LIFE

“Αχ Ελένη”: η σουρεάλ κωμωδία της Ελένης Ράντου που θέλουμε να επιστρέψει

FADE IN:- σκηνή πρώτη- επεισόδιο 1- διαμέρισμα πολυκατοικίας («Αχ Ελένη»)

Ο Αντώνης φωνάζει: «Ελένη φεύγω!»

Η Ελένη του απαντάει: «Ομπρέλα να πάρεις!»

Ο Αντώνης επιμένει: «Ελένη φεύγω, οριστικά...»

Ελένη: «Μα έχω φτιάξει μοσχαράκι, ποιος θα το φάει;»

Αντώνης: «Ελένη δεν ξέρω πως να στο πω, φεύγω, σε βαρέθηκα!»

 

FADE OUT,  επιστροφή στο σήμερα:

Διανύουμε μια «χρυσή» εποχή τηλεόρασης, αυτό είναι πλέον δεδομένο. Χρυσή, όχι μόνο λόγω των πανάκριβων – και με κινηματογραφικά standards – παραγωγών που συμβαίνουν εκεί έξω και μονοπωλούν κάθε δημόσιο διάλογο (ναι, για σένα μιλάω Game of Thrones) αλλά και λόγω της ανάδειξης δημιουργικών φωνών που έσπασαν το ανδρικό μονοπώλιο. Η Tina Fey, η Amy Poehler, η Issa Rae του φανταστικού “Insecure” (σε εκλιπαρώ, δες το χθες), η Marti Noxon του “Sharp Objects”, η Natassa Lyone του “Russian Doll” είναι μόνο μερικές από τις σημαντικές δημιουργικές παρουσίες της σύγχρονης τηλεοπτικής μυθοπλασίας.

Στη χώρα μας τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, καθώς η τηλεοπτική μυθοπλασία έχει μείνει στάσιμη και κινείται κυρίως στην αισθητική της λαϊκής σαπουνόπερας που εκβιάζει το συναίσθημα και προκαλεί το φτηνό γέλιο/κλάμα. Παρ`όλα αυτά, η περίοδος των τηλεοπτικών sequels που διανύουμε, με το ‘Λόγο Τιμής’ που έρχεται από τη νέα σεζόν και το ‘Σ`Αγαπώ Μ`Αγαπάς’  που έκανε μια μάλλον ‘πειραματική’ επιστροφή πρόσφατα, μας θυμίζει πως υπήρξε μια χρυσή εποχή για το εγχώριο τηλεοπτικό προϊόν. Η Δήμητρα Παπαδοπούλου έκανε τους διαχρονικούς ‘Απαράδεκτους’ και η Ελένη Ράντου έφτιαξε μια γραφή μυθοπλασίας σε τηλεόραση και θέατρο που παραμένει επίκαιρη μέχρι σήμερα. Πριν όμως το ‘Κωνσταντίνου και Ελένης’, πριν το ‘Κατάδικος μου’, το 1992, η Ελένη Ράντου είχε γράψει το «Αχ Ελένη», μια σουρεαλ κωμωδία, πολύ μπροστά από την εποχή της.

Καλωσήρθατε στην εποχή του Κορνήλιου Αδιάκοπου

 

Η Ελένη χωρίζει από τον Αντώνη (Γιώργος Λέφας) στο πρώτο επεισόδιο της σειράς. Στη συνέχεια υπομένει καρτερικά τον χωρισμό, κάνει κινήσεις προς τον πρώην της που αμέσως μετανιώνει και τελικά, δημιουργεί τη ζωή της ξανά από την αρχή. Επίσης, επισκέπτεται τον ψυχαναλυτή Κορνήλιο Αδιάκοπο (Δημήτρης Μητροπάνος, ΝΑΙ ΑΥΤΟΣ), όπου εκεί αποκαλύπτει πως πριν γνωρίσει τον Αντώνη δούλευε ως δημοσιογράφος και μάλλον είχε αρκετά καλή πένα και θα προσπαθήσει, θα δουλέψει ξανά.

