ΚΑΡΙΕΡΑ

Η Gen-Z γυρνάει την πλάτη στο πτυχίο πανεπιστημίου και «χακάρει» την αγορά εργασίας

Pexels

Για ολόκληρες γενιές, τα πανεπιστημιακά πτυχία διαφημίζονται ως «χρυσό εισιτήριο» για μια υψηλότερη ποιότητα ζωής. Με φόντο τις φετινές Πανελλήνιες και δύο πρόσφατες αμερικανικές έρευνες, εξετάζουμε τι ακριβώς σημαίνει σήμερα, να είσαι απόφοιτος πανεπιστημίου, μπαίνοντας στην αγορά εργασίας.

Το πανεπιστημιακό πτυχίο στην αγορά εργασίας

Σύμφωνα με δύο νέες εκθέσεις από το Πανεπιστήμιο Georgetown University Center of Education and the Workforce (CEW), οι καλές θέσεις εργασίας είναι πιο δύσκολο να βρεθούν, ανεξάρτητα από τους τίτλους σπουδών σου.

Και οι δύο εκθέσεις ρίχνουν μια ματιά στον τρόπο με τον οποίο η οικονομική σταθερότητα, έχει εξελιχθεί μεταξύ των γενεών. Στην έκθεση, «Πώς οι φυλετικές και έμφυλες προκαταλήψεις εμποδίζουν την πρόοδο προς τις καλές θέσεις εργασίας», αποκαλύπτονται πληροφορίες σχετικά με τα κενά ευκαιριών μεταξύ διαφορετικών δημογραφικών ομάδων.

Η έκθεση επισημαίνει ότι οι baby boomers κατάφεραν να εξασφαλίσουν υψηλά αμειβόμενες, σταθερές θέσεις εργασίας στα 20 τους. Αλλά οι περισσότεροι millennials έφτασαν σε αυτό το στάδιο λίγο πριν ή μετά τα 30 τους.

«Το κόστος της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, έχει αυξηθεί δραματικά, καθώς έχει γίνει το κλειδί για την εύρεση μιας καλής δουλειάς», δήλωσε ο επικεφαλής της έκθεσης και διευθυντής του CEW, Anthony P. Carnevale. «Πρέπει να βελτιώσουμε την πρόσβαση στα πανεπιστήμια, σε προγράμματα μάθησης με βάση την εργασία και τη συμβουλευτική σταδιοδρομία για νέους» επισημαίνει.

Το οικονομικό μέλλον με βάση ένα πτυχίο

Όπως περιγράφει η έκθεση, οι πολιτικοοικονομικές συνθήκες, έχουν θέσει διαφορετικά εμπόδια στις νεότερες γενιές για να εξασφαλίσουν το μέλλον τους.

Οι νέοι ενήλικες, απαιτείται να έχουν περισσότερη εκπαίδευση και εργασιακή εμπειρία υψηλής ποιότητας από τις παλαιότερες γενιές. Όμως το κόστος της εκπαίδευσης έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία 40 χρόνια. Το αυξημένο κόστος για την εκπαίδευση, μπορεί να προκαλέσει καθυστερημένη είσοδο στο εργατικό δυναμικό, γεγονός που έχει σοβαρές συνέπειες στη συνολική ποιότητα ζωής με την πάροδο του χρόνου.

«Υπάρχουν συνέπειες στην καθυστερημένη μετάβαση σε καλές θέσεις εργασίας», υπογραμμίζει ο Artem Gulish, συγγραφέας της έκθεσης και ερευνητικός καθηγητής του CEW. «Για πολλούς νέους ενήλικες, το να μην έχουν καλή δουλειά σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγοράσουν σπίτι, δεν μπορούν να αποπληρώσουν τα φοιτητικά τους δάνεια και δεν έχουν επαρκή, οικονομική ασφάλεια για να κυνηγήσουν τις φιλοδοξίες τους, ενώ αντιμετωπίζουν τις αναπόφευκτες ατυχίες της ζωής».

Γιατί η Gen Z ενδιαφέρεται λιγότερο για ένα πτυχίο;

Pexels

Οι νεότεροι εργαζόμενοι επιδιώκουν διαφορετικούς εκπαιδευτικούς δρόμους, μαζί με την αποδοχή της Μεγάλης Παραίτησης. Η Gen Z μπαίνει στο εργατικό δυναμικό, επιδιώκοντας να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε, εργαζόμαστε και αλληλεπιδρούμε.

Οι εκπρόσωποι της Gen Z μπορούν να μάθουν ό,τι θέλουν, όπου θέλουν και με τον δικό τους ρυθμό. Έχουν παρακολουθήσει τις οικονομικές πιέσεις που έχουν βιώσει οι millennials., όπως και τους περιορισμούς στην προσωπική τους ζωή. Την ικανότητά τους να αποκτήσουν ένα σπίτι και να κάνουν παιδιά. Η Gen Z παρακολούθησε τους γονείς της και τους γνωστούς της millennials, να ακολουθούν αυτό το μονοπάτι. Ένα μονοπάτι που αντί να οδηγεί στην ευημερία, για πολλούς σήμαινε συνεχή εμπόδια και σημαντικές καθυστερήσεις προς την επιτυχία. Ως αποτέλεσμα, πολλοί Gen Z αρνούνται την ιδέα μιας παραδοσιακής, εκπαιδευτικής διαδρομής.

