WATCHLIST

Παίξ’ το έξυπνη! Όλα όσα θέλεις να ξέρεις για τα φετινά Oscar

Μία εβδομάδα μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα Οσκαρς (sic) κι όλα τα online κινηματογραφικά (και μη) έντυπα, ασχολούνται ακόμα με τις εκπλήξεις, τις παραλείψεις αλλά και τα συμπεράσματα τα οποία εξάγονται σχετικά με τα γούστα της Ακαδημίας, κι εν τέλει, το ανυπόμονο κοινό της ηλεκτρονικής εποχής στην οποία ζούμε θέλει να ξέρει ή έστω να οσμιστεί τους νικητές εδώ και τώρα!

Από τον Νικόλα Ηλιόπουλο

Τα status στα social media μπορούν να περιμένουν όμως λίγο, συγκεκριμένα μέχρι την επόμενη εβδομάδα όταν θα ξεκινήσουμε την εβδομαδιαία στήλη μας με τα προγνωστικά και την ανάλυση για όλες τις κατηγορίες και τότε θα μπορούμε να κάνουμε τους έξυπνους στους φίλους και τους followers μας! (ε, εντάξει σχεδόν όλες, δεν θα μιλήσουμε για μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ). Αλλά ας κάνουμε μια εφ’όλης της ύλης πρώτη παρουσίαση κι εκτίμηση στο εδώ και τώρα:

Στην κορυφή

 

Οι φετινές υποψηφιότητες είχαν παραδόξως πολλή κωμωδία: Το καλόγουστο, εικαστικό παραλήρημα ‘The Grand Budapest Hotel’, μεγαλύτερη καλλιτεχνική κι εμπορική επιτυχία του ιδιαίτερου Wes Anderson (και στην χώρα μας), με 9 υποψηφιότητες σε όλες τις βασικές αλλά και σε πολλές τεχνικές κατηγορίες.

H (σχεδόν) κωμωδία και πολύ ιδιοσυγκρασιακό “Birdman”(“Η απρόσμενη αρετή της αφέλειας” – κι όμως, αυτός είναι ο τίτλος του)’ του Alejandro Gonzalez Innaritu, το οποίο ισοφάρισε τις 9 υποψηφιότητες του Grand Budapest, σε μεγάλες και μικρές κατηγορίες, με ατού την performance του Michael Keaton στο μεγαλύτερο comeback που είδε το Χόλiγουντ τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον ατού: τα πολλά άλλα εύσημα για το συγκλονιστικό Μοντάζ που δίνει την αίσθηση μιας συνεχόμενης λήψης και την Φωτογραφία, αλλά αυτά θα τα πούμε και στις προβλέψεις αναλυτικά.

Οι Ήρωες

 

Το πιο ακαδημαϊκό με την καλύτερη δυνατή έννοια του όρου “Το Παιχνίδι της Μίμησης” ακολουθεί όχι πολύ μακριά, με 8 υποψηφιότητες κι ένα Benedict Cumberbatch σε ρεσιτάλ –υποψήφιας- ερμηνείας. Yποδυόμενος έναν πραγματικό ήρωα του 20ου αιώνα, χάρη στον οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ, οι συμμαχικές δυνάμεις κέρδισαν τους Γερμανούς στο Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και πιθανόν εξαιτίας του διαβάζετε από την οθόνη του υπολογιστή σας αυτό το κείμενο. Μεγάλη καριέρα στις αίθουσες παγκοσμίως, καθώς και στην Ελλάδα τις τελευταίες δυο εβδομάδες.

Μιας και μιλάμε για ήρωες το “American Sniper” έκανε την έκπληξη(;) και κατόρθωσε με 6 δυνατές υποψηφιότητες, συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης ταινίας φυσικά, να εκτοπίσει από την 8αδα άλλες ταινίες οι οποίες θεωρητικά ήταν πιο σίγουρα χαρτιά όπως το “Gone Girl”, το οποίο, δυστυχώς, αναγνωρίστηκε μόνο για την ερμηνεία αποκάλυψη της υπέροχης, απολαυστικής Rosamund Pike στο ρόλο-εφιάλτη κάθε άντρα! Η εκκωφαντική εμπορική επιτυχία του Αμερικανού αυτού ήρωα το σαββατοκύριακο που μας πέρασε στα αμερικάνικα ταμεία (μεγαλυτέρου άνοιγμα όλων των εποχών για την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, χωρίς καν να προβάλλεται σε 3D!), ενισχύει ακόμη περισσότερο την όψιμη φόρα που απέκτησε η ταινία, η οποία έχει προκαλέσει πολλή συζήτηση σχετικά με την αντιμιλιταριστική ή όχι οπτική της, σκιαγραφώντας τον πλέον θανάσιμο ελεύθερο σκοπευτή στη ιστορία του Αμερικανικού στρατού.

Ο άλλος πραγματικός ήρωας της εποχής μας, ο Stephen Hawking και η συγκινητική βιογραφία του “The Theory of Everything”, απέσπασαν 5 υποψηφιότητες για καλύτερη ταινία, τους δυο νεαρούς πρωταγωνιστές του, το σενάριο και την μουσική.

