FASHION NEWS

Οι σημαντικότερες στιγμές της μόδας του 2019

AP Photo Evan Agostini

Το 2019 ήταν μια χρονιά γεμάτη με στιγμές της μόδας που δεν πέρασαν απαρατήρητες.

Η μόδα είναι της μόδας. Η προβολή που έχει η βιομηχανία της μόδας τα τελευταία χρόνια δεν συγκρίνεται με το πώς την αντιμετώπιζε ο κόσμος, 10 χρόνια πριν.

Τα social media και η ταχεία ενημέρωση έχουν συμβάλλει σ’ αυτό. Πλέον, όλοι έχουν μια άποψη για τη μόδα. Αν κάτι δεν «κάθεται καλά» στο μυαλό κάποιου, έχει την ελευθερία να εκφράσει τη γνώμη του όσο ωμά ή όσο διακριτικά θέλει. Όσο και αν αυτό είναι μια καθημερινότητα που με δυσκολία πρέπει να αντιμετωπίζει κανείς, έχει βοηθήσει ώστε να θέσει κι μείζονα ζητήματα στο τραπέζι. Το πόσο «δίκαιη» είναι η μόδα και πόσο της αρέσει να συμπεριλαμβάνει διαφορετικούς ανθρώπους στην κλίκα της, είναι κάτι που μέσω της τεχνολογίας -άρα και των social media-, έχει αλλάξει.

Πόσο άλλαξαν τα πράγματα το 2019

Το 2019, ήταν η χρονιά των «πρωτιών». Η μόδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο ώστε να μην μπορεί να αποκλείσει κανέναν απ’ αυτή. Όλοι έχουν άποψη γι’ αυτή, είτε πρόκειται για μια συλλογή μόδας, είτε θέλει κάποιος να διαμαρτυρηθεί γιατί δεν υπάρχουν μοντέλα με καμπύλες στην πασαρέλα της Victoria’s Secret. Ή γιατί δεν υπάρχουν περισσότερα transgender μοντέλα στα εξώφυλλα των περιοδικών μόδας. Ή απλά γιατί τα fashion brands δεν επιλέγουν γυναίκες άνω των 40 ή των 50 ή των 60 για να ποζάρουν με τα ρούχα τους.

Σ’ αυτά, το 2019 ήταν μια καλή χρονιά. Οι άνθρωποι με φωνή, είτε έχουν άμεση σχέση με τη μόδα, είτε όχι, δημιούργησαν ένα πρόσφορο έδαφος ώστε η βιομηχανία της μόδας να γίνει καλύτερη. Γιατί η μόδα δεν είναι μόνο τα όμορφα ρούχα που βλέπουμε στις κρεμάστρες των καταστημάτων. Η μόδα είναι μια μορφή τέχνης. Και όπως όλα τα είδη τέχνης έτσι και η μόδα, είναι ένα ακόμη μέσο για να διαδώσει σημαντικά κοινωνικά μηνύματα. Με τη βοήθεια πρωτοπόρων σχεδιαστών μόδας, fashion editors με όραμα και ανθρώπων που εκφράζουν τον «διαφορετικό» τους εαυτό μέσω της μόδας και του στιλ, το 2019 είχε μερικές στιγμές που συνέβαλαν στο να αλλάξει έστω και λίγο, ο χώρος αυτός.

Η χρονιά των «πρωτιών»

Φέτος, ήταν η χρονιά των πρωτιών. Η μόδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο που δεν γίνεται να έχει πια την ίδια εικόνα με αυτή που είχε 5-7 και 10 χρόνια πριν. Πρέπει να ξεχωρίσουν και άνθρωποι που τόσο καιρό η κοινωνία θεωρούσε «διαφορετικούς». Πρέπει να φτιάξει τη λανθασμένη εικόνα της γυναίκας που είχε δημιουργήσει ως τώρα. Ναι, οι γυναίκες έχουμε καμπύλες και όχι μόνο δίμετρα πόδια σαν αυτή της Gisele. Ναι, έχουμε κυτταρίτιδα και ρυτίδες, ειδικά μετά τα 40 και τα 45. Γυναίκες που δεν «χωράνε» στα ηλικιακά γκρουπ των 20-25 ετών, τώρα πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες μόδα. Διεμφυλικοί άνθρωποι που έχουν αλλάξει φύλο και έχουν αναπηρία, όπως η Aaron Philip, ή η Serena Williams με τις καμπύλες της (και εκπληκτικά οπίσθια) πόζαρουν στα εξώφυλλα περιοδικών. Η Valentina Sampaio ήταν το πρώτο transgender μοντέλο που πόζαρε σε καμπάνια της Victoria’s Secret και η λίστα συνεχίζεται. Πολλές καλές πρωτιές φέτος, και όπως είχε πει και η Δήμητρα Τσιγγενέ «ο ροζ κόσμος μας δείχνει να πηγαίνει μπροστά».

