ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Σακίδια σαν φορέματα και τζιν παντελόνια σαν τοπ: 5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το show Balenciaga

Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal Image

Υπάρχει κάτι στον Demna που με κουράζει αφόρητα. Αυτή η υπερπροσπάθεια για το αντισυμβατικό, όταν γίνεται χωρίς λόγο, με κουράζει πολύ και κάπως σαν να γελοιοποιεί τον σκοπό του: το να χλευάσει δηλαδή, τη μόδα αλλά και κάποια κοινωνικά στερεότυπα. Ο Demna, σαν καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Balenciaga, το έχει καταφέρει αυτό. Τόσο ώστε να ταυτιστεί με αυτή τη “wtf?” αντιμετώπιση που έχουν οι δημιουργίες του-, ακόμα κι αν κάποιες φορές το παρατραβάει (βλ. σκάνδαλο της Holiday campaign 2022).

Σαν άνθρωπος που έχει παρακολουθήσει και έχει απολαύσει τον έμμεσο και άμεσο κοινωνικό σχολιασμό που κάνει μέσα από τα shows του, για την παρουσίαση της Fall 2024 συλλογής, αρχικά δεν είχα πειστεί, κυρίως γιατί ο Demna έχει την τάση να επαναλαμβάνεται συχνά. Είμαι όμως, στην ευχάριστη θέση να σου πω ότι η Fall 2024 συλλογή, είναι ό,τι πιο φρέσκο έχει παρουσιάσει τελευταία. Από τον τρόπο της παρουσίασης του show μέχρι και τα ίδια τα ρούχα. Το πνεύμα και η αισθητική του οίκου παραμένει η ίδια, αλλά υπάρχει ένας αέρας ανανέωσης.

Αυτό που κέρδισε, λοιπόν, στην προκειμένη περίπτωση ήταν αυτό που με τραβάει συχνά στον Demna: ο σχολιασμός της κοινωνίας του σήμερα. «Τι είναι η πολυτέλεια; Τι είναι η μόδα και πώς συνεχίζει να είναι επίκαιρη; Για ποιον το κάνω αυτό; Είναι η μόδα αρκετή;».

Ο Demna εκφράζει τις ανησυχίες του δυνατά, μέσω ενός φωνητικού μηνύματος που ακούγονταν στον χώρο του show όπου παρουσίασε κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι. Μέσα από μια προσωπική «περιήγηση» για το «τι κάνω σε αυτόν τον χώρο;» και πώς εκλαμβάνεται η έννοια της δημιουργικότητας σε μια άκρως καπιταλιστική κοινωνία και βιομηχανία, ο σχεδιαστής σχολιάζει με σατιρικό τρόπο τον υπερκαταναλωτισμό και πώς αυτός παρουσιάζεται μέσα από τη νέα γενιά πραγμάτων που έχουν φέρει τα social media.

Και κάπως έτσι, πάνω στη στιγμή που ήμουν έτοιμη να τον «ακυρώσω» -όχι για τους σαχλούς λόγους μια κακής καμπάνιας, αλλά για το τι προσφέρει στον χώρο-, ο Demna με κερδίζει ξανά. Έχουμε περισσότερα απ’ όσα χρειαζόμαστε σε αυτή τη ζωή; Η απάντηση είναι με βεβαιότητα, θετική. Χρειαζόμαστε περισσότερα shows μόδας που πειραματίζονται με αυτή την ιδέα για το concept του; Επίσης, ναι. Ο Demna μας βάζει σε μια διαδικασία να σκεφτούμε και να αντιμετωπίσουμε το ένδυμα διαφορετικά, και αυτό είναι που τον κάνει έναν καλό σχεδιαστή μόδας.

Παρακάτω, τα highlights από την παρουσίαση της Fall 2024 συλλογής Balenciaga.

Τα πακέτα e-bay -οι προσκλήσεις του show

Οι καλεσμένοι του show, λίγες μέρες πριν την παρουσίαση της Fall 2024 συλλογής, έλαβαν ένα δέμα από το e-bay. Το δέμα δεν ήταν απλά ένα κουτί που έμοιαζε σαν να είχε αποσταλεί από το γνωστό online shop. Ήταν ένα πραγματικό δέμα από το e-bay. Ο οίκος Balenciaga, σε συνεργασία με το e-bay, επέλεξε αντικείμενα μικρής αξίας για κάθε καλεσμένο και τους τα έστειλε μέσω της κανονικής διαδικασίας παραγγελιών. Τι είχαν αυτά τα δέματα; Από vintage πιατέλες φρούτων, CD άλμπουμ της Sade, κηροπήγια, vintage σκουλαρίκια κ.ά. Οι προσκλήσεις ήταν ένα κλείσιμο ματιού στη μεγάλη κατανάλωση που κάνουμε, γεμίζοντας τα σπίτια μας διαρκώς με καινούργια πράγματα.

