϊόν, ανεξάρτητα αν αυτό θα φορέσει στο τέλος τον τίτλο του πρωινού, του late night, του ταξιδιωτικού ντοκιμαντέρ, ή αν θα προβληθεί σε prime time ζώνη και σε ποιο κανάλι. Από τους παραγωγούς, τον αρχισυντάκτη, τους σκηνοθέτες, τους φροντιστές, τον floor manager, τους παρουσιαστές, έως και τους καλεσμένους, όλοι βάζουν ένα λιθαράκι στην επιτυχία ή μη των όσων φτάνουν στο σπίτι μας πατώντας το ON/OFF στο τηλεκοντρόλ.

Καταλυτικής σημασίας ρόλο όμως έχουν και οι υπεύθυνοι καλεσμένων, οι «κλείστρες», όπως τους λένε στην πιάτσα. Η ευθύνη του να βρεις τον κατάλληλο άνθρωπο να φέρεις ως guest στην εκάστοτε εκπομπή, είναι αντιστρόφως ανάλογα μεγάλη με το πόσο γνωρίζει ο κόσμος την τηλεοπτική αξία αυτού του πόστου πίσω από τις κάμερες.

Πόσες φορές σημειώσαμε να δούμε την τάδε εκπομπή ή το δείνα κανάλι, γιατί «α δες ποιον έχει καλεσμένο». Αυτή είναι και η επιτυχία του επαγγέλματος αυτού, το οποίο όμως περνάει από πολλά καθημερινά κόσκινα μέχρι να βρεθεί κάποιος στο πλατό της εκπομπής και να αρχίσουν να γράφουν οι κάμερες.

Στα πρώτα βήματα του στησίματος μιας εκπομπής σε ό,τι αφορά στους καλεσμένους, γίνεται, λοιπόν, κάποιο meeting με την αρχισυντακτική ομάδα, τον υπεύθυνο καλεσμένων και ίσως τον παρουσιαστή. Εκεί πέφτουν στο τραπέζι πολλά ονόματα και δημιουργείται μια λίστα – πλάνο για όλο το χρονικό διάστημα που θα βρίσκεται στον αέρα η εκπομπή. Οι πιο επιθυμητοί celebrities είναι εκείνοι που μιλάνε, δείχνουν κανονικοί άνθρωποι και έχουν διάθεση να κάνουν παρέα εκεί που θα κληθούν. Ανάμεσα στα πρώτα γνώριμα ονοματεπώνυμα που θα σημειωθούν τις περισσότερες φορές, είναι για παράδειγμα τραγουδιστές όπως ο Αντώνης Ρέμος, η Δέσποινα Βανδή, η Άννα Βίσση και η Έλενα Παπαρίζου, τους οποίους όλοι θέλουν απέναντί τους κάποια στιγμή στον αέρα της εκπομπής. Στα της υποκριτικής έχει μεγάλη ζήτηση και γίνεται συζήτηση η Βίκυ Σταυροπούλου, αλλά και ο Γιάννης Μπέζος, ο Πέτρος Φιλιππίδης, η Μαρία Σολωμού, η Αθηνά Οικονομάκου, η Ζέτα Μακρυπούλια, η Σμαράγδα Καρύδη, ο Γιάννης Τσιμιτσέλης, πρόσωπα δηλαδή τα οποία είναι δημοφιλή γιατί κυκλοφορούν πολύ στην τηλεόραση και ο κόσμος ταυτίζεται μαζί τους καθώς αποτελούν οικεία εικόνα για εκείνον. Πρόσωπα όπως ας πούμε η Ελένη Μενεγάκη, έχουν δείξει τέτοια στάση απέναντι στις προσκλήσεις, ώστε πλέον σχεδόν δεν το επιχειρούν πια να της ζητήσουν να πάει σε κάποια εκπομπή.

