ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη: Τα shows που αξίζουν την προσοχή σου

Altuzarra Fall 2024 Launchmetrics Spotlight

Και ο αγώνας συνεχίζεται. Η μόδα οφείλει να είναι πιο δίκαιη, πιο ίση απέναντι σε όλες τις εθνικότητες, όλα τα σώματα και όλων των μορφών την εκπροσώπηση και, αυτό για ένα πολύ βασικό λόγο: για την ταύτιση. Αν και ο στόχος της μόδας δεν είναι πάντα το «οικείο», είναι σημαντικό το κοινό να διευρύνει τους ορίζοντές του μέσω αυτής. Όπως συμβαίνει και με όλα τα ειδή της τέχνης, έτσι και η μόδα, έχει χρέος να μας δείξει ότι υπάρχει ένας ολόκληρος (και διαφορετικός) κόσμος πέρα απ’ αυτόν που γνωρίζουμε.

Στα λόγια ίσως τα πράγματα να είναι πιο εύκολα, ειδικά όταν πολλοί οίκοι ή πιο νέοι σχεδιαστές, πρέπει να υπερασπιστούν τη θέση τους σε μια dog-eat-dog βιομηχανία στην οποία επιβιώνουν μόνο λίγοι. Η Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη, λοιπόν, είναι πάντα μια καλή ευκαιρία να γνωρίσει κανείς αυτούς τους «λίγους» που επιβιώνουν, γιατί, πίστεψέ με, δεν είναι πολλοί αυτοί που μπορούν να διατηρήσουν μια επιχείριση ζωντανή, αλλά και κερδοφόρα.

Στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη, βλέπουμε συχνά «φρέσκο αίμα», αλλά λίγοι είναι αυτοί που θα συνεχίσεις να βλέπεις 3-4 χρόνια μετά, και το γεγονός ότι υπάρχουν brands σαν το Khaite ή το Altuzarra που όχι απλά επιβιώνουν αλλά ανεβάζουν και τον πήχη, λέει πολλά. Οι πρώτες μέρες στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη, λοιπόν, είναι η τέλεια ευκαιρία να απολαύσει κανείς με ησυχία τη δουλειά αυτών των οίκων, που μπορεί να μην είναι του βεληνεκούς οίκων όπως του Chanel ή του Gucci, αλλά συνεισφέρουν στη μόδα και τις τάσεις με τον καλύτερο τρόπο.

Τι μας λένε, λοιπόν, οι πρώτες παρουσιάσεις για τις Fall 2024 συλλογές; Ότι η μόδα είναι γι’ αυτούς που επενδύουν σε αυτή. Γι’ αυτούς που τη σέβονται, που τιμούν την ιστορία του ενδύματος και που στρέφουν αλλού το βλέμμα όταν όλα αυτά τα aesthetics και microtrends που προκύπτουν από το TikTok, προμοτάρουν μια παροδική μόδα, μια που ενισχύει τον υπερκαταναλωτισμό -άρα και την κλιματική κρίση.

Η βιωσιμότητα, από την άποψη ότι στοχεύουμε σε μια διαχρονική γκαρνταρόμπα μέσω της οποίας όμως, καταφέρνουμε να ξεχωρίσουμε, είναι το βασικό στοιχείο των Fall 2024 παρουσιάσεων που έχουμε δει από τις πρώτες μέρες της Εβδομάδας Μόδας στη Νέα Υόρκη. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για να ξεχωρίσουμε με το στιλ μας, το μόνο που χρειαζόμαστε είναι αυθεντικότητα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη και πιο διαχρονική τάση για την οποία θα διαβάσεις ποτέ: be yourself. Παρακάτω, 4 shows που ξεχωρίσαμε κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στη Νέα Υόρκη.

Η καλύτερη συλλογή του Khaite ως τώρα;

Η εξέλιξη αυτού του οίκου Khaite, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να γιορταστεί. Ένα brand που έλαβε αναγνώριση αφού πολλές καλοντυμένες celebrities άρχισαν να φοράνε τις δημιουργίες του που ως τότε, περιορίζονταν στην πρακτικότητα. Ρούχα για κάθε μέρα που όμως, μια γυναίκα -και δη, μια Νεοϋορκέζα-, μπορεί να φοράει από το πρωί ως το βράδυ.