Το τέλος των Victoria’s Secret shows

AP Photo / Evan Agostini

Το Victoria’s Secret brand συζητήθηκε πολύ φέτος. Δέχθηκε κριτικές και επιθέσεις για την εικόνα της γυναίκας που προμοτάρει. Οι γυναίκες της Victoria’s Secret, ακόμα και τώρα, είναι σχεδόν αποκλειστικά γυναίκες με καλλίγραμμα σώματα και δίμετρα πόδια. Όταν κόσμος άρχισε να εκφράζει την δυσαρέσκειά του σε μια πραγματικότητά όπου το τοπίο της μόδας έχει πλέον αλλάξει, τα ερωτήματα ξεκίνησαν να πέφτουν βροχή. «Γιατί δεν υπάρχουν μοντέλα με καμπύλες στα shows; Ή transgender μοντέλα;». Κακήν κακώς το brand προσπάθησε να τα μπαλώσει, μόνο που δεν ήταν αρκετό. Το να βάλει την “plus-size” Ali Tate Culter ή την transgender Valentina Sampaio σε καμπάνιες εσωρούχων ή να βαφτίσει την Barbara Palvin plus-size και να την προμοτάρει ως το πρώτο «αγγελάκι» με καμπύλες που θα περπατούσε στο show του brand, δεν ήταν αρκετό για να μαζέψει τα ασυμμάζευτα. Γι’ αυτό και το 2019 ήταν η πρώτη χρονιά που το φημισμένο Victoria’s Secret show, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.

 

Ο Billy Porter

AP Photo / Richard Shotwell

Ο Billy Porter είναι μια κατηγορία από μόνος του. Η μοναδική προσωπικότητά του από την στιγμή που τον είδαμε την πρώτη σεζόν της σειράς του Netflix, Pose, μας μαγνήτισε. Και αυτό, γιατί πρόκειται για έναν άνθρωπο που φαίνεται να είναι απελευθερωμένος, ειδικά κάθε φορά που τον βλέπουμε στο κόκκινο χαλί. Φέτος, ήταν η χρονιά του. Αν και όχι ο πρώτος άνδρας που φοράει φούστα ή φόρεμα στο κόκκινο χαλί (γεια σου Dennis Rodman), ήταν ο πρώτος που υποστήριξε απόλυτα ό,τι «γυναικείο» ρούχο φόρεσε πάνω του. Από το επικό tuxedo dress στα βραβεία Όσκαρ μέχρι και το -επίσης επικό- look στο Met Gala, ο Porter δεν έκρυψε λεπτό τη γυναικεία του φύση. Το μήνυμα πιο ξεκάθαρο από ποτέ: αν είσαι άνδρας (γκέι ή μη) και θέλεις να εκφράσεις την θηλυκότητά σου, μπορείς. Αν είσαι straight άνδρας και θέλεις να βάφεις τα νύχια σου (γεια σου και εσένα A$AP Rocky) μπορείς να το κάνεις κι αυτό. Η μόδα πλέον είναι το μέσο για να εκφράζεις εκατό τοις εκατό, τον πραγματικό σου εαυτό.

Η επιστροφή του “Jungle dress” της JLο στο Versace show

ImaxTree

To φημισμένο πράσινο φόρεμα που φόρεσε η JLο στα βραβεία Grammy το 2000, φέτος επέστρεψε στην πασαρέλα. Η Donatella Versace για τη Spring 2020 συλλογή του ομώνυμου οίκου, αναβίωσε το εμβληματικό αυτό φόρεμα που είχε φορέσει η Lopez 20 χρόνια πριν στο κόκκινο χαλί. Για τη μοναδική στιγμή, η σχεδιάστρια έφερε την τραγουδίστρια στην πασαρέλα με την JLo να αποθεώνεται από τους καλεσμένους του show. Και αυτή και οι απίστευτοι κοιλιακοί που έχει στα 50 της. Ποιο ageism είπατε;

Η άνοδος των κινημάτων

Το 2019 ήταν η χρονιά των κινημάτων. Οργανώσεων και σκοπών που μπορεί να προϋπήρχαν, μόνο που φέτος άρχισε ο κόσμος της μόδας να τα παίρνει στα σοβαρά. Τα δύο βασικότερα κινήματα: η βιωσιμότητα στη μόδα και το inclusivity που θέλει γυναίκες όλων των φυλών, κιλών, ηλικίας, σεξουαλικής ταυτότητας να πάρουν μια γεύση από τον χώρο.

Φέτος, περίπου 27.000 αναζητήσεις τον μήνα έγιναν αναφορικά με τη βιώσιμη μόδα, ενώ όλο και περισσότερος κόσμος αρχίζει να προτιμάει ρούχα και αξεσουάρ από ανακυκλώσιμα υλικά.

Μεγάλη αύξηση στα ποσοστά των κινημάτων του ageism, non-binary ανθρώπων, της trans κοινότητας και όλων των μειονοτήτων γενικότερα, άρχισαν να απαιτούν τον μη αποκλεισμό από τη βιομηχανία της μόδας. Η μόδα χωρίς φύλο έγινε “thing” και ένα εντυπωσιακό 52% ποσοστό fashion brands παγκοσμίως, άρχισαν να δημιουργούν unisex ρούχα.