OPINIONS

Coco Chanel: Η επαναστάτρια της μόδας που φόρεσε πρώτη παντελόνι

Το όνομά της είναι συνώνυμο της κομψότητας και του στιλ. Τα σχέδιά της έμειναν ανεξίτηλα και κλασικά πάνω από τέσσερις δεκαετίες μετά το θάνατό της, ενώ οι ιδέες της ήταν καινοτόμες και πολύ μπροστά από την εποχή τους.

Η Gabrielle Bonheur Chanel, γνωστή ως Coco Chanel είναι μία από τις διασημότερες σχεδιάστριες μόδας και ίσως η πρώτη γυναίκα στο κίνημα απελευθέρωσης του γυναικείου φύλου.

Το κορυφαίο γαλλικό brand αποφάσισε να διηγηθεί ψηφιακά την ιστορία του οίκου μέσα από πέντε ατμοσφαιρικά βίντεο με τον τίτλο “Once Upon a Time: Inside Chanel”.

“Ήταν η πρώτη που τα χρόνια της Belle Époque φόρεσε παντελόνι και απαρνήθηκε τα φανταχτερά φτερά, τις γούνες, τους στενούς κορσέδες και τα τεράστια φορέματα”

Ποια είναι όμως στην πραγματικότητα η συμβολή της Coco Chanel, εκείνης της ψηλόλιγνης παρουσίας που αναστάτωσε τον κόσμο της μόδας και έβαλε τη σφραγίδα της στη λέξη κομψότητα, στη γυναικεία ύπαρξη;

Γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου του 1883 όμως οι ημερομηνίες και οι εποχές δεν έπαιξαν κανένα ρόλο στη σκέψη και το έργο της.

Ανήσυχο πνεύμα και σιλουέτα που δε θύμιζε σε τίποτα τα γυναικείο πρότυπα της εποχής, η Chanel ήταν πρωτοπόρος και ανατρεπτική. Αγάπησε τη μόδα και τις γυναίκες, ενώ εκείνες φαίνεται πως την αγάπησαν πολύ περισσότερο.

Ήταν η πρώτη που τα χρόνια της Belle Époque φόρεσε παντελόνι και απαρνήθηκε τα φανταχτερά φτερά, τις γούνες, τους στενούς κορσέδες και τα τεράστια φορέματα.

Με γνώμονα πάντα τη θηλυκότητα θέλησε οι γυναίκες της εποχής να γίνουν ανατρεπτικές και να απολαμβάνουν τα στιλιστικά προνόμια των ανδρών.

Το παντελόνι ήταν μία απαγορευμένη λέξη για το γυναικείο λεξιλόγιο, ενώ για τη Chanel ήταν μία συνειδητή επιλογή.

Τόλμησε να περάσει τη διαχωριστική γραμμή των στερεοτύπων και να δημιουργήσει ρούχα που θα διευκόλυναν τις γυναίκες και θα τις απελευθέρωναν από την τυραννία της αψεγάδιαστης εικόνας.

Ήταν μία επαναστάτρια που “κήρυξε πόλεμο” με τη βελόνα της ενάντια σε όσους ήθελαν τις γυναίκες μέσα σε balloon άβολα φορέματα που δεν τους επέτρεπαν να κινηθούν. Γυναικεία κινησιολογική απελευθέρωση και αυτό ήταν μόνο η αρχή.

Ο Christian Dior είχε δηλώσει για τη Chanel: “Με ένα μαύρο πουλόβερ και δέκα σειρές μαργαριτάρια ξεσήκωσε την μόδα”

Ανέτρεψε το New Look του Dior και απέρριψε τα πολλά ρούχα (το ένα πάνω από το άλλο), τα υπερμεγέθη εσώρουχα, τα φανελένια μεσοφόρια και τα επικαλύμματα του κορσέ.

Το 1908 ξεκινά μία νέα εποχή στη μόδα με τη Chanel να αντικαθιστά τους στενούς κορσέδες με την άνεση ενός καθημερινού ταγιέρ ή ενός φορέματος με ενσωματωμένα κοσμήματα. Ήθελε η γυναικεία φιγούρα να φαίνεται φυσική, όπως και η ίδια.

Ο Christian Dior είχε δηλώσει για τη Chanel: “Με ένα μαύρο πουλόβερ και δέκα σειρές μαργαριτάρια ξεσήκωσε την μόδα”.