Ένας άγραφος νόμος στην τηλεόραση, είναι μια τακτική που ακολουθεί ο κάθε σταθμός να φιλοξενεί πρώτα τους ανθρώπους του και μετά να βγαίνει προς τα έξω.

Αν ας πούμε, η Αγγελική Νικολούλη θέλει να εμφανιστεί κάπου για να προωθήσει το βιβλίο της, κινείται πρώτα ενδοκαναλικώς και άπαξ και τελειώσουν οι εμφανίσεις της εκεί, μπορεί να μιλήσει και εκτός, εφόσον το επιθυμεί. Επίσης, πέρα από τα ονόματα που θα ήθελε κανείς στον τηλεοπτικό του καναπέ, γίνονται προσκλήσεις και ανάλογα με το τι έχει να επιδείξει ο καθένας επαγγελματικά εκείνη την περίοδο. Κάπως έτσι βρέθηκε για παράδειγμα η Δήμητρα Παπαδοπούλου (ακόμα μια εξαιρετικά δύσκολη περίπτωση για να την «κλείσεις»), στην Ελένη Μενεγάκη για χάρη της «Μαντάμ Σουσού», που ανεβάζει στο Παλλάς. Σημαντικό κριτήριο είναι – φυσικά – και τα προσωπικά τους, αφού και ο Γιάννης Τσιμιτσέλης και η Βάσω Λασκαράκη περίμεναν τα τηλέφωνά τους να χτυπήσουν περισσότερο μετά την ανακοίνωση του διαζυγίου τους. Το ίδιο και η Αθηνά Οικονομάκου ή η Ελεονώρα Μελέτη, μετά τις εγκυμοσύνες και τους γάμους τους. Η εκπομπή στήνεται με βάση την επικαιρότητα εκατέρωθεν.

Στην ατυχή περίπτωση που κάποιος καλεσμένος ακυρώσει τελευταία στιγμή, τότε την «τρύπα» καλύπτει κάποιος άνθρωπος του καναλιού, ή κάποιος φίλος από τον χώρο.

Εφόσον το σηκώνει το κλίμα, τα σημεία των καιρών δημιουργούν πολύ συχνά διάττοντες αστέρες που ζουν εκείνα τα Γουορχολικά δεκαπέντε λεπτά δημοσιότητας, κάνοντας κάτι το οποίο έγινε viral, ή αναπαράχθηκε πολύ από τα μέσα γιατί ήταν αστείο, trash, ηρωικό ή πρωτότυπο. Τότε είναι χρέος του υπεύθυνου καλεσμένων να έχει τα αντανακλαστικά και να καλέσει την κατάλληλη στιγμή τον άνθρωπο εκείνο που είναι στην επικαιρότητα. Ας θυμηθούμε, για παράδειγμα, την περίπτωση του «Αγάπη Μόνο», τον οποίο ο κόσμος λάτρευε να μισεί και για κάποια περίοδο βλέπαμε συνεχώς να βολτάρει στα τηλεοπτικά πλατό. Ενδιαφέρον επίσης έχουν πρόσωπα που έκαναν αίσθηση σε κάποια διαφήμιση, σαν το δίδυμο Γκιωνάκης – Πανταζάρας, οι οποίοι για ένα χρονικό διάστημα δεχόντουσαν βροχή προσκλήσεων μετά τη συμμετοχή τους στην καμπάνια γνωστής μπύρας.

Εξίσου αγαπημένη κατηγορία καλεσμένων είναι και οι ξεχασμένοι άνθρωποι από το παρελθόν. Ο Νίκος Ξανθόπουλος, ας πούμε, είναι περιζήτητος, αλλά αρνείται να δώσει οποιαδήποτε συνέντευξη. Αντιστοίχως δύσκολοι μπορούν να είναι και οι πολιτικοί, αλλά υπάρχουν κι εκείνοι όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης που αγαπούν τις τηλεοπτικές προσκλήσεις και πάντα αποδεικνύεται εξαιρετικός καλεσμένος. Επίσης υπάρχουν πολλοί και πολύ γνωστοί οι οποίοι αυτοπροτείνονται στους υπεύθυνους καλεσμένων. Ειδικά μετά την επιτυχία του Survivor, δεν είναι λίγοι οι διάσημοι που έχουν ήδη ζητήσει να πάρουν μέρος στο δεύτερο.

