ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ

Πώς να επιλέξεις την ιδανική εξωσχολική δραστηριότητα για το παιδί σου

Unsplash

«Σε τι θα είναι καλό; στο πιάνο ή την κιθάρα; τι θα του αρέσει πιο πολύ; το μπάσκετ ή η κολύμβηση; κι αν το ταλέντο του είναι σε κάτι άλλο, που δεν ξέρω καν;» Αυτά είναι μερικά από τα γνώριμα ερωτήματα που ταλαιπωρούν τον εγκέφαλο του γονιού με παιδί σε μικρή ηλικία. Ειδικά εκεί στο δημοτικό ή νωρίτερα, η αναζήτηση για την ιδανική εξωσχολική δραστηριότητα γίνεται ζήτημα που απασχολεί.

Η εξωσχολική δραστηριότητα επιδρά στις επιδόσεις στο σχολείο

Η τυπική ελληνική οικογένεια θεωρεί αυτονόητο το παιδί να ξεκινήσει αγγλικά από μικρή ηλικία και μία δεύτερη ξένη γλώσσα λίγο αργότερα, αν το επιτρέπει η οικονομική κατάσταση και φυσικά οι δεξιότητες του παιδιού. Δεν είναι όλοι καλοί σε όλα. Πέραν όμως του τι «πρέπει», που ισχύει ως νοοτροπία κυρίως για τις ξένες γλώσσες, υπάρχει και το τι θέλει ένα παιδί. Γιατί, σκεφτείτε το, είναι εκείνο που θα περνάει τις ώρες του με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, που θα προπονείται, θα κάνει πρόβες, θα εξασκεί το χόμπι του. Ναι, σε πρώτο επίπεδο η εξωσχολική δραστηριότητα, είναι χόμπι. Κι ίσως μείνει τέτοιο, όσο κι αν η φιλοδοξία του γονέα τον κάνει να ονειρεύεται πρωτιές και πρωταθλητισμό.

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα παιδιά που συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν πιο θετική στάση προς το διάβασμα και αντιμετωπίζουν τα μαθήματά τους με μεγαλύτερη ευκολία. Επίσης είναι πιο κοινωνικά, διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους πιο αποτελεσματικά και τα επίπεδα του άγχους τους έχουν την τάση να μειώνονται. Ωστόσο όλα, θέλουν μέτρο, αφού ένα μεγάλο ποσοστό των γονέων επιλέγει να εντάξει τα παιδιά του σε πολλαπλές εξωσχολικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα συχνά τα παιδιά να καταλήγουν με ένα γεμάτο, ίσως υπερφορτωμένο πρόγραμμα, με ελάχιστο διαθέσιμο προσωπικό χρόνο.

Ποιος είναι λοιπόν ο πιο σωστός και ασφαλής τρόπος ώστε να ξεκινήσει το παιδί μια νέα ενασχόληση;

Το αφήνουμε να επιλέξει  (και) εκείνο

Φυσικά και το παιδί έχει δικαίωμα επιλογής. Πρέπει να έχει λόγο στο αν του αρέσει να ασχοληθεί με κάτι. Οπότε ιδανικά, το φέρνουμε σε επαφή με πολλαπλά ερεθίσματα. Για παράδειγμα, αν η υποψήφια εξωσχολική δραστηριότητα είναι άθλημα, παρακολουθούμε μαζί του μία τυπική προπόνηση. Αν είναι ένα μουσικό όργανο, φροντίζουμε να το φέρουμε σε επαφή με τον ήχο, τον τρόπο εξάσκησης. Δεν εννοείται καθόλου ότι θα αρέσει στο παιδί σας να παίζει βιολί, επειδή το θέλετε εσείς. Μπορεί εκείνο να προτιμάει τα ντραμς. Δώστε του τις επιλογές που εγκρίνετε, σεβαστείτε τις προτιμήσεις του κι αποδεχτείτε αυτό που θέλει.

Λαμβάνουμε υπόψιν το βαθμό δέσμευσης

Κάποιες δραστηριότητες είναι πραγματικά δεσμευτικές σε χρόνο. Απαιτούν πολλή εξάσκηση πέρα από το χρόνο που επιτάσσει η εκμάθησή του. Για παράδειγμα, ένα μουσικό όργανο είναι πολύ πιο απαιτητικό από μία πολεμική τέχνη γιατί θέλει καθημερινή πρακτική. Αν λοιπόν γνωρίζουμε ότι το παιδί μας έχει ήδη περιορισμένο χρόνο ή απλά δύσκολα θα πειθαρχήσει σε μία τόσο δεσμευτική δραστηριότητα, ας μην επιμείνουμε μέχρι δακρύων. Υπάρχουν ένα σωρό ενασχολήσεις που θα μπορούσαν να το γεμίζουν και να το κάνουν να νιώθει ευτυχισμένο, να μην ασφυκτιά.

Παρατηρούμε τις αντιδράσεις του

Αν είναι κορίτσι, δεν είναι απαραίτητο να του αρέσει το μπαλέτο ή η ενόργανη. Αν είναι αγόρι, δεν είναι απαραίτητα «γεννημένο» για να κλωτσάει μπάλες. Μην πέσετε στην παγίδα του τι είναι μόδα ή τι κάνουν τα περισσότερα παιδάκια στον ευρύτερο περίγυρο. Δώστε του όσο το δυνατόν περισσότερα ερεθίσματα και δώστε σημασία στο πώς αντιδράει, στο τι ταιριάζει σ’ εκείνο προσωπικά.

Επιλέγουμε με βάση την ηλικία

Η κάθε εξωσχολική δραστηριότητα έχει ένα ιδανικό ηλικιακό πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να ξεκινήσει. Παραδείγματος χάριν, το μπάσκετ βελτιώνει την αντίληψη και την ταχύτητα σκέψης, αλλά η πιο κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί τις προπονήσεις είναι από τα 7 έτη και μετά, όπως και το βόλεϊ. Από την άλλη το ταεκβοντο, μπορεί να αφορά ακόμα κι ένα παιδί 3,5 ετών. Κι αν πιστεύετε ότι τα μαθήματα μουσικής πρέπει να ξεκινούν μετά τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ως είθισται στην Ελλάδα, μια έρευνα του Concordia University από τον Καναδά θα σας διαψεύσει. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, η εκμάθηση μουσικής αποδίδει τα μέγιστα σε παιδιά μικρότερα των 7 ετών.