FASHION SHOW

Margiela Couture Fall 2022: Αυτό δεν ήταν πασαρέλα, ήταν ταινία (κυριολεκτικά). Και η επιτομή της couture μόδας

Maison Margiela Spring/Summer 2022 Imaxtree

Το ότι η θεατρικότητα «κυλάει» στο αίμα του John Galliano (καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Maison Margiela), είναι υποβάθμιση. Ο Galliano ανέκαθεν είχε αυτή την αισθητική την οποία όμως, πάντα κατάφερνε να παντρέψει με το forward όραμα που έχει απέναντι στη μόδα. Δεν είναι μόνο η θεατρικότητα που χαρακτηρίζει την αισθητική του, είναι αυτή η «διαστρευλωμένη» και απελευθερωμένη αντιμετώπισή του προς το ρούχο γενικά. Αυτά κάνουν τις δημιουργίες του τόσο, μα τόσο ξεχωριστές. Γι’ αυτό, και κατά τη γνώμη μου, ήταν ο καλύτερος καλλιτεχνικός διευθυντής που έχει περάσει από τον οίκο Dior. Ένας σχεδιαστής που όμως βρήκε το «σπίτι» του, στον οίκο Maison Margiela.

Στην αισθητική του θρυλικού οίκου, λοιπόν, ο Galliano βρήκε τον εαυτό του. Εδώ, έχει το ελεύθερο να κάνει ό,τι θέλει. Μπορεί να εκφραστεί απόλυτα και να δημιουργήσει ελεύθερα. Και όταν δίνεις αυτή τη δημιουργική ελευθερία σε δημιουργικούς ανθρώπους το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Στην περίπτωση της Maison Margiela Couture Fall 2022, όμως, το αποτέλεσμα είχε ξεκάθαρες δόσεις ευφυΐας. Ήταν κάτι πέρα από μια απλή παρουσίαση μόδας. Ήταν ένα fashion show, μέσα σε μια θεατρική παράσταση, μέσα σε μια ταινία γουέστερν. Ήταν όλα πολύ meta. Και αυτό το meta, ήταν τέχνη.

Cinema Inferno: Ο οίκος Maison Margiela παρουσίασε μια γουέστερν ταινία μικρού μήκους, αντί για ένα παραδοσιακό show

O John Galliano, αν και έχει αποδείξει ότι σχεδιάζει κάτι παραπάνω από ένα απλό ένδυμα με τη δουλειά του για τον ομώνυμο οίκο του, αλλά και με το έργο του στον οίκο Dior, στον οίκο Margiela βρίσκεται στο peak της καριέρας του. Εδώ, μπορεί να εκφραστεί απόλυτα και να δείξει ότι η μόδα είναι πολλά περισσότερα από απλά ρούχα. Δείχνει την επιρροή που ασκούν πάνω μας, αλλά και στην κοινωνία και πώς μπορούν να λειτουργήσουν όπως τα έργα τέχνης: προκαλώντας συναισθήματα. Αυτό επιβεβαίωσε και με την Couture Fall 2022 συλλογή Maison Margiela που παρουσίασε στα πλαίσια της Haute Couture Fashion Week στο Παρίσι.

Ο σχεδιαστής από πάντα πειραματιζόταν με τη μόδα των 20s, των 40s και των 50s. Τώρα με αυτή τη συλλογή, παρουσίασε τη δική του και πιο ολοκληρωμένη οπτική, του πώς αυτές οι μόδες, μεταφέρονται στο σήμερα. Γιατί αυτό είναι το μυστικό του Galliano. Αν και ενδίδει στην θεατρικότητα για τις δημιουργίες του, δεν δείχνουν ποτέ σαν κοστούμια, αλλά σαν couture ρούχα. Η μόδα πάντα πρωτοστατεί. Και πρωτοστάτησε και σε αυτή τη συλλογή.