 

Σε ένα επικό επεισόδιο, αποφασίζει να γίνει στιχουργός και αγοράζει έναν υπολογιστή (!) για να γράφει εκεί τα ποιήματα της. Παράλληλα, γνωρίζει κι έναν άσημο ποιητή, τον Γιάννη Βαρθακούρη (Γιάννης Πάριος, χαμένο υποκριτικό ταλέντο) με τον οποίο μοιράζονται έμπνευση και ρομάντζο. Ξαφνικά, ο υπολογιστής «κλατάρει» και αρχίζει να μιλάει και στους δυο. Στο ‘Αχ Ελένη’ οι μοναδικές ρεαλιστικές αναφορές της πρωταγωνίστριας είναι οι φίλοι της, ο Γιώργος και η Κλαίρη (δίδυμο-φωτιά: Αλέξανδρος Αντωνόπουλος – Μαρία Γεωργιάδου), αλλά και η γιαγιά της, η -έτσι κι αλλιώς σουρεαλ- Χρύσα Ρώπα.

 

Σε ένα ακόμα επεισόδιο, η Ελένη επιστρέφει στην εφημερίδα που δούλευε, για να εισπράξει ένα ευγενικό – κάνουμε περικοπές, συγγνώμη– όχι (και τότε, το ’92). Στη συνέχεια καταλήγει σε ακρόαση διαφημιστικής εταιρείας, όπου έχει ετοιμάσει ένα μονόλογο για το Χάσμα των Γενεών και καταλήγει να μαγειρεύει μαζί με ένα ντροπαλό νεαρό, τον Κωνσταντίνο Παπαβασιλείου (ναι, αυτός που νομίζεις είναι). Αυτή η τίμια προσπάθεια για απαγγελία κοινωνικού μανιφέστου μετά μαγειρικής, καταλήξει σε ένα μαγικό, σουρεαλιστικό φιάσκο. Στη συνέχεια θα προσπαθήσει ακόμα και να γίνει πωλήτρια στη λαϊκή και θα ζήσει το πρώτο της οικονομικό κραχ επικών διαστάσεων.

Α Να Χαθώ…

Στα εορταστικά επεισόδια της 90s τηλεόρασης, εμφανιζόταν ο Θάνος Καλλίρης, η Καίτη Γαρμπή και άλλοι ποπ/λαϊκοί σταρ της εποχής για να τραγουδήσουν και να απαγγείλουν μερικές ατάκες δίπλα στους πρωταγωνιστές. Το εορταστικό επεισόδιο του «Αχ Ελενη» ξεκινάει διαφορετικά: Η Ελένη διαπιστώνει πως παραμονές Χριστουγέννων, ότι κι αν ευχηθεί, βγαίνει αληθινό. Μέσα στη μοναχική μελαγχολία της μονολογεί ‘α να χαθώ’. Και γίνεται ΑΟΡΑΤΗ. 

Στο «Αχ Ελένη», ο σουρεαλισμός γίνεται εργαλείο για να ειπωθούν δύσκολες ιστορίες για την ερωτική μοναξιά, το (χαμένο) ρομαντισμό, τον αγώνα  μιας γυναίκας να γίνει ανταγωνιστική, να αποδείξει ότι η ύπαρξή της έχει ουσία, ότι δεν είναι αόρατη.

Προφανώς και υπάρχουν σημεία στο «Αχ Ελένη» που το χιούμορ φλερτάρει με τα όρια του cringe. Μη ξεχνάμε πως πρόκειται για μια σειρά του 1992, που κράτησε για μια σεζόν, 32 επεισοδίων. Οι guest συμμετοχές από Ελένη Μενεγάκη, Ελένη Δήμου, Γρηγόρη Ψαριανό (αγνώριστος), Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Φώτη Κατσικάρη και πολλών ακόμα σταρ της εποχής, είναι στην πλειοψηφία τους ξεκαρδιστικές καρικατούρες και ο χαρακτήρας της Κλαίρης Καραγκιάουρη έχει ίσως την πιο ενοχλητική ένρινη τσιρίδα που έχεις ακούσει.

Αξίζει όμως το χειροκρότημά σου το «Αχ Ελένη», γιατί τόλμησε να αφηγηθεί την ιστορία ενός κοριτσιού με πολύχρωμα, σουρεάλ όνειρα. Τι απέγινε άραγε αυτό το κορίτσι;