FASHION NEWS

Η Vogue αποτίει φόρο τιμής στον Karl Lagerfeld με ένα επικό εξώφυλλο. Έχουμε όμως, μερικές ενστάσεις

@2023 Joel Ryan/ΑP Images

Αυτό που έκανε τον Karl Lagerfeld σπουδαίο, ήταν η ικανότητά του να (προ)βλέπει το μέλλον της μόδας. Και δεν είναι ότι τα σχέδιά του είχαν φουτουριστικό ύφος ή ότι ήταν φτιαγμένα από αντισυμβατικά υλικά που τον έκαναν να είναι «μπροστά». Ήταν το όραμά του και ο τρόπος που αντιμετώπιζε το γυναικείο ένδυμα που τον έκανε καινοτόμο. Είτε σχεδίαζε για τον οίκο Chanel (όπου υπηρέτησε ως καλλιτεχνικός διευθυντής από το 1983 μέχρι και τον θάνατό του το 2019), είτε για τον οίκο Fendi, υπήρχε πάντα μια ωδή στη γυναίκα και τη μοναδικότητά της, μέσα από εκπληκτικά ρούχα. Το γεγονός ότι η Vogue γιορτάζει τον Karl Lagerfeld με ένα σημαντικό εξώφυλλο, λοιπόν, δεν είναι καθόλου περίεργο. Και αξίζει τον έπαινο.

Ο χώρος της μόδας, 4 χρόνια μετά τον θάνατό του, τιμάει (επιτέλους) τον τεράστιο αυτόν σχεδιαστή, μέσα από μια μεγάλη έκθεση στο Metropolitan Museum of Arts στη Νέα Υόρκη, η οποία θα εγκαινιαστεί την πρώτη Δευτέρα του Μαΐου. Το φετινό Met Gala 2023, λοιπόν, τιμάει τον Karl Lagerfeld και η Vogue συνεχίζει τον εορτασμό, με ένα επικό εξώφυλλο.

Για το τεύχος Μαΐου, η editor-in-chief του περιοδικού, Anna Wintour, «μάζεψε» 10 αγαπημένα μοντέλα του Karl Lagerfeld και 10 σχεδιαστές μόδας όπου ο καθένας σχεδίασε ένα look εμπνευσμένο από την αισθητική του designer. Το αποτέλεσμα; Ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο και 10 εκπληκτικά σύνολα -τα οποία με έκαναν να σκεφτώ ότι κάποιοι από αυτούς τους σχεδιαστές θα μπορούσαν εύκολα να αναλάβουν τα καλλιτεχνικά ηνία του οίκου Chanel -αντί της Virginie Viard που μεταξύ μας τώρα, θα μπορούσε να κάνει και καλύτερη δουλειά απ’ αυτή που κάνει τώρα.

Αυτός ο «σχεδιαστικός πειραματισμός» στον οποίο υποβλήθηκαν αυτοί οι σχεδιαστές, με αφορμή το εξώφυλλο της Vogue, είχε ως αποτέλεσμα να δούμε πώς ο Karl Lagerfeld επηρέασε τη δουλειά τους. Αν και το εξώφυλλο- φόρος τιμής στον Karl Lagerfeld είναι ένα exciting project που έπρεπε να συμβεί, προσωπικά, έχω μερικές ενστάσεις που πιστεύω ότι θα έκαναν αυτή τη δουλειά ακόμα πιο σπουδαία -τιμώντας ακόμα καλύτερα το μεγαλείο του σχεδιαστή. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Το εξώφυλλο της Vogue και οι 10 μούσες του Karl Lagerfeld. Που είναι η Claudia; Που είναι η Cara; Που είναι η Alek;

Η Vogue γιορτάζει την τεράστια κληρονομιά του Karl Lagerfeld στη μόδα, συμπεριλαμβάνοντας στο εξώφυλλο 10 από τα πιο «αγαπημένα» μοντέλα του σχεδιαστή, σύμφωνα με τα λεγόμενα του περιοδικού.

