ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Τσέλια Κοστέα: «H Τόσκα είναι ο ρόλος μου»

Photo: Βασίλης Μακρής

Η Τόσκα, ένα μοναδικό οπερατικό θρίλερ, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1900 στη Ρώμη. Πρόκειται για μια από τις δημοφιλέστερες όπερες, όπου τα παράφορα πάθη υπογραμμίζονται από την άκρως υποβλητική μουσική του Τζάκομο Πουτσίνι. Από την Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1942 στο Θερινό Θέατρο της πλατείας Κλαυθμώνος, με τη 19χρονη τότε Μαρία Καλογεροπούλου (μετέπειτα Κάλλας) στον ομώνυμο ρόλο, και από τότε παρουσιάζεται πολύ συχνά μετά από ισχυρή απαίτηση του κοινού.

 

Με τη δημοφιλέστατη λοιπόν Τόσκα του Τζάκομο Πουτσίνι ανοίγει φέτος η Εθνική Λυρική Σκηνή το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 1, 2, 4, 6 και 11 Ιουνίου 2024, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Ούγκο ντε Άνα (Hugo DeAna) και αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνας Πετσατώδη. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις σπουδαίες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) και Τσέλια Κοστέα (2, 4 & 11/6).

Η σπουδαία υψίφωνος της ΕΛΣ Τσέλια Κοστέα, επιστρέφει στο ρόλο της ντίβας της όπερας Φλόρια Τόσκα, που τόσο πολύ έχει αγαπηθεί από το ελληνικό κοινό. Η γεννημένη στη Ρουμανία Κοστέα, έχει διακριθεί σε μερικούς από τους σημαντικότερους διεθνείς διαγωνισμούς τραγουδιού και έχει συμπράξει με τα μεγαλύτερα θέατρα και τις σημαντικότερες αίθουσες του κόσμου, όπως Κρατική Όπερα Βιέννης, Γερμανική Όπερα Βερολίνου, Κοντσέρτχεμπαου Άμστερνταμ, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, αφήνοντας με την ερμηνεία της την προσωπική της σφραγίδα σε εμβληματικούς ρόλους.

Λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της στο Ηρώδειο, συζήτησα μαζί της, μεταξύ άλλων, για τη διαχρονικότητα της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι, την εμπειρία μιας ερμηνείας στο Ηρώδειο, ενώ η ίδια μου αποκάλυψε τα κοινά που έχει η ίδια με τον εμβληματικό ρόλο της Φλόρια Τόσκα.

Πράξη πρώτη: Ανακαλύπτοντας την Τόσκα

Τσέλια Κοστέα Τόσκα Photo: Βασίλης Μακρής

Για αρχή οι απαραίτητες συστάσεις: «Προέρχομαι από μια οικογένεια μουσικών και τα πρώτα 8 χρόνια σπούδασα βιολί. Ανέκαθεν ήξερα ότι θα γίνω μουσικός» μου εξομολογείται η Τσέλια Κοστέα, όταν τη ρωτάω για το πώς μπήκε η όπερα στη ζωή της. «Όταν μπήκα στο μουσικό λύκειο, άλλαξα το βιολί με τη βιόλα και στη συνέχεια πέρασα στην τάξη του τραγουδιού. Τότε κατάλαβα ότι θα γίνω τραγουδίστρια όπερας».

Συζητώντας για την προετοιμασία του ρόλου της Φλόρια Τόσκα, η Τσέλια Κοστέα, μού εξηγεί πως μάλλον πρόκειται για μια καρμική σχέση:

«Η Τόσκα είναι ένας ρόλος με το οποίο πρωτοεμφανίστηκα το 2011 και που σημάδεψε τη μετάβασή μου από ένα πιο λυρικό, σε ένα πιο δραματικό ρεπερτόριο».

