ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Δίαιτα χωρίς γλουτένη: Η διατροφή των διασήμων και οι κίνδυνοι για την υγεία σου

Pexels

Είναι η δίαιτα που δήλωσαν ότι ακολουθούν ή έχουν κατά καιρούς ακολουθήσει πολλοί διάσημοι όπως η Kourtney Kardashian, ο Ryan Phillipe, η Jessica Alba, η Victoria Beckham, η Gwyneth Paltrow, η Lady Gaga και άλλοι πολλοί. Άλλοι κατόπιν οδηγίας του θεράποντος ιατρού τους και άλλοι με δική τους απόφαση.

Τι είναι η δίαιτα χωρίς γλουτένη

Πόσο απαραίτητη είναι στα αλήθεια η δίαιτα χωρίς γλουτένη; Pexels

Η δίαιτα χωρίς γλουτένη (δίαιτα ελεύθερης γλουτένης), είναι μία πολύ περιοριστική δίαιτα στη οποία αποκλείονται όλα τα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη. Γενικά, η δίαιτα χωρίς γλουτένη επιβάλει την αποφυγή κατανάλωσης οποιουδήποτε προϊόντος περιέχει ή παρασκευάζεται από σιτάρι, κριθάρι και σίκαλη. «Επικίνδυνο» τρόφιμο είναι επίσης και η βρώμη λόγω κινδύνου επιμόλυνσης με συστατικά των προηγούμενων.

Μπορεί να ακούγεται εύκολο, αλλά δεν είναι, γιατί ο διαιτώμενος που θα την ακολουθήσει πρέπει να αποκλείσει καθημερινά τρόφιμα όπως το ψωμί, οι φρυγανιές, τα μακαρόνια, τα δημητριακά πρωινού, έτοιμα γιαούρτια και επιδόρπια με δημητριακά ή μπισκότα, παναρισμένα κρεατικά και ψαρικά (πχ καλαμαράκια, σνίτσελ κτλ) και πολλά άλλα.

Μάλιστα, όσοι την ακολουθήσουν θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι στον χώρο που παρασκευάζονται τα τρόφιμα που πρόκειται να καταναλώσουν δεν πρέπει να υπάρχει ούτε στον αέρα σκόνη αλεύρου σίτου, κριθαριού ή σίκαλης. Επίσης, τα ίδια τρόφιμα δεν πρέπει να ακουμπήσουν επιφάνεια που προηγουμένως έχει ακουμπήσει τρόφιμο που περιέχει γλουτένη. Δηλαδή, η τοστιέρα που πρόκειται να ψηθεί μία φέτα ψωμιού χωρίς γλουτένη, πρέπει να καθαριστεί ενδελεχώς πριν την χρήση της.

Συνεχίζει να ακούγεται εύκολο; Η γλουτένη δεν υπάρχει μόνο στα τρόφιμα, αλλά και σε άλλα προϊόντα. Έτσι, όσοι ακολουθούν δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, οφείλουν να αποφύγουν ακόμη και καλλυντικά ή φάρμακα που περιέχουν γλουτένη.

Γιατί οι διάσημοι ακολουθούν δίαιτα χωρίς γλουτένη

Είτε για ιατρικούς λόγους είτε για lifestyle και απώλεια βάρους. Ας ξεκινήσουμε όμως από τους δεύτερου. Όπως προαναφέρθηκε, η δίαιτα χωρίς γλουτένη είναι μία περιοριστική δίαιτα καθώς αποκλείει σχεδόν μία ολόκληρη ομάδα τροφίμων, αυτή των δημητριακών. Πράγματι, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους, αλλά αυτό δεν είναι εγγυημένο αποτέλεσμα, διότι εάν αντικατασταθούν από ζωικής προέλευσης προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος, το αποτέλεσμα θα είναι πολύ πιθανόν η αύξηση του βάρους. Άρα, λοιπόν, όσοι ακολουθούν δίαιτα χωρίς γλουτένη χάνουν βάρος διότι περιορίζουν τις θερμίδες που προσλαμβάνουν σε ημερήσια βάση. Όπως δηλαδή με κάθε άλλη δίαιτα.

Υπάρχουν όμως και κίνδυνοι διατροφικών ανεπαρκειών, οι οποίοι δεν πρέπει να αγνοούνται. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του ασβεστίου. Τα δημητριακά δεν είναι πλούσια πηγή ασβεστίου, αντίθετα έχουν μικρή περιεκτικότητα σε αυτό το μέταλλο. Αποτελούν όμως τρόφιμα που καταναλώνουμε καθημερινά και σε μεγάλες ποσότητες. Ως εκ τούτου, η συνεισφορά τους στην ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Έτσι, αποκλείοντάς τα από την διατροφή μας χωρίς την πρόσληψη κάποιου συμπληρώματος ή χωρίς να αναπληρώσουμε την πρόσληψη ασβεστίου από άλλα τρόφιμα, εγείρεται κίνδυνος ανεπάρκειας του μικροθρεπτικού αυτού συστατικού.

Ο ιατρικός λόγος (και αποδεκτός) για τον οποίο ένας άνθρωπος αναγκάζεται να ακολουθήσει δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, ακούει στο όνομα κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη. Είναι μία νόσος στην οποία η κατανάλωση έστω και ορισμένων χιλιογραμμαρίων (mg) γλουτένης προκαλεί έντονα συμπτώματα από το λεπτό έντερο. Είναι μια σοβαρή νόσος και η θεραπεία της είναι μόνο διατροφική, μέσω αυτής της δίαιτας.

Οι διατροφικές μας επιλογές, είναι κομμάτι του εαυτού μας

Ως ένα σημείο αντικατοπτρίζουν βιώματα, πεποιθήσεις και γνωρίσματα του χαρακτήρα μας. Αφού, λοιπόν, είμαστε απλοί καθημερινοί και ισορροπημένοι άνθρωποι, γιατί να καταφεύγουμε σε εξτρεμιστικές δίαιτες χωρίς να υπάρχει σοβαρός ιατρικός λόγος;