ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Αποτοξίνωση: Τα μόνα tips που χρειάζεσαι για να την κάνεις φυσικά

PEXELS

Η φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού είναι εξαιρετικά σημαντική για την υγεία μας. Αποτοξίνωση όμως δεν σημαίνει εξαντλητικές δίαιτες και μαντζούνια. Δες τι μπορείς να αλλάξεις στη διατροφή και στην καθημερινότητά σου και κάνε ένα φυσικό reboot στον οργανισμό σου.

Η αποτοξίνωση είναι μια συνεχής διαδικασία που το σώμα εκτελεί φυσικά. Το 75% της απενεργοποίησης των τοξινών στον οργανισμό διενεργείται στο συκώτι και το υπόλοιπο 25% στο έντερο. Από την πρώτη στιγμή που δυνητικά επιβλαβείς ουσίες εισέρχονται στο σώμα μας μέσα από τις διατροφικές μας συνήθειες, τα συστήματα αποτοξίνωσης του οργανισμού αρχίζουν να πιάνουν δουλειά.

Τι είναι οι τοξίνες

Οι τοξίνες εισέρχονται στο σώμα μέσω των επεξεργασμένων τροφών, φαρμάκων, του καπνίσματος, του αλκοόλ και της καφεΐνης. Επίσης μέσω περιβαλλοντικών παραγόντων, όπως τα βαρέα μέταλλα και τα φυτοφάρμακα. Πιθανό είναι ακόμα το ίδιο το σώμα να παράγει τοξίνες. Πρόκειται για τα τελικά προϊόντα του φυσικού μεταβολισμού, τις ορμόνες του στρες και των υποπροϊόντων της λειτουργίας των βακτηρίων που υπάρχουν στον οργανισμό.

Ο δρόμος για την φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού μας έχει 3 φάσεις (τροποποίηση, εξουδετέρωση και αποβολή). Παρακάτω θα βρεις τους τρόπους που θα χαρίσουν στον οργανισμό σου ένα φυσικό reboot.

Λιγότερο το αλκοόλ

Πάνω από το 90% του αλκοόλ μεταβολίζεται στο συκώτι μας. Τα ηπατικά ένζυμα μεταβολίζουν το αλκοόλ σε μια γνωστή καρκινογόνα χημική ουσία. Αναγνωρίζοντας την αιθανάλη ως τοξίνη, το συκώτι τη μετατρέπει σε αβλαβή ουσία, η οποία αργότερα αποβάλλεται από το σώμα μας.

Επιστημονικές μελέτες, δείχνουν ότι η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ είναι ωφέλιμη για την υγεία της καρδιάς. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ όμως μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας. Όταν συμβεί αυτό, το συκώτι δεν λειτουργεί επαρκώς ούτε μπορεί να εκτελέσει τις απαραίτητες λειτουργίες του.

Έτσι ο περιορισμός ή η πλήρης αποχή από το αλκοόλ είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ενισχύσεις τη φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού σου. Οι υγειονομικές αρχές συνιστούν περιορισμό της πρόσληψης αλκοόλ σε ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και δύο για τους άνδρες.

Η αξία του ύπνου στην αποτοξίνωση

Η εξασφάλιση επαρκούς και ποιοτικού ύπνου είναι απαραίτητη για την υγεία μας, αλλά και για την ενίσχυση του φυσικού μηχανισμού αποτοξίνωσης.

Ο ύπνος επιτρέπει στον εγκέφαλό μας να αναδιοργανωθεί και να επαναφορτιστεί, καθώς και να απομακρύνει τοξίνες που έχουν συσσωρευτεί κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μια από αυτά τις τοξίνες είναι μια πρωτεΐνη, η οποία συνδέεται με τη ανάπτυξη της νόσου του Alzheimer.

Με τη στέρηση ύπνου, το σώμα μας δεν έχει χρόνο να εκτελέσει αυτές τις λειτουργίες, επομένως οι τοξίνες μπορούν να συσσωρευτούν και να επηρεάσουν πολλές πτυχές της υγεία μας. Η κακή ποιότητα ύπνου έχει συνδεθεί με βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία, όπως το στρες, το άγχος, η υψηλή αρτηριακή πίεση, οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης τύπου 2 και η παχυσαρκία.

