MADE IN GREECE

2WO+1NE=2: Για τη Στέλλα Παναγοπούλου και τη Βαλίσια Γκότση το να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο brand ήταν μονόδρομος

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

Αυτό που με ενθουσίαζε πάντα στη μόδα -και αυτό που συνεχίζει να με κρατάει σε αυτή-, είναι οι inspiring προσωπικότητες του χώρου αυτού. Δηλαδή, ναι, ΟΚ, μπορεί να υπάρχουν μερικά μεγάλα ονόματα που θαυμάζεις -στον διεθνή και εγχώριο χώρο της μόδας-, αλλά αυτό που στα μάτια μου δείχνει την εξέλιξή της, είναι η φρέσκια προσέγγιση από νέους δημιουργούς που αποδομούν, αν θες, την έννοια της μόδας και πώς πρέπει να την αντιμετωπίζουμε.

 

Σε ό,τι αφορά τη μόδα στη χώρα μας, συχνά κάνω πισωγυρίσματα. Δηλαδή, από τη μια, αναγνωρίζω τις νέες προσθήκες στον χώρο αυτό που με κάνουν να ενθουσιάζομαι για την ελληνική μόδα, αλλά η φιλοσοφία του κάθε brand από την πλευρά του design, στο πόσο ευέλικτο είναι με την ποικιλία στα μεγέθη μέχρι και τα υλικά που χρησιμοποιεί, συχνά με απογοητεύει. Υπάρχουν, λοιπόν, καλά παραδείγματα και λιγότερο καλά. Το 2WO+1NE=2 είναι ένα από τα θαυμάσια παραδείγματα. Είναι όσα θεωρώ ότι πρέπει να χαρακτηρίζουν ένα ελληνικό brand που έχει βάση στην Ελλάδα και απευθύνεται στο ελληνικό κοινό (ως επί το πλείστον τουλάχιστον).

Στη θεωρία, ο τρόπος που έχουν σκεφτεί οι σχεδιάστριες του 2WO+1NE=2 να στήσουν το brand τους, βγάζει απόλυτα νόημα. Αυτό σε συνδυασμό με το έξυπνο design και έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα ενός fashion brand που στοχεύει στην εξέλιξη της μόδας. Όχι γιατί τα ρούχα του είναι τα πιο “trendy” (ως προς την παροδικότητα του σχεδίου τους). Αλλά γιατί, από τη σύλληψη της κάθε συλλογής, την παραγωγή, την παρουσίαση των κολεξιόν, μέχρι και τα υφάσματα του κάθε ρούχου, για εμένα, δείχνουν ποια είναι (ή ποια θα έπρεπε να είναι), η εξέλιξη της μόδας.

Το 2WO+1NE=2 είναι η καλύτερη εκπροσώπηση της ελληνικής μόδας

Η Στέλλα Παναγοπούλου και η Βαλίσια Γκότση είναι οι γυναίκες «πίσω» από το 2WO+1NE=2 και πρόκειται για δύο ανθρώπους που οραματίζονται τη μόδα με βιώσιμο τρόπο. Τι εννοώ με αυτό: Ότι ο τρόπος που αντιμετωπίζουν το ένδυμα, σημαίνει ότι θα έχει διάρκεια. Σε έναν χώρο που βασίζεται στο πόσο αναλώσιμα είναι τα ρούχα, το να αφοσιώνεσαι στη διαχρονικότητα και τη βιωσιμότητα ενός ενδύματος, έχει μεγάλο ρίσκο. Και το ρίσκο είναι ακόμη μεγαλύτερο στην Ελλάδα, που ακόμα και σήμερα, μάς «κερδίζει» το φθηνό και το «εύκολο» ρούχο που μπορούμε να φορέσουμε μια και δυο φορές (ή και καμία), και το οποίο μετά θα καταλήξει στα σκουπίδια. Η Στέλλα και η Βαλίσια όμως, στοχεύουν στο να εκπαιδεύσουν το καταναλωτικό κοινό και να τους προσφέρουν κάτι που λίγα fashion brands (ξένα αλλά και ελληνικά), δεν μπορούν να μας παρέχουν: longevity.

