FITNESS

Πόση γυμναστική κάνει καλό στο ανοσοποιητικό; Δες αν το παρακάνεις

Unsplash

Το νούμερο 6 έχει αποκτήσει άλλη σημασία πλέον στη ζωή μας. Είναι καθαρά συνδεδεμένο με τους βραδινούς περιπάτους σου ή το απογευματινό jogging. Ανακάλυψες ότι έχεις κολάν στην ντουλάπα σου, πήρες και running shoes και γυμνάζεσαι καθημερινά.

Και πολύ καλά κάνεις. Η γυμναστική σε γεμίζει ενδορφίνες φτιάχνοντας τη διάθεση. Κάνει καλό στην καρδιά, δυναμώνει το μυϊκό σύστημα και πολλά ακόμη. Τι γίνεται όμως με το ανοσοποιητικό σου; Τώρα που πρέπει να το θωρακίσεις (ακόμα περισσότερο), είναι καλό να γυμνάζεσαι λες και θα κατέβεις στους Ολυμπιακούς (του χρόνου πρώτα ο Θεός);

Πώς επηρεάζει η γυμναστική το ανοσοποιητικό;

Αν σκέφτεσαι ότι η γυμναστικό ενισχύει το ανοσοποιητικό και τέλος, κάνεις λάθος. Ισχύει σε έναν μεγάλο βαθμό, αλλά όταν γίνεται με μέτρο. Μετά από ένα jogging ή ποδηλασία μισής ώρας, οι παλμοί αυξάνονται. Παρατάσσονται συγκεκριμένα είδη λευκών αιμοσφαιρίων που μεταφέρονται στο αίμα σου. «Είναι σαν στρατιώτες που κυκλοφορούν όταν γυμναζόμαστε και εντοπίζουν πιο εύκολα τις παθογένειες. Όταν τελειώνεις, πηγαίνουν σε άλλα σημεία, όπως οι πνεύμονες και το δέρμα. Έχουν διάρκεια ζωής 3 ώρες μετά τη γυμναστική», εξηγεί ο ερευνητής του ανοσοποιητικού Δρ. David Nieman.

Οι έρευνες στηρίζουν τα λεγόμενά του. Σύμφωνα με μελέτη του 2010, οι άνθρωποι που γυμνάζονταν τουλάχιστον 20 λεπτά, 5 φορές την εβδομάδα ή και περισσότερο, είχαν 43% μικρότερο ρίσκο να αρρωστήσουν (ειδικά στο αναπνευστικό) συγκριτικά με εκείνους που έκαναν καθιστική ζωή. Άρα η γυμναστική κάνει καλό.

Τι γίνεται με την υπερβολική γυμναστική;

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλά χρόνια τους επιστήμονες. Σύμφωνα με τον Δρ. Nieman, η έντονη άσκηση που ξεπερνά τα 90 λεπτά μπορεί να στρεσάρει πολύ το ανοσοποιητικό. Δεν του επιτρέπει να κάνει τη δουλειά του σωστά και γίνεται πιο ευάλωτο σε λοιμώξεις. «Συμβαίνει συχνά σε κορυφαίους αθλητές αν και υποπτευόμαστε ότι συμβαίνει και επειδή συναναστρέφονται πολλούς ακόμη αθλητές και μεταδίδεται κάποιος ιός. Επίσης, θεωρούμε ότι παίζει ρόλο η ποιότητα του ύπνου, το άγχος αλλά και ο συνολικός τρόπος ζωής. Η πολύ έντονη άσκηση είναι ένα ακόμη στοιχείο».

Γυμναστική και καραντίνα

Αυτή η περίοδος είναι ασυνήθιστη διότι όλοι βιώνουμε κάποιο είδος άγχους, είτε αφορά τους δικούς μας είτε την πορεία της δουλειάς μας. Ο ειδικός επισημαίνει ότι δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να γυμναζόμαστε πολύ και να ξεπερνάμε τα όριά μας.

Η ιδανική γυμναστική για το ανοσοποιητικό μας

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Οργανισμό Υπηρεσιών Υγείας, πρέπει να ασκούμαστε 150 λεπτά με ήπια άσκηση ή 75 λεπτά με έντονη άσκηση, κάθε εβδομάδα. Έτσι ανταποκρίνεται καλά το ανοσοποιητικό. Είναι ο περίπατος, το χαλαρό τρέξιμο ή τα απλά προγράμματα γυμναστικής που κάνουμε στο σπίτι. Αν όμως δεν νιώθουμε καλά, δεν πρέπει να γυμναζόμαστε καθόλου. Και φυσικά, πίνουμε πολύ νερό, τρεφόμαστε σωστά, κοιμόμαστε καλά και πλένουμε τα χέρια μας.