Το brand διατήρησε αυτή τη φιλοσοφία, αλλά εξέλιξε την αισθητική του πολύ. Η Fall 2024 συλλογή που παρουσίασε στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας στη Νέα Υόρκη, λοιπόν, δείχνει την εξέλιξη αυτή, μέσα από stand out ρούχα. Ρούχα που είναι μεν πρακτικά, αλλά προσφέρουν δυναμισμό, αυτοπεποίθηση και σίγουρα τραβάνε όλα τα βλέμματα πάνω σε όποιον τα φοράει. Υπάρχει κάτι το μεγαλειώδες στα ρούχα της συλλογής, που παρόλο που περιλαμβάνει κομμάτια όπως oversized μακριά παλτό, φαρδιά tuxedo jackets αλλά και cropped σακάκια (ρούχα διαχρονικά), ξεχωρίζει.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Η σχεδιάστρια του οίκου Catherine Holstein, λοιπόν, γιορτάζει τη γυναικεία γκαρνταρόμπα (και όποιον επιλέξει να φορέσει αυτά τα ρούχα), μέσα από διαχρονικά κομμάτια, τα οποία όμως έχουν αψεγάδιαστο σχεδιασμό και μια φρέσκια οπτική. Εκπληκτικά δερμάτινα jackets, φορέματα που έχουν κίνηση, φούστες με σκισίματα αλλά και κομψά τοπ, συνθέτουν μια συλλογή ρούχων, αβίαστα κομψή.

Σε αυτό βοήθησε και η «απλή» και ξεκάθαρη χρωματική παλέτα που ανέδειξε αυτά τα classics: πολύ μαύρο, off-white, γκρι, πράσινο, αλλά και το βαθύ και αγαπημένο wine red πρόσθεσαν μια δυναμική στα ρούχα. Παρ’ όλα αυτά, υπήρχε και μια ευαλωτότητα στη συλλογή Khaite, που παρουσιάστηκε μέσα από τα μαλακά δέρματα, τα σατέν και διάφανα φορέματα, αλλά και μέσα από τεχνικές όπως το ντραπέ που έδινε μια φυσικότητα στον σχεδιασμό των ρούχων. «Είναι κάπως καθαρτικό να επιτρέπεις στα πράγματα να απελευθερώνονται, να πέφτουν και να μένουν εκεί», σχολιάζει η σχεδιάστρια.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Αυτή η φυσικότητα ήρθε σε αντίθεση με τις δυναμικές και ογκώδεις σιλουέτες που τίμησε η σχεδιάστρια μέσα από τα sculpted μανίκια και αλλά και τα tailored κομμάτια σε κοστούμια και πανωφόρια που έδωσαν μια νέα διάσταση σε αυτά. Το Khaite ήθελε να παρουσιάσει μια πιο δυναμική εκδοχή των classics της γκαρνταρόμπας και το κατάφερε.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Ο οίκος Proenza Schouler κερδίζει «αργά και σταθερά»

Άλλος ένας οίκος που έχει αντέξει στο πέρασμα του χρόνου και το μυστικό της επιτυχίας του είναι ένα: «αργά και σταθερά κερδίζεις τον αγώνα». Δηλαδή, επιτρέποντας στο brand σου να μεγαλώσει φυσικά, και αναζητώντας πάντα το καινούργιο χωρίς να χάνεις τις βασικές σου αρχές. Οι Jack McCollough και Lázaro Hernández (ιδρυτές του Proenza Schouler), στα 22 χρόνια που λειτουργούν τον οίκο τους, έχουν καταφέρει να κερδίσουν το κοινό, γι’ αυτό τον λόγο. Γιατί παρουσιάζουν τη μόδα μέσα από μια προοδευτική ματιά που δεν τους «προδίδει».

