BUSINESS

Momcycle: Η Νίκη Λαλιώτη και η Ιλεάνα Ισμυρίδη έκαναν online επιχείρηση με τα ρούχα, τα παιχνίδια και τα καρότσια του παιδιού σου που δεν θες άλλο

Nicholas Mastoras

Αμέτρητοι άνθρωποι κάνουν αμέτρητες σκέψεις κάθε στιγμή. Κάποιες παραμένουν σκέψεις και χάνονται στην ανυπαρξία τους. Άλλες γίνονται πράξη. Πράξεις καλές, κακές, χρήσιμες, σπουδαίες ή άνευ λόγου και ουσίας. Ορισμένες μετουσιώνονται σε μεγάλες ιδέες και άλλες σε επιχειρηματικά projects που γνωρίζουν την πλήρη αποτυχία ή την απόλυτη αναγνώριση και κάπως έτσι ξεχωρίζουν. Είναι αυτές που ανήκουν σε εκείνους και εκείνες που τις τόλμησαν, την ώρα που όλοι οι υπόλοιποι, μείναμε στην ανείπωτη θεωρία κάνοντας χώρο για τους πιο αποφασισμένους από εμάς.

Κι αυτός είναι ο πρόλογος που αξίζει για αυτές τις 2 γυναίκες, τη Νίκη Λαλιώτη και την Ιλεάνα Ισμυρίδη που έφτιαξαν το momcycle.gr, ένα marketplace όπου οι γονείς πουλάνε και αγοράζουν, βασισμένο σε μία ιδέα που αποκλείεται να μην έχεις σκεφτεί αν έχεις παιδί, το κεφάλι σου «κόβει» επιχειρηματικά και θες να προστατέψεις και το περιβάλλον για το καλό όλων μας, καθώς είναι ένα επιχειρηματικό εγχείρημα που βασίζεται στην κυκλική οικονομία.

Τι κάνουμε τα συμπράγκαλα όταν τα παιδιά μεγαλώνουν; 2 μαμάδες δίνουν συμφέρουσα λύση

Αν ρωτήσεις τη Νίκη και την Ιλέανα να δώσουν έναν ορισμό, θα σου πουν πως πρόκειται για «το πρώτο online marketplace αφιερωμένο σε pre-owned παιδικά είδη» και πως στόχος τους είναι «το MomCycle να γίνει ένα ελληνικό success story με διεθνή εμβέλεια».

– Θα ήθελα να μου πείτε με δικά σας λόγια, με τι ασχολούσασταν πριν το Momcycle και πώς φτάσατε μέχρι αυτό, μαζί. 

Νίκη Λαλιώτη: Σπούδασα Επικοινωνία στο Πάντειο και στη συνέχεια έκανα master στη Νέα Υόρκη. Με την Ιλεάνα είμαστε φίλες από το σχολείο. Έχοντας και οι δύο εμπειρία από agencies Στρατηγικής Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, ανταλλάσσαμε κατά καιρούς ιδέες για επαγγελματικά projects που μας ενδιέφεραν. Όταν το 2013 ανέλαβα το Marketing και την Επικοινωνία του brand Nikos Koulis, αφοσιώθηκα σε ένα ελληνικό brand με εντυπωσιακή διεθνή προβολή κι επιτυχία. Ταξίδευα συχνά και απέκτησα πολλά ερεθίσματα για τις αγορές άλλων χωρών, βλέποντας πως λειτουργεί το luxury economy. Όταν γέννησα την κόρη μου το 2014 δεν σταμάτησα καθόλου να δουλεύω και συνειδητοποίησα ότι είχα την ανάγκη να ασχοληθώ και με κάτι που θα συνδεόταν και με εκείνη. Όταν η Ιλεάνα μου είπε την ιδέα ενός marketplace για γονείς – εκείνη είχε κάνει τον γιο και την κόρη της δύο χρόνια πριν από μένα – ενθουσιάστηκα. Έχοντας δοκιμάσει το Vestiaire Collective που κυριαρχεί στα luxury pre-owned προϊόντα και όντας δύο νέες μαμάδες που αντιμετωπίσαμε τον χαοτικό κόσμο όλων των πραγμάτων που πήραμε για τα μωρά μας, εξελίξαμε την ιδέα μας.

