WATCHLIST

6 μεγάλες στιγμές των Πυξ Λαξ που οφείλουμε στον Φίλιππο Πλιάτσικα

Δεν είναι 6 αλλά 1006 και βάλε τα όσα οφείλουμε μουσικά στον Φίλιππο Πλιάτσικα και τους Πυξ Λαξ, που μοιραία θα ταυτίζουμε μέσα από εκατέρωθεν συνειρμούς, όσα χρόνια κι αν περάσουν από την τελευταία συναυλία τους, παρόλο που ο Πλιάτσικας, όπως και ο Στόκας, συνεχίζουν ανεξάρτητα την πορεία τους εδώ και καιρό, "ξεπερνώντας" όσο και όπως πρέπει την κοινή τους πλεύση σ' ένα από τα πιο ιστορικά συγκροτήματα που πέρασαν ποτέ από την ελληνική μουσική βιομηχανία.

Με αφορμή τη ραδιοφωνική συνάντηση του Φίλιππου Πλιάτσικα με τον Ηλία Μπενέτο στο Ραδιόφωνο 24/7 το Σάββατο 3/6 στις 16:00 στο Ραδιόφωνο 24/7 στους 88,6 κάνουμε το απαραίτητο rewind αναπολώντας αναμνήσεις των Πυξ Λαξ που φέρουν το χαρακτηριστικό αποτύπωμα του Φίλιππου Πλιάτσικα. 

Το “Γιατί”

Θα έπαιρνες όρκο ότι αυτό το τραγούδι είναι γραμμένο από τον Μπάμπη Στόκα επειδή το τραγουδάει εκείνος τόσο στην πρώτη εκτέλεση όσο και στα περισσότερα live. Κι εγώ, αλλά θα κάναμε κι οι δύο λάθος, αφού το Γιατί- ένα από 10 καλύτερα κομμάτια τους- είναι στίχοι και μουσική Πλιάτσικας. Όπως το Να Με Θυμηθείς, Η Εικόνα Του Χειμώνα και πολλά ακόμα κομμάτια τα οποία έχει γράψει αλλά ηχογραφήθηκαν με τη φωνή του Μάνου ή του Μπάμπη, κάτι που γινόταν έτσι κι αλλιώς και αντίστροφα.

 

Η σύμπραξη με τους Όναρ

Με αφορμή τους Πυξ Λαξ γνωρίσαμε 2-3 πολύ ωραίες μπάντες, οι οποίες είχαν τη στήριξη του Ξυδού, του Στόκα και του Πλιάτσικα, έκαναν ωραίες συνεργασίες και μοιραία τις συνδυάσαμε στο μυαλό μας μαζί τους. Οι Ντομένικα, τα Σύννεφα με Παντελόνια και οι Όναρ ήταν κάτι σαν θυγατρικά συγκροτήματα για τους Πυξ Λαξ. Μάλιστα οι Όναρ έχουν μία σύνδεση παραπάνω με τον Φίλιππο από τη στιγμή που ο Λευτέρης Πλιάτσικας είναι ο αδερφός του.

 

Το ντουέτο με τη Θεοδοσία Τσάτσου

Ο δίσκος Τα Δοκάρια στο Γρασίδι Περιμένουν Τα Παιδιά (2001) έκλεινε μέσα του ένα ντουέτο από εκείνα που εμείς οι Πυξ Λαξικοί πάντα θα ξεχωρίζουμε. Το Μόνο Για Κείνη Μη Μου Λες, με αυτή την χαρακτηριστική μελωδία στο ρεφρέν γράφτηκε από τον Μάνο Ξυδού και αποδόθηκε από τον Φίλιππο και τη Θεοδοσία Τσάτσου. Το είπαν μαζί αρκετές φορές live, όπως τότε, στην επίσημη τελευταία των Πυξ Λαξ το 2011 στο Λυκαβηττό.

 

Το Έπαψες Αγάπη Να Θυμίζεις

Το κομμάτι που έχει κλείσει το 99,9% της κανονικής διάρκειας των συναυλιών των Πυξ Λαξ, εκείνο που με το που άκουγες να μπαίνει η εισαγωγή πάταγες το γνωστό συναυλιακό ουρλιαχτό της διπλής αναγνώ(ρι)σης- α) κατάλαβα ποιο τραγούδι θα πεις β) ουαου εγκρίνω μπράβο- και κατόπιν έγνεφες στον κολλητό σου να χαμηλώσει για ν’ ανέβεις στους ώμους του ανήκει στιχουργικά/μουσικά/ερμηνευτικά πέρα για πέρα στον Πλιάτσικα και είναι το 100% τραγούδι Φίλιππος.

 

Όλοι εκείνοι οι στίχοι ”γρίφος”

Αν ο Μάνος ήταν η Οργή κι ο Μπάμπης η Καψούρα, ο Φίλιππος ήταν σίγουρα το μελαγχολικό Μυστήριο. Ο Φίλιππος έχει γράψει μερικούς από τους πιο αινιγματικούς στίχους και όσο ήταν στους Πυξ Λαξ, όσο και μετά από αυτούς. Από το “ένα παιδί που περπατάει με τα χέρια”, “κι ένα κακό που ήρθε χτες, τρέχεις για να προφτάσεις” μέχρι το “την είδα πάλι στις όχθες του Βόλγα που ένας στρατιώτης τη φώναξε Όλγα”. 

 

Η διασκευή του Senor

Ο Μπομπ Ντίλαν είναι ένας από τους αγαπημένους του, το έχει πει, αν και δεν χρειάζεται αφού είναι κάτι που μπορεί να το μαντέψεις εύκολα για εκείνον. Ο Πλιάτσικας διασκεύασε το Senor το οποίο συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ Στίλβη (1998) και έχει πει πως “Ο Ντίλαν το έγραψε, όπως λένε, είτε για τον Αβραάμ Λίνκολν είτε για τον Θεό. Εγώ το έγραψα για τον Μπομπ Ντίλαν”.

 

Κεντρική Photo: NDP Photo