Τα ρούχα τους παραμένουν διαχρονικά, παραμένουν wearable και παραμένουν ενδιαφέροντα. Υπάρχει μια ασφάλεια σε αυτό; Σίγουρα. Αλλά αυτή είναι μια φυσική πορεία της εξέλιξης ενός fashion brand που δεν στοχεύει απλά και μόνο στο να δημιουργήσει σούσουρο μέσα από projects ή συλλογές που μετά από λίγο ξεθωριάζουν. «Προσπαθούμε να σκεφτούμε τη γυναίκα, χτίζοντας πάνω στην ιδέα της αργής εξέλιξης, φέρνοντας νέες σιλουέτες και γραμμές, νέες μορφές και υφές, αλλά τελικά παραμένει η ίδια γυναίκα», σχολίασαν για τη συλλογή οι σχεδιαστές. Μια πολύ σοφή αντιμετώπιση απέναντι στο ένδυμα που είχε ως αποτέλεσμα να δούμε στη Fall 2024 συλλογή τους κομμάτια που έχουμε ξαναδεί στις πιο πρόσφατες κολεξιόν τους, αλλά σε νέες και πιο φρέσκιες εκδοχές.

Ημιδιάφανα πουκάμισα και φορέματα συνδυασμένα με «αυστηρά» κοστούμια, εκπληκτικά και καλοραμμένα παλτό με ένα touch θηλυκότητας, φανταστικά, cozy σύνολα με «πλούσια» κρόσσια και ασύμμετρες γραμμές, όμορφες ντραπέ λεπτομέρειες (να είναι αυτή η νέα τάση για τη σεζόν;) που δείχνουν τη δεξιοτεχνία τους στη δημιουργία του γυναικείου ενδύματος.

Όλα αυτά συμπληρώνονται όμορφα μέσα από μια ουσιαστική χρωματική παλέτα, που εκτός του μαύρου-άσπρου-γκρι, φωτίζεται μέσα από το ανοιχτό πορτοκαλί και το κόκκινο, προσφέροντας μια ισορροπημένη «πολυπλοκότητα». Αλλά αυτό, που θα με εντυπωσιάζει πάντα στις συλλογές του οίκου, είναι ότι η θηλυκότητα δεν χάνεται ποτέ στα ρούχα του Proenza Schouler με όποιον τρόπο κι αν παρουσιάζεται αυτή. Και δεν έλειπε ούτε απ’ αυτή για τη Fall 2024 συλλογή.

 

Το peace & chaos του Helmut Lang

«Βλέπουμε τον τρόπο που κοιτάς στον δρόμο, πώς κοιτάς το ρολόι σου, και σκέφτεσαι ότι είναι η ώρα να πας σπίτι. Τα χέρια σου πάνε ψηλά στο κεφάλι και πιάνεις την κουκούλα σου σφιχτά. Βλέπουμε τα δάχτυλά σου να ψάχνουν και να φτάνουν τις τσέπες και τους ψηλούς γιακάδες για ένα σύστημα που δεν είναι εκεί», γράφει ο Peter Do στις σημειώσεις της 2ης συλλογής του για τον οίκο Helmut Lang.

Σε ένα κόσμο με πολέμους και αβεβαιότητα, σε μια κοινωνία «βουτηγμένη» στο χάος που έχει δημιουργήσει η ίδια η ανθρωπότητα, η Fall 2024 συλλογή Helmut Lang έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι υπάρχει κάπου που μπορείς να βασιστείς: στα ρούχα σου. Μέσα από μια γκαρνταρόμπα που σε κάνει να νιώθεις ασφάλεια, να βάζεις πάντα τον εαυτό σου μπροστά και να μην χάνεις την ταυτότητά σου, ο Peter Do κατάφερε να σχεδιάσει όλα αυτά τα κομμάτια που λείπουν από την ντουλάπα σου και με τα οποία θα νιώθεις πραγματικά ολοκληρωμένος.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Φυσικά, αυτό για τον Do αλλά και για έναν οίκο σαν τον Helmut Lang, έχει και τις ιδιαίτερότητές του. Έχει μια «γλυκιά σκοτεινιά» που σε εκλύει και σε παροτρύνει να δοκιμάσεις κάτι διαφορετικό, αλλά όχι και τόσο. Αυτό στα ρούχα μεταφράζεται μέσα από παντελόνια με σκισίματα, μέσα από μάλλινα παλτό αλλά και νάιλον metallic puffers, μέσα από «ξεθωρισμένα» τζιν και ολόσωμες εργατικές φόρμες, αλλά και μάλλινα jackets που καταλήγουν σε μπαλακλάβα που σε προστατεύουν από το κρύο (και τους ανθρώπους ίσως;).