Κάπως έτσι, στο εξώφυλλο βλέπουμε τις Anok Yai, Shalom Harlow, Kendall Jenner, Liu Wen, Adut Akech, Natalia Vodianova, Naomi Campbell, Amber Valletta, Gigi Hadid και Devon Aoki να ποζάρουν στον φακό της θρυλικής Annie Leibovitz. Ενώ, η πολυαγαπημένη του γάτα -και κληρονόμος της περιουσίας του-, Choupette είναι κι αυτή μέρος της φωτογράφισης.

Και η ένστασή μου είναι η εξής. Είναι αυτά τα μοντέλα που «αγαπούσε περισσότερο»; Όσοι παρακολουθούσαν τη δουλειά του σχεδιαστή, γνωρίζουν ότι είχε τις «μούσες» του. Όπως σου έγραψα, ο Karl Lagerfeld λάτρευε τη γυναίκα και κατά καιρούς, συνεργαζόταν με γυναίκες/μοντέλα που τον ενέπνεαν και που έφερνε συχνά στα fashion shows του.

Αυτό βοήθησε πολύ την καριέρα κάποιων από αυτών των μοντέλων και ο Karl λάτρευε να τις βλέπει να διαπρέπουν. Αν, λοιπόν, θέλεις τη γνώμη μου, δεν πιστεύω ότι τα 10 μοντέλα που ποζάρουν στο εξώφυλλο της Vogue είναι όλες hardcore μούσες του Karl Lagerfeld. Θεωρώ ότι το casting έχει σημαντικές ελλείψεις με πρόσωπα που έχουν συνδεθεί περισσότερο με την κληρονομιά του σχεδιαστή.

Σίγουρα, γυναίκες όπως η Naomi Campbell, η Devon Aoki, η Adut Akech, ακόμα και η Gigi Hadid και Kendall Jenner αποτελούσαν μέρος της «αγέλης». Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι η Kendall ή η Gigi τα πρώτα μοντέλα που μου έρχονται στο μυαλό, όταν σκέφτομαι το έργο του σχεδιαστή. Υπάρχουν προσωπικότητες που ταυτίστηκαν με μερικές από τις εμβληματικές στιγμές του σχεδιαστή στη μόδα, όπως ήταν η Alek Wek για παράδειγμα, η οποία ήταν το πρώτο μαύρο μοντέλο που περπάτησε ποτέ σε πασαρέλα του οίκου Chanel, το 2004. Μοντέλα όπως η Claudia Schiffer ήταν από τις πρώτες μούσες του σχεδιαστή, το ίδιο και η Kristen McMenamy η οποία έχει «κλείσει» αρκετά από τα shows του σχεδιαστή στα τέλη του ‘90.

Επίσης, η απουσία της Cara Delevingne είναι σίγουρα αισθητή. Το μοντέλο ήταν από τις νεότερες μούσες του με την οποία έχτισαν μια σταθερή συνεργασία και φιλία. Η Cara ήταν από τα μοντέλα που μαζί με την Shalom Harlow (η οποία βρίσκεται στο εξώφυλλο), περπάτησαν στο τελευταίο show του σχεδιαστή για τον οίκο Chanel. Ενώ πιο πρόσφατα μάλιστα, συνεργάστηκε με τον ομώνυμο οίκο του, Karl Lagerfeld, για τη δημιουργία μιας genderless συλλογής, με το όνομα “Cara loves Karl”. Δηλαδή, πώς γίνεται να λείπει από τη φωτογράφιση;

Φυσικά, η επιλογή των μοντέλων που ποζάρουν στο εξώφυλλο της Vogue που τιμά τον Karl Lagerfeld, δεν είναι άστοχη. Απλά, πιστεύω ότι θα μπορούσαν να κάνουν καλύτερη δουλειά με το casting που θα έκανε το εξώφυλλο ακόμα πιο λαμπρό.