Ακόμα, λοιπόν, κι αν μπορεί για λίγο να αφεθήκαμε στο «άκουσμα» αυτής της αλλοπρόσαλλης παρουσίασης μόδας, τα ρούχα ήταν ο κεντρικός χαρακτήρας. Τι έκανε, λοιπόν, ο Galliano; Έβαλε τους καλεσμένους του να κάτσουν σε έναν χώρο που θύμιζε θέατρο. Απέναντι τους είχαν την σκηνή/πασαρέλα στην οποία τα μοντέλα πρωταγωνιστούσαν σε μια γουέστερν ταινία με τίτλο Cinema Inferno. Τα λόγια ήταν ηχογραφημένα και τα μοντέλα απλά «πατούσαν» πάνω στον ήχο, ενώ κάμερες τα ακολουθούσαν , σαν να βρίσκονταν σε γυρίσματα. Το storyline; Χωρίς ξεκάθαρη συνοχή. Κεντρικοί χαρακτήρες ήταν ένα ζευγάρι που προσπαθούσε να ξεφύγει από την κακιά μάνα της γυναίκας και από καυγάδες που κατέληγαν σε μακελειό. Ένα κλείσιμο ματιού στα mass shootings που συμβαίνουν, σχεδόν, καθημερινά στην Αμερική.

Η Αμερική του παρελθόντος δεν αποκλίνει τόσο από την Αμερική του σήμερα. Το μόνο που αλλάζει είναι τα ρούχα.

Αυτή η ανάγκη του για να μιλήσει ανοιχτά και ξεκάθαρα για σημαντικά ζητήματα, έρχεται να συναντήσει την αγάπη του Galliano να προσθέτει πάντα μια «νταρκίλα» στις παρουσιάσεις του. Αυτό το πάντρεμα, αν και απροσδόκητο, βγάζει απόλυτα νόημα, έτσι όπως μας το παρουσιάζει ο σχεδιαστής, τουλάχιστον. Φυσικά, απ’ όλη αυτή τη μαυρίλα, τα ρούχα έρχονται σαν από μηχανής Θεός να «σβήσουν» την κάψα μας για μόδα, αλλά και για λίγη διαφυγή. Η αντιπαράθεση του dark storyline της ταινίας με τα πολύχρωμα και ογκώδη ρούχα της Couture Fall 2022 συλλογής, λειτούργησαν μεταξύ τους θαυμάσια.

Τα ρούχα της συλλογής

Μπορεί το storyline της ταινίας να απέσπασε για λίγο την προσοχή από τα ρούχα. Αφού μπήκαμε όμως, στο κλίμα της παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τις θαυμάσιες δημιουργίες του Galliano για τον οίκο Maison Margiela. Υπήρχε ένας συνδυασμός ρομαντισμού και goth αισθητικής στα ρούχα που τα έκαναν τρομερά ιδιαίτερα.

Από τα εκπληκτικά, ντελικάτα, διάφανα trapeze dresses και τα «αφαιρετικά», τούλινα prom dresses στο magenta φόρεμα της κακιάς μητέρας. Υπήρχε κάτι το γνώριμο, αλλά και κάτι το καινούργιο ταυτόχρονα.

Είδαμε εκπληκτικά swing coats (εδω και οι αναφορές από τα 50s), σε ογκώδεις σιλουέτες με τεράστιους φιόγκους να συνδυάζονται με sparkly γόβες. Αλλά και καουμπόικα, ανδρικά looks «ντυμένα» με κρύσταλλα. 

Έντονα χρώματα, μεγάλα, ογκώδη ρούχα και extravagant σιλουέτες, λεπτεπίλεπτα τούλια και «βαριά», metallic, ανδρικά πανωφόρια. Υπήρχε ένα όμορφο «σβήσιμο» στη βίαιη, κατά τα άλλα, ιστορία της ταινίας, που μαζί με τα πανέμορφα ρούχα πρόσφεραν ισορροπία.

Όλα είχαν λόγο υπάρξης σε αυτή την τόσο διαφορετική παρουσίαση μόδας, ακόμα κι αν φαινόταν να συμβαίνει το αντίθετο. Κανείς δεν έχει προσεγγίσει την couture μόδα έτσι και αν κάποιος είναι ικανός να το φέρει εις πέρας, αυτός είναι ο John Galliano.