ΥΓΕΙΑ

Ο αφανής ήρωας για την υγεία του θυροειδή

Pexels

Αν και μπορεί να μην έχεις ακούσει ποτέ για το σελήνιο, αυτό το ιχνοστοιχείο, είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας και ιδιαίτερα για την υγεία του θυροειδούς. 

Το σελήνιο στη διατροφή μας

Σελήνιο: Ο αφανής ήρωας για την υγεία του θυρωειδούς Pexels

Το σελήνιο χρειάζεται μόνο σε μικρές ποσότητες, αλλά παίζει σημαντικό ρόλο σε σημαντικές διαδικασίες του οργανισμού, συμπεριλαμβανομένου του μεταβολισμού και της λειτουργίας του θυρεοειδούς. Τροφές πλούσιες σε σελήνιο είναι: 

Κρέας και πουλερικά

Το κρέας αποτελεί καλή πηγή σεληνίου. Τα 90 γρ. γαλοπούλας περιέχουν 31 μικρογραμμάρια σεληνίου, ενώ τα 90 γρ. κοτόπουλου περιέχουν 22 μικρογραμμάρια. Αντίστοιχα, τα 90 γρ. μοσχαρίσιο φιλέτο και το ζαμπόν περιέχουν 33 και 42 μικρογραμμάρια αντίστοιχα. Τα οργανικά κρέατα περιέχουν μεγαλύτερη ποσότητα σεληνίου.

Όσπρια και λαχανικά

Η περιεκτικότητα σε σελήνιο σε φυτικά τρόφιμα μπορεί να ποικίλει ανάλογα με το έδαφος στο οποίο αυτά καλλιεργούνται. Σε γενικές γραμμές, μία φέτα ψωμί ολικής αλέσεως, 1 φλιτζάνι πλιγούρι βρώμης και 1 φλιτζάνι φασόλια περιέχουν το καθένα γύρω στα 13 μικρογραμμάρια σεληνίου. Ένα φλιτζάνι ζυμαρικά περιέχει 37 μικρογραμμάρια και ένα φλιτζάνι μαγειρεμένο καστανό ρύζι περιέχει 19 μικρογραμμάρια. Τα λαχανικά τείνουν να είναι σχετικά φτωχές πηγές σεληνίου. Ένα φλιτζάνι κατεψυγμένο σπανάκι περιέχει 11 μικρογραμμάρια, σε σύγκριση με ένα φλιτζάνι μαρούλι, το οποίο δεν περιέχει κανένα. Τα καρότα, επίσης, δεν περιέχουν σελήνιο, ενώ μία πατάτα περιέχει μόνο 1 μικρογραμμάριο.

Ξηροί καρποί

Τα brazilian nuts είναι μία από τις καλύτερες πηγές σεληνίου, ανάλογα με την περιεκτικότητα του εδάφους, καθώς μπορούν να περιέχουν έως 544 μικρογραμμάρια σεληνίου σε μόλις 30 γραμμάρια. Επίσης, 30 γρ. ηλιόσποροι έχουν 23 μικρογραμμάρια, σε σύγκριση με 30 γρ. αμύγδαλα που έχουν λιγότερο από 1 μικρογραμμάριο. Τα 30 γρ. κάσιους έχουν 6 μικρογραμμάρια, τα φιστίκια 3 και τα καρύδια 2 μικρογραμμάρια αντίστοιχα.

Θαλασσινά και γαλακτοκομικά προϊόντα

Τα θαλασσινά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι καλές πηγές σεληνίου. Τα 90 γρ. τόνου έχουν 92 μικρογραμμάρια σεληνίου, οι σαρδέλες έχουν 45 μικρογραμμάρια και οι γαρίδες 40 μικρογραμμάρια. Ένα φλιτζάνι τυρί cottage με χαμηλά λιπαρά έχει 20 μικρογραμμάρια σεληνίου. Ένα φλιτζάνι γάλακτος με χαμηλά λιπαρά και ένα φλιτζάνι γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά περιέχουν το καθένα από 8 μικρογραμμάρια σεληνίου.

Η ιδανική ημερήσια πρόσληψη αυτού του στοιχείου είναι 55 μικρογραμμάρια την ημέρα. Η ανώτατη πρόσληψη είναι 400 μικρογραμμάρια. Πάνω από αυτήν την ποσότητα, τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα για την υγεία, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε γαστρεντερολογικά και νευρολογικά προβλήματα, χαλάρωση μυών και τριχόπτωση.

Ο ρόλος του σεληνίου στο θυρεοειδή αδένα

Σελήνιο: Ο αφανής ήρωας για την υγεία του θυρωειδούς Pexels

Ανάμεσα στα στοιχεία που συμμετέχουν στη υγεία και καλή λειτουργία του θυρεοειδούς είναι το σελήνιο.

Ο θυρεοειδής αποτελεί το όργανο με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση σεληνίου ανά γραμμάριο, σε σχέση με του υπόλοιπους ιστούς. Ο λόγος είναι ότι ο θυρεοειδής εκφράζει μια σειρά από σεληνοπρωτεΐνες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη μετατροπή της θυροξίνης-Τ4 σε τριιωδοθυρονίνη – Τ3. Έλλειψη σεληνίου οδηγεί σε μείωση της σύνθεσης θυρεοειδικών ορμονών, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων TSH. Ωστόσο, η αυξημένη παραγωγή TSH και μετατροπή της Τ4 σε Τ3, έχει ως αποτέλεσμα να παράγεται υπεροξείδιο του υδρογόνου το οποίο δεν μεταβολίζεται επαρκώς και έτσι συσσωρεύεται και προκαλεί βλάβες στο θυρεοειδή.

