OPINIONS

Τα καλογυμνασμένα γυμνά οπίσθια της FKA twigs έφαγαν ban κι έγιναν η καλύτερη καμπάνια Calvin Klein

Evan Agostini/Invision/AP

Κάποιος πρέπει να ανοίγει σαμπάνιες στον οίκο Calvin Klein, που διδάσκει διαφήμιση και marketing και το 2024. Αφού (εκούσια ή ακούσια) μέτρησα όλους τους κοιλιακούς του Jeremy Allen White με τα πιο διάσημα εσώρουχα του πλανήτη και είδα περισσότερα close ups (κοντινά) από όσα φανταζόμουν σε καβάλο, η αντίστοιχη σε αισθητική γυναικεία διαφήμιση (το γυναικείο σώμα, ποιον κοροϊδεύουμε), λογοκρίθηκε.

Το γυμνό ανδρικό σώμα γίνεται viral και ποστάρεται στα social προς τέρψιν του κοινού. Το γυναικείο γυμνό σώμα της FKA twigs λογοκρίνεται ως υπερβολική σεξουαλικοποίηση. Δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αυθαίρετα, πουριτανικά και πατριαρχικά πρότυπα διέπουν αυτή την κοινωνία και το 2024. Κάποιοι πιστεύουν ότι ο έλεγχος του γυναικείου σώματος είναι καθήκον τους. 

Η FKA twigs, η καμπάνια Calvin Klein και η αντικειμενοποίηση των γυναικών 

Βγαίνει η ίδια η FKA twigs και υπερασπίζεται το δικαίωμά της να αποφασίζει για το σώμα της και τη χρήση του. Δηλώνει ότι δεν έγινε αντικείμενο και προϊόν. Κι όμως, η καμπάνια με τον καλλιτεχνικό υπαινιγμό γυμνού γυναικείου στήθους και γλουτού, λογοκρίθηκε επειδή 2 άτομα έκαναν παράπονα. Παρότι η φωτογράφιση έγινε με τη συναίνεσή της.  

Νοηματοδοτήθηκε το σώμα της  FKA twigs ως υπερβολικά  σεξουαλικοποιημένο. Και νίκησε ο δογματικός πουριτανισμός, που θεώρησε ότι αυτή η καμπάνια είναι προσβλητική για τις γυναίκες. ΟΚ. Χρειάστηκε μια δεκαετία για να μπορούν οι γυναίκες να ποστάρουν τις θηλές τους, χωρίς να θεωρούνται προσβλητικές (Free the Nipple). Την ίδια στιγμή, η ρητορική μίσους δεν λογοκρίνεται σε καμία πλατφόρμα και κυκλοφορεί αφιλτράριστη. 

Μετά από 2 (ναι, 2 σωστά διαβάζεις) παράπονα στην ASA (Advertising Standards Authority), τη ρυθμιστική αρχή για τις διαφημίσεις στην Αγγλία, οι ιθύνοντες αποφάσισαν ότι η συγκεκριμένη καμπάνια εστιάζει στο σώμα της FKA twigs και όχι στο τζιν πουκάμισο Calvin Klein. Και θεωρήθηκε ακατάλληλη. Βέβαια, και στην περίπτωση του Jeremy Allen White δεν ζούμαρα στο εσώρουχο για να δω αν έχει καλές ραφές. Ο Calvin Klein εξέδωσε ανακοίνωση θυμίζοντας στη ρυθμιστική αρχή ότι εδώ και δεκαετίες λανσάρει παρόμοιες καμπάνιες. Υπερασπίζεται την προοδευτική καμπάνια, λέγοντας ότι το γυμνό γυναικείο σώμα της FKA twigs είναι κάτι ουδέτερο (το νόημα το δίνει πάντα ο αποδέκτης του μηνύματος και ποτέ δεν είναι κοινό). Παρόμοια παράπονα δέχθηκε η ASA και για την καμπάνια με την Kendall Jenner. 

H FKA twigs δηλώνει περήφανη για το σώμα της και την αντοχή του στον πόνο. Δεν βλέπει κάτι πορνογραφικό ή ακατάλληλο όταν κοιτάει τον εαυτό της στην καμπάνια Calvin Klein. Γράφει στο Instagram ότι βλέπει μια όμορφη και δυνατή γυναίκα (που δεν είναι η τυπική λευκή ξανθιά που βλέπουμε στις διαφημίσεις εσωρούχων) η οποία έχει ξεπεράσει περισσότερα τραύματα από όσα φαντάζεται κανείς και συνεχίζει να σπάει τα στερεότυπα, όπως οι καλλιτέχνιδες που άνοιξαν το δρόμο για την ίδια, η Josephine Baker, η Eartha Kitt και η Grace Jones. Αυτές οι τραγουδίστριες αγωνίστηκαν για την ενδυνάμωση των γυναικών και για το δικαίωμα κάθε γυναίκας να αισθητοποιεί το σώμα της κατά βούληση. Καταλήγει η FKA twigs (στο post της στο Instagram) ότι δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να πάρει την αφήγηση της δικής της ιστορίας από τα χέρια της. Και ότι καμία Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων δεν μπορεί να αλλάξει το αφήγημά της.

Η FKA twigs και τα double standards της λογοκρισίας 

Ελάχιστες μέρες πέρασαν από το viral της καμπάνιας Calvin Klein σε σκηνοθεσία του φωτογράφου Mert Alas (κυκλοφόρησε στις 4 Ιανουαρίου) με τον Jeremy Allen White και το λευκό μποξεράκι σε ένα ημίγυμνο μυώδες (κάνει προπόνηση καθημερινή ο 32χρονος ηθοποιός γιατί θα υποδυθεί τον παλαιστή Kerry Von Erich στο The Iron Claw) και λαδωμένο σώμα που προκάλεσε φρενίτιδα. Επίσης, προβληματικό. Μόνο ερωτικό προσκύνημα δεν είδαμε να διοργανώνεται και περιφορά της εικόνας του ημίγυμνου Jeremy Allen White (κρίνοντας από τα σχόλια που είδαμε γραμμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Ο ηθοποιός μοιάζει με άγαλμα σμιλεμένο από τεχνίτη στην καμπάνια. 

Από πότε απαγορεύεται η παραγωγή και κατανάλωση sex symbols;

Πριν τον Jeremy Allen White στην καμπάνια Calvin Klein, είχαμε σχεδόν ίδιας αισθητικής καμπάνιες με πρωταγωνιστές τον Justin Bieber, τoν Jacob Elordi και τον Michael B. Jordan. Νέους άντρες, με λαξευμένους μύες. Με πρωτεργάτη τον Marky Mark (των Good Vibrations, Mark Wahlberg). Δεν δέχθηκε ban καμία. 

 

Οι ηθικές ανησυχίες και η συντηρητικοποίηση της κοινωνίας είναι επικίνδυνοι οιωνοί για το μέλλον κι όχι εύπεπτες διατυπώσεις. Ναι, είναι οπισθοδρομικό να θεωρείς ότι πρέπει να ελέγξεις την επιθυμία και το σώμα των γυναικών. Γιατί; Γιατί διαμορφώνει συνειδήσεις και στάσεις ζωής. Κι ενισχύει έναν αρρωστημένο πατριαρχικό ναρκισσισμό. Που θεωρεί αναφαίρετο δικαίωμά του να αποφασίζει για τις ζωές των άλλων.