Το αιδοίο της Lorde στο νέο της άλμπουμ στέλνει ένα βαθιά πολιτικό μήνυμα
- 3 ΙΟΥΛ 2025

Η Lorde, η Νεοζηλανδή καλλιτέχνιδα κατά κόσμον γνωστή Ella Marija Yelich-O’Connor, με το πολυσυζητημένο στιλ και τη βαθιά λυρική γραφή, επιστρέφει στο προσκήνιο με το τέταρτο της άλμπουμ, Virgin και καταφέρνει και πάλι να κερδίζει την προσοχή μας όχι μόνο για τη μουσική της, αλλά και για μια τολμηρή καλλιτεχνική επιλογή που περιλαμβάνεται στην έκδοση του βινυλίου κι έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, η Lorde επέλεξε να συνοδεύσει την κυκλοφορία του βινυλίου με μια φωτογραφία του ίδιου της του αιδοίου, αποτυπωμένη με τρόπο άμεσο αλλά και βαθιά συμβολικό.
Η φωτογραφία, τραβηγμένη από τη γνωστή Αμερικανίδα φωτογράφο Talia Chetrit, παρουσιάζει ένα κοντινό πλάνο του αιδοίου της Lorde, μέσα από ένα διάφανο παντελόνι. Η εικόνα αυτή, που συνοδεύει το βινύλιο και περιλαμβάνεται σε ένα 8σέλιδο ένθετο με έγχρωμες φωτογραφίες, έχει ήδη προκαλέσει πλήθος σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τους θαυμαστές να την «βαφτίζουν» ειρωνικά ως “Lordussy“.
Η τέχνη της Chetrit και η δύναμη της γυναικείας έκφρασης
Η Talia Chetrit είναι γνωστή για τις προκλητικές, αυτοβιογραφικές και συχνά ερωτικές φωτογραφίες της, που εξερευνούν τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την εξουσία. Η συγκεκριμένη φωτογραφία της Lorde φαίνεται να συνεχίζει αυτή την καλλιτεχνική γραμμή, θυμίζοντας παλαιότερα έργα της φωτογράφου όπως το Plastic Nude ή το Handstand, που επίσης αμφισβητούν τα όρια μεταξύ προσωπικού και δημόσιου, ορατού και κρυφού.
Το εξώφυλλο του άλμπουμ, που απεικονίζει μια ακτινογραφία γυναικείας πυέλου με ενδομήτριο σπείρωμα, ζώνη και φερμουάρ, είχε ήδη αφήσει υπονοούμενα για ένα αφήγημα, με το γυναικείο σώμα στο επίκεντρο. Η πλήρης εικόνα του project όμως αποκαλύφθηκε με την έκδοση του βινυλίου.
Η εικόνα, έργο της φωτογράφου Talia Chetrit, δεν λειτουργεί ως απλή πρόκληση — αντίθετα, αναδεικνύει ερωτήματα γύρω από τη γυναικεία ταυτότητα, την αυτοέκθεση, τη σεξουαλικότητα και την πολιτική διάσταση του σώματος.
Η Lorde δηλώνει πως το σώμα, και κυρίως το γυναικείο σώμα, μπορεί να είναι φορέας μηνυμάτων πολύ πιο ισχυρών από τον εφήμερο θόρυβο ενός σκανδάλου.
Τι δηλώνει η Lorde με αυτή την εικόνα;
Το νέο άλμπουμ της Lorde περιλαμβάνει τραγούδια για το σεξ, την ανάγκη της να ευχαριστήσει τη μητέρα της και την αποδόμηση του «βάθρου» πάνω στο οποίo την έχουν τοποθετήσει οι θαυμαστές και τα media. Είναι εμφανές ότι το έργο έχει προσωπικό, έως και εξομολογητικό χαρακτήρα, απομακρυνόμενο από τους μεταφορικούς στίχους που χαρακτήριζαν τις προηγούμενες δουλειές της.
Συνεντεύξεις της ίδιας, όπως εκείνη στο Rolling Stone, δείχνουν μια καλλιτέχνιδα που αρνείται τα αυστηρά όρια της ταυτότητας. Όταν ρωτήθηκε αν ταυτίζεται με κάποιο φύλο, η Lorde απάντησε:
«Είμαι γυναίκα, εκτός από τις μέρες που είμαι άντρας».
Μια δήλωση που υποδηλώνει ρευστότητα και αντίσταση σε «κουτάκια» που θέλει να βάζει η κοινωνία.
Αντιδράσεις: Από τη σύγχυση μέχρι τον θαυμασμό
Οι αντιδράσεις του κοινού είναι ανάμεικτες. Κάποιοι θεωρούν την εικόνα ριζοσπαστική και καλλιτεχνική, άλλοι απλά υπερβολική. Στο Reddit, ένας χρήστης σημείωσε ότι η Lorde είναι «πολύ μπροστά» και προβλέπει ότι άλλοι καλλιτέχνες θα την αντιγράψουν. Από την άλλη, υπάρχουν κι εκείνοι που δεν καταλαβαίνουν την πρόθεση πίσω από τη φωτογραφία.
Σε αντίθεση με το πρόσφατο εξώφυλλο της Sabrina Carpenter, στο οποίο η τραγουδίστρια γονατίζει μπροστά σε έναν ανδρικό κορμό, ενώ ένα χέρι της τραβά τα μαλλιά, η φωτογραφία της Lorde δεν φαίνεται να προκαλεί συζητήσεις περί ανδρικής ματιάς ή μισογυνισμού. Αντιθέτως, πολλοί έχουν αποθεώσει την αισθητική της εικόνας που συνοδεύει το βινύλιο.
Μερικά Mέσα όπως η Vogue θέτουν ακόμη και πολιτικές προεκτάσεις, προτείνοντας ότι η εικόνα θα μπορούσε να αποτελεί σχόλιο ενάντια στη τρανσφοβική εμμονή με τα γεννητικά όργανα ως ορισμό του φύλου — ένα επίκαιρο ζήτημα μετά από προσφάτους περιοριστικούς νόμους σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Το αν η κίνηση της Lorde θεωρείται πρόκληση, τέχνη ή δήλωση, εξαρτάται από το πώς ο καθένας επιλέγει να ερμηνεύσει την εικόνα. Αυτό που δεν αμφισβητείται όμως είναι ότι η καλλιτέχνιδα εξακολουθεί να ανατρέπει προσδοκίες και να φέρνει συζητήσεις στο επίκεντρο του πολιτιστικού διαλόγου.
Με την κυκλοφορία του Virgin, η Lorde μάς υπενθυμίζει ότι το σώμα και η ταυτότητα παραμένουν βαθιά πολιτικά πεδία, και πως η τέχνη έχει τη δύναμη να προκαλεί, να ενοχλεί, αλλά και να απελευθερώνει.