ΤΑΙΝΙΕΣ

Φόνισσα: Το πρώτο τρέιλερ της πολυαναμενόμενης ταινίας με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη 

Tanweer

Με φόντο μια τοποθεσία του προηγούμενου αιώνα, η κλασική ιστορία της Φόνισσας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ζωντανεύει στην μεγάλη οθόνη με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Χαδούλας. Το πρώτο teaser τρέιλερ που μόλις κυκλοφόρησε, μας δίνει μια καλή πρώτη γεύση από όλα όσα θα δούμε στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής πεζογραφίας, η συγκλονιστική Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, μεταφέρεται στις κινηματογραφικές αίθουσες με ένα εντυπωσιακό cast ηθοποιών και με την σκηνοθετική ματιά μιας γυναίκας δημιουργού. Πιο επίκαιρη από ποτέ, η Φόνισσα της Εύας Νάθενα, επιχειρεί να αλλάξει το πρίσμα με το οποίο μέχρι σήμερα μπορεί να αντιμετωπίζαμε την ηρωίδα.

Τα γυρίσματα για την κινηματογραφική μεταφορά της Φόνισσας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα και σε σενάριο της Κατερίνας Μπέη, ξεκίνησαν στην Αθήνα, αλλά και στα επιβλητικά τοπία της Λακωνικής Μάνης, της Κρήτης και της Σκιάθου, της ιδιαίτερης πατρίδας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους της ταινίας ενσαρκώνουν η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και η Μαρία Πρωτόπαππα. Το κεντρικό καστ συμπληρώνουν οι Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ήμελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Όλγα Δαμάνη, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Οικονόμου, Βερόνικα Δαβάκη, Νίκη Παπανδρέου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσορτέκης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη.

Η Φόνισσα με λίγα λόγια

Σύμφωνα με την επίσημη σύνοψή της ταινίας, σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα- Ιωάννου Φράγκου είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη, πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της. Μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας.

Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Θύματα του ξεσπάσματός της γίνονται τα μικρά κορίτσια του νησιού, τα οποία απαλλάσσει από το κοινωνικό και οικονομικό φορτίο που η ύπαρξη τούς επιφέρει, αφαιρώντας τους τη ζωή. Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με τον νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και πάει στο καταφύγιό της που είναι η φύση. Όμως στην πραγματικότητα, όσο και αν η ηθική της της υπαγορεύει πως καλά έπραξε όσα έπραξε, το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση.

«Η Φόνισσα είναι μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας»

Η σκηνοθέτιδα της ταινίας, Εύα Νάθενα σε σημείωμα της υπογραμμίζει ότι η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση.  Αντιθέτως, θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του.

«Αυτός είναι πρώτος βασικός άξονας της ταινίας. Ο δεύτερος, είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900, σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα.

Για τους δύο αυτούς άξονες, τα υλικά που δανείστηκε είναι όπως η ίδια εξηγεί τρία βασικά εργαλεία: Η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Ψυχιατρική. 

Η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμηση της όσον αφορά τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά με ψυχαναλυτικά δεδομένα φωτίζουν την βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας. Και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία.

Το μητρικό στοιχείο στην ταινία, η καταδυναστευτική συνεξάρτηση στη σχέση μάνας-κόρης, συνλειτουργεί ως αίτιο των φόνων και όσων διαδραματίζονται. Η θεσμοθετημένη προίκα για τις κόρες καταργήθηκε στην Ελλάδα το 1983. Ένα ως σήμερα κρυμμένο μυστικό, κάλυπτε τις βρεφοκτονίες των κοριτσιών. Η ταινία επιχειρεί να το φέρει στο φως».

Η ταινία Η Φόνισσα έρχεται τον Δεκέμβριο στους κινηματογράφους από την Τanweer.