Μετά από 7 χρόνια ερμηνείας σχεδόν αποκλειστικά των αριστουργημάτων του Μότσαρτ, απέκτησα μια στέρεη και υγιή τεχνική που με βοήθησε να ανταποκριθώ στις φωνητικές προκλήσεις αυτού του ρόλου. Από συναισθηματικής άποψης, κάθε καλλιτέχνης διαχειρίζεται τον ρόλο με την προσωπικότητα και τα συναισθήματα, που το σώμα και το πνεύμα του μπορούν να εκφράσουν».

Η ίδια έχει ενσαρκώσει πολλούς εμβληματικούς ρόλους στην καριέρα της. Τι είναι αυτό όμως που θεωρεί ότι κάνει την Φλόρια Τόσκα να ξεχωρίζει; «Η Φλόρια Τόσκα είναι τραγουδίστρια όπερας. Τι μπορεί να είναι πιο κατάλληλο για μια σοπράνο από το να παίζει τον ίδιο της τον ρόλο; Έχει μια συναρπαστική προσωπικότητα, είναι μια ντίβα, λατρεμένη από όλη τη Ρώμη, ονειροπόλα, ρομαντική, γεμάτη αγάπη και ταυτόχρονα ζηλιάρα. Μου αρέσει πολύ να ερμηνεύω αυτόν τον ρόλο και επειδή ταυτίζω τον εαυτό μου σε πολλές καταστάσεις, στις οποίες παρουσιάζεται η Τόσκα στη σκηνή».

Η Τόσκα είναι γεμάτη από δυνατές συναισθηματικές στιγμές. Πώς διαχειρίζεται η ίδια την ένταση και την πίεση που συνοδεύουν αυτές τις στιγμές κατά τη διάρκεια της παράστασης; «Όταν βγαίνω στη σκηνή, μεταμορφώνομαι στον χαρακτήρα που ερμηνεύω φωνητικά και σκηνικά εκείνη τη στιγμή. Μπαίνω στον ρόλο και τον ζω. Και όταν συγκινούμαι η ίδια ως καλλιτέχνιδα, αυτή η συγκίνηση φτάνει στο κοινό».

«Η τέλεια διαχείριση αυτού του ρόλου γίνεται αφήνοντας ένα κομμάτι της ψυχής σου στη σκηνή».

Photo: Βασίλης Μακρής

Πράξη δεύτερη: Η Τσέλια μεταμορφώνεται σε Φλόρια Τόσκα

Photo: Βασίλης Μακρής

Η Φλόρια Τόσκα, είναι μια μια ντίβα της όπερας, μια γυναίκα παράφορα ερωτευμένη, που ζηλεύει παθολογικά τον σύντροφό της. Η Τσέλια βρίσκει πως υπάρχουν πολλά κοινά ανάμεσα σε εκείνη και τον εμβληματικό ρόλο. «Ο Πουτσίνι έγραψε αυτή την όπερα για μία από τις γυναίκες που λάτρευε. Πρόκειται για τη Ρουμάνα σοπράνο ελληνικής καταγωγής, τη Χαρίκλεια Νταρκλέ (Χαρίκλεια Χαρικλή – Χαρτουλάρι)».

«Είμαι Ρουμάνα, ζω στην Ελλάδα, μια χώρα που αγαπώ και που έχει γίνει το σπίτι μου. Η Τόσκα είναι ο ρόλος μου. Χρειάζεται κάτι παραπάνω;».

Η ίδια επίσης δεν παραλείπει να υπογραμμίσει και το πιο συναρπαστικό στοιχείο του χαρακτήρα της Τόσκα: «Η αγάπη. Όλες οι ενέργειες της Τόσκα σε αυτή την όπερα γίνονται με αφετηρία αυτό το συναίσθημα». Όταν της ζητάω να μου πει την αγαπημένη της σκηνή από την Τόσκα, η Τσέλια Κοστέα απαντά:

«Η άρια της Τόσκα “Vissi d’arte, vissi d’amore…”, που προστέθηκε αργότερα στην όπερα κατόπιν αιτήματος της Χαρίκλειας Νταρκλέ, είναι η πιο συγκινητική στιγμή της όπερας. Δεν μπορούσε να διανοηθεί να έχει έναν τόσο υπέροχο ρόλο χωρίς τη στιγμή της δόξας της. Η άρια από μόνη της δεν είναι πολύ δύσκολη, αλλά τοποθετείται σε μια πολύ άβολη στιγμή της όπερας, όπου η ένταση είναι στο μέγιστο».

