ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Ο οίκος Fendi κάνει «εκπτώσεις» στη διαφορετικότητα σε μια συλλογή που γιορτάζει τη γυναίκα

ImaxTree

Δεν θα σου κρύψω την απογοήτευσή μου. Η μόδα είναι ένας χώρος με τον οποίο έχω συχνά «πισωγυρίσματα». Δηλαδή, εκεί που νομίζεις ότι κάπως, κάτι γίνεται και γιορτάζει με ειλικρινή τρόπο τη γυναίκα, έρχεται με μια μπάλα κατεδάφισης και στα γκρεμίζει όλα. Όλες τις ελπίδες που είχες ότι το γυναικείο φύλο είναι ένα βήμα πιο κοντά στην πραγματική απελευθέρωση. Η νέα συλλογή Fendi γιόρτασε, λοιπόν, όλα αυτά που με αποξενώνουν και που δημιουργούν όλα τα «γιατί», στο μυαλό μου.

Η Fendi γιόρτασε τη γυναικεία θηλυκότητα. Στο περίπου

Γενικά, λίγοι είναι οι γνωστοί πολυτελείς οίκοι μόδας που, ακόμα και σήμερα, συμπεριλαμβάνουν γυναίκες με όλους τους σωματότυπους και απ’ όλες τις ηλικίες στην πασαρέλα. Δεν έχουμε δει την πραγματική «διαφορετικότητα». Ακόμα υπάρχουν «τρύπες», ακόμα υπάρχει έλλειψη εκπροσώπησης. Για τη Fall/Winter 2020-2021 συλλογή Fendi, το ιταλικό brand είπε να κάνει την αρχή. Δεν ήταν όμως ολοκληρωμένη αρχή.

Οι Jill Kortleve και Paloma Elsesser ήταν τα δύο “plus size” μοντέλα που περπάτησαν στην πασαρέλα για τη φθινοπωρινή συλλογή Fendi.

συλλογή Fendi Από αριστερά: Paloma Elsesser, Jill Kortleve / ImaxTree

Υπήρχε επίσης, η κουβέντα ότι εκπροσωπήθηκαν και οι γυναίκες ανώτερων ηλικιακών γκρουπ, με μοντέλα όπως η Karen Elson και η Carolyn Murply, να «σπάνε» τα δεσμά του, so called, ageism στις ηλικίες των 40 και 45 αντίστοιχα.

συλλογή Fendi Από αριστέρα: Karen Elson, Carolyn Murphy / ImaxTree

Και ιδού η εξής ερώτηση: Είναι αυτό ένα ολοκληρωμένο δείγμα εκπροσώπησης; Είναι αυτός ο σωστότερος τρόπος από έναν οίκο που έχει τεράστια αναγνωρισιμότητα και που, με αυτή τη συλλογή Fendi, θέλει να γιορτάζει τη γυναίκα; Μέσα σε ένα καστ 50 μοντέλων, το ότι δυο ήταν γυναίκες με καμπύλες ή όπως η βιομηχανία κατηγοριοποιεί ως “plus size” και τέσσερις άνω των 40, πρέπει να θεωρεί ότι κάλυψε το κενό που υπάρχει στο κομμάτι του inclusivity; Κατά τη γνώμη μου, αν πρόκειται να το κάνεις, κάνε το σωστά γιατί το πιστεύεις, αλλιώς μην το κάνεις καθόλου.

Το backlash που «έφαγε» η καλλιτεχνική διευθύντρια για τη συλλογή Fendi

Υπάρχουν και καλά νέα. Πέρα από την τάση του body positivity, υπάρχουν και άνθρωποι στον χώρο της μόδας που αναγνωρίζουν την έλλειψη εκπροσώπησης, όπως συνέβη με τη φθινοπωρινή συλλογή Fendi. Έτσι όταν ερωτήθηκε η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου, Silvia Fendi, για τους αποκλεισμούς που υπάρχει στον χώρο της μόδας, ειδικά κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στο Μιλάνο και τα πολύ αδύνατα μοντέλα που βλέπουμε στις πασαρέλες, η απάντηση δεν ήταν ούτε η πιο ξεκάθαρη, ούτε η πιο ικανοποιητική.

συλλογή Fendi ImaxTree

Η Silvia Fendi, δήλωσε ότι βρίσκει την εκπροσώπηση στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο απογοητευτική, αλλά ως μια γυναίκα που δεν εκπροσωπεί τα στερεοτυπικά standards ομορφιάς, κάνει αυτή την έλλειψη εκπροσώπησης ακόμα πιο άδικη. «Ειδικά εγώ, δεν είμαι το πρότυπο αυτού του σωματότυπου», δηλώνει η Silvia Fendi.

Η Silvia Fendi είναι αυτή.

συλλογή Fendi ImaxTree

Συνέχισε λέγοντας: «Οπότε ήταν απελευθερωτικό για εμένα να το δείξω αυτό μέσα από τα ρούχα αυτά με διαφορετικό τρόπο και με διαφορετικά μεγέθη». Για να καταλάβεις, η «απελευθέρωση» του γυναικείου σωματότυπου στη συλλογή Fendi, για την οποία μιλάει, έγινε μέσα από τις φαρδιές και ογκώδεις σιλουέτες των ρούχων. Τα κομμάτια αυτά στόχευαν στο να είναι σέξι, χωρίς να είναι άβολα ή τρομερά στενά. Και όσο κι αν θα συμφωνήσω με αυτή τη φιλοσοφία της απελευθέρωσης της γυναικείας σεξουαλικότητας μέσα από τα ρούχα (δεν χρειάζεται να φοράς βαθύ ντεκολτέ ή στενά φορέματα για να εκφράσεις τη θηλυκότητά σου), ο τρόπος που επέλεξε να δείξει τη διαφορετικότητα στα μεγέθη, με προβληματίζει.

συλλογή Fendi ImaxTree

Τι θα θέλαμε από τη συλλογή Fendi και από κάθε συλλογή Fendi, Dior, Chanel

Μια σωστή εκπροσώπηση του γυναικείου φύλου. Να φτάσουμε σε ένα σημείο που το αυτονόητο θα είναι σύνηθες. Και το «αυτονόητο» σημαίνει πως όλα τα μοντέλα θα έχουν μια θέση στις πασαρέλες. Ειδικά από τη στιγμή που υπάρχει ένα τεράστιο καταναλωτικό κοινό που περιλαμβάνει γυναίκες όλων των ηλικιακών γκρουπ κι όλων των σωματότυπων που περιμένουν να πειστούν ότι αξίζει να επενδύσουν σε αυτό το brand.

Πιστεύω στην ελευθερία της έκφρασης ακόμη κι αν από επιλογή ένας/μια designer δεν θέλει να δείξει κάτι άλλο πέρα από την τυπική, λευκή, αδύνατη γυναίκα στην πασαρέλα του. Έχει το δικαίωμα. Όταν όμως προσπαθείς να υποστηρίξεις τη διαφορετικότητα, τότε κάνε το γιατί το πιστεύεις, γιατί θέλεις να συμβάλλεις στην εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης και αντίληψης και στην απελευθέρωση της γυναικείας εικόνας.

Αν το κάνεις, κάνε το σωστά φέρνοντας 15 γυναίκες άνω των 40, 50,60 στην πασαρέλα (υπάρχουν πανέμορφες γυναίκες/μοντέλα και αυτών των ηλικιακών γκρουπ εκεί έξω) κι άλλες τόσες με διαφορετικούς σωματότυπους. Μην επιλέγεις διαφορετικότητα κάνοντας εκπτώσεις.