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Σπούδασα Business Μanagement και αμέσως μετά δούλεψα σε εταιρεία επικοινωνίας στο πλαίσιο των Ολυμπιακών του 2004. Ο χώρος με γοήτευσε και εξειδικεύθηκα στην επικοινωνία κάνοντας ένα Masters in Public Relations στη Βοστώνη. Όλη μου την επαγγελματική πορεία την πέρασα δουλεύοντας είτε σε μεγάλες εταιρείες δημοσίων σχέσεων και το μεγαλύτερο μέρος χτίζοντας το δικό μου γραφείο στον ίδιο τομέα. Το 2012 και το 2013 γέννησα τον γιο μου και την κόρη μου αντίστοιχα και η αλήθεια είναι πως ενώ μετά το πρώτο μου παιδί συνέχισα να δουλεύω, όταν ήρθε και η κόρη μου βρέθηκα με δύο παιδιά κάτω από δύο χρονών και οι απαιτήσεις στο σπίτι ήταν μεγάλες. Ο ενάμισης χρόνος που σταμάτησα να δουλεύω ήταν από τους πιο δύσκολους της ζωής μου. Το 2015 και ενώ φάνταζε βουνό μετά από ενάμιση χρόνο στο σπίτι, ξανάρχισα να εργάζομαι, παρέχοντας συμβουλευτική και υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων και λίγο μετά, εντελώς κατά τύχη έκανα το πρώτο μου επιχειρηματικό βήμα συν –ιδρύοντας το Pop Up Project, μια εμπορική έκθεση/ πλατφόρμα με στόχο την
προώθηση ελληνικών brands. Με τη Νίκη είμασταν φίλες από το σχολείο και πάντα θαύμαζα τη σκέψη της και την επαγγελματική της πορεία. Βρισκόμασταν τακτικά και ανταλλάζαμε απόψεις, εγώ είχα πιο έντονα το «μικρόβιο» να δημιουργήσω μια επιχείρηση και από καιρού εις
καιρόν της είχα πει διάφορες ιδέες. Όταν της μίλησα για την ιδέα του Momcycle είδα πως της έκανε κατευθείαν νόημα. Ήταν η εποχή που τα παιδιά μας ήταν ακόμα μικρά και η σκέψη για ένα marketplace για γονείς προέκυψε από προσωπική εμπειρία.

– Λίγα λόγια για την ιδέα. Ποιες ήταν οι σκέψεις σας, πριν γίνει πράξη;

Νίκη Λαλιώτη: Η βάση μας είναι ότι όλοι οι γονείς θέλουν τα καλύτερα πράγματα για τα μωρά και τα παιδιά τους, δαπανούν σημαντικά ποσά για να τα αποκτήσουν και στο τέλος καταλήγουν να τα χρησιμοποιούν πολύ λίγο. Πολλοί τα δίνουμε σε φίλους ή συγγενείς, αλλά πάλι σε εμάς καταλήγουν. Σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε μια όμορφη και λειτουργική πλατφόρμα για να μπορούν να πουλάνε τα είδη που δεν χρειάζονται πλέον με ασφάλεια και να αγοράζουν ποιοτικά προϊόντα αγαπημένων brands σε πολύ καλές τιμές.  Γιατί να μην μπορούμε να δώσουμε δεύτερη και τρίτη ζωή σε ένα προϊόν, κερδίζοντας χώρο και χρήματα; Πιστεύαμε ότι μπορεί να αντιμετωπίσουμε δυσπιστία στην αρχή, καθώς στην Ελλάδα δεν είμαστε τόσο εξοικειωμένοι με το resale, αλλά η αντίδραση που είχαμε όταν ξεκινήσαμε να μοιραζόμαστε την ιδέα με φίλες μας μαμάδες, ήταν μια: «αυτό θέλουμε»!.
Ταυτόχρονα, μελετώντας για την υλοποίηση της ιδέας μας, συνειδητοποιήσαμε πόσο σημαντικό είναι οι γονείς να αποκτήσουμε πιο έξυπνες και οικολογικές καταναλωτικές συνήθειες. Να εκπαιδευτούμε για το πώς θα μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα, να μάθουμε να επιλέγουμε πιο ποιοτικά και ανθεκτικά προϊόντα, να αφήσουμε ένα καλύτερο κόσμο για τα παιδιά μας. Μπορεί να θεωρείται κλισέ, αλλά νιώθουμε ότι κάθε μικρή κίνηση μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Η ιδέα βασίζεται στην έννοια του upcycling, κάτι το οποίο είναι πολύ πιο διαδεδομένο στο εξωτερικό. Γιατί να μην επιμηκυνθεί ο χρόνος ζωής ενός προϊόντος και να παράγει η βιομηχανία της μόδας ή και του παιδικού στην περίπτωση μας σε εξωφρενικούς ρυθμούς από τελώντας μια από τις μεγαλύτερες αιτίες επιβάρυνσης του περιβάλλοντος; Αυτή την ιδέα, που είχαμε δει στο εξωτερικό να υλοποιείται με επιτυχία στο χώρο του luxury fashion αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε στον χώρο των βρεφικών/ παιδικών ειδών. Οι ανάγκες των παιδιών αλλάζουν πολύ γρήγορα με αποτέλεσμα οι γονείς να μπαίνουν σε μια καταναλωτική λούπα χωρίς αρχή και τέλος. Θεωρώ πως γενικά σαν κοινωνία πρέπει να μπούμε πιο πολύ στη λογική του less is more, οι ζωές μας πρέπει να απλοποιηθούν.

