FASHION NEWS

Σκάνδαλο Balenciaga: Παιδιά, BDSM λούτρινα και μηνύσεις εκατομμυρίων. Ποιος έχει την ευθύνη;

Launchmetrics Spotlight

O οίκος Balenciaga βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο, όχι όμως για κάποιο από τα signature lycra outfits ή για τα πατατάκια τσάντες. Συγκεκριμένα, για μία καμπάνια που (δικαίως) τους έχει εξοργίσει όλους. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Πριν από λίγες ημέρες, παράλληλα, με την Gard Robe Spring 2023 καμπάνια με πρωταγωνίστριες τις Bella Hadid, Nicole Kidman και Isabelle Huppert, ο οίκος κυκλοφόρησε μία γιορτινή καμπάνια με τίτλο The Gift Collection Campaign. Στα πορτρέτα που τράβηξε ο Ιταλός φωτογράφος Gabriele Galimberti και επιμελήθηκε ο σκηνογράφος Nicholas Des Jardin, πρωταγωνιστούν δύο μικρά κορίτσια. Φοράνε τα ρούχα του οίκου και ποζάρουν κρατώντας δύο αρκουδάκια. Όλα καλά μέχρι εδώ, αν το ύφος βέβαια και τα ρούχα που φοράνε τα λούτρινα δεν παραπέμπουν σε BDSM-inspired outfits. Τα δερμάτινα λουριά, τα μικρά λουκέτα και οι αλυσίδες choker πάνω στο κρεβάτι δεν κάνουν σίγουρα καλύτερα τα πράγματα. Όπως και στο ότι στο φόντο μιας άλλης λήψης διακρίνεται το λεύκωμα του καλλιτέχνη, Michaël Borremans, Fire from the Sun με θέμα γυμνά νήπια.

Οι αντιδράσεις, η δημόσια απολογία του Balenciaga και οι μηνύσεις

Οι αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν πολλές. Αφορούσαν, επίσης, μία ακόμη αστοχία του οίκου που παρατήρησαν αρκετοί στην πρώτη καμπάνια. Σε μία από τις λήψεις εντοπίστηκε ένα έγγραφο του Αρείου Πάγου των Η.Π.Α το οποίο σχετίζεται με μία υπόθεση με τους νόμους περί παιδικής πορνογραφίας. Σε επίσημη δήλωση που αναρτήθηκε στο Instagram, την Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου η εταιρεία ζήτησε συγγνώμη παραδεχόμενη μία σειρά από σοβαρά λάθη για τα οποία αναλαμβάνει αποκλειστικά την ευθύνη.

«Καταδικάζουμε απερίφραστα την κακοποίηση των παιδιών. Δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να την συμπεριλάβουμε στην ρητορική μας. Στην πρώτη καμπάνια, την Gift Collection, τα παιδιά και οι λούτρινες τσάντες-αρκουδάκι που κάποιοι συσχέτισαν με το BDSM δεν θα έπρεπε ποτέ να φωτογραφηθούν μαζί», γράφει μεταξύ άλλων ο οίκος. Επισημαίνει, μάλιστα, πως τα έγγραφα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν πραγματικά και μάλλον προήλθαν από κάποιο γύρισμα δραματικής σειράς. Και σε αυτή την περίπτωση αναλαμβάνει (και καλά κάνει) την ευθύνη.

Παράλληλα, ο Balenciaga ανακοινώνει πως πρόκειται να αναθεωρήσει τον οργανισμό και τον τρόπο που εργάζεται ώστε να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον. «Θέλουμε να μάθουμε από τα λάθη μας και να ανακαλύψουμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε», σημειώνει στο τέλος.