Η διάρκεια ζωής που έχει ένα ρούχο, λοιπόν, για τις σχεδιάστριες του 2WO+1NE=2 δεν περιορίζεται στο σχέδιό του ή πόσο σύγχρονο ή διαχρονικό θα είναι. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το κάνουν μοναδικό. Το κάθε ρούχο έχει βάθος, σκέψη, concept, έχει φτιαχτεί με φυσιολογικότατους ρυθμούς (το αντίθετο της μαζικής παραγωγής ρούχων), αλλά και με αγνά και οργανικά υλικά που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Το να δημιουργήσουν, λοιπόν, ένα απόλυτα βιώσιμο brand (όχι μόνο στα χαρτιά, αλλά και στην πράξη), ήταν μια μεγάλη πρόκληση, για δυο λόγους: Πρώτον, γιατί δεν υπάρχουν οι πόροι στην Ελλάδα που θα στηρίξουν μια τέτοια πρωτοβουλία και δεύτερον, γιατί όταν το κοινό δεν είναι πλήρως ενημερωμένο για το πώς λειτουργεί στην πραγματικότητα ένα αληθινά βιώσιμο brand, τότε παραξενεύεται γιατί το κόστος είναι υψηλότερο απ’ ό,τι μπορεί να έχει συνηθίσει ή γιατί δεν έχει τεράστια ποικιλία σε ρούχα, όπως αυτή που θα βρεις στα brands της fast fashion.

Το 2WO+1NE=2 όμως, εμμένει στις απόψεις του και τίποτα δεν πρόκειται να σταματήσει τη Στέλλα και τη Βαλίσια από το να συνεχίσουν να προσεγγίζουν τη μόδα όπως τους εκφράζει απόλυτα: με (οικολογική) συνείδηση, με όραμα και φαντασία απέναντι στο ρούχο, αλλά και τον χώρο αυτό.

Αυτό είναι που εμένα με ενθουσιάζει με τη μόδα. Ειδικά όταν πρόκειται για Έλληνες δημιουργούς που αντιστέκονται στην παροδικότητα, η οποία χαρακτηρίζει τον χώρο της μόδας. Μπορώ, λοιπόν, με υπερηφάνεια να πω ότι το 2WO+1NE=2 είναι ένα ελληνικό fashion brand που εμπνέει και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και για όλα τα υπόλοιπα του χώρου αυτού.


Αν δεν σε έπεισα, η κουβέντα μου με τις σχεδιάστριες, θα σε πείσει σίγουρα.

– 2WO+1NE=2. Θέλω μια εξήγηση για το όνομα του brand σας!

Το όνομά μας προήλθε από μια μελέτη σχετικά με τον σουρεαλισμό στον κινηματογράφο που δημοσίευσε ο Γάλλος ποιητής και δραματουργός Pierre Albert-Birot το 1919 στο avant-garde art περιοδικό SIC (το οποίο εμπεριείχε γραπτά αφιερώματα Φουτουριστών, Σουρεαλιστών και Ντανταϊστών). Ο τίτλος του άρθρου ήταν “2+1=2”!

– Υπάρχει ένα ενδιαφέρον concept σε ό,τι αφορά την έμπνευση των συλλογών σας, όπου εμπνέεστε από μια διαφορετική πόλη, κάθε φορά. Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγετε αυτή την πόλη;

Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κριτήριο με το οποίο επιλέγουμε τις πόλεις για κάθε συλλογή. Στα πρώτα χρόνια του brand η επιλογή γινόταν βασισμένη σε πόλεις που είχαμε επισκεφθεί ή θα θέλαμε να επισκεφθούμε. Στην πορεία όμως, η επιλογή άρχισε να γίνεται πιο αυθόρμητα. Μπορεί να ανακαλύπταμε τη δουλειά κάποιου καλλιτέχνη που θαυμάζουμε ή να πέφταμε πάνω στη φωτογραφία κάποιου επιβλητικού τοπίου και έτσι να θέλαμε να μελετήσουμε περισσότερο τον τόπο αυτό. Στόχος μας είναι στο μέλλον να σχεδιάζουμε την εκάστοτε συλλογή στην πόλη που θα είναι αφιερωμένη.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

– Η Spring/Summer 2023 συλλογή εμπνέεται από την Τήνο. Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε στο γνωστό κυκλαδίτικο νησί;

