ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Fiona Apple έζησε 8 χρόνια σε καραντίνα επειδή το ήθελε η ίδια και η μουσική της

Fiona Apple/Instagram

Για κάποιους το “Fetch the bolt cutters” της Fiona Apple είναι το καλύτερο μουσικό άλμπουμ που βγήκε όσο βρισκόμαστε στην καραντίνα. Το θέμα είναι σε ποια καραντίνα αναφερόμαστε ακριβώς.

 

 

Η γνωριμία με τη μουσική της Fiona Apple μπορεί να έχει γίνει με διάφορους τρόπους, ίσως και να μην έχει γίνει και καθόλου μέχρι τώρα. Προσωπικά, το “Criminal”, το τραγούδι με το οποίο συστήθηκε στο ευρύ κοινό σε ηλικία 17 ετών και για χάρη του κέρδισε το πρώτο της Grammy το 1996, το έχω ακούσει αρκετές φορές, χωρίς να πω ποτέ ότι συγκλονίζομαι. Η πρώτη καθοριστική στιγμή μου μαζί της, ήρθε χρόνια αργότερα, παρακολουθώντας το “The Affair”.

To theme song της σειράς, το “Container” είναι ένα κομμάτι πολύ ιδιαίτερο το οποίο αντανακλά απόλυτα την περίπτωση της 42χρονης καλλιτέχνιδος. Όπως και η νευρώδης ερμηνεία της στο “The Whole of the Moon” των Waterboys με το οποίο έκλεισε η σειρά του Showtime. Όλα κορυφώνονται όμως με το “Fetch the bolt cutters”, το τελευταίο άλμπουμ της Apple, το οποίο μεταφράζεται «φέρτε τους κόφτες» και έχει και αυτό, το δικό της τηλεοπτικό σημείο αναφοράς.

Είναι ατάκα ειπωμένη από την Gillian Anderson στην αστυνομική σειρά «The Fall» (πολύ ωραία σειρά που ωστόσο κόπηκε κάπως απότομα). Όταν λοιπόν, η Anderson σε ρόλο ντετέκτιβ αναζητά την ταυτότητα ενός κατά συρροή δολοφόνου νεαρών γυναικών, φτάνει σ’ ένα σημείο όπου ο Jamie Dornan κρατάει κλειδωμένη και βασανισμένη μια κοπέλα, εκείνη προστάζει τους αστυνομικούς να φέρουν κόφτες για να σπάσουν τις αλυσίδες και τα λουκέτα. Ο τίτλος του άλμπουμ της Apple είναι σαφέστατα συμβολικός και προστάζει την απελευθέρωση από οποιουδήποτε είδους δεσμά. Κάτι που έχει προσπαθήσει να κάνει κι εκείνη στη ζωή της.

Το Social Distancing της Fiona Apple κρατάει δυο δεκαετίες

Η Apple άρχισε να κρατάει τις κοινωνικές αποστάσεις πολύ πριν επιβληθεί από την πανδημία. Εδώ και περίπου δύο δεκαετίες βγαίνει σπάνια από το σπίτι/καταφύγιό της στο Venice Beach. Συγκεκριμένα, από το 2002, τη χρόνια που χώρισε από τον σκηνοθέτη Paul Thomas Anderson. Έκτοτε οι ερωτικές σχέσεις της είναι πιο περιστασιακές και οι έξοδοι γίνονται μόνο για χάρη των σκύλων της. Η επαφή της με τα social media είναι περιορισμένη, αποφεύγει να διαβάζει ειδήσεις, έχει μηδενική περιέργεια για τις νέες τάσεις της μουσικής, όπως και για οποιαδήποτε άλλη σύγχρονη μορφή επιδραστικότητας.

Οι φίλοι της είναι ελάχιστοι και οι κοινωνικές της συναναστροφές περιορίζονται σ’ έναν στενό κύκλο ανθρώπων που περιλαμβάνουν την αδερφή της, τους εραστές της και φίλους, όπως είναι Cara Delevingne, η οποία μάλιστα συμμετέχει στα φωνητικά του ομώνυμου τραγουδιού, μαζί με τα σκυλάκια της.

Με αφορμή την κυκλοφορία του άλμπουμ της- το οποίο αποθεώνεται από κοινό και κριτικούς ως ένα από τα καλύτερα της δεκαετίας- το The New Yorker έκανε ένα πραγματικά μεγάλο αφιέρωμα στη Fiona Apple  και την εξ επιλογής καραντίνα που κορυφώθηκε στα οχτώ χρόνια που η Apple δούλευε τον δίσκο της. Το “Fetch the bolt cutters” είναι ένα άλμπουμ πολύ προσωπικό στο οποίο η τραγουδοποιός παίρνει θέση για διάφορα ζητήματα και με πολύ εξομολογητική διάθεση.

Το οργισμένο όσο και καθαρτικό “For Her” έχει στίχους που απευθύνονται σ’ έναν βιαστή. Στο “Ladies” διδάσκει γυναικεία αλληλεγγύη και στο “Heavy Balloon” σπαράζει στην κυριολεξία, για να ξορκίσει την κατάθλιψη. Ένας δίσκος που ξεκίνησε να ηχογραφείται το 2015 και παρά τα αρχικά πλάνα για ηχογράφηση σε στούντιο, εντέλει ολοκληρώθηκε στο σπίτι της Apple, με 3 μουσικούς και πολύ πειραματισμό.