Εικόνες παντού στο show Balenciaga

Αυτό που μας κέρδισε σε αυτό το show Balenciaga, ήταν η παρουσίαση. Η επίδειξη πραγματοποιήθηκε στο The Dôme des Invalides στο Παρίσι, όπου ο χώρος «ντύθηκε» ολόκληρος με οθόνες (μέχρι και τα πατώματα). Αυτές οι οθόνες έδειχναν τα πάντα: από εικόνες από φυσικά τοπία μέχρι και μεγαλουπόλεις, TikTok βίντεο, make up tutorials και ένα σωρό εικόνες που βλέπουμε καθημερινά στα social media, κάνοντας ατελείωτο scrolling, που αποτελεί πλέον ένα τόσο μεγάλο κομμάτι της νέας μας πραγματικότητας.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Signature Demna

Από την παρουσίαση της Fall 2024 συλλογής Balenciaga, δεν έλειπε η χαρακτηριστική αισθητική του Demna. Όπως σου έγραψα και παραπάνω, ο σχεδιαστής γίνεται συχνά αυτοαναφορικός, και του αρέσουν πολύ τα τεχνάσματα. Θα δημιουργήσει, λοιπόν, σούσουρο μέσα από την αντισυμβατική χρήση του ενδύματος που κάνει, καταφέρνοντας πάντα να συζητηθεί. Αυτή τη φορά, αυτό το έκανε μέσα τον γνωστό του χλευασμό και σχολιασμό απέναντι στη μόδα και τον τρόπο ζωής.

Το γεγονός ότι πλέον, θα ντυθούμε με βάση όσα βλέπουμε στα social media, μεταφράστηκε μέσα από τα πιο «ανορθόδοξα» σχέδια, όπως τα ανάποδα τζιν παντελόνια και φόρμες που φορέθηκαν σαν τοπ, τις σχολικές τσάντες που πήραν τον ρόλο φορεμάτων, τις αυτοκόλλητες ταινίες που τοποθετήθηκαν πάνω από φορέματα και φούτερ κ.ο.κ. Υπήρχαν βέβαια και τα polos με τα λογότυπα του e-bay και πολλά ρούχα με το ταμπελάκι τους –άλλο ένα κλείσιμο ματιού στον υπερκατανωλιτισμό της μόδας (και όχι μόνο). Αυτή τη φορά, βέβαια, υπήρχε κάτι πιο punk σχεδόν στις δημιουργίες του, που βοήθησαν στο να περαστεί το μήνυμά του ακόμα καλύτερα, χωρίς όμως, να χάνεται η αισθητική για την οποία είναι γνωστή ο οίκος.

Φυσικά, ο Demna, δεν ξεχνάει να τιμήσει, με τον τρόπο του, την κληρονομιά του ιδρυτή του οίκου, Cristobal Balenciaga, με κάποια looks να είναι ένα κλείσιμο ματιού σε παλαιότερα σχέδιά του: τα φούτερ που σχημάτιζαν ένα φόρεμα με γοργονέ γραμμή, ήταν η δική του εκδοχή του “bubble dress” του σχεδιαστή.

Launchmetrics Spotlight
 
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Τι είναι πολυτέλεια;

Αυτό που πρέπει να δώσουμε στον Demna, είναι αυτό που σου έγραψα και παραπάνω. Πρέπει να του δοθούν τα εύσημα για τον τρόπο που σπάει τα στερεότυπα ως προς το concept αλλά και τον σχεδιασμό του ενδύματος. Ο άνθρωπος που το έκανε αυτό (πολύ πιο) πετυχημένα, ήταν ο Alexander McQueen, από τον οποίο ο Demna έχει εμπνευστεί αρκετά για τις δημιουργίες του (από τις αντισυμβατικές σιλουέτες μέχρι τους υπερβολικά ψηλούς και τονισμένους ώμους, μεταξύ άλλων).

Το ενδιαφέρον εδώ όμως, είναι ο τρόπος που ο σχεδιαστής παρουσιάζει την πολυτέλεια μέσα από καθημερινά ρούχα, όπως φούτερ, τζιν, φόρμες, σακίδια πλάτης κ.ο.κ. και πώς τα μεταφράζει αυτά ως «πολυτελή προϊόντα μόδας». Είναι κι αυτά ένας κοινωνικός σχολιασμός του «μέχρι που θα φτάσει ο καταναλωτής για ένα παντελόνι φορεμένο σαν τοπ», που σε αυτή τη συλλογή Balenciaga παρουσιάζει πιο ολοκληρωμένα, πιο ουσιαστικά.

«Όπως ξέρετε, μου αρέσει να τα αμφισβητώ πράγματα που είναι σημαντικά για εμένα, μέσω της δουλειάς μου, και κάποια από τα ερωτήματα που είχα τελευταία, είναι: Τι είναι πολυτέλεια;», σχολιάζει στο φωνητικό μήνυμα που ακουγόταν στο show. «Η πολυτέλεια, εξ ορισμού, είναι κάτι σπάνιο, κάτι που δεν είναι για πάντα διαθέσιμο. Κάτι που φαίνεται να είναι πραγματικά σπάνιο και πεπερασμένο αυτή τη στιγμή, είναι στην πραγματικότητα η δημιουργικότητα. Νομίζω ότι η δημιουργικότητα έχει γίνει η νέα μορφή πολυτέλειας».

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Το front row του οίκου Balenciaga, δεν είχε μόνο την Kim Kardashian

Στα shows του οίκου Balenciaga δεν λείπουν οι λαμπεροί καλεσμένοι. Οι celebrities αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι του οίκου, με πολλούς μάλιστα να έχουν περπατήσει στο παρελθόν και στην πασαρέλα του. Είναι σημαντικό, λοιπόν, για τον οίκο στο front row να υπάρχουν μεγάλα ονόματα της showbiz που ταιριάζουν με την ταυτότητα του label. Εκτός της Kim Kardashian, λοιπόν, που είναι ambassador του οίκου, στο front row βρέθηκαν οι Serena Williams, Vittoria Ceretti, Isabelle Huppert, Eva Herzigova, Ashley Graham, Stella Maxwell, φορώντας φυσικά, μερικά από τα signature styles του οίκου Balenciaga.