Αρχικά αυτό που μας τράβηξε στην Τήνο είναι ότι πρόκειται για ένα νησί στο οποίο συναντήσαμε μια πληθώρα ερεθισμάτων. Η μαρμαρογλυπτική και οι τέχνες γενικότερα. Μας ιντρίγκαρε το γεγονός ότι τα όρια μεταξύ “Υψηλής” και “Λαïκής” τέχνης γίνονται ένα στην Τήνο. Το εντυπωσιακό χωριό Βώλαξ, οι Περιστεστεριώνες, που είναι διασκορπισμένοι σε κάθε γωνιά του νησιού, τα μαρμάρινα Υπέρθυρα και η σπάνια τέχνη της Καλαθοπλεκτικής είναι μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν τη σχεδιαστική μας προσέγγιση. Για πρώτη φορά, είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε με την καλλιτέχνιδα Σεβαστιάνα Κωνστάκη, σε διακοσμητικά χειροτεχνήματα σε επιλεγμένα κομμάτια της συλλογής.

Ευτυχία Βλάχου

– Πολλά από τα ρούχα της καινούργιας συλλογής περιλαμβάνουν περίτεχνα κεντήματα τα οποία δημιουργήσατε σε συνεργασία με την Σεβαστιάνα Κωνστάκη. Οι λεπτομέρειες στα κεντήματα είναι εκπληκτικές. Μιλήστε μου για τη συνεργασία σας με την Σεβαστιάνα.

Ανακαλύψαμε τη Σεβαστιάνα σε μια ομαδική έκθεση στο NOUCMAS, όπου εξέθετε ένα από τα γλυπτά της. Η τεχνοτροπία με την οποία δουλεύει, ακροβατώντας μεταξύ αρχιτεκτονικής και χειροτεχνίας μάς ενθουσίασε. Η αισθητική μας και ο τρόπος σκέψης μας συνάδουν απόλυτα και αυτό οδήγησε σε μια εκπληκτική συνεργασία η οποία πέρα από τα κομμάτια της συλλογής, επεκτάθηκε και στην παρουσίαση αυτής, πλαισιώνοντάς την και συμπληρώνοντας την εξαιρετικά η εικαστικός Κατερίνα Χάρου.

Ευτυχία Βλάχου

– Κρύβουν κάτι αυτά τα κεντήματα;

Η έμπνευση των χειροτεχνημάτων προέρχεται από τα έργα του Γιαννούλη Χαλεπά και τον τρόπο που χειριζόταν τη φόρμα, ο οποίος συναντά τη δομή των ξερολιθιών συστήνοντας τα δικά μας «φορέσιμα τοπία». Ακόμη, μας συνεπήρε η αρχιτεκτονική και η ιστορία πίσω από τους Περιστεριώνες. Μετά από την έρευνά μας, μάθαμε ότι τα σχήματα (τρίγωνα, κύκλοι, ρόμβοι κ.α.) που απεικονίζονται στους περιστεριώνες δεν είναι τυχαία. Ο κύκλος συμβολίζει πάντα τον ήλιο και τις ακτίνες του. Τα υπόλοιπα σχήματα, συνδεόμενα μεταξύ τους, δηλώνουν τα αρχικά του ονόματος του ιδιοκτήτη , την ημερομηνία κατασκευής του αλλά και απεικονίσεις όπως δέντρα και λουλούδια. Με βάση αυτή την αρχιτεκτονική γλώσσα δημιουργήσαμε το φόρεμα “Αγάπη” που κάποιος μετά από παρατήρηση θα βρει στο χειροτέχνημα που το κοσμεί τα αρχικά της Σεβαστιάνας (Σ.Κ.) αλλά και τα αριθμητικά σύμβολα του ονόματός μας “2+1=2”.

Ευτυχία Βλάχου

– Η βιωσιμότητα είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της ταυτότητας σας σαν brand. Πώς πήρατε αυτή την απόφαση όταν ξεκινούσατε το 2WO+1NE=2;

Στην πραγματικότητα δεν πήραμε κάποια απόφαση καθώς ήταν μονόδρομος για εμάς. Εξαρχής επιζητούσαμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα πρώτων και δεύτερων υλών, τον σεβασμό απέναντι στους συνεργάτες μας, αλλά και στους ανθρώπους που θα επέλεγαν τα ρούχα μας.