Σε αυτή την ιστορία ο ένας κατηγορεί τον άλλον

Μετά τις απολογίες ο οίκος έκανε αγωγή στη North Six, την εταιρεία παραγωγής που διαχειρίζεται τα logistics για τις καμπάνιες του οίκου, ζητώντας αποζημίωση 25 εκατ. δολαρίων. Συγκεκριμένα, ισχυρίστηκε ότι χωρίς την άδειά του, οι κατηγορούμενοι χρησιμοποίησαν ως props τα συγκεκριμένα έγγραφα και ότι πολλά ειδησεογραφικά μέσα σχετίζουν ψευδώς τον οίκο με το θέμα της δικαστικής απόφασης. Από την πλευρά της, η North Six αναφέρει πως είχε αναλάβει μόνο τα logistics της καμπάνιας Gard Robe που είχε πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο, μήνες πριν δηλαδή από την Gift campaign. Ο σκηνογράφος, Nicholas Des Jardin, με τη σειρά του, αναφέρει πως τα πάντα είχαν την έγκριση του Balenciaga. Όσο για τον φωτογράφο, παρόλο που οι πληροφορίες αναφέρουν πως δεν του ασκήθηκε μήνυση από τον οίκο, δέχθηκε επίσης έντονη κριτική για το ότι δέχθηκε να συμμετέχει στο project.

#cancelBalenciaga και οι αντιδράσεις των celebrities

Το #cancelBalenciaga τρεντάρει σε κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αλλά οι αντιδράσεις των celebrities δεν είναι τόσο ένθερμες όσο θα περίμενε κανείς. Η Bella Hadid που ήταν μέρος της office καμπάνιας έσβησε μόνο τη συγκεκριμένη φωτογραφία από το Instagram της, αφήνοντας όμως την άλλη καμπάνια από τη συνεργασία του οίκου με την adidas. Μετριοπαθή στάση κράτησε και η Kim Kardashian που ναι μεν καταδίκασε τις ενοχλητικές εικόνες, αλλά δεν διέκοψε τη συνεργασία της με τον οίκο, όπως θα περίμενε ίσως κανείς.

«Ως μητέρα τεσσάρων παιδιών με αναστάτωσαν αυτές οι ενοχλητικές εικόνες. Η ασφάλεια των παιδιών πρέπει να αντιμετωπιστεί με το μεγαλύτερο σεβασμό. Οτιδήποτε εναντίον της δεν πρέπει να έχει θέση στην κοινωνία μας. Εκτιμώ την απόσυρση της καμπάνιας και τη συγγνώμη του οίκου. Μιλώντας μαζί τους, θεωρώ ότι κατανοούν πόσο σοβαρό είναι το ζήτημα και θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε αυτό να μη συμβεί ποτέ ξανά. Σχετικά με το μέλλον μου στον Balenciaga, αυτή τη στιγμή αναθεωρώ τη σχέση μου με το brand, σύμφωνα με την προθυμία τους να αναλάβουν ευθύνες για κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβεί ποτέ και με τις όσα περιμένω να δω να κάνουν για να προστατεύσουν τα παιδιά», έγραψε μεταξύ άλλων.

«Όλοι οι celebrities ελέγχονται», λέει ο Kanye West

O Kanye West, από την άλλη πλευρά, περνάει στην αντεπίθεση λέγοντας πως οι celebrities δεν παίρνουν ξεκάθαρη θέση για τις καμπάνιες επειδή ελέγχονται. «Αυτό επιβεβαιώνει απλώς ότι όλοι ελέγχονται. Όλοι εσείς μην τους αφήσετε να σας επηρεάσουν, γιατί ελέγχονται από τους ανθρώπους που επηρεάζουν πραγματικά τον κόσμο», δήλωσε στο ΤΜΖ. Στη συνέχεια, κάλεσε όλους όσοι δουλεύουν μαζί του να καταγγείλουν τον οίκο.

Η καμπάνια του Balenciaga δεν είναι αμφιλεγόμενη. Είναι αχρείαστη

Η καμπάνια του οίκου Balenciaga δεν είναι απλά αμφιλεγόμενη. Είναι ενοχλητική και αχρείαστη. Από τη στιγμή της σύλληψης της ιδέας, μέχρι την υλοποίησή της αναρωτιέται κάποιος αν κανένας ενήλικας δεν σκέφτηκε να πει «Τι κάνουμε; Το προχωράμε»; Σε μία τρελή εποχή που ασφυκτιούμε από τις τόσες υποθέσεις παιδικής πορνογραφίας και κακοποίησης, είναι απλά αδιανόητο. Ναι, φυσικά, η μόδα προκαλεί, γίνεται αμφιλεγόμενη, μας ταρακουνάει (το έχουμε δει πολλές φορές από τον Demna Gvasalia), αλλά όταν εμπλέκονται παιδιά με τέτοιο τρόπο πρέπει να μπαίνουν όρια. Χωρίς συζήτηση.