Επιπλέον ορισμένες σεληνοπρωτεΐνες έχουν πολύ σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, συμβάλλοντας στην αντιοξειδωτική προστασία του θυρεοειδούς και στη μείωση της οξειδωτικής βλάβης που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Η λήψη σεληνίου φαίνεται να είναι ωφέλιμη ακόμη και σε αυτοάνοσες παθήσεις του θυρεοειδούς όπως είναι η νόσος Hashimoto και η νόσος του Graves.

 

 

 

 

Selenium_200.jpg
PHARM24.GR

Health Aid Selenium 200μg 60tabs

Συμπλήρωμα Διατροφής με Σελήνιο, Βραδείας Αποδέσμευσης για Αντιοξειδωτική Προστασία.Το Selenium 200μg της HealthAid είναι σε ταμπλέτες βραδείας αποδέσμευσης (prolonged release) για καλύτερη απορρόφηση από τον οργανισμό. Κατάλληλο και για vegan.
14,00€ 8,26€
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ

Τα οφέλη που χαρίζει το σελήνιο στην υγεία

Το σελήνιο ως ισχυρό αντιοξειδωτικό

Αν ακολουθείς έναν «έντονο» τρόπο ζωής, που περιλαμβάνει ξενύχτια, κάπνισμα, αλκοόλ, αλλά και αυξημένο στρες, τότε ο αριθμός των ελεύθερων ριζών στον οργανισμό, αυξάνεται. Όσο μεγαλώνουμε, τόσο πιο δύσκολα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες προκαλούν οξειδωτικό στρες. Το οξειδωτικό στρες, έχει συνδεθεί κατά καιρούς με πολλές χρόνιες παθήσεις, αλλά και με την πρόωρη γήρανση. Το σελήνιο, ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, εξουδετερώνει τις πλεονάζουσες ελεύθερες ρίζες και προστατεύει τα κύτταρα από πιθανές βλάβες εξαιτίας του οξειδωτικού στρες.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Υπάρχουν ενδείξεις ότι το σελήνιο υποστηρίζει την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μάλιστα, φαίνεται πως τα υψηλότερα επίπεδα σεληνίου μπορούν να ενδυναμώσουν το ανοσοποιητικό σύστημα των ατόμων που πάσχουν από κάποιες χρόνιες παθήσεις, αλλά και από πιο κοινές, όπως η γρίπη ή το κρυολόγημα.

Συμβάλλει στην πρόληψη της πνευματικής φθοράς

Το οξειδωτικό στρες έχει συνδεθεί τόσο με την έναρξη όσο και με την εξέλιξη νευρολογικών παθήσεων, όπως η νόσος του Πάρκινσον και το Αλτσχάιμερ. Ορισμένες μελέτες, μάλιστα, υποστηρίζουν ότι η πρόσληψη αντιοξειδωτικών, είτε μέσω της διατροφής είτε μέσω συμπληρωμάτων, βελτιώνει τη μνήμη σε ασθενείς με Αλτσχάιμερ.

solgarvitamineyestselenium.jpg
PHARM24.GR

Solgar Vitamin E With Yeast-Free Selenium veg.caps - Συμπλήρωμα Διατροφής Φυσικής Πηγής Βιταμίνη Ε με Σελήνιο Πλούσια σε Αντιοξειδωτικά | Pharm24.gr

Το συμπλήρωμα διατροφής Vitamin E with Yeast-Free Selenium της Solgar παρέχει φυσική βιταμίνη Ε ως d-alpha tocopheryl succinate σε ξηρή μορφή με σελήνιο l-selenomethionine για συνεργιακά αντιοξειδωτικά αποτελέσματα.
23,94€ 14,85€
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ

Προστατεύει από καρδιακές παθήσεις

Μια πλούσια σε σελήνιο διατροφή προάγει την υγεία της καρδιάς, καθώς αντιμετωπίζει το οξειδωτικό στρες και τις φλεγμονές στον οργανισμό, τα οποία, με τη σειρά τους, σχετίζονται με παθήσεις του καρδιαγγειακού συστήματος.

 

 

 

Είναι σημαντικό για την υγεία του θυρεοειδούς

Το σελήνιο συμβάλλει στην καλή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, προστατεύοντάς τον από το οξειδωτικό στρες, συμβάλλοντας έτσι και στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού.

Μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη συγκεκριμένων τύπων καρκίνου

Σε μια ανασκόπηση σχετικών μελετών, το υψηλό επίπεδο σεληνίου στο αίμα συσχετίστηκε με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων τύπων καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των καρκίνων του μαστού, του πνεύμονα, του παχέος εντέρου και του προστάτη.

lam8273.jpg
VITA4YOU

Lamberts Selenium A,C,E 100 tabs

To Selenium Α,C,E της Lamberts είναι ένα διατροφικό συμπλήρωμα που παρέχει 200μg στοιχειακού σεληνίου σε συνδυασμό με βιταμίνες Α C και Ε.
25,16€ 16,35€
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ

Βοηθά στη μείωση των συμπτωμάτων του άσθματος

Το άσθμα είναι μια χρόνια ασθένεια που προσβάλλει τους αγωγούς που μεταφέρουν αέρα μέσα και έξω από τους πνεύμονες, με συμπτώματα όπως ο συριγμός, η δύσπνοια, το σφίξιμο στο στήθος και ο βήχας. Το άσθμα έχει συνδεθεί με αυξημένα επίπεδα οξειδωτικού στρες και φλεγμονής στο σώμα. Το σελήνιο, ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, ωφελεί τους πάσχοντες από άσθμα, συμβάλλοντας στη μείωση των συμπτωμάτων της εν λόγω πάθησης.