ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Κουτσομπολιό: Η επιστήμη δικαιώνει το Gossip Girl

Pexels

«Το χειρότερο από το να μιλούν άσχημα για εσένα είναι να μη μιλούν καθόλου για εσένα» έλεγε ο Oscar Wilde. Μια νέα έρευνα, έρχεται να τον επιβεβαιώσει, ανατρέποντας ό,τι μπορεί να πίστευες για τον κοινωνικό σχολιασμό. Το κουτσομπολιό, ντε!

Παρά την αρνητική του φήμη, οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι το κουτσομπολιό μπορεί πραγματικά να μας κάνει καλό. Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη, κουτσομπολιό δεν είναι μόνο να διαδίδεις φήμες και να λες άσχημα πράγματα για τους άλλους. Στην πραγματικότητα, το κουτσομπολιό χρησιμεύει επίσης για τη δημιουργία κοινωνικών συνδέσεων και βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν νέα πράγματα για τον κόσμο που δεν έχουν βιώσει μόνοι τους.

«Το κουτσομπολιό είναι μια περίπλοκη μορφή επικοινωνίας που συχνά παρεξηγείται», λέει η ερευνήτρια Eshin Jolly. «Μπορεί να είναι ένα μέσο κοινωνικής και ουσιαστικής σύνδεσης, πέρα ​​από την τυπική, αρνητική χροιά του». Προηγούμενες μελέτες βρήκαν ότι περίπου το 14% των ημερήσιων συζητήσεων μας, κατατάσσονται στην κατηγορία «κουτσομπολιά». Οι περισσότερες από αυτές, έχουν ουδέτερη και όχι αρνητική χροιά.

Δοκιμάζοντας την ανθρώπινη παρόρμηση για κουτσομπολιό

Από τα social media μέχρι τις συζητήσεις στο γραφείο, φαίνεται ότι οι άνθρωποι απλά δεν μπορούν να σταματήσουν να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τον εαυτό τους και τους άλλους. Οι ερευνητές προσπάθησαν να κατανοήσουν ποια ακριβώς κοινωνική λειτουργία, εξυπηρετεί το κουτσομπολιό.

Η επιστημονική ομάδα, δημιούργησε ένα διαδικτυακό παιχνίδι για να μελετήσει πώς αναπτύσσονται τα κουτσομπολιά όταν οι πληροφορίες γίνονται πιο αβέβαιες με την πάροδο του χρόνου. Οι συμμετέχοντες έπαιξαν 10 γύρους του παιχνιδιού, σε ομάδες έξι ατόμων. Σε κάθε γύρο οι παίκτες κέρδιζαν 10 δολάρια και μπορούσαν να επιλέξουν να κρατήσουν τα χρήματα ή να επενδύσουν οποιοδήποτε σε ένα ομαδικό ταμείο. Τα κέρδη που έμπαιναν στο κοινό ταμείο, πολλαπλασιάζονταν επί 1,5 φορές. Στη συνέχεια θα μοιράζονταν και στους 6 παίκτες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το παιχνίδι δημιουργεί εγγενώς ένταση ανάμεσα στους πιο ανταγωνιστικούς και τους πιο ομαδικούς παίκτες. Κατά τη διάρκεια ορισμένων γύρων, οι παίκτες μπορούσαν να συνομιλήσουν ιδιωτικά με κάποιον άλλο στην ομάδα τους. Αυτό επέτρεψε στους παίκτες να κουτσομπολεύουν για το πώς συμπεριφέρονταν οι άλλοι συμμετέχοντες. Μετά το τέλος κάθε γύρου, οι παίκτες δήλωναν πόσο πρόθυμοι θα ήταν να παίξουν ξανά με τον κάθε παίκτη στην ομάδα τους.

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα σενάριο που μοιάζει με ζωή, στο οποίο είσαι μέλος μιας κοινότητας και επηρεάζεσαι από τις ενέργειες όλων των άλλων μελών της κοινότητας», εξηγεί η Jolly.

Γιατί λοιπόν οι άνθρωποι αγαπούν τόσο πολύ να κουτσομπολεύουν;

Οι συγγραφείς της μελέτης λένε ότι τα αποτελέσματά τους δείχνουν ότι το κουτσομπολιό είναι μια «πλούσια, πολύπλευρη επικοινωνία» με πολλές λειτουργίες μέσα στις κοινωνικές ομάδες. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, υπήρξαν διάφορα κουτσομπολιά, ανάλογα με τον όγκο των πληροφοριών που ήταν διαθέσιμες στους παίκτες.

Στους γύρους όπου οι παίκτες είχαν ελάχιστες πληροφορίες για τις επιλογές των συμπαικτών τους, η μελέτη διαπιστώνει ότι δημιουργήθηκαν πιο αυθόρμητες συζητήσεις για τους άλλους. Ωστόσο, όταν οι παίκτες μπορούσαν να δουν τι έκαναν όλοι στην ομάδα τους, οι συζητήσεις κινήθηκαν σε μια ευρύτερη ποικιλία ουδέτερων θεμάτων.

Οι συμμετέχοντες βασίστηκαν επίσης στις πληροφορίες που προέρχονταν από άλλους παίκτες, όταν δεν μπορούσαν να δουν τι έκαναν ορισμένοι συμπαίκτες. Οι ερευνητές λένε, ότι αυτό δείχνει πως το κουτσομπολιό βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν από τις εμπειρίες ενός άλλου ατόμου.

«Με την ανταλλαγή πληροφοριών, το κουτσομπολιό είναι ένας τρόπος δημιουργίας σχέσεων. Περιλαμβάνει εμπιστοσύνη και διευκολύνει έναν κοινωνικό δεσμό, που ενισχύεται καθώς διευκολύνει περαιτέρω την επικοινωνία» σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Το κουτσομπολιό ως «κόλλα» στις ανθρώπινες σχέσεις

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο δεδομένο που κατέγραψε η μελέτη: Η επικοινωνία μεταξύ των παικτών, αύξησε τη συλλογική συνεργασία τους. Οι συγγραφείς της μελέτης καταλήγουν ότι η «διάδοση αβάσιμων πληροφοριών» δεν είναι ο μοναδικός σκοπός του κουτσομπολιού. Μπορεί επίσης να δημιουργήσει μια «κοινή πραγματικότητα» όπου φίλοι και συνάδελφοι, χτίζουν κοινωνικούς δεσμούς, ανταλλάσσουν πληροφορίες και καταλήγουν σε συμφωνίες για κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά. Noted.