FASHION NEWS

Η νέα τσάντα της Hermès από μυκήλιο μανιταριών γράφει ιστορία στη μόδα

Mathis Wienand/Getty Images/Ideal Image

Η 10η του Οκτώβρη είναι Εθνική Ημέρα Τσάντας στις ΗΠΑ  Ναι, υπάρχει από το 2013 ημέρα που υμνείται το αξεσουάρ που υπάρχει από τις αρχές του 1900. Ως όρος προέκυψε για να περιγράψει αυτό που κουβαλούσαν τότε οι άνδρες, με τις γυναίκες να περιορίζονται σε αυτά που ξέρουμε σήμερα ως πορτοφόλια.

Όταν μεγάλωσε το μέγεθος προέκυψε και η λέξη pocketbook, καθώς ήταν σε αυτό των βιβλίων τσέπης. Όπως άλλαζαν οι ανάγκες, άλλαζε το μέγεθος, το σχήμα και το χρώμα για να φτάσουμε στο σήμερα και την πληθώρα επιλογών για όλα τα γούστα, τις ώρες και τις εμφανίσεις. Επιπροσθέτως, οι τσάντες μπορούν να εκληφθούν πια και ως επενδύσεις.

H Margaret Thatcher έκανε τη λέξη handbag και ρήμα (to handbag)

Η Σιδηρά Κυρία της Μεγάλης Βρετανίας χρησιμοποιούσε την τσάντα που κρατούσε σε κάθε εμφάνιση, ως σύμβολο της δύναμης της να διατάζει. Πάντα έβγαζε από αυτήν ένα πολύ σημαντικό έγγραφο, ενώ οι σημειώσεις για κάθε ομιλία «κόβονταν» στο μέγεθος της τσάντας που είχε αποφασίσει να κρατήσει εκείνη τη μέρα.

Όπως είχε γράψει πρώην διευθυντής της Daily Telegraph στην αυτοβιογραφία του «η τσάντα της έγινε το σκήπτρο της διακυβέρνησης της». Άλλος πρόσθεσε πως «ήταν για εκείνη ό,τι το πούρο για τον Winston Churchill». Κατόπιν τούτων, το ‘to handbag’ σημαίνει ‘αδίστακτη μεταχείριση’.

Πίσω στο θέμα μας

Την τελευταία εθνική ημέρα τσάντας το Officiel παρουσίασε τις δέκα πιο ακριβές τσάντες του πλανήτη. Τρεις θέσεις της λίστας άνηκαν στην Hermès.

Η Chaine d’Ancre by Pierre Hardy ανήκει στην κατηγορία sac-bijou (τσάντα κόσμημα), δημιουργήθηκε το 2012 με περισσότερα από 11.000 διαμάντια και λευκό χρυσό και τιμάται στα 2.000.000 δολάρια.

Η Βirkin της Ginza Tanaka (τη δημιούργησε το 2008) έχει περισσότερα από 2000 διαμάντια και κοστίζει 1.9 εκατομμύρια δολάρια. Παρεμπιπτόντως, το πάνω μέρος (των κοσμημάτων) αφαιρείται και λειτουργεί ως κολιέ.

Η Birkin θεωρείται το Ιερό Δισκοπότηρο των τσαντών της εταιρίας. Η Himalaya είναι από δέρμα κροκόδειλου του Νείλου και βαμμένη κατά τρόπο που να παραπέμπει στα χιονισμένα Ιμαλάια έχει λευκό χρυσό 18 καρατίων και διαμάντια. Σε δημοπρασία του Christie’s πουλήθηκε στα 379.261 δολάρια.

Fact: Η αξία της Birkin της Hermès αυξήθηκε κατά 500% τα 35 τελευταία χρόνια -κατά μέσο όρο 14.2% το χρόνο, ποσοστό μεγαλύτερο της αύξησης που είχε η τιμή του χρυσού.

Σε ό,τι αφορά τα πιο ακριβά brands στην κατηγορία τσάντα, στο Νο1 είναι η Chanel, στο Νο2 η Fendi και στο Νο3 η Hermès και οι τιμές έχουν να κάνουν προφανώς με το όνομα των εταιριών, όπως και με την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούν.

Η Hermès χρωστά την ύπαρξή της και την επιτυχία της στα ύψιστης ποιότητας δέρματα, με τα οποία ασχολείτο ο δημιουργός της επιχείρησης, Thierry Hermès. Έφτιαχνε σέλες και λουριά για άλογα και άμαξες, με μοναδική την τεχνική του στη χειροποίητη βελονιά. Από όταν άνοιξε για πρώτη φορά την πόρτα του καταστήματος που δημιούργησε στη Rue Basse du Rempart του Παρισιού, είχε για πελάτες πλούσιους και ευγενείς από όλη την Ευρώπη -στη λίστα ήταν η αυτοκράτειρα Ευγενία και ο Ναπολέων. Σιγά σιγά άρχισε να προσθέτει προϊόντα, με τα μπαούλα και τις τσάντες να είναι από τα πρώτα new entries.