Φρόντισε να κοιμάσαι επτά έως εννέα ώρες τη νύχτα σε τακτική βάση. Εάν αντιμετωπίζεις αυπνίες ή ξυπνάς συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας, αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η τήρηση ενός προγράμματος ύπνου και ο περιορισμός του μπλε φωτός — που εκπέμπεται από τις κινητά, tablets και οθόνες υπολογιστών — πριν από τον ύπνο είναι χρήσιμες για τη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου.

Περισσότερο νερό για αποτοξίνωση

Το νερό κάνει πολύ περισσότερα από το να σε ξεδιψάει. Ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματός, λιπαίνει τις αρθρώσεις, βοηθά την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών και αποτοξινώνει το σώμα απομακρύνοντας άχρηστα προϊόντα.

Τα κύτταρα του σώματος πρέπει συνεχώς να επιδιορθώνονται για να λειτουργούν βέλτιστα και να διασπούν τα θρεπτικά συστατικά, για να τα χρησιμοποιήσει το σώμα μας ως ενέργεια. Ωστόσο, αυτές οι διεργασίες απελευθερώνουν απόβλητα – με τη μορφή ουρίας και διοξειδίου του άνθρακα – τα οποία προκαλούν βλάβες εάν συσσωρευτούν στο αίμα σας.

Το νερό μεταφέρει αυτά τα απόβλητα, απομακρύνοντάς τα αποτελεσματικά μέσω της ούρησης, της αναπνοής ή της εφίδρωσης. Επομένως, η σωστή ενυδάτωση είναι σημαντική για την αποτοξίνωση. Η επαρκής ημερήσια πρόσληψη νερού είναι 3,7 λίτρα για τους άνδρες και 2,7 λίτρα για τις γυναίκες. Μπορεί να χρειάζεσαι περισσότερο ή λιγότερο ανάλογα με τη διατροφή, τον τόπο διαμονής και το επίπεδο δραστηριοτήτων σου.

Λιγότερη ζάχαρη και επεξεργασμένα τρόφιμα

Αποτοξίνωση: Τα μυστικά για ένα φυσικό reboot στον οργανισμό μας UNSPLASH

Η ζάχαρη και τα επεξεργασμένα τρόφιμα θεωρούνται «η ρίζα του κακού» για πολλά προβλήματα της δημόσιας υγείας. Η υψηλή κατανάλωση ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφίμων έχει συνδεθεί με την παχυσαρκία και άλλες χρόνιες ασθένειες, όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος και ο διαβήτης.

Αυτές οι ασθένειες εμποδίζουν την ικανότητα του σώματός να αποτοξινωθεί φυσικά, βλάπτοντας όργανα όπως το συκώτι και τα νεφρά. Για παράδειγμα, η κατανάλωση ποτών με μεγάλη περιεκτικότητα ζάχαρης, μπορεί να προκαλέσει λιπώδες ήπαρ, επηρεάζοντας αρνητικά τη λειτουργία του ήπατος. Καταναλώνοντας λιγότερο fast food μπορείς να διατηρήσεις το σύστημα αποτοξίνωσης του οργανισμού σου υγιές.

Η αντικατάσταση του πρόχειρου φαγητού με πιο υγιεινές επιλογές όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, είναι ένας υγιεινός τρόπος μείωσης της κατανάλωσης ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφίμων.

Κατανάλωσε τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν τα κύτταρα σας από βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες. Το σώμα σας παράγει φυσικά ελεύθερες ρίζες για κυτταρικές διαδικασίες, όπως η πέψη. Ωστόσο, το αλκοόλ, το τσιγάρο, η κακή διατροφή και η έκθεση σε ρύπους μπορούν να παράγουν υπερβολικές ελεύθερες ρίζες.

Οι ελεύθερες ρίζες εμπλέκονται σε μια σειρά παθήσεων, όπως η άνοια, οι καρδιακές παθήσεις, η ηπατική νόσος, το άσθμα και ορισμένοι τύποι καρκίνου. Η κατανάλωση μιας διατροφής πλούσιας σε αντιοξειδωτικά, μπορεί να βοηθήσει το σώμα μας να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες και άλλες τοξίνες που αυξάνουν τον κίνδυνο ασθένειας.

