ΥΓΕΙΑ

Έχω πάθει κι εγώ burnout. Υπάρχει τρόπος να το αντιμετωπίσεις

Shutterstock

Αν κάθε μέρα παλεύεις με τη σκέψη ότι έχεις αμέτρητα πράγματα να κάνεις στη δουλειά σου και ο χρόνος δεν είναι ποτέ αρκετός, δεν είσαι η μόνη. Η έρευνα του Gallup που έγινε τον Ιούλιο του 2018, έδειξε ότι ανάμεσα στους 7,5 χιλιάδες full-time εργαζόμενους που πήραν μέρος, τα 2/3 έχουν βιώσει burnout κάπως, κάπου, κάποτε.

Δεν θα σου κρύψω ότι ανήκω και εγώ στην κατηγορία «έπαθα burnout». Μία πολύ συγκεκριμένη περίοδο της ζωής μου. Μπορεί να δούλευα αρκετά περισσότερο κι όμως οι υποχρεώσεις μου δεν τελείωναν ποτέ. Ένιωθα αφηρημένη, ξεχνούσα σε βαθμό που άρχισε να με ανησυχεί και ένιωθα συνεχώς κουρασμένη. Είχα πονοκέφαλο. Δεν έτρωγα σωστά. Ένιωθα κάπως χαμένη.

Το μόνο κοινό σε κάθε μου μέρα ήταν ότι ένιωθα άγχος και ενοχές για τα πάντα. Για το ότι δούλευα πολύ, για το ότι δεν έβλεπα τους δικούς μου, για το ότι τίποτα δεν έβγαινε αβίαστα και ίσως τίποτα στην ουσία δεν με αντάμειβε επαρκώς για τη δουλειά μου. Ήμουν κακόκεφη. «Όλα λάθος», συνήθιζα να λέω. Burnout ήταν ο δόκιμος όρος. Χρειαζόμουν ένα off.

Το έκανα. Και να ‘μαι. Σου γράφω αυτό το κείμενο γιατί το burnout δεν είναι μία απλή υπόθεση. Όμως μπορείς να το προλάβεις και να το αντιμετωπίσεις. Ξεκίνα με το να μάθεις να λες μερικά «όχι» όταν χρειάζεται και με τη συνειδητοποίηση ότι η δουλειά σου δεν σε ορίζει. Όλα τα άλλα θέλουν πρόγραμμα.

Προσπάθησε να κάνεις διαλείμματα

Μπορεί τώρα να σκέφτεσαι ότι τα πολλά διαλείμματα μέσα στην ημέρα σου, θα μειώσουν την αποδοτικότητά σου και θα σε αγχώσουν ακόμα περισσότερα. Λάθος. Είναι πολύ σημαντικά για να μειώσεις τον κίνδυνο να πάθεις burnout. Αν η δουλειά σου απαιτεί να είσαι απόλυτα συγκεντρωμένη κάπου κάνε ένα μικρό διάλειμμα για να μιλήσεις με κάποιον φίλο ή συνάδελφό σου. Αντίθετα, αν στη δουλειά σου δεν σταματάς να μιλάς φρόντισε να χαλαρώσεις, χαζεύοντας ένα περιοδικό.

Προστάτευσε τον χρόνο σου

Σίγουρα κανείς δεν θα ήταν cool αν ενημερωνόταν για ένα μεγάλο meeting την τελευταία στιγμή και ενώ είχε βάλει τις δουλειές του σε προτεραιότητα. Η νοοτροπία του “open calendar” είναι η νέα εργασιακή μόδα, οπότε καλό θα ήταν να βρεις τρόπο να γίνει λειτουργική για εσένα και την ομάδα σου. Προσπάθησε να βάλεις όρια στον χρόνο σου και ενημέρωσε από την αρχή της εβδομάδας, αν υπάρχουν υποχρεώσεις στην ατζέντα σου που μπορεί να περιορίσουν το χρόνο της διαθεσιμότητάς σου σε meetings.

Τήρησε το ωράριο

Κάτι που επίσης πρέπει να κάνεις ξεκάθαρο -κυρίως στον εαυτό σου- είναι το πότε ξεκινά και το πότε σταματά η μέρα σου στη δουλειά. Σίγουρα θα υπάρχουν φορές που αυτό δεν θα μπορεί να επιτευχθεί, όμως αυτές οι μέρες πρέπει να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Επίσης, μην ξεχνάς ότι ίσως για σένα δεν είναι και μεγάλο θέμα να απαντήσεις σε ένα email καθώς πηγαίνεις στο γυμναστήριο, αλλά αυτό δείχνει ότι είσαι διαθέσιμη κάθε στιγμή της ημέρας σου. Και δεν θα έπρεπε να είσαι.

Ξέρεις για ποιον ακριβώς λόγο κάνεις υπερωρίες;

Προσπάθησε να ακούσεις τον εαυτό σου και να συνειδητοποιήσεις τον λόγο που σε κάνει να είσαι ο τελευταίος άνθρωπος που κλείνει τα φώτα κάθε μέρα (νύχτα) στο γραφείο. Αν σχετίζεται με την προσωπική σου ζωή σταμάτα να το κάνεις. Κανένας χωρισμός δεν πρόκειται να περάσει με ένα ενδεχόμενο burnout. Αντίθετα. Βρες ένα χόμπι που αγαπάς, ξεκίνα επιτέλους τη yoga που τόσο καιρό αναβάλλεις ή κάνε μέρος της ζωής σου τον διαλογισμό. Οτιδήποτε άλλο δηλαδή εκτός της εργασιοθεραπείας.