ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Τι λέει για την προσωπικότητά σου ο τρόπος που μιλάς;

iStock

Κανένας δεν αμφιβάλλει ότι οι λέξεις που γράφουμε ή λέμε, είναι έκφραση των εσωτερικών μας σκέψεων και της προσωπικότητάς μας. Αλλά πέρα από το ουσιαστικό περιεχόμενο της γλώσσας, μια πληθώρα μοναδικών γνώσεων για το μυαλό, κρύβεται στο ύφος ενός κειμένου ή μιας ομιλίας, σε στοιχεία όπως πόσο συχνά χρησιμοποιούνται ορισμένες λέξεις και κατηγορίες λέξεων, ανεξάρτητα από το πλαίσιο στο οποίο χρησιμοποιούνται.

Όταν προσπαθούμε να παρουσιαστούμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο, τείνουμε να επιλέγουμε αυτές που θεωρούμε κατάλληλες λέξεις. Συνήθως μάλιστα, δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή σε ουσιαστικά και ρήματα, ενώ η χρήση άρθρων και αντωνυμιών, μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Κι όμως αυτές οι μικρές λέξεις δημιουργούν το ύφος ενός κειμένου ή του τρόπου που μιλάμε και μπορούν να επηρεάσουν τους συνομιλητές ή τους αναγνώστες, υποσυνείδητα.

Οι επιλογές λέξεων, μπορούν να αποκαλύψουν πράγματα για την προσωπικότητά μας, όπως η ψυχική μας υγεία. Η επιλογή των αντωνυμιών ενός brand, μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία ενός πελάτη και το αν θα οδηγήσει σε αγορά.

Τι λέει για την προσωπικότητά σου ο τρόπος που μιλάς iStock

Τι αποκαλύπτει για την προσωπικότητα μας ο τρόπος που μιλάμε

Ο τρόπος που γράφουμε και μιλάμε μπορεί να αποκαλύψει πολλά για την ταυτότητα και τον χαρακτήρα μας. Πράγματα όπως

  • Το φύλο

Γενικά, οι γυναίκες τείνουν να χρησιμοποιούν περισσότερες αντωνυμίες και αναφορές σε άλλα άτομα. Οι άνδρες είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν άρθρα, προθέσεις και μεγάλες λέξεις.

  • Η ηλικία

Καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, συνήθως αναφέρονται στον εαυτό τους λιγότερο, χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις με θετικά συναισθήματα και λιγότερες αρνητικά φορτισμένες λέξεις. Χρησιμοποιούν επίσης περισσότερα ρήματα μελλοντικού χρόνου και λιγότερα ρήματα παρελθοντικών χρόνων.

  • Η ειλικρίνεια

Όταν λέμε την αλήθεια, είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουμε αντωνυμίες σε πρώτο πρόσωπο, όπως «εγώ». Χρησιμοποιούμε επίσης συνδέσμους όπως «παρόλο που» και «αλλά». Αυτές οι λέξεις, μπορεί να υποδεικνύουν ότι κάνουμε μια διάκριση μεταξύ του τι έκανε και του τι δεν έκανε. Κάτι που όσοι λένε ψέματα, δεν μπορούν πολύ εύκολα να κάνουν.

  • Κατάθλιψη και αυτοκαταστροφικές τάσεις

Τα δημόσια πρόσωπα τείνουν να χρησιμοποιούν περισσότερες αντωνυμίες σε πρώτο πρόσωπο, όταν είναι καταθλιπτικοί ή αυτοκτονικοί, υποδηλώνοντας πιθανώς υπερβολική αυτοαπορρόφηση και κοινωνική απομόνωση.

Τις ημέρες και εβδομάδες μετά από μια κοινωνική, πολιτική ή οικονομική αναταραχή, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το «εγώ» λιγότερο και το «εμείς» περισσότερο, υποδηλώνοντας μια επίδραση κοινωνικού δεσμού.

Ο τρόπος που μιλάς αλλάζει όταν λες ψέματα:

Σχετική μελέτη αποκάλυψε ότι όσοι λένε ψέματα χρησιμοποιούν γενικά περισσότερες λέξεις και λέξεις που βασίζονται στις αισθήσεις. Χρησιμοποιούν επίσης λιγότερες αντωνυμίες για να αναφερθούν στον εαυτό τους. Όσοι λένε ψέματα έχοντας κίνητρα, αποφεύγουν τους αιτιολογικούς όρους, ενώ οι ψεύτες χωρίς κίνητρα, τείνουν να αυξάνουν τη χρήση των αρνήσεων.

Όσο πιο απλά, τόσο πιο πιστευτά

Τα πράγματα που είναι εύκολο να επεξεργαστεί ο εγκέφαλός μας, φαίνονται πιο αληθινά από έννοιες που είναι δύσκολο να επεξεργαστούμε. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που τείνουμε να μας αρέσουν περισσότερο τα γνωστά παρά τα άγνωστα. Αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο μπορεί να μας αρέσουν οι απλές εξηγήσεις, σε σύγκριση με πιο ακριβείς, αλλά περίπλοκες. Με τον ίδιο τρόπο, οι σύντομες κουβέντες είναι πιο αποτελεσματικές από τα μεγάλα λόγια και η προσπάθεια να «φανείς» έξυπνος χρησιμοποιώντας «μεγάλες» λέξεις, σε κάνει συχνά να φαίνεσαι ανόητος.

Οι λέξεις επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων

Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται από τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται το κοινό για κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά ζητήματα.

Οι λέξεις «εγώ» και «εμείς» μπορεί να είναι πολύ ενδεικτικές

Οι πραγματικά ισχυροί και δυναμικοί άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν τη λέξη «εγώ» πολύ. Επίσης οι άνθρωποι χρησιμοποιούν σπάνια το «εγώ» όταν λένε ψέματα, για να αποστασιοποιηθούν ψυχολογικά. Με την ίδια λογική, η λέξη «εμείς» έχει ένα εξαιρετικά ισχυρό αποτέλεσμα. Το «εμείς» μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν πιο θετικά, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί ένα αίσθημα οικειότητας. Τα ζευγάρια που λένε «εμείς» συχνά όταν περιγράφουν τις σχέσεις τους, είναι επίσης πιο ικανοποιημένα από την ίδια την σχέση.

Τα λόγια όμως δεν είναι το παν

Η γλώσσα είναι περίεργο πράγμα. Ακούμε ειδικούς στην επικοινωνία να μιλάνε για πράγματα όπως ο «κανόνας 7-38-55», σύμφωνα με τον οποίο 55% όσων μεταφέρεις όταν μιλάς, προέρχεται από τη γλώσσα του σώματός σου, το 38% από τον τόνο της φωνής σου και ένα ασήμαντο 7% από τις λέξεις που επιλέγεις.

Η γλώσσα του σώματος, μπορεί στην πραγματικότητα να έχει οκτώ φορές μεγαλύτερη επιρροή από τις λέξεις που βγαίνουν από το στόμα σου.