ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Ο Hedi Slimane προκαλεί την κοινή γνώμη με το ντεμπούτο του στον οίκο Céline για τον πιο λάθος λόγο

AP Photo/Michel Euler

Τα έχουμε ξαναπεί. Η μόδα δεν είναι πια το πεδίο, όπου οι μόδιστροι δρουν μονόπλευρα. Είναι προέκταση του κοινωνικού γίγνεσθαι, ένας τρόπος ανθρώπινου προβληματισμού με δημιουργικές τάσεις. Γι' αυτό και στα πολλά fashion shows που γίνονται κατά καιρούς στις Εβδομάδες Μόδας, οι τάσεις δεν είναι το μόνο που σε απασχολεί. Μέχρι εδώ όλα καλά, ώσπου, ο Hedi Slimane έκανε το ντεμπούτο του στον Céline και άρχισαν τα όργαναν να παίζουν κι όχι πανηγυρικά όπως περίμενες.

Μετά τον Saint Laurent, τον οποίο ανανέωσε ο Slimane, τώρα ήρθε η σειρά του οίκου Céline να εμπιστευθεί τα ηνία του στον Γάλλο σχεδιαστή. Κι εκεί που περίμεναν όλοι την αποθέωση της ανανέωσης μετά την σφραγίδα της Phoebe Philo στη ίδια θέση προηγουμένως, το αποτέλεσμα του fashion show δεν τους επιβεβαίωσε.

Πρώτο επίπεδο αντιδράσεων

Οι fans του Céline που είχαν μάθει στις καθαρές γραμμές και την minimal αισθητική της Philo αντεδρασαν με αυτή την αλλαγή. Τα tweets άρχισαν να δηλώνουν ξεκάθαρα απέχθεια για τη νέα συλλογή, κατηγορώντας τον Slimane ότι δεν σεβάστηκε τη σχέση που έχει χτίσει ο γαλλικός οίκος μόδας με τη γυναίκα. Πολλοί ένιωσαν προσβεβλημένοι με τη συλλογή που παρουσίασε για την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2019, θεωρώντας ότι το αγαπημένο τους brand έχασε την ταυτότητά του, το στοιχείο που τον έκανε αγαπητό σε πολλές γυναίκες.

 

Πολλοί τουίταραν δηλώνοντας την απέχθειά τους για το show και την νέα εποχή του, ζητώντας ταυτόχρονα δημόσια συγγνώμη λόγω του ότι την ίδια μέρα στην Αμερική άνοιγε μία μεγάλη συζήτηση σχετικά με τον σεξισμό και τον ρατσιμό από την ακρόαση του Kavanaugh.

Δεύτερο επίπεδο αντιδράσεων

Τα σχόλια και τα πολλά ερωτηματικά για τον Hedi Slimane όμως δεν έμειναν μόνο στην αλλαγή πλεύσης σε σχεδιαστικό και αισθητικό επίπεδο. Κάποιοι μίλησαν πιο ουσιαστικά, δηλώνοντας την αποδοκιμασία τους για το show και έφραν απαραδείγματα.

 

“New Celine, Old Saint Laurent”, σχολίασε κάποιος κάτω από τη φωτογραφία που παρέθεσε ο λογαριασμός Diet Prada στο Instagra, αντιπαραθέτοντας ένα look από παλαιότερη show του Sain Laurent και ένα από το πρόσφατο Céline. Αυτή τη φορά, δεν πρόκειται για δυσαρεστημένους αγοραστές, αλλά για ξεκάθαρο κοπιάρισμα. Δεδομένου, ότι ο Slimane είναι υπεύθυνος και για τα δύο looks, τα σχόλια περιττεύουν και ο θυμός ή η απογοήτευση είναι απόλυτα διακιολογημένα.

Τρίτο επίπεδο αντιδράσεων

Τα αρνητiκά σχόλια συνεχίστηκαν κι αυτή τη φορά είχαν να κάνουν με την επιλογή των μοντέλων. Κάποιοι απλά προσπέρασαν το show και τη συλλογή και έμειναν στην ουσία του casting. «Ένα μεγάλο κεφάλαιο που έχει ανοίξει εδώ και πολύ καιρό στον κόσμο των runways. Τα 87 από τα 96 μοντέλα που περπάτησαν για τον Céline ήταν λευκά, ενώ στο σύνολό τους ήταν πάρα πολύ αδύνατα.