«Πουλώντας και αγοράζοντας pre owned είδη που είναι σε πολύ καλή κατάσταση ένας γονιός καταναλώνει με eco-friendly τρόπο και την ίδια ώρα κερδίζει χώρο στο σπίτι του και χρήματα στο πορτοφόλι του».

– Πώς είναι να φτιάχνεις κάτι, μια επιχείρηση με μία ιδέα που φαινομενικά είναι εξαιρετικά πρωτότυπη ενώ δεν θα έπρεπε να είναι; Τι εννοώ, κάνατε πρώτες στην Ελλάδα, κάτι που πραγματικά είναι τόσο χρήσιμο για τις μαμάδες και που θα έπρεπε να έχουμε σκεφτεί ήδη να υπάρχει. 

Νίκη Λαλιώτη: Ίσως κάποιοι να καλύπτονται από τις αγγελίες και το Facebook marketplace,  αλλά εμείς σχεδιάσαμε μια πλατφόρμα αφιερωμένη μόνο σε pre-owned παιδικά προϊόντα, θέλοντας να δώσουμε πρακτικές λύσεις και μια θετική, ασφαλή εμπειρία στους γονείς.
Στόχος μας ήταν να νιώσουν εμπιστοσύνη: εγκρίνουμε τις αναρτήσεις ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές μας (είδη από επώνυμα brands, καινούρια, σε πολύ καλή ή καλή κατάσταση με φωτογραφίες και περιγραφή που έχουμε εξετάσει πριν ανέβουν), συνεργαζόμαστε για τις συναλλαγές και τις πληρωμές των πωλητών με ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που έχει αδειοδοτηθεί κι εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, και οι αγοραστές μπορούν να παρακολουθούν την πορεία της αποστολής του προϊόντος από το courier.
Λειτουργικά, επενδύσαμε σε custom εργαλεία κι αισθητικά, δημιουργήσαμε μια μοναδική οπτική ταυτότητα με illustrations για να νιώθουμε όλοι χαρά όταν βλέπουμε το site.

Σκεφτήκαμε πολύ τις λεπτομέρειες ώστε να εμπνεύσουμε αποτελεσματικά τους γονείς να συμμετάσχουν στην κυκλική οικονομία.

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Η αλήθεια είναι πως αυτό που σε εσένα μοιάζει τώρα αυτονόητο, όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε την ιδέα με τη Νίκη, ο Έλληνας γονιός δεν ήταν ακόμα ώριμος για το Momcycle. Υπό μια έννοια, η καθυστέρηση που είχαμε στην υλοποίηση, καθώς βρήκαμε αρκετά εμπόδια στο δρόμο μας, μας ευνόησε. Ο νέος γονιός είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένος σε σχέση με το περιβάλλον σήμερα αλλά και πιο προσεκτικός στο τι ξοδεύει λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Στην Αμερική, το resale αναμένεται να πενταπλασιαστεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια και ενώ το 2020 η αγορά του ρούχου είχε πτώση λόγω της πανδημίας, περίπου 33 εκατομμύρια άνθρωποι αγόρασαν second- hand για πρώτη φορά και 223 εκατομμύρια αγοράζουν ήδη ή είναι ανοιχτοί στο να αγοράσουν.