Εστίασε στη λήψη αντιοξειδωτικών από τρόφιμα και όχι από συμπληρώματα, τα οποία μπορεί, στην πραγματικότητα, να αυξήσουν τον κίνδυνο ορισμένων ασθενειών όταν λαμβάνονται σε μεγάλες ποσότητες.

Κατανάλωσε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε προβιοτικά

Αποτοξίνωση: Τα μυστικά για ένα φυσικό reboot στον οργανισμό μας UNSPLASH

Η καλή υγεία του εντέρου είναι σημείο -κλειδί όταν μιλάμε για τη φυσική αποτοξίνωση του οργανισμού μας. Τα εντερικά κύτταρα διαθέτουν ένα σύστημα αποτοξίνωσης και απέκκρισης που προστατεύει το έντερο και το σώμα μας από επιβλαβείς τοξίνες.

Η καλή υγεία του εντέρου ξεκινά με τα προβιοτικά, ένα είδος φυτικής ίνας που τροφοδοτεί τα καλά βακτήρια στο έντερο. Με τα προβιοτικά, το έντερο είναι σε θέση να παράγει θρεπτικά συστατικά ευεργετικά για την υγεία. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε προβιοτικά μπορεί να διατηρήσει το ανοσοποιητικό και το μηχανισμό φυσικής αποτοξίνωσης υγιή. Καλές πηγές προβιοτικών είναι οι ντομάτες, οι αγκινάρες, οι μπανάνες, τα σπαράγγια, τα κρεμμύδια, το σκόρδο και η βρώμη.

Λιγότερο αλάτι περισσότερη αποτοξίνωση

Για πολλούς, η αποτοξίνωση είναι ένα μέσο αποβολής της περίσσειας νερού στον οργανισμό. Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού, μπορεί να κάνει το σώμα μας να κατακρατήσει περίσσεια υγρών. Αυτή η υπερβολική συσσώρευση υγρών μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα και να μας κάνει να αισθανόμαστε άβολα στα ρούχα μας.

Αν και μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, η αύξηση της πρόσληψης νερού είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να εξαλείψεις την κατακράτηση υγρών, από την υπερβολική κατανάλωση αλατιού. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όταν καταναλώνουμε πολύ αλάτι και όχι αρκετό νερό, το σώμα μας απελευθερώνει μια αντιδιουρητική ορμόνη, η οποία εμποδίζει την ούρηση – αποτοξίνωση.

Αυξάνοντας την πρόσληψη νερού, αποβάλουμε περισσότερο νερό και άχρηστα προϊόντα. Η αύξηση της πρόσληψης τροφών πλούσιων σε κάλιο βοηθά επίσης. Τροφές πλούσιες σε κάλιο είναι οι πατάτες, τα φασόλια, οι μπανάνες και το σπανάκι.

Για’ σένα νοιάσου και γυμνάσου

UNSPLASH

Η τακτική άσκηση — ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος — σχετίζεται με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και μειωμένο κίνδυνο πολλών παθήσεων και ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων του διαβήτη τύπου 2, των καρδιακών παθήσεων, της υψηλής αρτηριακής πίεσης και ορισμένων μορφών καρκίνου.

Ενώ υπάρχουν αρκετοί μηχανισμοί πίσω από τα οφέλη για την υγεία της άσκησης, η μείωση φλεγμονών είναι ένα βασικό σημείο. Ενώ μια φλεγμονή είναι απαραίτητη για την ανάρρωση από λοίμωξη ή την επούλωση τραυμάτων, συχνά αποδυναμώνει την καλή λειτουργεία διάφορων μηχανισμών του σώματός μας.

Μειώνοντας το κίνδυνο εμφάνισης φλεγμονών, η σωματική άσκηση μπορεί να βοηθήσει τα όλα συστήματα του σώματός μας να λειτουργήσουν σωστά και να προστατεύτουν από ασθένειες. Συνιστώνται τουλάχιστον 150-300 λεπτά άσκησης μέτριας έντασης την εβδομάδα – όπως γρήγορο περπάτημα – ή 75-150 λεπτά έντονης σωματικής δραστηριότητας την εβδομάδα – όπως τρέξιμο.