ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Νιγηρία γίνεται η πρώτη χώρα που απαγορεύει τα λευκά μοντέλα σε διαφημίσεις

@2022 Sunday Alamba/AP Images

Από την 1η Οκτωβρίου 2022, όλες οι διαφημιστικές εταιρείες κι οι εταιρείες marketing στη Νιγηρία θα προσλαμβάνουν αποκλειστικά πρόσωπα από τη Νιγηρία για τις καμπάνιες τους, σύμφωνα με τις οδηγίες του Διαφημιστικού Ρυθμιστικού Συμβουλίου της χώρας. Η απόφαση αυτή του Ρυθμιστικού Συμβουλίου, κάνει τη Νιγηρία την πρώτη χώρα που θα απαγορεύσει μέσω ρύθμισης τα λευκά μοντέλα από τις διαφημιστικές καμπάνιες.

Στην πράξη η νέα αυτή ρύθμιση, που σύμφωνα με τους βρετανικούς The Times, υιοθετεί η Νιγηρία από το ερχόμενο φθινόπωρο, αναγκάζει όλες τις εταιρείες να ψάξουν για ντόπια ταλέντα. Οι τρέχουσες, διαφημιστικές καμπάνιες που έχουν ήδη χρησιμοποιήσει πρόσωπα εκτός Νιγηρίας, μπορούν να συνεχίσουν να προβάλλονται και να ολοκληρωθούν, αλλά από εδώ και στο εξής δεν θα δοθούν νέες άδειες για διαφημίσεις που προβάλλουν πρόσωπα που δεν κατάγονται από τη Νιγηρία.

Η απόφαση έρχεται για να ενισχύσει τις προσπάθειες της κυβέρνησης της Νιγηρίας να προωθήσει τα εγχώρια ταλέντα και να αναπτύξει την οικονομία της χώρας. Στο παρελθόν, η Νιγηρία χρησιμοποιούσε αποκλειστικά μοντέλα από το εξωτερικό και ξένους καλλιτέχνες για το σπικάζ των διαφημίσεων και των προωθητικών ενεργειών μίας διαφημιστικής καμπάνιας. Οι διαφημιστικές εταιρείες προσλάμβαναν κατά κόρον λευκά μοντέλα και καλλιτέχνες από τη Βρετανία για το σπικάζ και πλέον η κυβέρνηση της χώρας πιστεύει ότι ήρθε η ώρα για μία μεγάλη αλλαγή.

Πριν από αυτή την απόφαση, οι διαφημιστικές εταιρείες που χρησιμοποιούσαν πρόσωπα από το εξωτερικό για τις καμπάνιες τους, πλήρωναν φόρο 240 δολαρίων στο κράτος.

«10 με 20 χρόνια πριν αν κοίταζες τις διαφημίσεις θα έλεγα ότι ήταν περίπου 50/50 μεταξύ των ξένων και των ντόπιων προσώπων και τα σπικάζ ήταν όλα με βρετανική προφορά», δήλωσε σχετικά ο Steve Babeako, πρόεδρος της Ένωσης Διαφημιστών της Νιγηρίας. Οι πολυεθνικές εταιρείες επίσης χρησιμοποιούσαν λευκά μοντέλα για τις διαφημίσεις τους.

Ο Babaeko θεωρεί ότι οι νέοι νόμοι έρχονται σε συνοχή με τα αισθήματα των ανθρώπων της Νιγηρίας. «Οι άνθρωποι σου λένε “Υπάρχουν περίπου 200 εκατομμύρια από εμάς. Μου λες ότι δεν μπορείς να βρεις ιθαγενή μοντέλα γι’ αυτή τη διαφήμιση;“», σημείωσε.

Όπως επεσήμανε η Bolanle Olukanni, μία παρουσιάστρια της τηλεόρασης στη Νιγηρία, είναι και θέμα ανταγωνισμού της Νιγηρίας με τις άλλες αφρικανικές χώρες. Καθώς η πλειονότητα των διαφημίσεων στην Αφρική γυρίζονται στη Νότιο Αφρική ή την Κένυα, πλέον οι διαφημιστικές εταιρείες στη Νιγηρία θα αναγκαστούν να αναπτύξουν σε τοπικό επίπεδο τη διαφήμιση.

Σύμφωνα με έναν εκ τους επικεφαλής του Ρυθμιστικού Συμβουλίου, Oalekan Fadolapo, οι κανονισμοί «πρέπει να ταυτίζονται με τους ανθρώπους. Πώς θα ταυτιστούν να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε ξένους καλλιτέχνες», είπε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι τέτοιοι κανονισμοί έχουν υπάρξει και σε άλλες αφρικανικές χώρες, ωστόσο, δεν πήραν ποτέ την επίσημη μορφή της ρύθμισης όπως συνέβη στην περίπτωση της Νιγηρίας.