Στα reality επιβίωσης η γραμμή είναι λίγο διαφορετικοί αφού τους προτείνεις δουλειά και όχι πρόσκληση σε εκπομπή. Γίνεται ένα meeting όπου και μπαίνουν οι στόχοι. Για να βγει η δωδεκάδα γίνονται πολλά ραντεβού αφού παίζουν σημαντικό ρόλο οι ισορροπίες, αλλά και το να έχεις διαφορετικούς ανθρώπους και από διάφορους χώρους. Θέλει ανθρώπους με πολύ καλή φυσική κατάσταση και να έχουν πειθαρχία. Δε θα αντέξει κάποιος που του αρέσει να τρώει να ξενυχτάει να καπνίζει.

Το προφίλ του ιδανικού υπεύθυνου καλεσμένων: Μια καλή ατζέντα και προσωπικές επαφές, υπομονή, πειθώ, αλλά και πολύ καλά αντανακλαστικά για να προλαβαίνει την επικαιρότητα.

Αφού καταλήξουν στα ονόματα που προτιμούν να καλέσουν, αναλαμβάνει ο υπεύθυνος καλεσμένων να ανοίξει την ατζέντα του, ή να ζητήσει τις όποιες επαφές από τους συναδέλφους του, ώστε να κάνει τα αντίστοιχα τηλέφωνα. Το να μην απαντήσουν στην κλήση δεν συμβαίνει, αφού συνήθως προηγείται και κάποιο μήνυμα με το ποιος είναι και τι θέλει, στην περίπτωση που δεν γνωρίζονται ήδη. Το έργο του «κλείστη/κλείστρας» δυσκολεύει όταν πρέπει να «πουλήσουν» ένα τηλεοπτικό προϊόν το οποίο ο διάσημος δεν γνωρίζει. Είναι διαφορετικό να τους πείσεις να εμφανιστούν στην Ελένη Μενεγάκη την οποία γνωρίζουν εδώ και χρόνια πώς δουλεύει, και πολύ δυσκολότερο να νιώσουν ασφάλεια και να παρευρεθούν στο late night του Γιώργου Λιάγκα ο οποίος έχει κάνει μόνο μερικές εκπομπές και δεν μπορείς να ξέρεις πώς ακριβώς θα πάει αυτή σας η συνάντηση. Το ύφος της συνομιλίας έχει να κάνει με τον άνθρωπο, αλλά και την σχέση που μπορεί να έχει με τον συνομιλητή του. Η γραμμή που ακολουθείται συνήθως, είναι αυτή της ειλικρίνειας και της ευθύτητας. Στην περίπτωση που η απάντηση από την άλλη γραμμή είναι κάθετη και αρνητική, είναι χαμένος χρόνος να προσπαθήσεις παραπάνω. Αν όμως ο υπεύθυνος καλεσμένων βλέπει ότι «τον παίρνει», κάνει και μια δεύτερη προσπάθεια βασιζόμενος στην πειθώ του. Στον αγώνα για το κλείσιμο των καλεσμένων στέφεται νικητής εκείνος που θα κάνει τον «διάσημο» να νιώσει άνετα και οικεία και εκτός και εντός πλατό. Άλλωστε και στην πραγματικότητα, ποιος από εμάς θα έδινε τον καλύτερό του εαυτό πηγαίνοντας κάπου απλά και μόνο από υποχρέωση;

 

* Το άρθρο αναδημοσιεύεται εμπλουτισμένο από το κυριακάτικο TV Έθνος.