Η Gen Z «χακάρει» την παραδοσιακή εκπαίδευση και την αγορά εργασίας

Δεν είναι ότι είναι ιδεολογικά ενάντια στα πανεπιστημιακά πτυχία. Αντίθετα, μεγάλο μέρος της Gen Z κατανοεί το ελαττωματικό, εκπαιδευτικό σύστημα και αναζητά τρόπους για να κερδίσει εισόδημα και να προχωρήσει τη σταδιοδρομία του χωρίς επιβαρυντικά χρέη.

Η Gen Z έχει περισσότερα κοινά με τους παππούδες της, παρά με τους γονείς της. Επικεντρώνεται περισσότερο σε τεχνικές δεξιότητες παρά στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Σχετική μελέτη έδειξε ότι το 56% των εφήβων της Gen Z, πιστεύουν ότι μια εκπαίδευση που βασίζεται στις δεξιότητες, έχει μεγαλύτερο νόημα στον σημερινό κόσμο. Έτσι, αντί να περιμένουν ένα πτυχίο να λειτουργήσει ως «χρυσό εισιτήριο» στην αγορά εργασίας, μαθαίνουν να κερδίζουν εισόδημα με διαφορετικούς τρόπους.

Όταν βρεθούν στην αγορά εργασίας, οι Gen Zs θέλουν να προχωρούν στην καριέρα τους και να βγάζουν περισσότερα χρήματα. Ένας από τους κύριους μοχλούς, αυτής της νοοτροπίας συνεχούς μάθησης, είναι η αναγνώριση ότι η δουλειά και η τεχνολογία, αλλάζουν συνεχώς. Στην πραγματικότητα, σχεδόν το 60% των Gen Zs, δεν πιστεύουν ότι η δουλειά τους θα υπάρχει με την ίδια μορφή τα επόμενα 20 χρόνια. Αυτή η κατανόηση της ταχείας αλλαγής και η ανάγκη τους να αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους, είναι εγγενής στη νοοτροπία τους. Πρέπει να συνεχίσουν να μαθαίνουν, αλλιώς οι δεξιότητές τους σε λίγο καιρό θα είναι παρωχημένες .

 

Τι αλλάζει

Η αλλαγές αυτές έχουν δημιουργήσει νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά εργασίας, υποστηρίζοντας το μονοπάτι που διαλέγει η Gen Z. Π.χ ορισμένες, μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν αφαιρέσει το πανεπιστημιακό πτυχίο, ως προϋπόθεση πρόσληψης, ανοίγοντας την πόρτα για υπαλλήλους με αυτοδίδακτη τεχνογνωσία. Μια άλλη τάση που έχει δημιουργηθεί,  είναι οι εταιρείες να προσφέρουν τα δικά τους προγράμματα κατάρτισης για να προσλάβουν και να εκπαιδεύσουν το ιδανικό, εργατικό δυναμικό τους. Αυτές οι εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και η Google, ενστερνίζονται τη self-starter νοοτροπία της Gen Z, εκπαιδεύοντας το εργατικό δυναμικό που θέλουν. H προσωπική ορμή και η επιχειρηματικότητα που κατέχουν οι Gen Zs, είναι ένα κρίσιμο πλεονέκτημα για την επιτυχία τους.

Η εστίαση στη συνεχή μάθηση, καλεί τις εταιρείες να προσλάβει και να διατηρεί, υπαλλήλους Gen Z. Να κατανοούν και να προσαρμόζονται ή να κινδυνεύουν να χάσουν ανερχόμενα ταλέντα. Οι εταιρείες πρέπει να δημιουργήσουν ευέλικτα, δυναμικά και βιωματικά προγράμματα μάθησης. Προγράμματα που διδάσκουν και εμπλέκουν τους Gen Z για να συμβαδίσουν με την ανάγκη τους για πρόοδο και γρήγορη υιοθέτηση της νέας τεχνολογίας. Τα Instagram και TikToks του κόσμου, έχουν αλλάξει για πάντα τον τρόπο με τον οποίο η Gen Z αναμένει να καταναλώνει πληροφορίες. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους, αφήνοντας για πάντα πίσω email και βαρετές συναντήσεις. Πρέπει να προσαρμοστούν στα DM, τις συνεργατικές τεχνολογικές πλατφόρμες και τα βίντεο. Η Gen Z απαιτεί αυθεντική επικοινωνία: Πραγματικές, ανθρώπινες και βαθιά συναρπαστικές αλληλεπιδράσεις.