ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Vivienne Westwood: Ένας αποχαιρετισμός στη βασίλισσα του punk

Pool BASSIGNAC/BUU/Gamma-Rapho via Getty Images

Ο κόσμος της μόδας αλλά και γενικότερα ο κόσμος μετράει μια ακόμα σημαντική απώλεια. Η Vivienne Westwood πέθανε την Πέμπτη, 29 Δεκεμβρίου σε ηλικία 81 ετών «ειρηνικά» όπως ανέφερε η επίσημη ανακοίνωση του οίκου της αφήνοντας όλους εμάς να θυμόμαστε την εμβληματική προσωπικότητά της.

«Η Vivienne Westwood πέθανε περιτριγυρισμένη από τα αγαπημένα της πρόσωπα στο σπίτι της στο Clapham στο Νότιο Λονδίνο. Συνέχισε να κάνει τα πράγματα που αγαπούσε, μέχρι την τελευταία στιγμή, σχεδιάζοντας, δουλεύοντας πάνω στην τέχνη της, γράφοντας το βιβλίο της και αλλάζοντας τον κόσμο προς το καλύτερο. Έζησε μια καταπληκτική ζωή. Η καινοτομία και ο αντίκτυπός της τα τελευταία 60 χρόνια ήταν τεράστια. Θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Ο κόσμος χρειάζεται ανθρώπους σαν τη Vivienne για να κάνουν μια αλλαγή προς το καλύτερο», έγραψε μεταξύ άλλων.

Πράγματι, η Vivienne Westwood έφερε την καινοτομία. Πήγε κόντρα στο κατεστημένο, έγινε σύμβολο της punk κουλτούρας, δεν σταμάτησε ποτέ να είναι ακτιβίστρια, να εκφέρει την πολιτική της άποψη μέσα από τις συλλογές της. Πριν τους κορσέδες, το καρό, το άψογο tailoring και την punk κοινότητα, η Vivienne Isabel Swire γεννήθηκε στις 8 Απριλίου 1941 σε ένα μικρό χωριό στο Tintwistle, από τον πατέρα της Gordon, εργάτη σε ένα εργοστάσιο λουκάνικων και την μητέρα της Dora, μανάβισσα.

Παρακολούθησε το Glossop Grammar School πριν μετακομίσει στο προάστιο Harrow του Λονδίνου το 1957 ενώ στη συνέχεια παρακολούθησε ένα μάθημα αργυροχοΐας για μια θητεία στο Harrow Art School (νυν Πανεπιστήμιο του Westminster). Έκανε μια μικρή καριέρα ως δασκάλα δημοτικού ενώ παράλληλα σχεδίαζε τα δικά της κοσμήματα όπου τα πουλούσε στο Portobello. Ήδη μέχρι το 1962 ζούσε μια συμβατική ζωή. Είχε παντρευτεί τον Derek Westwood με νυφικό που έραψε η ίδια ενώ το 1963 απέκτησαν μαζί έναν γιο, τον Benjamin Westwood. Χώρισαν όταν ο γιος τους έγινε τριών. Όλα άλλαξαν όταν γνώρισε τον Malcolm McLaren.

Η Vivienne Westwood και η punk rock κοινότητα των 70s

Σήμερα ίσως αποχαιρετάμε ένα από τα τελευταία σύμβολα της punk καθώς η Vivienne Westwood έβαλε το δικό της λιθαράκι στη δημιουργία αυτής της κοινότητας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 γνωρίζει τον Malcolm McLaren, μάνατζερ των θρυλικών Sex Pistols. Μαζί ανοίγουν την πρώτη της μπουτίκ στο 430 της οδού Kings στο Λονδίνο. Αρχικά με την ονομασία Let it Rock στη συνέχεια σε Too Fast to Live, Too Young to Die” μέχρι τα “Sex” “Seditionaries” και “World’s End”. Κάθε φορά που άλλαζε η συλλογή άλλαζε και το όνομα επιβεβαιώνοντας πως δεν είναι απλώς ένα μαγαζί. Ένα σημείο αναφοράς που αντικατόπτριζε τις κοινωνικοπολιτικές αλλαγές και την φιλοσοφία του κινήματος της πανκ.

Η Westwood αποτύπωσε τις ανησυχίες των νέων ανθρώπων πάνω στα ρούχα της. Σχεδίασε μαζί με τον McLaren τα iconic T-shirts που φορούσαν οι Sex Pistols πάνω στη σκηνή με την Βασίλισσα Ελισάβετ και την χαρακτηριστική παραμάνα στα χείλη της. Κατά τη διάρκεια των live τους ο Johnny Rotten και ο Sid Vicious έσκιζαν τα ρούχα τους και χρησιμοποιούσαν παραμάνες – μια αισθητική που συνδέθηκε με την Westwood.

Με τον Malcom McLaren / Daily Mirror / Bill Kennedy/Mirrorpix/Mirrorpix via Getty Images
Με τον Malcom McLaren

«Το πανκ ήταν τα πάντα για μένα και τον Malcolm. Αυτό που κάνω τώρα, είναι ακόμα πανκ – είναι ακόμα να φωνάζεις για την αδικία και να κάνεις τον κόσμο να σκεφτεί, ακόμα κι αν είναι άβολο. Θα είμαι πάντα πανκ με αυτή την έννοια».

