CELEBRITIES

Διάσημοι, όπως η Kim Kardashian, μποϊκοτάρουν το Facebook και το Instagram. Μήπως αυτό είναι το τέλος του κόσμου;

ⓒ 2021 Charles Sykes/Ιnvision/ Associated Press Charles Sykes

Το 2020 αποδεικνύεται μεγαλύτερη έκπληξη κι από αυτή του Κίντερ. Δεν ξέρεις τι θα σου ξημερώσει από τη μία ημέρα στην άλλη. Κορονοϊός, κοινωνικές επαναστάσεις, εντάσεις, φυσικές καταστροφές, ο μπαξές αυτής της χρονιάς έχει απ’ όλα. Μέχρι και 24ωρη αποχή των διασήμων από τα social media. Δεν ξέρω αν θα καταφέρουν να τη φέρουν εις πέρας. Αλλά έχει ενδιαφέρον να δούμε την προσπάθεια κάποιων από τους πιο διάσημους ανθρώπους στον πλανήτη να μην ποστάρουν τίποτα στο Instagram για μία ημέρα. Κι έχουν μάλιστα έναν πολύ καλό λόγο να τους δίνει κίνητρο να τα καταφέρουν.

Η Kim Kardashian και δεκάδες ακόμα διασημότητες αποφάσισαν να σταματήσουν να τροφοδοτούν τους λογαριασμούς τους στα social media ως διαμαρτυρία ενάντια στη διάδοση «μίσους, προπαγάνδας και παραπληροφόρησης», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο Twitter. Η επιχειρηματίας και reality tv star, ανακοίνωσε την Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου τη συμμετοχή της στην ενέργεια #StopHateForProfit.

«Αγαπώ το γεγονός ότι μπορώ να συνδεθώ άμεσα μαζί σας στο Instagram και το Facebook, αλλά δεν μπορώ να μείνω απαθής και σιωπηλή όταν αυτές οι πλατφόρμες συνεχίζουν να επιτρέπουν τη διάδοση μίσους, προπαγάνδας και παραπληροφόρησης, που δημιουργούν ομάδες με σκοπό τον διχασμό της Αμερικής», σημείωσε συγκεκριμένα η Kim Kardashian. Η ενέργεια αυτή θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει 24 ώρες.

Οι διάσημοι που θα «παγώσουν» τα social media για μία ημέρα

Μέρος στο κίνημα #StopHateForProfit θα λάβουν επίσης η Katy Perry, o Ashton Kutcher, ο Leonardo DiCaprio (δεν τον λες και ακριβώς ενεργό στα social media αλλά η κίνηση μετράει), ο Sacha Baron Cohen, η Jennifer Lawrence, η Amy Schumer και πολλοί ακόμα. «Δεν μπορώ να κάνω την αδιάφορη όταν αυτές οι πλατφόρμες κάνουν ότι δεν βλέπουν ομάδες και αναρτήσεις που διαδίδουν μίσος και παραπληροφόρηση», έγραψε η Katy Perry στο Instagram, «Αυτά τα εργαλεία δεν φτιάχτηκαν για να ενισχύσουν τη βία και το μίσος», ανέφερε ο Ashton Kutcher εξηγώντας την απόφασή του.

Το #StopHateForProfitCampaign ξεκίνησε τον περασμένο Ιούνιο και κατηγορεί το Facebook και το Instagram ότι δεν κάνει αρκετά για να σταματήσει η ρητορική μίσους. Το κίνημα έχει επικεντρώσει τη δράση του ενάντια στο Facebook στο οποίο επίσης ανήκουν το Instagram και το WhatsApp. Η εταιρεία του Mark Zuckerberg κέρδισε σε διαφημιστικά έσοδα μόλις την περασμένη χρονιά περίπου 70 δις δολάρια. Στην καμπάνια συμμετέχουν επίσης πολλές οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Φτάνουμε σύντομα σε μία από τις πιο κρίσιμες εκλογές στην αμερικανική ιστορία. Οι μη ελεγχόμενες και ασαφείς αλλαγές που έχει ανακοινώσει το Facebook είναι επικίνδυνα ανεπαρκείς μπροστά σε ό,τι είναι αναγκαίο για να προστατευθεί η δημοκρατία μας», ανέφερε το κίνημα σε ανακοίνωσή του.

Τον Ιούνιο το Facebook ανακοίνωσε ότι θα υπάρχει ειδική σήμανση σε post που θεωρούνται βλαβερά ή παραπλανητικά ως προς την εγκυρότητα της είδησης που προβάλουν. Ο Mark Zuckenberg είπε επίσης ότι η εταιρεία θα απαγορεύσει διαφημίσεις στις οποίες υποστηρίζεται «ότι άνθρωποι συγκεκριμένης φυλής, εθνικότητας, καταγωγής, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού, τάξης, ταυτότητας φύλου ή μεταναστευτικής κατάστασης» είναι απειλή για τους άλλους ανθρώπους.

Το πλήγμα που προκάλεσε στο Facebook το #StopHateForProfit

Όλη αυτή η κίνηση προκάλεσε πτώση της αξίας των μετοχών του Facebook και απώλειες στην προσωπική περιουσία του Mark Zuckenberg. Στόχος της είναι να φτάσει στις εκλογές του Νοεμβρίου και οι πολίτες των ΗΠΑ να είναι όσο το δυνατόν πιο σωστά και ασφαλώς πληροφορημένοι. «Η παραπληροφόρηση που μοιράζεται στα social media έχει μια σοβαρή επίδραση στις εκλογές μας και υπονομεύει τη δημοκρατία μας» όπως έγραψε σε ένα άλλο tweet της η Kim Kardashian και κοίτα να δεις που το 2020 συμφωνούμε απόλυτα μαζί της.

Πάντως η αύξηση της ρητορικής μίσους στα social media (όχι μόνο στο Facebook) είναι γεγονός και όπως αναφέρει το BBC σε σχετικό δημοσίευμα πολλές είναι οι χώρες που ερευνούν το πώς οι εταιρείες τεχνολογίας αντιμετωπίζουν το συγκεκριμένο θέμα.

Σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, η ρητορική μίσους αφορά σε «όλες τις μορφές έκφρασης που διασπείρουν, υποκινούν, προβάλλουν ή δικαιολογούν το ρατσιστικό μίσος, την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό ή άλλες μορφές μίσους, βασισμένες στην έλλειψη ανεκτικότητας».