FASHION SHOW

8 φορές που η queer κοινότητα γιορτάστηκε στην πασαρέλα

AP Photo Vianney Le Caer/Invision

Η μόδα είναι ένα μέσο προσωπικής έκφρασης. Είναι ένας τρόπος του πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας. Πώς θέλουμε ή επιτρέπουμε τους άλλους να μας βλέπουν. Έχουμε τη δύναμη να το κάνουμε αυτό, μέσω του στιλ μας. Και όσο κι αν υπάρχουν στερεοτυπικές αντιλήψεις για το στιλ-τη μόδα-για τη σεξουαλικότητα, όλα, κάποια πράγματα είναι de facto. Αν, λοιπόν, πω ότι η βιομηχανία της μόδας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί gay, είναι περισσότερο ένα ρεαλιστικό statement, παρά μια στερεοτυπική αντίληψη.

Η ιστορία της μόδας εξάλλου, έχει επηρεαστεί από την queer κοινότητα και το αντίθετο. Και η μόδα έχει υπάρξει μέσο/διέξοδος για πολλούς της LGBTQI+ κοινότητας, στο να εκφραστούν μέσω αυτής. Στο να επιτρέψουν στον κόσμο να δει την πραγματική τους ταυτότητα ή μέρος αυτής. Από τη στιγμή, που η εικόνα μας, «διαφορετική» ή μη, κρίνεται, από το σώμα ως και τα ρούχα που φοράμε, είναι στο χέρι μας το τι θα προβάλλουμε προς τα έξω. Και πολλά μέλη της queer κοινότητας, έχουν χρησιμοποιήσει τη μόδα για να κάνουν αυτό ακριβώς.

Όσο, λοιπόν, η μόδα έχει βοηθήσει στην προσωπική έκφραση εαυτού, η βιομηχανία καθ’ αυτή, δεν είναι πάντα «εκεί» για την queer κοινότητα. Το ξέρω, ακούγεται οξύμωρο, από τη στιγμή που στηρίζω ότι η βιομηχανία είναι “gay”. Σε αυτό που, κατά τη γνώμη μου, υπάρχει έλλειψη όμως, είναι στην πασαρέλα.

Είναι “queer” οι πασαρέλες;

Παλαιότερα, υπήρχε έλλειψη αναφορών της queer κοινότητας -άρα και κουλτούρας- στην πασαρέλα. Ειδικά, αν σκεφτεί κανείς την τεράστια επιρροή που έχει ασκήσει στην ιστορία της μόδας. Από τους queer σχεδιαστές μόδας, μοντέλα, τη μόδα των drag queens κ.ο.κ. Αν και η κοινότητα ασκούσε επιρροή, δεν γίνονταν πάντα εμφανείς αναφορές σ’ αυτή, στα runways.

Φυσικά, αυτό άλλαξε (και συνεχίζει ν’ αλλάζει) με τα χρόνια. Όταν ο Christopher Bailey στη Spring/Summer ’18 συλλογή του, παρουσίασε ρούχα με τη σημαία του Pride, ο κύβος ερρίφθη. Ακόμα κι αν έγινε με ένα «κραυγαλέο» και κάπως στερεοτυπικό τρόπο, το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο. Και το brand συνέχισε να στηρίζει την queer κοινότητα, όχι μόνο μέσω των συλλογών του, αλλά συνεισφέροντας με δωρεές.

Πλέον, η queer κοινότητα είναι πιο ελεύθερη στο να εκφράσει απόλυτα ό,τι θέλει να εκφράσει. Όλο και περισσότεροι queer ή μη σχεδιαστές παρουσιάζουν τις συλλογές τους στις Εβδομάδες Μόδας. Και αυτή τη φορά, χωρίς να διαπραγματευτούν το “queerness” τους. Με περισσότερη ελευθερία μπορούμε πλέον να γιορτάσουμε την LGBTQI+ κοινότητα. Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει ότι έχει γίνει και απόλυτα κοινωνικά αποδεκτή απ’ όλους. Υπάρχει ακόμα δουλειά σ’ αυτό, το σημαντικό όμως είναι ότι έχει τη μόδα με τη μέρος της. Παρακάτω 8 φορές που το έχει αποδείξει.

Thierry Mugler SS’92

Η θρυλική drag queen, Lypsinka, «άνοιξε» το show του Thierry Mugler, το 1992. Φορώντας 4 διαφορετικά looks στην πασαρέλα, η Lypsinka έκανε μια από τις πιο ιστορικές εμφανίσεις στο runway. Το campy στιλ της σε συνδυασμό με τις high-fashion δημιουργίες του Mugler, πρόσφεραν ένα πραγματικά εντυπωσιακό show στην πασαρέλα.

Jean Paul Gaultier Haute Couture SS’ 98

queer κοινότητα, πασαρέλα Getty Images / Pierre Vauthey/Sygma

O Jean Paul Gaultier ήταν ανέκαθεν οπαδός της queer κοινότητας, ανεξαρτήτως σεξουαλικών προτιμήσεων. Έχει σε πολλές περιπτώσεις, επηρεαστεί από την queer κοινότητα για τις συλλογές τους. Έχει γιορτάσει πολλές φορές θρυλικά πρόσωπα της κοινότητας στις πασαρέλες του. Όλα αυτά, ενώ ταυτόχρονα κατέρριπτε τα γένη με τις δημιουργίες του. Στη SS’ 98 συλλογή του, φόρεσε φούστες σε άνδρες και έδωσε, υπό μια έννοια, το ΟΚ στους άνδρες να φορούν ό,τι θέλουν. Και στις γυναίκες το ίδιο.