«Η μεγάλη πρόκληση είναι να βρεις την ηρεμία, την ισορροπία και τη δύναμη να τραγουδήσεις μια μουσική ξεχωριστής ομορφιάς, που στην ουσία είναι μια προσευχή προς τον Θεό».

Πράξη τρίτη: Η Τόσκα στο Ηρώδειο

Τσέλια Κοστέα Τόσκα Photo: Χάρης Ακριβιάδης

Η παράσταση στο Ηρώδειο είναι μια μοναδική εμπειρία για κάθε καλλιτέχνη. Τι σημαίνει για την Τσέλια Κοστέα η εμφάνιση σε αυτόν τον ιστορικό χώρο και πώς επηρεάζει την ερμηνεία της; «Επιστρέφω στο Ηρώδειο μετά από 4 χρόνια. Και αυτή την παραγωγή από τον Ούγκο ντε Άνα θα την ερμηνεύσω μετά από 9 χρόνια. Το Ηρώδειο είναι ένας μαγικός τόπος γεμάτος ιστορία».

«Να βλέπεις ένα αμφιθέατρο με 5000 θέσεις γεμάτο και την Ακρόπολη φωτισμένη από τις ακτίνες του φεγγαριού, είναι κάτι που δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια».

Το Ηρώδειο όμως έχει και τις δυσκολίες του. «Δεν είναι εύκολο να τραγουδήσεις σε έναν ανοιχτό και μεγάλο χώρο όπως το Ηρώδειο. Η απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχεις μια καλή τοποθέτηση της φωνής, ώστε να ακούγεται πάνω από την ορχήστρα μέχρι την τελευταία σειρά. Φυσικά, υπάρχουν και οι κίνδυνοι που φέρνει ο καιρός, που μπορούν να επηρεάσουν τη φωνή και τον έλεγχο του ήχου σε ορισμένες περιπτώσεις».

Η Τσέλια Κοστέα μου μιλά για τη διαχρονικότητα της όπερας του Πουτσίνι και πιστεύει ακράδαντα στις επουλωτικές και μεταμορφωτικές ιδιότητες της μουσικής και της Τέχνης εν γένει:

«Η Τόσκα έχει ένα θέμα που μπορεί να είναι επίκαιρο και σήμερα. Είναι, λοιπόν, διαχρονική. Προσκαλώ το κοινό στο Ηρώδειο για να “αποδράσει” από την καθημερινότητα για λίγες ώρες, από έναν κόσμο που, δυστυχώς, γίνεται όλο και πιο άσχημος. Θα δουν μια συναρπαστική ιστορία σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό, θα μεθύσουν από τη μουσική του ιδιοφυούς Πουτσίνι, στους πρόποδες της Ακρόπολης και κάτω από το φως του φεγγαριού».

Πληροφορίες και Ταυτότητα Παράστασης Τόσκα

Τζάκομο Πουτσίνι

1, 2, 4, 6, 11 Ιουνίου 2024 • Ώρα έναρξης: 21.00

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

  • Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
  • Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Ούγκο ντε Άνα
  • Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη
  • Βιντεοπροβολές: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL
  • Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι
  • Αναβίωση φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
  • Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
  • Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου

Ερμηνεύουν οι:

  • Φλόρια Τόσκα: Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) / Τσέλια Κοστέα (2, 4 & 11/6)
  • Μάριο Καβαραντόσσι: Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) / Καρλ Τάννερ (2, 4 & 11/6)
  • Βαρόνος Σκάρπια: Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1, 4 & 6/6) / Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6)
  • Τσέζαρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου
  • Νεωκόρος: Πέτρος Μαγουλάς
  • Σαρρόνε / Δεσμοφύλακας: Βαγγέλης Μανιάτης
  • Βοσκός: Εβίτα Χιώτη
  • Σπολέττα: Γιάννης Καλύβας

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής