ΕΜΦΥΛΗ ΒΙΑ

Έλενα Ακρίτα: H σκληρή και δίκαιη ανάρτηση για την απόσυρση της ροζ ελληνικής σημαίας από το Προξενείο

Papadakis Press/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΛΕΚΗΣ

Το 2023 σημειώθηκαν συνολικά 7 γυναικοκτονίες με την τελευταία να είναι αυτή στη Σαλαμίνα και τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας να συγκλονίζουν πολλούς(ες) από εμάς. Η έμφυλη βία συνεχίζει να απειλεί τη ζωή πολλών γυναικών στην Ελλάδα, ενώ μια σχετική έρευνα έδωσε στην χώρα μας την αρνητική «πρωτιά» της υψηλότερης ετήσιας αύξησης σε δολοφονίες γυναικών και θηλυκοτήτων από άνδρες λόγω του φύλου τους.

Η Γεωργία Λαλέ, στο πλαίσιο της έκθεσής της με θέμα την ενδοοικογενειακή βία και τα εγκλήματα με θύματα γυναίκες και θέλοντας να στείλει το δικό της μήνυμα κατά της έμφυλης βίας και να ευαισθητοποιήσει το κοινό, δημιούργησε έργα τέχνης από σεντόνια κακοποιημένων Ελληνίδων κατόπιν δωρεάς. Ανάμεσα στα έργα που φιλοτεχνήθηκαν ήταν και μια ροζ ελληνική σημαία που κρεμάστηκε στους τοίχους του ελληνικού Γενικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη και είχε τον τίτλο Ενοχή της Γειτονιάς. Οι αντιδράσεις από τον χώρο της πολιτικής και την ακροδεξιά δεν άργησαν να έρθουν, κάνοντας λόγο για αλλοίωση της ελληνικής σημαίας με πρωτοστάτη τον Δημήτρη Νάτσιο της Νίκης που παρουσίασε στη Βουλή μια φωτοτυπία με το έργο εκτυπωμένο. Μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, το έργο αποσύρθηκε με εντολή του ΥΠΕΞ Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος «συμμορφώθηκε» στις επιταγές των ακροδεξιών στοιχείων. Ανάμεσα σε όσους σχολίασαν την (άδικη) απόφαση ήταν και η Έλενα Ακρίτα.

Η Έλενα Ακρίτα καταδικάζει την απόφαση απόσυρσης του έργου με τη ροζ ελληνική σημαία από το Προξενείο

«Πίνακας της Γεωργίας Λαλέ που δημιουργήθηκε απο σεντόνια κακοποιημένων γυναικών, θυμάτων έμφυλης βίας κατεβαίνει από έκθεση Προξενείου τις ΗΠΑ, μετά από εντολή Γεραπετριτη. Ο υπουργός, ο όποιος, συμμορφώθηκε πλήρως στα κελεύσματα του ακροδεξιού μορφώματος “Νίκη”, οφείλει να λογοδοτήσει για μια επαίσχυντη απόφαση που θα ζήλευε και ο Όρμπαν», έγραψε στην περιγραφή της φωτογραφίας η Έλενα Ακρίτα ως ένδειξη συμπαράστασης στην καλλιτέχνιδα και πρόσθεσε τις ετικέτες #neighbourhood_guilt, #Γεωργία_Λαλέ #έμφυληβία #γυναικοκτονία. Η τέχνη θα πρέπει να είναι ελεύθερη και όχι να φιμώνεται. Και κυρίως, να μην υποτάσσεται στα κάθε λογής πολιτικά συμφέροντα.

Λίγα λόγια για το έργο τέχνης, τον (ανούσιο) ξεσηκωμό που προκάλεσε και η απάντηση της καλλιτέχνιδος

Σύμφωνα με τη σχετική περιγραφή «το έργο τέχνης δημιουργείται από σεντόνια, δωρεά γυναικών που ζουν στην Ελλάδα. Αυτές οι γυναίκες έχουν φαινομενικά λίγα κοινά πράγματα, αλλά όλες έχουν ξαπλώσει σε αυτά τα σεντόνια απελπισμένες και φοβισμένες. Η πλειονότητα των θυμάτων γυναικοκτονίας δολοφονούνται στα σπίτια τους και στα κρεβάτια τους. Η ζωή τους τελειώνει στο κρεβάτι που στρώνουν κάθε πρωί. Τα σεντόνια τους απορροφούν το αίμα τους».

Την Κυριακή που μας πέρασε, ο επικεφαλής του κόμματος, Νίκη, Δημήτρης Νάτσιος, αποκάλεσε το έργο «κουρέλι» από τα έδρανα της Βουλής. Χαρακτηριστικά, ο επικεφαλής του ακροδεξιού μορφώματος, δείχνοντας το έργο, είπε: «Μεταξύ των εκθεμάτων ήταν και αυτό. Η σημαία μας φτιαγμένη με κλινοσκεπάσματα και με ροζ χρώμα. Η σημαία μας είναι γαλανόλευκη και βάφεται με κόκκινο μόνο με το αίμα των ηρώων μας». Έπειτα ακολούθησαν και άλλες αντιδράσεις από τον χώρο της ακροδεξιάς πολιτικής σκηνής -και όχι μόνο.

Σε δήλωσή της στο κανάλι του ΑΝΤ1, η Γεωργία Λαλέ ανέφερε ότι «Λυπάμαι που παρερμηνεύτηκε το έργο μου. Τα θύματα γυναικοκτονίας και ενδοοικογενειακής βίας είναι ήρωες στον αγώνα για το δικαίωμα στη ζωή και την ελευθερία στην Ελλάδα και παγκοσμίως».

Λίγα λόγια για τη Γεωργία Λαλέ

Η Γεωργία Λαλέ μεγάλωσε στο Χαϊδάρι με την καλλιτεχνική επιρροή από το οικογενειακό περιβάλλον να είναι άμεση. Ο πατέρας της, Χάρης Λαλές, είναι γλύπτης και χαράκτης που έχει δημιουργήσει πολλά μνημεία στην πρωτεύουσα και τα αδέρφια της, Κώστας και Πέτρος, είναι επίσης καλλιτέχνες. Αφού σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Σχολή Εικαστικών Τεχνών στην Αθήνα το 2013, ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για να συνεχίσει τις σπουδές Γλυπτικής μέσω υποτροφίας από το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Η μετακόμιση στη Νέα Υόρκη σήμανε την είσοδό της στον (επαγγελματικό) κόσμο της τέχνης. Στο βιογραφικό της έχει πολλές εκθέσεις και δράσεις σε Ευρώπη και Αμερική. Με όπλο την τέχνη της performance, καταπιάνεται με δύσκολα κοινωνικά θέματα, μοιράζεται εμπειρίες και βιώματα, δουλεύει με υλικά συναισθηματικά φορτισμένα, πιστεύει στη συμμετοχική τέχνη.

Πιο συγκεκριμένα, η ίδια έχει πάρει μέρος στο A.I.R. Μπιενάλε (2023), φεστιβάλ Art in Odd (AiOP) (2022) και στην Διεθνή Εβδομάδα Τέχνης της Βενετίας στην Ιταλία (2022). Έχει εκθέσει στο Smack Mellon και στο Border Project Space και έχει προσκληθεί να μιλήσει για τη δουλειά της στο MoMA Archives και στο Πανεπιστήμιο Yale. Κάποτε υπήρξε μέλος του TransBorder Art TV Residency στο Governors Island και ήταν η πρώτη καλλιτέχνης που εξέθεσε τη δουλειά της στο Ελληνικό Προξενείο στη Νέα Υόρκη για το Carte Blanche Project, μια νέα σειρά διμηνιαίων εκθέσεων τέχνης που παρουσιάζει έργο Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν στη Νέα Υόρκη.