-Η μαμά που πουλάει πράγματα στο site σας, παίρνει προμήθεια; 

H μαμά που πουλάει στο Momcycle αναρτά μέσα σε ένα λεπτό το αντικείμενο που θέλει να πουλήσει στο site και πληρώνεται απ’ ευθείας στο λογαριασμό της όταν αυτό πουληθεί. Το Momcycle προσφέρει υπηρεσίες όπως το curated περιβάλλον ενός premium marketplace, το marketing σε ένα στοχευμένο κοινό γονέων, τη διαδικασία προσφορών και αντιπροσφορών, μια εύκολη διαδικασία αποστολής. Για όλα αυτά αμοίβεται με μια προμήθεια η οποία είναι ένα ποσοστό επί της τιμής πώλησης.

«Όταν η μαμά αναρτά το προϊόν που θέλει να πουλήσει και βάζει την τιμή, βλέπει με τον αυτόματο υπολογιστή τιμής το τελικό ποσό που θα λάβει».

– Μιλήστε μου λίγο για το πώς συμβάλλει το Momcycle υπέρ του περιβάλλοντος.

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Με το να αγοράζει κανείς ένα pre-owned αντικείμενο έναντι ενός καινούργιου ωφελεί σε απίστευτο βαθμό το περιβάλλον. Ένα οποιοδήποτε καινούργιο αντικείμενο για να παραχθεί επιβαρύνει το περιβάλλον με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, με τεράστια κατανάλωση νερού και ηλεκτρικής ενέργειας.

Νίκη Λαλιώτη: Συστήνουμε ένα πιο υπεύθυνο και οικολογικό μοντέλο κατανάλωσης με λιγότερη σπατάλη όπου ο χρόνος ζωής ενός προϊόντος επιμηκύνεται. Τόσο ο εξοπλισμός, όσο και η μόδα επιβαρύνουν το περιβάλλον με την αλόγιστη χρήση πόρων, ενέργειας και πρώτων υλών.  Μπορεί να μας φαίνεται ότι το να πάρουμε ένα pre-owned φορμάκι δεν κάνει καμία διαφορά στο περιβάλλον όμως η πολλαπλασιαστική του επίδραση, θα κάνει μεγάλη. Όταν προσαρμοστούμε σε αυτή τη λογική, θα σκεφτούμε διπλά πριν αγοράσουμε κάτι, θα επιλέξουμε πιο ποιοτικά πράγματα και θα έχουμε σαν κριτήριο και την αξία μεταπώλησής τους. Μακάρι να έρθει γρήγορα η μέρα που δεν θα αγοράζουμε στα παιδιά μας πλαστικά παιχνίδια, και είμαστε ενθουσιασμένες με το συναρπαστικό πρόγραμμα του Playroom με το Bluecycle για τη δημιουργική επαναχρησιμοποίηση ανακυκλωμένων πλαστικών. Υπάρχει ήδη μια εγχώρια δυναμική μαγιά ευαισθητοποιημένων ανθρώπων για την κυκλική οικονομία κι ένα πιο βιώσιμο μέλλον, και όραμά μας είναι να γίνουμε πολύ περισσότεροι μέσα από συνέργειες και εξωστρεφείς δράσεις.

– Ποιο είναι το feedback που παίρνετε από τις μαμάδες;

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Μέχρι στιγμής η ιδέα αρέσει πολύ και κάνει κατευθείαν νοήμα στις μαμάδες. Αυτές που έχουν επισκεφθεί το Momcycle.gr μας έχουν κάνει πολύ ενθαρρυντικά σχόλια αλλά μας έχουν δώσει και πολύτιμο feedback και ιδέες για πράγματα που μπορούμε να βελτιώσουμε ή να προσθέσουμε.

Νίκη Λαλιώτη: Η ανταπόκριση έχει υπερβεί τις προσδοκίες μας. Έχουμε μαμάδες από την Αθήνα και την επαρχία που ανεβάζουν προϊόντα, μας κάνουν πολύ θετικά σχόλια για την εύκολη και γρήγορη διαδικασία και μας επισημαίνουν πράγματα που ήταν στις σκέψεις μας αλλά δεν έχουν παρουσιαστεί ακόμα. Κάναμε και τις πρώτες μας πωλήσεις: ο βρεφικός εξοπλισμός είναι μέχρι στιγμής το best seller μας, και με ενθουσιασμό είδαμε να ‘φεύγουν’ από μαγιό και sneakers μέχρι διακοσμητικά για το παιδικό δωμάτιο και παντελόνια εγκυμοσύνης.