Το concept ήταν εξαιρετικό και σίγουρα θα είναι αξιομνημόνευτο. Αν και κάτι παρόμοιο θα ήθελα να είχα δει να κάνει το περιοδικό και για τον Andre Leon Talley, πρώην φίλο της Anna Wintour και editor-at-large της Vogue (o θάνατός του σαν να πέρασε στο ντούκου από κάποιους), δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί τη σημαντικότητα αυτού του εξωφύλλου. Φυσικά, αυτό που έκανε το project ακόμα πιο συναρπαστικό ήταν η συνεργασία με τους 10 σχεδιαστές.

Οι 10 σχεδιαστές μόδας και τα 10 looks εμπνευσμένα από τον Karl

Το εντυπωσιακό αυτό project της Vogue επισφραγίστηκε με τη συνεργασία 10 σχεδιαστών μόδας. 10 σχεδιαστές σχεδίασαν από ένα look ο καθένας, εμπνευσμένο από το ύφος του Karl Lagerfeld. Εδώ, η επιλογή των σχεδιαστών δεν απογοητεύει.

Επιλέγοντας σχεδιαστές από πολυτελείς οίκους μόδας το περιοδικό συνεργάστηκε και με 2-3 πιο «απρόσμενα» ονόματα που συνέβαλαν στο να είναι το αποτέλεσμα πιο συμπεριληπτικό. Έτσι, βλέπουμε τα διαφορετικά styles των σχεδιαστών και πώς, με βάση τη δική τους αισθητική, ερμηνεύουν τη signature κληρονομιά του Karl Lagerfeld.

Οι σχεδιαστές αυτοί είναι οι εξής: Ο Pierpaolo Piccioli του οίκου Valentino, ο Thom Browne, η Donatella Versace, ο Jun Takahashi του Undercover, ο Christopher John Rogers, ο John Galliano του οίκου Maison Margiela, ο Olivier Rousteing του οίκου Balmain, ο Chitose Abe του Sacai, ο οίκος Gucci (λίγο αχρείαστη η επιλογή μιας και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του, Sabatο de Sarno δεν έχει κάνει ακόμα το ντεμπούτο του) και τέλος, η Simone Rocha.

Να σου πω εδώ, ότι το «φρανκενσταϊνικό» πείραμα της Vogue πέτυχε 100%. Το αποτέλεσμα ήταν 10 εκπληκτικά designs που «παντρεύουν» την αισθητική του Karl με αυτή του κάθε σχεδιαστή. Μαζί με τα looks, το περιοδικό κυκλοφόρησε βίντεο με τον κάθε σχεδιαστή όπου ο καθένας λέει πώς ο σχεδιαστής επηρέασε τη δουλειά του.

«Ο Karl ήταν unapologetic και αυτό είναι αρκετά σπάνιο», δηλώνει η Simone Rocha. «Ήταν πάντα η μεγαλύτερη έμπνευση στη ζωή μου», αναφέρει ο Olivier Rousteing. «Εντυπωσιαζόμουν πάντα από τον τρόπο που ο Karl διερευνούσε τον μοντερνισμό», σχολιάζει ο Pierpaolo Piccioli. «Εκπροσωπεί την μακροβιότητα, την αυθεντικότητα, την τέχνη και το να έχεις χιούμορ στη μόδα, ασχέτως με το τι συνέβαινε στον κόσμο», λέει ο Christopher John Rogers.

Όλα αυτά εκφράζουν απόλυτα τον Karl Lagerfeld σαν σχεδιαστή αλλά και σαν άνθρωπο και πώς αντιμετώπιζε πάντα τη μόδα και τη ζωή. Γι’ αυτό και αυτό το εξώφυλλο για τη Vogue είναι τόσο πετυχημένο -ακόμα και με την έλλειψη των πραγματικών μουσών του.