Aπό τότε (1837) μέχρι σήμερα κάθε τσάντα φτιάχνεται από έναν τεχνίτη που έχει τα δικά του εργαλεία και χρειάζεται 48 ώρες δουλειάς, έως την παράδοση. Τώρα καταλαβαίνεις γιατί οι Birkin ξεκινούν από 12.000 δολάρια και φτάνουν στα 200.000, όταν δεν έχουν κοσμήματα. Για τις τσάντες επιλέγεται το δέρμα μοσχαριού. Εκτός και αν πρόκειται για ειδική σειρά. Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουν χρησιμοποιηθεί δέρματα κροκόδειλου, στρουθοκαμήλου, κατσίκας και σαύρας -μεταξύ πολλών άλλων. Δηλαδή, ζώων των οποίων το κυνήγι απαγορεύεται σε πολλές χώρες του πλανήτη.

Σε ό,τι αφορά τα άλλα στοιχεία της τσάντας είναι ανοξείδωτο ατσάλι, με το παλλάδιο και το χρυσό να επιλέγονται για τις limited editions -των περιορισμένων κομματιών και της συγκεκριμένης μικρής χρονικής περιόδου διάθεσης.

Η νέα σελίδα του οίκου Hermès

Με ξεκάθαρα τα κεκτημένα του πολυτελούς οίκου μόδας από τους προηγούμενους αιώνες, οι διοικούντες έκριναν πως ήλθε η ώρα της προσαρμογής στις νέες ανάγκες. Δηλαδή, των βιώσιμων εναλλακτικών, εν προκειμένω του δέρματος -με αυτό των ζώων να αποφεύγεται. Σε δημοσκόπηση που έγινε το 2019  αποκαλύφθηκε πως το 37% του κόσμου στη Μεγάλη Βρετανία και το 23% αυτού στις ΗΠΑ πιστεύουν πως το δέρμα ζώων «είναι κάπως έως πολύ ακατάλληλο υλικό» για να το χρησιμοποιούν στα ρούχα.

Έκτοτε η Prada Group, τα παπούτσια της Church και ο οίκος Marchesi σταμάτησαν να χρησιμοποιούν γούνα, με τη μείωση της χρήσης του δέρματος να θεωρείται από τότε ως η φυσική συνέπεια.

Πριν τρία χρόνια η Hermès άρχισε να συνεργάζεται με τη -νέα τότε- MycoWorks, startup βιοϋλικών από καλλιέργεια μυκήλιου (βλ. το δίκτυο νημάτων ενός μύκητα), που έχει έδρα στην California. Οι βυρσοδέψες των μεν ήταν σε διαρκή επικοινωνία με τους βιοτεχνολόγους των δε, ώστε να φτιάξουν κάτι από μανιτάρι που να «μιμείται» το παραδοσιακό δέρμα. Όταν οι τελευταίοι βρήκαν την πατέντα, οι πρώτοι ανέλαβαν το περαιτέρω ραφινάρισμα της δύναμης και της αντοχής.

Το Fine Mycelium είναι πατενταρισμένη διαδικασία που δημιουργεί το κλωστοϋφαντουργικό προϊόν που προέρχεται από μανιτάρια και ονομάζεται Sylvania. Έχει αλληλοσυνδεόμενη κυτταρική δομή που προσφέρει την αντοχή και τη δύναμη του δέρματος μόσχου. Η MycoWorks θα δημιουργεί τη Sylvania και θα την αποστέλλει στη Γαλλία, όπου οι τεχνίτες θα δίνουν το χρώμα και το σχήμα που θέλουν, ώστε να δημιουργήσουν την τελευταία έκδοση της σειράς Victoria. Παρεμπιπτόντως, θα υπάρχουν και στοιχεία από δέρμα μόσχου.

Τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν στα τέλη του χρόνου. Η εταιρία διευκρινίζει ότι το δέρμα από μανιτάρι θα χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτική λύση. Δεν θα αντικαταστήσει το δέρμα ζώων. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του γαλλικού οίκο, Pierre-Alexis Dumas δήλωσε πως «με τη Sylvania, η Hermès βρίσκεται στο επίκεντρο αυτού που ήταν πάντα: της υπό εξέλιξη καινοτομίας».