Όπως αντιλαμβάνεσαι, η πρεμιέρα του Hedi Slimane πέτυχε με λάθος τρόπο. Προκάλεσε αίσθηση αλλά για λάθος λόγο. Αντιληπτό και κατανοητό μέχρι εδώ. Προσωπικά, θα εστίαζα περισσότερο στην απώλεια ποικιλομορφίας στο catwalk που όντως αφορά μεγάλη κοινωνική μερίδα, η οποία αυτή τη στιγμή βάλλεται από ανανχρονιστικές, σεξιστικές αντιλήψεις. Αν η μόδα έχει δύναμη και επιρροή, από εκεί πρέπει να ξεκινήσει και ο Slimane, σε αυτό το σημείο απέτυχε και θα έπρεπε να μας ενοχλεί όλους. Ειδικά ως ένας από τους πολλά υποσχόμενους δημιουγικούς εγκεφάλους στη μόδα, που τεράστια ονόματα του εμπιστεύονται το μέλλον τους, θα έπρεπε να βρει τρόπο να κάνει τη διαφορά. Να ξεφύγει από τα πρότυπα που έτσι κι αλλιώς έχουν ξεθωριάσει και να σταματήση να βολεύεται, ακολουθώντας την πεπατημένη.

Εκεί εστιάζω εγώ, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι απορρίπτω τις λοιπές αντιδράσεις. Το κοπιάρισμα του ίδιου του εαυτού του δεν τιμά πρωτίστως τον ίδιο. Κι αν οι fans της μόδας μπόρεσαν να το αντιληφθούν αμέσως, τότε κρίμα που δεν συνέβη αυτό από τον ίδιο τον οίκο, πριν τελικά πάρει θέση στο catwalk. Όσο για τις πρώτες αντιδράσεις των φανατικών της φιλοσοφίας του οίκου και μάλλον της Phoebe Philo που εργάστηκε σκληρά για να χτίσει την προσωπικότητά του, είναι απόλυτ κατανοητές. Ωστόσο, δεν είμαι σίγουρη ότι όλοι ανεξαιρέτως οι οιδήμονες του χώρου έχουν την ίδια άποψη. Ο Slimane στη θέση της Philo είναι μία επιλογή του LVMH, επομένως κάθε αλλαγή που επιφέρει αυτή η μετάβαση είναι προφανώς αναμενόμενη.

Ο Slimane απάντησε στα σχόλια δηλώνοντας στη γαλλική Le Figaro ότι κανείς δεν πάει σε έναν οίκο μόδας για να συνεχίσει τη δουλειά του προακτόχου του, ούτε όμως να πάρει την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση και συνέχισε λέγοντας ότι η είσοδος σε έναν οίκο μόδας σημαίνει ”την αρχή ενός νέου κεφαλαίου. Φτάνουμε εκεί με τις δικές μας ιστορίες, την κουλτούρα μας…”.

Κι εκεί είναι που ως καταναλωτής ή απλώς θαυμαστής της μόδας καλείσαι να πάρεις μία θέση. Προφανώς, όλοι μπορούμε να εκφραστούμε ελεύθερα και είναι το όπλο μας να αντιδράσουμε σε ότι μας ενοχλεί και μας προσβάλλει, ακόμα και αισθητικά. Η συνέχεια είναι αυτή που θα επιβεβαιώσει τις αντιδράσεις. Ο οίκος Céline έκανε την επιλογή του και θα κριθεί όπως γίνεται με τον καθένα από εμάς.

Όσοι τρέχουν να αγοράσουν τα τελευταία items που πωλούνται ακόμα με την υπογραφή της Philo ή είναι σε πανικό ή απλά έχουν πάρει την απόφασή τους, να σταματήσουν δηλαδή να αγοράζουν Céline, επειδή δεν είναι πια αυτό που τους εκφράζει. Παρ’ όλα αυτά, όσοι έπρεπε να αποφασίσουν για το μέλλον του οίκου, το έκαναν και ο Hedi Slimane θεωρήθηκε ο κατάλληλος. Η συνέχεια θα διακιώσει ή όχι την επιλογή, γιατί μετά την πρώτη ψυχρολουσία, σαφέστατα θα υπάρξει μία πιο ήρεμη αντιμετώπιση που θα καθορίσει το μέλλον του Céline και τη θέση που θα πάρει στο πεδίο δράσης του.

Το περίεργο στην όλη υπόθεση, μάλλον είναι το γεγονός ότι όλο αυτό συνέβη αυτή την περίοδο. Τώρα που όλοι έχουν ξεβολευτεί, που η επανάσταση στο στιλ έχει υπόσταση δυνατή, που οι κοινωνικοί προβληματισμοί εκφράζονται με στις πασαρέλες και που η απελευθέρωση είναι σημείο των καιρών απροσπέραστο. Σε μία τέτοια περίοδο είναι κάπως άκομψο από μέρος του Slimane να προσπερνά τον κοινωνικό προβληματισμό για την καταπολέμηση του σεξισμού και του ρατσισμού και να παρουσιάζει θρασύτατα μία κόπια αντί για συλλογή, με κοκαλιάρικα μοντέλα, με μηδενική έμνευση και με παντελή αναφορά στις αρχές του γαλλικού οίκου. Τώρα πια τα περιθώρια τέτοιων λαθών είναι τόσο στενά που δεν υπάρχουν άλλοθί και δικαιολογίες να ακουστούν.

 

Κεντρική φωτογραφία: AP Photo/Michel Euler