Οι συλλογές Pirate και Mini-Crini

Η συλλογή Pirate το 1981 μαζί με τον McLaren ήταν η πρώτη της επίδειξη μόδας. Όπως είχε δηλώσει στο WWD η έμπνευση πίσω από τη συλλογή ήταν η κουλτούρα. Ήθελε να εξερευνήσει και το έκανε μέσα από μια απελευθερωτική συλλογή. Η σχέση της με τον McLaren έληξε το 1983. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο συγγραφέας Ian Kelly στο WWD με αφορμή την αυτοβιογραφία της «ήταν μια δημιουργική σχέση που κατέληξε δυσάρεστα».

Στο βιβλίο της αργότερα θα έλεγε πως μέσω εκείνου μπόρεσε να κοιτάξει την κοινωνία, την πολιτική και τον πολιτισμό. «Νοιαζόταν με πάθος για τα ρούχα και με μεταμόρφωσε από ένα κουκλίστικο πουλί σε μία σχεδιάστρια με αυτοπεποίθηση», είχε πει χαρακτηριστικά. Το 1985 παρουσιάζει τη SS1985 συλλογή με τίτλο Mini-Crini. Εξερευνά τα κοστούμια του μπαλέτου Petrushka και παρουσιάζει μια συλλογή που περιέχει tutu φορέματα του 18 αιώνα, βελούδινα με δαντελένιες λεπτομέρειες πάνω σε μοντέλα που θυμίζουν τον σωματότυπο της Marylin Monroe.

The Pagan Years

Από το 1987 έως το 1992 η Vivienne Westwood σχεδιάζει κουνώντας το δάχτυλο προς την υψηλή κοινωνία. Η Fall συλλογή της το 1987 εμπνέεται από ένα μικρό κορίτσι που είδε στο τρένο και φορούσε ένα Harris Tweed σακάκι. «Το tailoring είναι η βάση της συλλογής μου. Δεν θα γινόταν διαφορετικά αφού εκεί βασίζεται η αγγλική μόδα» θα δηλώσει αργότερα.

H βράβευσή της Vivienne Westwood από τη βασίλισσα Ελισάβετ και η συλλογή Anglomania

Από το 1993 έως το 1999 η Vivienne Westwood αλλάζει ξανά την αισθητική της. Στις 16 Μαρτίου 1993 παρουσιάζει τη συλλογή Anglomania στην οποία το καρό πρωτοστατεί μέσα από skirt suits, κορσέδες, φορέματα με ογκώδεις σιλουέτες και γραμμές. Είναι τo show με τα python platform παπούτσια κατά τη διάρκεια του οποίου η Naomi Campbell χάνει την ισορροπία της. Ένα χρόνο πριν η Westwood λαμβάνει από την βασίλισσα Ελισάβετ τον τιμητικό τίτλο OBE, Officer of the Most Excellent Order of the British Empire για τη συνεισφορά της στη μόδα. Η φωτογραφία που τη δείχνει να ποζάρει έξω από το παλάτι ενώ φαίνεται πως δεν φοράει εσώρουχα παραμένει έως σήμερα iconic. Το 2006 ο τίτλος της αναβαθμίστηκε σε εκείνον της Dame.

Martin Keene - PA Images/PA Images via Getty Images

Κατά τη διάρκεια των 90s μάς χαρίζει διάφορες iconic στιγμές καθώς τα shows της ξεφεύγουν από μια απλή παρουσίαση συλλογής. Το 1993 η Kate Moss περπατάει στην πασαρέλα φορώντας μία μίνι φούστα. Τρώει το παγωτό της ενώ από πάνω είναι γυμνή.

ARNAL/GARCIA/Gamma-Rapho via Getty Images

Μαζί με τη Naomi Campbell / Dave Benett/Getty Images
Μαζί με τη Naomi Campbell

H γνωριμία της με τον Andreas Kronthaler και η πολιτική της δράση

Το 1993 η Westwood γνωρίζει τον Andreas Kronthaler. Συγκεκριμένα, στο τμήμα Fashion Design της σχολής Εφαρμοσμένης Τέχνης στη Βιέννη όπου εκείνη δίδασκε. Παντρεύτηκαν το 1992 και συνεργάστηκαν για το brand Westwood ενώ χρόνια αργότερα το 2016 έγινε creative director για το brand Andreas Kronthaler for Vivienne Westwood. Εδώ και καιρό η πασαρέλα της Westwood ήταν ο τρόπος για να εκφράσει τις πολιτικές της απόψεις. Τα T-shirts της Spring 2006 συλλογής έγραφαν  “I Am Not A Terrorist, Please Don’t Arrest Me”, ενώ τα μοντέλα στην επίδειξη της το φθινόπωρο του 2008 έφεραν πινακίδες που απαιτούσαν δίκαιες νομικές δίκες για τους κρατούμενους του Γκουαντάναμο.

Ένα πανό στο show της συλλογής Spring 2013 καλούσε για κλιματική επανάσταση. Έδειξε την υποστήριξή της στην Αμερικανίδα Chelsea Manning και τον ιδρυτή του WikiLeaks, Julian Assange. Ξύρισε το κεφάλι της διαμαρτυρόμενη για την κατάργηση της αληθινής γούνας και των πυρηνικών όπλων, συμμετείχε σε περιβαλλοντικές φιλανθρωπικές οργανώσεις, συμπεριλαμβανομένων των Cool Earth και Greenpeace.

Θα τη θυμόμαστε για πολλά αλλά κυρίως για αυτή εδώ την ατάκα της. «Το καλύτερο αξεσουάρ μόδας είναι το βιβλίο. Α, κι ένα ζευγάρι ψηλοτάκουνα παπούτσια».