OPINIONS

#DreamBigPrincess: όταν η Disney προσπάθησε να σπάσει τα στερεότυπα αλλά δεν τα κατάφερε απόλυτα

Διεθνής Ημέρα Κοριτσιού η 11η Οκτώβρη. Η συγκεκριμένη ημέρα δεν θεσπίστηκε πολλά χρόνια πίσω, όπως πολλές άλλες, αλλά μόλις 6 χρόνια πριν. Το 2012,  λοιπόν, γιορτάστηκε για πρώτη φορά, με πρωτοβουλία του ΟΗΕ. Σκοπός της ήταν (και παραμένει) η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων μας για τις διακρίσεις, την εκμετάλλευση και τη βία που βιώνουν εκατομμύρια κορίτσια ανά τον κόσμο. Βασικές θεματικές; Ο τερματισμός των γάμων και της εγκυμοσύνης σε παιδική ηλικία, καθώς και οποιουδήποτε άλλου γεγονότος καταπατά τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματά τους, όπως για παράδειγμα η κλειτοριδεκτομή, η απαγόρευση της εκπαίδευσης, η παιδική εργασία, η εκμετάλλευση.

Φέτος, η θεματική έχει τίτλο «With Her: A Skilled GirlForce» και επικεντρώνεται στη σωστή εκπαίδευση και προετοιμασία 600 εκατομμυρίων κοριτσιών που θα μπουν στο εργατικό δυναμικό μέσα στην επόμενη δεκαετία. Το βασικό ερώτημα της θεματικής είναι ποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν τώρα για να μπορέσουν τα κορίτσια αυτά να ενσωματωθούν και να αναδειχθούν στα νέα εργασιακά περιβάλλοντα που χαρακτηρίζονται από τον αυτοματισμό και την καινοτομία. Σύμφωνα με έρευνες περίπου το 90% των ατόμων που ζουν σε αναπτυσσόμενες χώρες προορίζονται για χαμηλόμισθες ή και μη αμοιβόμενες εργασίες.

Μόνο με την σωστή εκπαίδευση και ενημέρωση θα μπορέσουμε να δούμε αυτό το ποσοστό να γίνεται μονοψήφιο και εκατομμύρια κορίτσια ανά τον κόσμο να αποκτούν ασφαλή και δίκαια αμειβόμενη εργασιακή απασχόληση μέσα στα επόμενα χρόνια.

Βασιζόμενη στη φετινή θεματική και γνωρίζοντας πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ψυχολογία, τα πρότυπα και η ενθάρρυνση στη ζωή ενός ατόμου, η Disney δημιούργησε μία καμπάνια για να στηρίξει όλα τα κορίτσια εκεί έξω -σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου κι αν βρίσκονται- και να τους δώσει έμπνευση και δύναμη να κυνηγήσουν τα όνειρά τους και τους επαγγελματικούς τους στόχους.

Η καμπάνια έχει τίτλο το hashtag #DreamBigPrincess και παρουσιάζει 21 ταλαντούχα, νεαρά κορίτσια από 13 διαφορετικές χώρες να παίρνουν συνέντευξη από δυναμικές και πολύ επιτυχημένες  στον κλάδο τους γυναίκες, μεταξύ των οποίων είναι οι εξής: η Susan Prescott, Vice President of Product Marketing της Apple, η Robin Roberts, παρουσιάστρια της εκπομπής «Good Morning America» του ABC, η Emily Blunt, βραβευμένη με Χρυσή Σφαίρα ηθοποιός και η  Jennifer Lee, Chief Creative Officer των Walt Disney Animation Studios. Τη λίστα αυτών των γυναικών συμπληρώνουν γυναίκες της ιατρικής, της τεχνολογίας, της πολιτικής, των τεχνών και του lifestyle. Την παραγωγή και σκηνοθεσία των μίνι βίντεο ανέλαβαν επίσης νεαρές κοπέλες από το «Girl Up, the United Nations Foundation», το οποίο και στηρίζει η Disney με αυτή της την καμπάνια*.