Momcycle Nicholas Mastoras

– Σαν επιχειρηματική κίνηση, ήθελε μεγάλο κεφάλαιο; Ρωτάω γιατί ενδεχομένως κι άλλες γυναίκες να έχουν ιδέες που διστάζουν να υλοποιήσουν. Είναι θέμα budget, τύχης; θέλησης;

Ιλεάνα Ισμυρίδη: Ένα marketplace είναι αρκετά δύσκολο να «χτιστει» καθώς χρειάζεται πολλή διαφήμιση μέχρι να αποκτήσει μέγεθος ικανό για να το κάνει να δουλέψει. Το development του site το χρηματοδοτήσαμε μόνες μας σιγά σιγά και μπορώ να πως δεν ήταν απαγορευτικό. Από εδώ και πέρα όμως χρειαζόμαστε αρκετά κεφάλαια για να μεγαλώσουμε και για αυτό ένας από τους βασικούς μας στόχους είναι να
εξερευνήσουμε κάθε πιθανή πηγή χρηματοδότησης. Το ότι κερδίσαμε το Envolve Entrepreneurship Award το οποίο μας παρέχει μια άτοκη χρηματοδότηση είναι ήδη μια καλή αρχή.

Νίκη Λαλιώτη: Μέχρι και τώρα χρηματοδοτήσαμε την υλοποίηση της ιδέας μας με δικά μας χρήματα. Είχαμε τη δυνατότητα να επενδύσουμε σε αυτή αντλώντας χρήματα από τις άλλες επαγγελματικές μας δραστηριότητες. Φυσικά και αντιμετωπίσαμε δυσκολίες, εμπόδια, κακούς συνεργάτες και αχαρτογράφητα νερά. Είχαμε όμως ευελιξία και θέληση να κάνουμε αυτό το βήμα, σαν το passion project που πιστεύαμε απόλυτα.

«Ήμασταν τυχερές γιατί πήραμε πολύτιμες συμβουλές κι ενθάρρυνση από όποιον μοιραζόμασταν την ιδέα μας και αυτό μας κινητοποιούσε».

Μπορεί να πήρε περισσότερο καιρό απ΄όσο περιμέναμε για να βγει live, αλλά πήραμε σημαντικά μαθήματα σε κάθε βήμα. Το βραβείο Envolve που λάβαμε πριν λίγες μέρες ήταν η ιδανική αναγνώριση της δουλειάς μας, και λαμβάνοντας μια εξωτερική χρηματοδότηση θα μπορέσουμε να ενισχύσουμε την ομάδα μας και να επενδύσουμε στην προώθηση του MomCycle.

– Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, όταν αυτή συνδυάζεται με μητρότητα; 
Ιλεάνα Ισμυρίδη: Η επιχειρηματικότητα είναι γενικά δύσκολη στην Ελλάδα, καθώς δεν υπάρχει υποστήριξη και χρηματοδότηση για τα πρώτα βήματα ενός επιχειρηματία χωρίς μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Η καριέρα και η μητρότητα είναι μια διαρκής άσκηση ισορροπίας, στην οποία η γυναίκα καλείται να κάνει multi tasking και πάντα κάτι να μένει πίσω… είτε το σπίτι, είτε η δουλειά. Σε αυτό παίζει μεγάλο ρόλο η κοινωνική αντίληψη πως η γυναίκα πρέπει να μπει στον «στίβο» της δουλειάς παράλληλα με τον ρόλο της μητέρας ενώ ο άντρας δεν πρέπει απαραίτητα να έχει ενεργό ρόλο στηνλειτουργία του σπιτιού. Και ενώ αυτό θεωρητικά αλλάζει σιγά σιγά, θεωρώ πως στην
πράξη πρέπει να γίνουν πολλά βήματα για να διευκολυνθεί μια γυναίκα και να κυνηγήσει τα όνειρα της.

Νίκη Λαλιώτη: Ως γυναίκες, επαγγελματίες και μαμάδες, δεν υπήρχε καμία έτοιμη λύση ή εύκολος δρόμος. Πιστεύουμε ότι οι γυναίκες δεν φοβόμαστε τους συνδυασμούς, είμαστε ανθεκτικές κι ευρηματικές. Βοηθάει πολύ όμως να έχουμε ένα υποστηρικτικό σύστημα που μας κατανοεί και μας εξελίσσει. Ο άντρας μου λειτούργησε ως εμψυχωτής συναισθημάτων κι εγγυητής λύσεων στις δυσκολίες και είμαι ευγνώμων γιατί αυτό δεν είναι καθόλου δεδομένο.