 

Θέλαμε να αντιταχθούμε στη λογική του fast fashion και να δώσουμε βάρος σε υψηλής ποιότητας τεχνοτροπίες και δεξιοτεχνίες.

– Με ποια βιώσιμα υλικά προτιμάτε να δουλεύετε;

Δουλεύουμε πολύ με λινό, οργανικό βαμβάκι, tencel, υφάσματα νέας τεχνολογίας, αλλά το αγαπημένο μας υλικό είναι το μαλλί. Το μαλλί είναι πολύ ανθεκτικό, δεν τσαλακώνει εύκολα, δεν είναι εύφλεκτο, δεν εμποτίζεται με μυρωδιές, δεν χάνει το σχήμα του και μπορεί να απορροφήσει το 30% του βάρους του σε υγρασία πριν το αισθανθεί κάποιος υγρό στο κορμί του. Βάφεται εύκολα χωρίς τη χρήση χημικών. Είναι 100% βιοδιασπώμενο και δεν χρειάζεται συχνές πλύσεις, εξοικονομώντας έτσι ενέργεια και νερό.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

– Νομίζω ότι υπάρχει μια σύγχυση γύρω από το κομμάτι της βιωσιμότητας στη μόδα. Σαν ένα brand που εξειδικεύεται στο sustainability, πείτε μου, τι σημαίνει για εσάς «βιώσιμη μόδα»;

Εκτός από την επιλογή φυσικών υλικών, βιώσιμη μόδα σημαίνει, όλα τα ρούχα να κατασκευάζονται υπό φυσιολογικούς ρυθμούς και εργασιακές συνθήκες, σεβόμενοι έτσι τόσο τον εργαζόμενο όσο και τον αγοραστή. Επιπλέον, για εμάς, μία ακόμη έννοια που οφείλει να συγκαταλέγεται στην ηθική μόδα είναι η συμπερίληψη. Γι’ αυτό το λόγο, σεβόμενες τις ιδιαιτερότητες του κάθε σωματότυπου, δημιουργούμε όλα τα ρούχα μας sur-mesure αποκλειστικά για την κάθε γυναίκα. Παρέχουμε αυτή τη δυνατότητα ακόμη και στο e-shop μας, όπου εκτός από τα 3 παραδοσιακά μεγέθη (S-M-L), υπάρχει και η επιλογή FIT TO SIZE.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA
Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

– Μιλήστε μου λίγο για την παραγωγή βιώσιμων ρούχων και τη διαδικασία (και τις δυσκολίες ίσως) που απαιτείται για τη δημιουργία βιώσιμων ρούχων. Πόσο εύκολο είναι να μπορείς να είσαι πιστός στην ταυτότητα ενός sustainable fashion brand στην Ελλάδα; Υπάρχουν αρκετοί πόροι που βοηθούν τους Έλληνες σχεδιαστές να διατηρήσουν ένα sustainable brand;

Είναι αρκετά δύσκολο καθώς καλούμαστε να μην ακολουθούμε την πεπατημένη οδό. Οτιδήποτε μπορεί να αφορά ένα fashion brand, σε αυτήν την περίπτωση επαναπροσδιορίζεται. Απαιτείται διαρκής έρευνα και αναζήτηση ακόμα και για τα πιο απλά και καθημερινά πράγματα. Το κομμάτι με τη μεγαλύτερη πρόκληση, στις απαρχές της εταιρείας μας, δεν ήταν η εύρεση βιώσιμων υλικών αλλά η εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού σε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Βλέπουμε, ωστόσο, ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει μια στροφή, σε ένα όλο και αυξανόμενο μέρος του κοινού, προς τη λογική της περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένης μόδας, καθώς όλο και περισσότεροι αρχίζουν να ενημερώνονται και να ανησυχούν για τις διαρκώς αυξάνουσες περιβαλλοντικές και πολιτισμικές επιπτώσεις του fast fashion.

Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπάρχει κρατική μέριμνα ούτως ώστε να γίνει ευκολότερη η μετάβαση και άλλων εταιρειών προς έναν βιώσιμο τρόπο λειτουργίας.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

Η Στέλλα Παναγοπούλου

– Γιατί να προτιμήσει ο καταναλωτής ένα «ακριβό» βιώσιμο ρούχο από ένα πιο οικονομικό που ισχυρίζεται ότι έχει φτιαχτεί από βιώσιμα υλικά (όπως αυτά που πουλάνε οι εταιρίες μαζικής παραγωγής ρούχων);

Είναι οξύμωρο να ισχυρίζεται μια εταιρεία μαζικής παραγωγής ότι έχει οποιαδήποτε σχέση με τη βιώσιμη μόδα. Ένα ρούχο δεν είναι βιώσιμο μόνο από την επιλογή του υλικού από το οποίο είναι κατασκευασμένο, αλλά αφορά σε όλη την λειτουργία και φιλοσοφία μιας επιχείρησης.

Τα βιώσιμα ρούχα δεν είναι ακριβά, καθώς η τιμή τους αντικατοπτρίζει απόλυτα το ύφασμα και τη δουλειά πίσω από την κατασκευή του η οποία γίνεται από ανθρώπους που πρέπει να αμείβονται δίκαια για την εργασία τους. Σε καμία περίπτωση ένα ρούχο δεν θα έπρεπε να κοστίζει 5€. Το τίμημα της αγοράς φτηνών ρούχων από εταιρείες μαζικής παραγωγής το επωμίζονται οι εργάτες της βιομηχανίας της μόδας που αναγκάζονται να δουλεύουν για ένα κομμάτι ψωμί εν πλω.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

– Έχετε κάποια tips για το πώς μπορεί να κάνει μια γυναίκα την γκαρνταρόμπα της πιο βιώσιμη;

Ψωνίζοντας λιγότερο και καλύτερα. Μεταποιώντας ρούχα που δεν φοράει πλέον. Στις περιπτώσεις που κάποιος δεν μπορεί να στηρίξει, πάντα, οικονομικά την αγορά ρούχων από βιώσιμες εταιρείες, θα μπορούσε να στραφεί και στην αναζήτηση vintage κομματιών.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

H Βαλίσια Γκότση

– Τάσεις της μόδας; Yay or nay;

Ποτέ δεν ακολουθούμε τις τάσεις της μόδας για τον απλούστατο λόγο ότι μετά από μια σεζόν το ρούχο χάνει την επικαιρότητά του. Η συμβουλή μας είναι να επιλέγουμε ρούχα διαχρονικά και ιδιαίτερα που αντέχουν στον χρόνο και βάση σχεδίου, αλλά και από πλευράς υλικών.

 

– Εκτιμάει τελικά, η Ελληνίδα καταναλώτρια το ελληνικό ρούχο; Γιατί να το προτιμήσει;

Η Ελληνίδα καταναλώτρια προτιμάει όλο και περισσότερο το ελληνικό ρούχο, καθώς πλέον υπάρχει μια πληθώρα αξιόλογων ελληνικών εταιρειών οι οποίες καλύπτουν όλα τα γούστα. Η ελληνική μόδα δεν υπολείπεται σε τίποτα από τη μόδα του εξωτερικού και πρέπει να ξεπεράσουμε αυτή την ξενομανία που μας μαστίζει και όπως για παράδειγμα, οι Γάλλοι στηρίζουν πρωτίστως Γάλλους και οι Σκανδιναβοί πρωτίστως Σκανδιναβούς σχεδιαστές, έτσι και εμείς να στηρίξουμε την ελληνική αγορά.

– Τι να περιμένουμε στο μέλλον από το 2WO+1NE=2;

Θέλουμε το 2WO+1NE=2 να λειτουργήσει σαν μια ομπρέλα δημιουργικότητας. Να επεκταθούν οι συνεργασίες, που ούτως ή άλλως είναι ζωτικό κομμάτι του brand, αλλά και να εξελίξουμε και οι ίδιες τη δημιουργικότητά μας προς άλλους καλλιτεχνικούς τομείς.

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA
Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

2WO+1NE=2

Site: 2plus1equals2.com

ΙG: @2plus1equals2

FB: 2WO+1NE=2