Είναι το αλάτι εχθρός της υγείας; Νέα έρευνα λέει ''όχι''

Τι ισχύει τελικά με την πρόσληψη Νατρίου και τι μπορείς να κάνεις για να αποφύγεις την κατακράτηση;

Μπορεί η λαϊκή ρήση να το αναφέρει κατηγορηματικά. Το αλατοπίπερο είναι εκείνο που νοστιμεύει τη ζωή. Οι ειδικοί από την άλλη εφιστούν την προσοχή στην υπερβολική κατανάλωση του νόστιμου αλατιού, καθώς φαίνεται να σχετίζεται με κατακράτηση υγρών, καρδιαγγειακά προβλήματα και υψηλή πίεση. Τουλάχιστον αυτά γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με μια νέα μεγάλη διεθνή επιστημονική έρευνα, η υπερβολική μείωση του αλατιού σχετίζεται με μεγαλύτερο και όχι με μικρότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο και συνεπώς ότι τα πολύ χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης μπορεί να είναι εξίσου επιβλαβή για την υγεία με τα υψηλά επίπεδα.

Αν και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά μόλις 2 γραμμάρια νατρίου, δηλαδή 7,5 γρ. αλατιού, καθημερινά, οι ερευνιτές σχολιάζουν πως υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι εμφράγματος ή εγκεφαλικού μόνο όταν κανείς καταναλώνει πάνω από 5 γραμμάρια νατρίου τη μέρα (τουτέστιν 12,5 γρ. αλάτι) , τα οποία ισοδυναμούν με περίπου δυόμισι κουταλάκια αλατιού. Εκτιμάται ότι λιγότερο από το 5% των ανθρώπων στις ανεπτυγμένες χώρες ξεπερνούν αυτό το επίπεδο κατανάλωσης. Αλλά και αυτοί ακόμη οι άνθρωποι, σύμφωνα με την έρευνα, μπορούν να περιορίσουν σημαντικά τον κίνδυνο λόγω του αυξημένου αλατιού, αν παράλληλα τρώνε πολλά φρούτα, λαχανικά και φαγητά πλούσια σε κάλιο.

Η νέα έρευνα υποστηρίζει τα ευρήματα της σε ανάλυση σε βάθος οκταετίας για περίπου 94.000 ανθρώπους ηλικίας 35 έως 70 ετών σε 18 χώρες

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή ιατρικής Άντριου Μέντε του καναδικού Πανεπιστημίου McMaster του Ontario, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό "The Lancet", μελέτησαν στοιχεία σε βάθος οκταετίας για περίπου 94.000 ανθρώπους ηλικίας 35 έως 70 ετών σε 18 χώρες. Διαπιστώθηκε ότι ο κίνδυνος εγκεφαλικού, εμφράγματος ή άλλου καρδιαγγειακού προβλήματος αυξάνεται μόνο όταν η μέση ημερήσια κατανάλωση νατρίου υπερβαίνει τα πέντε γραμμάρια. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου η κατανάλωση κυμαίνεται μεταξύ των τριών και πέντε γραμμαρίων ανά άτομο (ενάμισι έως δυόμισι κουταλάκια αλατιού).

«Μόνο στις κοινότητες με την μεγαλύτερη κατανάλωση νατρίου, πάνω από πέντε γραμμάρια ημερησίως, κάτι που συμβαίνει κυρίως στην Κίνα, βρήκαμε πράγματι μια άμεση σχέση ανάμεσα στο αλάτι και στο έμφραγμα ή στο εγκεφαλικό. Μάλιστα στις κοινότητες που κατανάλωναν λιγότερα από πέντε γραμμάρια αλατιού τη μέρα, συνέβαινε το αντίθετο. Η κατανάλωση είχε αντίστροφη σχέση με τα εμφράγματα και τη θνησιμότητα γενικότερα», ανέφερε ο Καναδός επιστήμονας.

«Διαπιστώσαμε επίσης ότι όλα τα σοβαρά καρδιαγγειακά προβλήματα, καθώς και ο θάνατος, ήσαν μειωμένα στις κοινότητες και στις χώρες όπου υπήρχε αυξημένη κατανάλωση καλίου, το οποίο υπάρχει σε φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, πατάτες, ξηρούς καρπούς και όσπρια», πρόσθεσε. Όπου φρούτα εδώ σημείωσε την βασίλισσα του καλίου, δηλαδή την Μπανάνα.

Η επιστημονική διαμάχη

Άμεση ήταν η απάντηση άλλων επιστημόνων, που εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί με τα συμπεράσματα της νέας μελέτης. Ο καθηγητής επιστήμης της διατροφής Tom Sanders του Κολλεγίου King's του Λονδίνου δήλωσε στην Independent ότι «αυτό που είναι επίμαχο στη νέα μελέτη είναι το συμπέρασμά της πως δεν αξίζει ή ακόμη και βλάπτει να μειώσει κανείς την κατανάλωση του αλατιού στο επίπεδο που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας». Αντίθετα, οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως όλα τα στοιχεία δείχνουν πως η μείωση του αλατιού οδηγεί σε μείωση των περιστατικών καρδιαγγειακής νόσου, της κυριότερης αιτίας θανάτου και αναπηρίας παγκοσμίως.

Συμβουλές για να ρυθμίσεις το αλάτι

Σε κάθε περίπτωση, έχει διαπιστωθεί και από κλινικούε διαιτολόγους πως η αυξημένη κατανάλωση αλατιού μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα και αύξηση βάρους. Για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο συστήνονται τα παρακάτω:

1. Απόφυγε τις τροφές με υπερβολικό αλάτι, τρόφιμα με πολλά συντηρητικά, καπνιστά κρέατα, έτοιμες σάλτσες, αλατισμένους ξηρούς καρπούς κτλ.

2. Βάλε περισσότερο κάλιο, τον φυσικό αντίπαλο του νατρίου στο σώμα, στο πιάτο. Προτίμησε μπανάνες, πατάτες (καλύτερα όχι τηγανητές), ρύζι, ζυμαρικά και όσπρια που θα εξισορροπήσουν την ποσότητα νατρίου στον οργανισμό.

3. Αύξησε τα φρούτα και τα λαχανικά, καθώς έχουν φυσική διουρητική δράση και είναι πλούσια σε νερό ώστε να αντιμετωπίζουν την κατακράτηση. Η εποχή είναι ιδανική για δροσιστικό καρπούζι, αλλά και σαλάτες με μπόλικο απολαυστικό αγγούρι.

4. Μετρίασε το ψωμί. Μια σημαντική πηγή από την οποία παίρνουμε αλάτι είναι και το ψωμάκι και καλό είναι να το περιορίσεις.

 

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