ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Μήπως το «Σύνδρομο της Σπηλιάς» σε κρατάει σπίτι; Ορίστε 5 tips για να βγεις σιγά σιγά

Unsplash

Οι εμβολιασμοί έχουν ξεκινήσει και μέχρι τις αρχές Ιουλίου, οι περισσότεροι από εμάς θα έχουμε λάβει την πρώτη δόση ή θα είμαστε πλήρως εμβολιασμένοι. Ωστόσο, το 49% των ενηλίκων νιώθει ακόμα άβολα με την επιστροφή στην «κανονικότητα».

Προτιμάς να περνάς τα σαββατοκύριακα στο σπίτι βλέποντας Netflix ή στη βεράντα με σπιτικά κοκτέιλ. Δεν ξέρεις αν θέλεις να πας διακοπές το καλοκαίρι και σε τρομάζει το να βγεις με φίλους και γνωστούς σε μπαρ ή εστιατόρια. Εν ολίγοις, βιώνεις το Σύνδρομο της Σπηλιάς και δεν είσαι μόνη σε αυτό.

Τι είναι ακριβώς το Σύνδρομο της Σπηλιάς;

Αν και δεν υπάρχει επίσημη ψυχολογική διάγνωση, το συγκεκριμένο σύνδρομο χαρακτηρίζεται από τον φόβο της επιστροφής στην κοινωνία, ακόμα και αν είσαι πλήρως εμβολιασμένη. Κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και τα αίτια ποικίλλουν. Δεκαπέντε μήνες σε καραντίνα δεν ήταν λίγοι και οι ειδικοί είχαν προβλέψει ότι η πανδημία θα προκαλέσει μετατραυματικό στρες ή δυσκολία στην επιστροφή για πολλούς ανθρώπους.

5 tips για να βγεις σιγά σιγά από το Σύνδρομο της Σπηλιάς

Υπομονή με τον ίδιο σου τον εαυτό

Το πρώτο, και πιο σημαντικό, βήμα είναι να αποδεχθείς τον εαυτό σου και να μην πολεμάς αυτά που νιώθεις. Μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που ξεχύνονται στα μαγαζιά και στα νησιά από την πρώτη μέρα άρσης της καραντίνας, αλλά δεν είμαστε όλοι το ίδιο. Πάρε τον χρόνο σου και κάνε baby steps. Ξεκίνα με μία βόλτα με το αυτοκίνητο ή βλέποντας μόνο έναν άνθρωπο τη φορά.

Όρισε τη δική σου κανονικότητα

Χρειάζεται να σέβεσαι τα όρια των άλλων, έτσι όπως έκανες και κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Συζήτησέ το με τους ανθρώπους που αγαπάς και συναναστρέφεσαι και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους νιώθεις έτσι. Είναι πολύ σημαντικό να μιλήσεις και στον εργασιακό σου χώρο, σε περίπτωση που δεν είσαι ακόμα έτοιμη για επιστροφή.

Δώσε έμφαση στα χόμπι της καραντίνας και μείνε στο Σύνδρομο της Σπηλιάς

Είπαμε ότι κάνουμε baby steps και σεβόμαστε τον εαυτό μας. Μέχρι να είσαι έτοιμη να βγεις εκεί έξω, συνέχισε με δραστηριότητες του σπιτιού. Χαλαρώνεις με τα παζλ; Απολαμβάνεις τη φροντίδα των φυτών σου και κάνεις focus στο self care με διαλογισμό και μπάνιο με αιθέρια έλαια; Συνέχισε έτσι και θέσε ως προτεραιότητα εσένα.

Μην ξεχνάς τα καλά της προ-πανδημίας

Μπορεί να φαίνεται πολύ μακρινή η εποχή που βγαίναμε χωρίς μάσκες, αγκαλιαζόμασταν, φλερτάραμε και δεν κάναμε self test, αλλά δεν είναι. Πάρε λίγο χρόνο και κατάγραψε όλα όσα σε έκαναν χαρούμενη τότε. Τα after work drinks της Παρασκευής, τα ραντεβού (κι ας μην είχαν καλή εξέλιξη), τα πάρτι με φίλους, ένας σαββατιάτικος καφές με τη μαμά σου. Και σιγά σιγά θα επιστρέψεις.

Επίτρεψε στον εαυτό σου να πενθήσει

Πολλά συνέβησαν τους τελευταίους 15 μήνες. Ίσως να έχασες έναν δικό σου άνθρωπο από τον Covid. Ίσως έχασες τη δουλειά σου ή μία σχέση. Μπορεί να απομακρύνθηκες από ανθρώπους που αγαπάς. Μην υποκρίνεσαι ότι όλα είναι τέλεια, ενώ δεν είναι. Μπορείς να πενθήσεις όσο και όπως θες. Μπορείς να ζητήσεις τη βοήθεια ενός ειδικού, αν όλο αυτό σου φαίνεται βουνό.