The Players

 

ΕΚΠΛΗΞΗ Νο.1 Ο Bradley Cooper σε ερμηνεία επιστέγασμα καριέρας για το Sniper, στην 3 συνεχόμενη(!) υποψηφιότητα του, αφήνει απέξω τον θεωρητικά πιο “σίγουρο” David Oyelowo’ του υπέροχου Selma, τo οποίο προτείνεται για καλύτερη ταινία και τίποτε άλλο. (οκ, προτάθηκε και το τραγούδι του John Legend, αλλά…)

Σχεδόν-ΕΚΠΛΗΞΗ Νο.2 Η Marion Cotillard αναγνωρίζεται για μια γυμνή συγκλονιστική ερμηνεία, κατά την όχι και τόσο ταπεινή γνώμη του γράφοντα, στο “Δυο Μέρες και μια Νύχτα” των αδερφών Dardennes, η πλέον επίκαιρη ταινία για το ελληνικό γίγνεσθαι αυτήν την εποχή κι όλη την υστερία περί Ευρωπαϊκής ταυτότητας και ενότητας. Ποια άφησε έξω; Το προηγούμενο θέμα μας και hot story των ημερών Jennifer Aniston.

ΕΚΠΛΗΞΗ Νο.3 Το εξαιρετικό και ανατριχιαστικό Foxcatcher αφήνει έξω τον Clint Eastwood του American Sniper στη σκηνοθεσία, τη μόνη μεγάλη κατηγορία στην οποία δεν προτάθηκε το φιλμ του Eastwood και κατακτά συνολικά 5 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων σεναρίου καθώς και Α’ και Β’ ανδρικό για τους Steve Carell και Mark Ruffalo αντίστοιχα. Το παράδοξο και σχετικά σπάνιο με τόσες δυνατές υποψηφιότητες: η ταινία δεν βρήκε θέση στην 8άδα για καλύτερη ταινία!

 

ΕΚΠΛΗΞΗ Νο.4 Και η πλέον ευχάριστη κατά τον γράφοντα, το Whiplash (“Χωρίς Μέτρο” ο ελληνικός τίτλος, κυκλοφορεί στις 5 Φεβρουαρίου από την Feelgood) η άχαστη ταινία των φετινών Οσκαρ, με τον καρατερίστα J.K.Simmons να παραδίδει μαθήματα για τον πιο απολαυστικά ‘κακό’ ή μάλλον καλύτερα ‘αυστηρό’ καθηγητή που είδατε ποτέ στο σινεμά. Ρυθμός, ερμηνείες κι ένα μοντάζ που σου κόβει την ανάσα για ένα φιλμ με θέμα τον ρυθμό της ζωής και των…drums!

 

Μα ποιοι είναι τελικά τα μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου και γιατί οι επιλογές τους όσο συναρπάζουν τόσο ξεσηκώνουν επικρίσεις, γκρίνιες ακόμη και οργή από τους πιο θερμοκέφαλους;

Τα βραβεία Όσκαρ είναι ο καθρέπτης των επιλογών ενός σχετικά μικρού αριθμού ατόμων (5783 μέλη με δικαίωμα ψήφου το 2013) λένε οι επικριτές. Δεν παύουν όμως να αποτυπώνουν το γούστο των κορυφαίων στο είδος τους επαγγελματιών του κινηματογράφου.

Κι όταν λέμε κορυφαίους δεν μιλάμε μόνο για τον James Cameron , το Steven Spielberg, τον Tom Hanks, την Annette Bening ή την Julia Roberts, αλλά και για μάστερ του παγκόσμιου κινηματογράφου όπως ο Pedro Almodovar ή ο Michael Haneke, όλοι μέλη της ‘περιβόητης’ ακαδημίας.

Μπορεί να μειδιούν κάποιοι κριτικοί κατηγορώντας το θεσμό ότι παρα-προσπαθώντας να πιάσει τον παλμό του άξιου αλλά εμπορικά επίκαιρου, δεν επιλέγει όσο «καλλιτεχνικά» ή περιθωριακά θα ήθελαν, αλλά ποιος νοιάζεται. Άλλωστε υπάρχουν τα βραβεία των κριτικών γι αυτό! Δεν υπάρχει καλύτερος δείκτης επισήμανσης ενός κατορθώματος (achievement όπως επίσημα περιγράφεται το βραβείο) στον κινηματογράφο, από αυτόν που ορίζουν οι άνθρωποι που ξέρουν να κάνουν ταινίες, ξέρουν τις δυσκολίες και την προσπάθεια που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα κινηματογραφικό φιλμ από όλους όσους συν-εργάζονται γι αυτήν. Ας το θυμόμαστε αυτό, η “επισήμανση κατορθώματος” είναι οι λέξεις κλειδιά γι’αυτό το βραβείο και δεν έχει καμιά σχέση με βραβεία σε φεστιβάλ όπου ολιγομελείς επιτροπές, διαφορετικών ατόμων κάθε φορά βραβεύουν ανάμεσα στις 20 ταινίες που έχει επιλέξει ένας φεστιβαλικός διευθυντής.

Υ.Γ. Ξεχάσαμε να αναφέρουμε το εφηβικό Μπεν Χουρ του Richard Linklater, το Boyhood ή αλλιώς ‘Μεγαλώνοντας’ και τις 6 υποψηφιότητες του. Για την ακρίβεια δεν το ξεχάσαμε, απλά θα το αναφέρουμε και στις προβλέψεις, οπότε αυτή τη φορά είπαμε να σε γλυτώσουμε από την ταλαιπωρία.
 

Tip: Το ‘Birdman ή (Η απρόσμενη αρετή της αφέλειας)’ κυκλοφορεί σήμερα 22 Φεβρουαρίου στις αίθουσες σε Ελλάδα και Κύπρο από την Odeon.

To Ladylike στα Oscar και αυτή τη χρονιά

Αυτές είναι οι υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ

Γιατί τα Όσκαρ σνομπάρουν τη Jennifer Aniston;

Οι Χρυσές Σφαίρες ξέρουν ποια ηθοποιός θα πάρει το Όσκαρ