Ο Luigi Mangione «ποζάρει» για το Shein και γίνεται viral
- 4 ΣΕΠ 2025

Οι αισχρές εργασιακές συνθήκες στα εργοστάσια του Shein, δεν έχουν επηρεάσει ούτε στο ελάχιστο την κερδοφόρα κινέζικη επιχείρηση που αποτελεί από τις ισχυρότερες στον χώρο της μόδας, ξεπερνώντας ακόμα και εταιρίες-κολοσσούς, όπως την Inditex (στην οποία υπάγεται η Zara, μεταξύ άλλων). Οι «διαβολικές» -θα τολμήσω να πω- πρακτικές του Shein που με χειριστικές μεθόδους ενισχύουν τον υπερκαταναλωτισμό και καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι οι μόνοι λόγοι που κάνουν την εταιρία ένα κακό πρότυπο στη βιομηχανία της μόδας. Η εταιρία αντιγράφει διαρκώς τα σχέδια ανεξάρτητων σχεδιαστών/στριών μόδας που πασχίζουν να κρατήσουν τα brands τους «όρθια» σε έναν τρομερά ανταγωνιστικό χώρο, με ένα αγοραστικό κοινό που στρέφεται στο «φθηνό» ένδυμα, αποκλίνοντας όλο και περισσότερο από τη φιλοσοφία του «λίγα και καλά».
Παρ’ όλα αυτά, το Shein συνεχίζει να είναι από τα πιο πετυχημένα fast fashion brands στον κόσμο αλλά και να «φιγουράρει» στα πρωτοσέλιδα. Αυτή τη φορά το κάνει με ένα πρόσωπο που δεν θα περίμενες να «σχετίζεται» ούτε με τη μόδα, ούτε με το εν λόγω brand.
Τις τελευταίες μέρες, το brand έχει προκαλέσει αντιδράσεις μιας και ο Luigi Mangione φαίνεται να ποζάρει στο e-shop του Shein ως μοντέλο. Σε περίπτωση που δεν είσαι ενήμερος/η, ο 27χρονος Mangione κατηγορείται για τη δολοφονία του CEO της UnitedHealthcare, Brian Thompson και βρίσκεται υπό κράτηση εν αναμονή της δίκης. Πώς γίνεται όμως να ποζάρει στο e-shop του Shein διαφημίζοντας ρούχα;
Ο υπόδικος Luigi Mangione, το πουκάμισο Shein και το AI σε άλλα νέα, «επικίνδυνα» επίπεδα
Η χρήση του ΑΙ (και) στη μόδα, έχει αρχίσει να «απειλεί» τη δημιουργικότητα και μας «απομακρύνει» όλο και περισσότερο από το αληθινό ένδυμα. Τώρα, το Shein το αξιοποιεί πιθανότατα για διαφημιστικούς λόγους, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις.
Η ιστορία έχει ως εξής, μέχρι στιγμής: Αφού έγινε viral η φωτογραφία του μοντέλου, που μοιάζει ανατριχιαστικά πολύ με τον Luigi Mangione, να φοράει ένα λευκό πουκάμισο, στο e-shop του Shein, το brand αποφάσισε να την αφαιρέσει από τον ιστότοπο και να ξεκινήσει έρευνα σχετικά με το συμβάν. Το brand, λοιπόν, ισχυρίζεται ότι δεν γνώριζε το «ποιόν» της φωτογραφίας δηλώνοντας στο ΒΒC το εξής: «Η εικόνα για την οποία γίνεται λόγος παρασχέθηκε από εξωτερικό συνεργάτη και αφαιρέθηκε αμέσως μόλις εντοπίστηκε». Δεν θα σου κρύψω ότι η ιστορία κάπως «βρωμάει», καθώς σε τέτοιου είδους σκάνδαλα (βλ. Balenciaga), οι εταιρίες έχουν την τάση να ρίχνουν την ευθύνη σε τρίτους.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με το Wayback Machine, μια ψηφιακή υπηρεσία που αρχειοθετεί εικόνες στο διαδίκτυο, δεν είναι σαφές αν χρησιμοποιήθηκε τεχνητή νοημοσύνη για την επεξεργασία της εικόνας.
Το Shein όμως, υπερασπίζεται τις πολιτικές του και προσπαθεί να μας πείσει για διαφάνεια. «Έχουμε αυστηρά πρότυπα για όλες τις καταχωρίσεις στην πλατφόρμα μας. Διεξάγουμε ενδελεχή έρευνα, ενισχύουμε τις διαδικασίες ελέγχου μας και θα λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα εναντίον του πωλητή, σύμφωνα με τις πολιτικές μας». Άλλωστε αυτή είναι πάντα η αντιμετώπιση του brand σε ανάλογα controversies. Αυτό για παράδειγμα συνέβη όταν ο Επίτροπος Δικαιοσύνης της ΕΕ, Michael McGrath, μίλησε για σοκαριστικούς κινδύνους από ορισμένα προϊόντα που πωλούνται σε e-shops της Κίνας, όπως το Shein και το Temu. Το brand απάντησε ότι είναι πλήρως αφοσιωμένο να διασφαλίσει ότι τα προϊόντα που προσφέρει είναι ασφαλή, ακολουθώντας όλους τους κανονισμούς.
Με τον Luigi Mangione να αποκτάει ένα cult following στην Αμερική, δεν είναι καθόλου απίθανο το Shein να δημιούργησε όλο τον σάλο σκόπιμα, με στόχο να συζητηθεί αλλά και να αυξήσει κι άλλο την επισκεψιμότητα του ιστότοπου (ίσως γιατί ευελπιστεί να εισαχθεί στο χρηματιστήριο του Λονδίνου φέτος;).