Alexander McQueen FW’98

Louisa Buller / Louisa Buller

Δεν χρειάζεται όλες οι αναφορές στην queer κοινότητα να είναι, αυτό που λένε και οι Άγγλοι “in your face”. Η ιστορία της μόδας και της κοινότητας έχει μεταδοθεί μέσα από τις πασαρέλες και με πιο έμμεσους τρόπους. Η “Joan” συλλογή του Alexander McQueen για τη FW’ 98 συλλογή, είναι ένα παράδειγμα. Το γεγονός ότι η Ιωάννα της Λωραίνης φημολογούνταν ότι είναι trans, έκανε τον σχεδιαστή να δημιουργήσει ένα επικό show. Μοντέλα χωρίς ξεκάθαρη σεξουαλική ταυτότητα, ήταν «εγκλωβισμένα» σε φωτιές (όπως και η σεξουαλικότητά τους). Η μάρτυρας που ντύνονταν σαν άνδρας, ενώ ήταν γυναίκα, πάλεψε για τον σκοπό της και το ίδιο και ο σχεδιαστής. «Ο καθένας μπορεί να είναι μάρτυρας για τον σκοπό που στηρίζει. Εγώ να ήμουν μάρτυρας της ομοφυλοφυλίας από τα έξι μου», δήλωσε τότε ο McQueen.

Chanel Haute Couture Spring 2013

queer κοινότητα, πασαρέλα AP Photo / Christophe Ena

Όσο κι αν η βιομηχανία της μόδας αποδέχεται τους gay άνδρες, με τις λεσβίες γυναίκες τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Ακόμα και σήμερα υπάρχει η στερεοτυπική αντίληψη ότι οι λεσβίες είναι «νταρντάνες» και όχι αρκετά «κομψές» για τη μόδα. Ο Karl Lagerfeld αποφάσισε να βάλει ένα τέλος σ’ αυτή την αντίληψη, συμπεριλαμβάνοντας gay γυναίκες στις συλλογές του. Στο κλείσιμο της Couture Spring 2013 συλλογής της Chanel, παρουσίασε τον «γάμο» δυο γυναικών. Έντυσε τα τα μοντέλα με matching νυφικά, οι οποίες κατά τη διάρκεια του show, κρατούσαν χέρια. Ο σχεδιαστής στο τέλος του show, δήλωσε με την κίνησή του αυτή τη στήριξή του στη νομιμοποίηση gay γάμου.

Raf Simons SS’17

queer κοινότητα, πασαρέλα Ο Raf Simons με πουκάμισο από τη SS'17 συλλογή του / AP Photo / Evan Agostini/Invision
Ο Raf Simons φορώντας πουκάμισο από τη SS’17 συλλογή του

Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο φωτογράφος Robert Mapplethorpe ήταν υποστηρικτής των gay δικαιωμάτων. Μέσα από τη δουλειά του γιόρταζε την κοινότητα διαρκώς. Ακόμα κι αν τα έργα του θεωρούνταν προκλητικά για την εποχή (’60s-’80s). Ο Raf Simons, λοιπόν, αποφάσισε να γιορτάσει τον θρυλικό καλλιτέχνη αλλά και τη gay κοινότητα μέσω της SS’17 συλλογής του. Τύπωσε τις φωτογραφίες του Mapplethorpe σε πουκάμισα, παντελόνια, jackets για την ανδρική συλλογή. Αυτός ήταν ένας τρόπος να τιμήσει τον φωτογράφο και την queer κοινότητα μέσα από τα έργα του τρομερού Mapplethorpe.

Ashish FW’17

Ο Ashish Gupta είναι γνωστός για τις συχνά πολιτικού περιεχομένου παρουσιάσεις του. Επίσης, είναι γνωστός για την αγάπη του στα «φανταχτερά» ρούχα. Υπάρχει πάντα μια ευχάριστη διάθεση στις δημιουργίες του και πάντα αναφορές στην queer κοινότητα. Πάρε για παράδειγμα, τη FW’17 συλλογή. Έντυσε μουσάτους άνδρες με στραφταλιζέ ρούχα που έγραφαν «Γιατί να είσαι στεναχωρημένος, ενώ μπορείς να είσαι gay?» (=λογοπαίγνιο της λέξης gay που στα αγγλικά μεταφράζεται ως χαρούμενος).

Burberry SS’18

ΑP Photo / Vianney Le Caer/Invision

Αν και υπάρχει κάτι το κλισέ στο να χρησιμοποιεί κανείς στη σημαία του Pride σε ρούχα, ένα είναι σίγουρο. Κάνεις ξεκάθαρη δήλωση. Για την τελευταία του συλλογή για την Burberry, o Christopher Bailey έκανε δήλωση. Δήλωσε τις σεξουαλικές του προτιμήσεις και τίμησε τη νέα γενιά queer ανθρώπων της μόδας. Η SS’18 συλλογή του συμπεριλάμβανε τη σημαία του Pride με διάφορους τρόπους. Μέσα από κάπες, φούστες, jackets. Ο σχεδιαστής ήθελε να κάνει «δήλωση» και το κατάφερε, προσφέροντας παράλληλα κομψές δημιουργίες.