 

Πιο συγκεκριμένα, η σειρά #DreamBigPrincess παρουσιάζει μια σειρά εμπνευσμένων ιστοριών με ένα όμως κοινό μήνυμα όπως λέει η Zenia Mucha, Senior Executive Vice President, Communications, της Walt Disney Company: «Το να έχεις ένα μεγάλο όνειρο είναι το πρώτο βήμα στο μονοπάτι της επιτυχίας. Τα θετικά πρότυπα ρόλων είναι κρίσιμα για να σε βοηθήσουν να συνεχίσεις σε αυτό το ταξίδι». Η καμπάνια αυτή, λοιπόν, γεννήθηκε για να ενθαρρύνει όλα τα κορίτσια σε κάθε γωνιά του πλανήτη να ονειρεύονται, να στοχεύουν και να πολεμούν για αυτό που θέλουν, παίρνοντας έμπνευση από αληθινές γυναίκες-πρότυπα που έχουν πετύχει στη ζωή τους, αφήνοντας πίσω πιθανούς φόβους και ταμπού. Τα βίντεο αυτά στοχεύουν να βοηθήσουν όλα τα κορίτσια εκεί έξω να νιώσουν δυνατές και σίγουρες για τον εαυτό τους και το μέλλον τους.

 

«Πώς θα καταφέρουμε να φτάσουν περισσότερες γυναίκες αυτό που εσείς είσαστε;» ήταν η ερώτηση της 16χρονης Jessica Zhang στην Vice President of Product Marketing της Apple, Susan Prescott, η οποία της απάντησε πως ο στόχος είναι τα κορίτσια να έχουν αυτοπεποίθηση και πάθος. Οι ήδη επιτυχημένες γυναίκες θα πρέπει να βοηθούν τις νεότερες και να τους δείχνουν το δρόμο. Όπως σημείωσε, εκείνη δε λέει ποτέ «όχι» σε όσα κορίτσια της ζητούν συμβουλές ή θέλουν απλά να συνομιλήσουν μαζί της.

 

Φανταστικά όσα άκουσα, παρακολούθησα, διάβασα. Αν παρατηρήσεις κι εσύ τα βίντεο, τις ομιλίες, και τις συμβουλές των γυναικών του project θα πεις μέσα σου «ουάου, φανταστική κίνηση από την Disney», η οποία ουκ ολίγες φορές έχει κατηγορηθεί για σεξισμό στις ταινίες της -και όχι άδικα- μιας και πολύ συχνά το θηλυκό φύλο είναι το αδύναμο, βλέπε Σταχτοπούτα, Άριελ, Πεντάμορφη. Όλες τους περιμένουν τον άντρα-ήρωα να δώσει νόημα στην καθημερινότητά τους και να ζήσουν μια παραμυθένια ζωή. Ευτυχώς σε αυτό το project δεν συναντάμε τέτοια πρότυπα, μιας και ο πυρήνας είναι η ανεξάρτητη και δυναμική γυναίκα. Το ερώτημα εδώ είναι πόσο κολλάει τελικά ο χαρακτηρισμός princess της καμπάνιας «Dream Big Princess» στο σκοπό αυτό;

Γιατί πάντα πρέπει να υπάρχουν τόσο στερεοτυπικές λέξεις όπως η  «πριγκίπισσα» στα projects που απευθύνονται σε ένα κορίτσι ή μια γυναίκα;

 

Θα μου πεις βέβαια ότι η φράση «Dream Big Princess» είναι ιδιαίτερα γνώριμη στα κορίτσια εκεί έξω, μιας και παίζει στα περισσότερα τηλεοπτικά σποτάκια του Disney Junior και ίσως με αυτόν τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες να έχει την επιθυμητή απήχηση το όλο project κι επομένως ο στόχος του. Οκ, δεκτόν.

Μήπως όμως βασική προϋπόθεση για να καταφέρουμε τελικά να οδηγήσουμε τα νέα κορίτσια εκεί που πραγματικά τους αξίζει, αποτελεί η εξάλειψη κάθε πιθανού στερεοτύπου, όπως ότι κορίτσι και πριγκίπισσα πηγαίνουν πάντα μαζί; 

Ο κόσμος μας άλλωστε δεν έχει ανάγκη πια από πριγκίπισσες, στέμματα ή πρίγκιπες. Έχει ανάγκη από δυναμικά κορίτσια που στοχεύουν ψηλά και δεν έχουν να φοβηθούν κανέναν και τίποτα. Έχει ανάγκη από κορίτσια που δεν αποζητούν μια παραμυθένια πραγματικότητα που τους χαρίζεται από κάποιον άλλον. Έχει ανάγκη από κορίτσια που σπάνε τα στερεότυπα, μιλούν, αντιδρούν στο παρελθόν και διεκδικούν αυτά που ονειρεύονται για το μέλλον τους.

 

* (Aπό τις 10 Οκτώβρη ως τις 20 Νοέμβρη για κάθε like ή share των videos ή των φωτογραφιών του #DreamBigPrincess project στο Facebook, το Instagram, ή το Twitter, η Disney θα δωρίζει $1 για τη στήριξη του Girl Up -minimum δωρέα: $500.000, maximum: 1 εκατομμύριο-).