Τα βασικά κομμάτια της σημερινής γκαρνταρόμπας μας, αποτέλεσαν καινοτομίες της Chanel. Τα ρούχα της αγοράς δεν την κάλυπταν για αυτό και σχεδίασε ό,τι ήθελε η ίδια να φορέσει.

Ο τρόπος ζωής της Chanel, την τροφοδότησε με ιδέες για το πώς οι σύγχρονες γυναίκες πρέπει να δείχνουν, να ενεργούν και να ντύνονται. Η λεπτή, αγορίστικη φιγούρα της και τα κοντά της μαλλιά έγιναν ιδανικό.

Το διάσημο little black dress ήταν ένα ένδυμα για όλες τις γυναίκες, προερχόμενες από όλες τις κοινωνικές τάξεις. H Vogue το χαρακτήρισε ως ένα είδος “στολής” για όλες

Το μαυρισμένο δέρμα της, ο δραστήριος τρόπος ζωής της και η οικονομική ανεξαρτησία της ενέπνευσαν τις γυναίκες που αποφάσισαν να την ακολουθήσουν στην αλλαγή.

Αποτέλεσμα; Εμφανίζονται τα jersey ταγέρ και φορέματα, τα ντραπέ τουρμπάνια, τα πουκάμισα, οι πλισέ φούστες, τα γυναικεία πουλόβερ, οι μπλούζες χωρίς γιακά, τα τουιντ ταγέρ, τα blazer, οι αγαπημένες της δίχρωμες γόβες χωρίς φτέρνα, τα strapless φορέματα και οι καμπαρντίνες.

Το διάσημο little black dress ήταν ένα ένδυμα για όλες τις γυναίκες, προερχόμενες από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Δεν της άρεσαν οι διακρίσεις, δεν τις επικροτούσε για αυτό και το “LBD” χαρακτηρίστηκε από τη  Vogue ως ένα είδος “στολής” για όλες.

Η ασυνείδητη της ανάγκη για κοινωνική ισότητα αποτυπώθηκε ξεκάθαρα και στην καθιέρωση του μαυρίσματος από τον ήλιο. Αυτό που για εμάς φαντάζει αυτονόητο, στις αρχές του 19ου αιώνα ήταν συνδεδεμένο με τα κατώτερα στρώματα και τις χειρωνακτικές εργασίες.

“Στη μόδα ξέρεις ότι έχεις επιτύχει, όταν υπάρχει κάποιο στοιχείο αναστάτωσης” έλεγε και πιθανότατα είχε απόλυτο δίκιο

Η εμμονή στο λευκό δέρμα καταρρίφθηκε όταν τυχαία η Chanel απέκτησε μαυρισμένο δέρμα κατά τις διακοπές της στη γαλλική Ριβιέρα τη δεκαετία του ’20. Από τότε και στο εξής το ηλιοκαμμένο δέρμα θεωρείται σέξι και υγιές χάρη σε αυτή.

Ήταν εκείνη που κατόρθωσε να κάνει τις γυναικείες πυζάμες κοινωνικά αποδεκτές, ενώ ενέταξε στις γυναικείες ντουλάπες τα παντελόνια, τα μικρά αγορίστικα καπέλα και το total look.

Η τάση του ανδρόγυνου στιλ έχει τις απαρχές της στη φιλοσοφία της Chanel, η οποία καθιέρωσε το unisex style, τα γυναικεία “boxy” ταγιέρ και το κοντά μαλλιά.

“Για να είσαι αναντικατάστατος πρέπει να είσαι διαφορετικός” είχε πει και το κατέκτησε για όλες τις γυναίκες, μέσω της ενασχόλησής της με τη μόδα.

Το έργο της χαρακτηρίζεται σημαντικό όχι μόνο για όσα κατάφερε αλλά και εξαιτίας του μέσου μέσω του οποίου τα πέτυχε. Η μόδα ήταν για κάποιους ευτελής και η Chanel δίδαξε πως μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο κοινωνικών αλλαγών.

“Στη μόδα ξέρεις ότι έχεις επιτύχει, όταν υπάρχει κάποιο στοιχείο αναστάτωσης” έλεγε και πιθανότατα είχε απόλυτο δίκιο.