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Κασμιρένια πουλόβερ, εκπληκτικά tailored σύνολα, εμφανή φερμουάρ και φαρδιές κουκούλες, αλλά και έντονα πορτοκαλί στοιχεία που εμπνέονται από εργοτάξια, προσφέρουν μια οικειότητα χωρίς, όμως να είναι συνηθισμένη. Μια συλλογή που έχει όμορφα κομμάτια αλλά και μια ανθεκτικότητα που προορίζεται για ατρόμητους ανθρώπους. Η πιο ενδιαφέρουσα αντίθεση σε αισθητικές που έχουμε δει τελευταία.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

15 χρόνια Altuzarra, με ρούχα που όσους θέλουν να ξεχωρίζουν

Το γεγονός ότι ο οίκος Altuzarra, «κλείνει» 15 χρόνια λειτουργίας, είναι πραγματικά αξιοσημείωτο. Ειδικά, από τη στιγμή που λίγοι επιβιώνουν στον χώρο αυτό. Ο Joseph Altuzarra όμως, κερδίζει την εμπιστοσύνη του κόσμου για ένα πολύ σημαντικό λόγο: αφουγκράζεται τις ανάγκες του κοινού του.

Για να γιορτάσει λοιπόν, αυτή τη στιγμή-ορόσημο στην καριέρα του, ο σχεδιαστής παρουσίασε μια αρκετά προσωπική στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη. «Όταν άρχισα να δουλεύω πάνω σε αυτή τη συλλογή, πήγαμε πίσω στην πρώτη κιόλας σεζόν. Είχα την σκέψη μήπως έφερνα κάποιες από τις γραμμές πίσω και να δούλευα με κάποιες από τις αρχικές ιδέες. Αλλά αυτό που ήταν ξεκάθαρο ήταν το γεγονός ότι ένιωσα νοσταλγία και ότι ήμουν αρκετά συνδεδεμένος με την οικειότητα που υπήρχε στο πρώτο μου show», σχολίασε ο σχεδιαστής μετά το τέλος του show. «Δεν είμαστε μια μεγάλη εταιρία, είμαστε μια φυσιολογικών διαστάσεων εταιρία και ήθελα να το δείξω αυτό».

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Κάπως έτσι, μέσα σε ένα show με μόλις 70 καλεσμένους, η Fall 2024 συλλογή Altuzarra που εμπνέεται από την ταινία του Todd Hayne May December που κυκλοφόρησε το 2023. Τα ρούχα εμπνεύστηκαν πολύ από τα κοστούμια της ταινίας και φυσικά από τις βασικές αρχές της αισθητικής του οίκου.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Εκπληκτικά πλεκτά, από φορέματα μέχρι και στενά παντελόνια που θυμίζουν αυτά της ιππασίας, μεγάλοι εντυπωσιακοί Pierrot γιακάδες, ημιδιάφανα tops με «πλούσιες», βολάν λαιμοκόψεις, μακριά μαύρα φορέματα με elegant σκισίματα στο κέντρο, statement πανωφόρια με γούνινες επενδύσεις και ανάλαφρα, φουσκωτά μανίκια, παρουσίασαν μια φρέσκια ματιά στο σύγχρονο ντύσιμο που σαν να είναι απαγορευμένη τελευταία μέσα από την ανάγκη για να ντυθούμε «διαφορετικά» και να ξεχωρίσουμε χωρίς ουσιαστικό λόγο.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight