FASHION NEWS

Είναι η μόδα των μικροσκοπικών αξεσουάρ το τέλος της πρακτικότητας;

Launchmetrics Spotlight

Σε ένα βίντεο που ανέβασε πρόσφατα η Rihanna με αφορμή την παιδική ταινία Smurfs (χαρίζει τη φωνή της στη Στρουμφίτα), διακωμωδεί τα δημοφιλή video series της βρετανικής Vogue What’s in my bag?, όπου celebrities δείχνουν τι κουβαλάνε στην τσάντα τους. Με τη σειρά της, η Rihanna, ως Στρουμφίτα, δείχνει τι έχει στη μικροσκοπική τσάντα της: μικροσκοπικά πράγματα. Το βίντεο είναι αξιολάτρευτο, αλλά ταυτόχρονα και ιδιαίτερα επίκαιρο αν σκεφτείς τη νέα εμμονή της μόδας: τα μικροσκοπικά αξεσουάρ.

Η μόδα- ειδικά αυτή που βλέπουμε στις πασαρέλες ή το street style- τείνει συνήθως προς το «μεγάλο», παρουσιάζοντας σχέδια, ρούχα και αξεσουάρ που κάνουν statement λόγω μεγέθους. Ωστόσο ένα κομμάτι της αλλάζει πορεία, αναδεικνύοντας τα μικροσκοπικά αξεσουάρ.  Αξεσουάρ «κωμικά» μικρά, χωρίς καμία χρηστικότητα. Βέβαια, η μόδα- εκτός από τα τελευταία 5-6 χρόνια λόγω πανδημίας- δεν ήταν ποτέ σύμμαχος της άνεσης ή της πρακτικότητας, οπότε γιατί να γίνει τώρα; Η άνοδος των μικροσκοπικών αξεσουάρ δεν είναι καθόλου τυχαία. Capitalism approves. 

Φυσικά, η μόδα δεν είναι μόνο αυτό. Είναι ένα μέσο αυτοέκφρασης, ένας τρόπος για να κηρύξει κανείς την ατομικότητά του, να συνδεθεί αλλά και να ενωθεί με μια κοινότητα ανθρώπων που επικοινωνούν μέσα από την αγάπη τους για τη μόδα και το στιλ. Όπως είχα ξαναγράψει πριν λίγο καιρό, σχετικά με την εμμονή με τα Labubu dolls, αντίστοιχα και σε αυτή την περίπτωση, όλα αιτιολογούνται από την ανάγκη του ανήκειν και την επιθυμία μας για επιστροφή στην παιδικότητα που επιβεβαιώνεται τόσο μέσα από την αγορά των Labubus όσο και των teeny-tiny αξεσουάρ.

Μικροσκοπικά αξεσουάρ, μεγάλος αντίκτυπος. Η τάση που αποχαιρετά την πρακτικότητα και υποδέχεται την παιδικότητα

Κι ενώ η εμμονή με τα bag charms και τα Labubu καλά κρατεί, μια νέα τάση αναδύεται δυναμικά στον χώρο της μόδας: τα μικροσκοπικά αξεσουάρ. Αξεσουάρ σε μικρό μέγεθος και φιγούρες- μινιατούρες που κρέμονται από κάθε διαθέσιμη θηλιά στις τσάντες μας, καθώς και χαριτωμένα charms που θυμίζουν παιχνίδια. Η γενιά των Millennials που μεγάλωσε με τα Polly Pocket και τα Tamagotchi, εμπνέει τη Gen Z που στολίζει τις τσάντες της με μικροσκοπικά αξεσουάρ.

Launchmetrics Spotlight

Αν και η τάση των Labubu, ηγείται αυτού του trend, τα πράγματα έχουν εξελιχθεί κι άλλο. Πριν μερικούς μήνες το Uniqlo, έβγαλε το απόλυτο “troll” (κατά τη γνώμη μου) bag charm: μια mini εκδοχή της δημοφιλούς τσάντας-«μπανάνα» που κυκλοφόρησε το 2023 (η best-selling τσάντα του brand, ως τώρα), που μπορεί και να φορεθεί και σαν τσαντάκι μέσης, αλλά και να κρεμαστεί σε μεγαλύτερες τσάντες.

Η εξέλιξη αυτή, έχει βάλει στο παιχνίδι, mini αξεσουάρ κάθε είδους που η Gen Z λατρεύει να αγοράζει και να κρεμάει στις τσάντες της. H εταιρία Hydro Flask για παράδειγμα,  κυκλοφόρησε μια mini εκδοχή ενός μπουκαλιού νερού που κάποια κρεμιέται και σε τσάντες, ενώ η PopMart -η εταιρία που κατασκευάζει τα Labubu dolls-, κυκλοφορεί πλέον και mini εκδοχές -γιατί τα μεγάλα χνουδωτά «τερατάκια» δεν ήταν αρκετά για να κηρύξουμε την επάνοδο της κιτς αισθητικής.

Launchmetrics Spotlight

Ταυτόχρονα, μεγάλοι οίκοι μόδας, όπως ο Louis Vuitton, κυκλοφόρησε τα δικά του κουκλάκια- charms (κάτι μικροσκοπικά αρκουδάκια που κοστίζουν περίπου 1.000€), ενώ στο παιχνίδι των πολυτελών bag charms έχουν εισέλθει εδώ και καιρό, oίκοι όπως ο Miu Miu.

Launchmetrics Spotlight

 

 

 

Μέσα σε όλη αυτή την τρέλα των αξεσουάρ- «μικρογραφία» το στοιχείο της πρακτικότητας είναι σαν εξαλείφεται -κάτι που φυσικά, δεν συμβαίνει για πρώτη φορά. Το 2019, ο Jacquemus κυκλοφόρησε τη φημισμένη πλέον, Le Chiquito bag, μια μικροσκοπική top handle bag που οδήγησε στην άνοδο των mini bags, με πολλούς οίκους μόδας και brands να κυκλοφορούν μετέπειτα, τις δικές τους αντίστοιχες μίνι εκδοχές.

Launchmetrics Spotlight

Παράλληλα, η άνοδος αυτών των tiny items, κάνει μια ειρωνική αντίθεση με την επιστροφή των XL τσαντών που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια και που συμβαδίζει με τη φιλοσοφία της πρακτικότητας που έχει αγκαλιάσει ο χώρος από το 2020 κι έπειτα.

Μια micro φιγούρα πάνω σε μια XL τσάντα πάντως, οφείλω να πω ότι είναι κάπως διασκεδαστικό, μέσα σε αυτή τη «μάχη των μεγεθών» που προμοτάρει η μόδα. Είναι ταυτόχρονα και ένα κοινωνικό σχόλιο για τη μόδα που τα θέλει όλα: και το πολύ μεγάλο και το πολύ μικρό. Και το πρακτικό αλλά και το καθόλου χρήσιμο.

Πέρα απ’ αυτό όμως τα μικροσκοπικά αξεσουάρ δείχνουν μια απεγνωσμένη ανάγκη για οικειότητα, για συναισθηματισμό και για μια αντίσταση απέναντι στη σοβαρότητα που χαρακτηρίζει καμιά φορά τη μόδα και τη ζωή μας γενικότερα.

Μέσα από μια ποπ κουλτούρα που βρίσκει έκφραση στο TikTok, τα μικροσκοπικά αξεσουάρ γίνονται κάτι σαν μέσο δημιουργικότητας και αντικείμενο μιας συλλογικής ταυτότητας. Ακόμα κι αν τελικά καταφέρνουν το ακριβώς αντίθετο: να δείχνουμε όλες/οι ίδιες/οι.