OPINIONS

«Η βότκα είναι λιπαντικό για να κατεβάζουν τα βρακιά τους οι γυναίκες». Ο Μάρκος Σεφερλής επέστρεψε

ANT1

Πριν από λίγες ημέρες, την 1η Απριλίου 2022, η Έλενα Ακρίτα σε μία της ανάρτηση στο Facebook, ενημέρωσε το κοινό ότι ο Μάρκος Σεφερλής κέρδισε την αγωγή εναντίον της και εναντίον της εφημερίδας Τα Νέα για κειμενό της, το οποίο αναφερόταν στα «αστεία» του κωμικού, μιλώντας για ρατσιστικό και ομοφοβικό χιούμορ.

«Ο Μάρκος Σεφερλής κέρδισε την αγωγή που είχε κάνει εναντίον μου και εναντίον της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ. Προφανώς ο δημόσιος λόγος του δεν κρίθηκε από το δικαστήριο ούτε ομοφοβικός, ούτε ρατσιστικός. Οι δε δημοσιογράφοι δεν μπορούν πλέον να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους και να στηλιτεύουν τα κακώς κειμενα. Αντίθετα οφείλουν να αυτολογοκρίνονται μην και ενοχλήσουν τους οπαδούς του κακοποιητικου λόγου», ανέφερε μεταξύ άλλων στην ανάρτησή της η Έλενα Ακρίτα.

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας ανέφερε επίσης: «Η σκοταδιστική αυτή απόφαση μάς γυρίζει χρόνια πίσω: ενθαρρύνει τον ρατσιστικό λόγο προς τα άτομα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας ή τα άτομα που το ύψος, τα κιλά και το σώμα τους δεν συμφωνούν με τα στάνταρ “κανονικότητας” του κάθε Προκρούστη. Ο Σεφερλής και ο καθε Σεφερλής μπορει ανενόχλητα πλέον να χλευάζει τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες».

Σύμφωνα με όσα έγραψε η Έλενα Ακρίτα, από τα 100 χιλιάδες ευρώ αποζημίωση που ζητούσε ο Μάρκος Σεφερλής, του επιδικάστηκαν οι 8000 ευρώ, ενώ δεν έγινε δεκτό το αίτημά του για προσωποκράτηση της δημοσιογράφου και των υπευθύνων της εφημερίδας για τη δημοσίευση του άρθρου. Η ίδια μοιράστηκε επίσης το άρθρο της και τόνισε ότι δεν θα άλλαζε «ούτε και».

Το παράξενο είναι ότι το άρθρο της θα μπορούσε να είχε γραφτεί και χθες βράδυ. Γιατί πάνω που αναρωτηθήκαμε, βρε λες να είμαστε υπερβολικοί με το χιούμορ του Μάρκου Σεφερλή, αυτό επέστρεψε κοντά μας, όχι από τη σκηνή του θεάτρου αλλά από μία σειρά της Prime Time ζώνης που απευθύνεται σε όλους.

Ο Μάρκος Σεφερλής επέστρεψε στη μικρή οθόνη με τη σειρά Super Mammy (προβάλλεται κάθε Κυριακή στις 22.00 στον ΑΝΤ1), όπου υποδύεται τη Χαρίκλεια, μία «Ελληνίδα μάνα» ακριβώς όπως προστάζουν τα στερεότυπα για εκείνη. Πανταχού παρούσα και υπερπροστατευτική με τις ατάκες της για τις ζακέτες, τις νύφες κι όλα τα κλισέ που θα περίμενες. Η σειρά είναι βασισμένη σε ξένο φορμάτ, στην Ιρλανδική σειρά Mrs. Brown’s Boys του BBC Scotland, όπου κι εκεί ο δημιουργός του Brendan O’ Caroll υποδύεται μία γυναίκα, τη Mrs. Brown.

Ο O’ Caroll ξεκίνησε να δουλεύει τους χαρακτήρες της σειράς για μία ραδιοφωνική εκπομπή του 1992 ενώ η σειρά βρήκε τον δρόμο της για τη μικρή οθόνη το 2011. Αυτό το 1992 είναι που θέλω να κρατήσεις. Γιατί ακόμα και λίγα λεπτά να παρακολουθούσες από το Super Mammy που δημιούργησε για τον ΑΝΤ1 ο Μάρκος Σεφερλής, εκεί γύριζες.

Η Έλενα Τσαβαλιά, ο Γιάννης Καπετάνιος, ο Δημήτρης Σταρόβας και η Τάνια Τρύπη συμμετέχουν επίσης στη σειρά, ενώ από το πρώτο επεισόδιο είδαμε και τον Σπύρο Μπιμπίλα. Εκτός από την οθόνη κοιτάξαμε και το ημερολόγιο. 2022 έγραφε, για να μην απορήσεις κι εσύ.

Στο πρώτο επεισόδιο της σειράς υπήρχαν γκέι χαρακτήρες που παρουσιάζονταν σαν καρικατούρες για άλλη μία φορά «για να γελάσει το κοινό», με βεντάλιες και χρωματιστές ρόμπες, την ίδια στιγμή που η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα προσπαθεί καθημερινά να κατακτήσει δικαιώματα που για εμάς είναι αυτονόητα, ενώ οι γυναίκες λένε «συγχαρητήρια» σε έναν επιδειξία και κυνηγούν έναν βιαστή για να τον προλάβουν να τις βιάσει. Εν έτει 2022 ξαναλέω, την ίδια περίοδο που οι δίκες του #MeToo είναι σε εξέλιξη.

Στο σύμπαν του Μάρκου Σεφερλή οι άνδρες θέλουν μόνο σεξ, οι γυναίκες ενδίδουν για τα χρήματα αφού εκείνες νοιάζονται μόνο για ψώνια. Ο παππούς της οικογένειας γίνεται πηγή αστείων γιατί δεν ακούει τον γιατρό του κι εκείνος του βάζει το θερμόμετρο στον κ@@@ προκαλώντας ακόμα περισσότερα γέλια.

Μα πού απευθύνεται ο Μάρκος Σεφερλής πια;

H απάντηση μπορεί να έρθει από διάφορες πλευρές, από την τηλεθέαση, από τα γέλια του ζωντανού κοινού που συμμετέχει στα γυρίσματα ακόμα κι ανάμεσα στα δεκάδες οργισμένα σχόλια στο Twitter έβρισκε κανείς και κάποια που υποστήριζαν το χιούμορ του Μάρκου Σεφερλή.

Ως προς την τηλεθέαση η σειρά Super Mammy που υπογράφει ο Μάρκος Σεφερλής για τον ΑΝΤ1 ξεκίνησε δυναμικά, σημειώνοντας 14,1% στο γενικό σύνολο και 15% στο δυναμικό κοινό. Ως προς τα γέλια θα τα ακούσεις ακόμα και στη σκηνή με τη Χαρίκλεια που περιγράφει ότι έτρεχε να προλάβει έναν βιαστή στον δρόμο. Ως προς το Twitter θα δεις παρακάτω τα σχόλια που υπερασπίστηκαν το χιούμορ του Μάρκου Σεφερλή, ανάμεσα στα άλλα που δεν μπορούσαν για μία ακόμα φορά να πιστέψουν αυτό που έβλεπαν.

Ο Μάρκος Σεφερλής διχάζει το Twitter με το Super Mammy

Ναι, υπάρχει η τάση να χαρακτηρίζονται «κορεκτίλες» όσοι δεν αντέχουν το χιούμορ που γίνεται στη βάση του εξευτελισμού των φύλων, της εμφάνισης κάποιου, της σεξουαλικής του ταυτότητας.

Όταν το χιούμορ συνεχίζει να προάγει στερεότυπα από τα οποία κάποια στιγμή, αν θέλουμε να ζούμε σε μία ίση κοινωνία πρέπει να τα ξεπεράσουμε. .

Θέλουμε να αποφεύγουμε να ακούμε και να εκφέρουμε κακοποιητικό λόγο είναι φοβερό αυτό; Η πολιτική ορθότητα έχει σκοπό να προφυλάξει τις μειονότητες, τους καταπιεσμένους αυτού του κόσμου από τον κακοποιητικό λόγο. Τους φτάνει που είναι καμιά φορά κακοποιητική η πραγματικότητα, δεν χρειάζεται να βλέπουν τους εαυτούς τους ως καρικατούρα στην τηλεόραση, δεν χρειάζεται τα θύματα σεξουαλικών επιθέσεων να ακούν για επιδειξίες και βιαστές ανάμεσα σε γέλια, δεν χρειάζονται τα αστεία για την πρωκτική διείσδυση χωρίς συναίνεση.

Τα αστεία βιασμού, ο μισογυνισμός, δεν μας κάνουν να γελάμε καθόλου. Μας προκαλούν θυμό. Θυμό που όλα όσα λέμε, αγωνιζόμενοι ο καθένας από το δικό του μετερίζι για την ισότητα, για την κοινωνική πρόοδο φαίνεται ότι δεν τα σκέφτεται δεύτερη φορά κανείς, πριν γράψει, πριν παίξει, πριν προβάλει. Αλλά το πιο θλιβερό απ’ όλα είναι ότι κάποιοι ακόμα γελάνε με όλα αυτά.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΕΣΡ, ο έλεγχος που ασκείται μέσω αυτού από το κράτος στη ραδιοφωνία και την τηλεόραση «έχει ως σκοπό την αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων, καθώς και προϊόντων του λόγου και της τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική ανάπτυξη της Χώρας, καθώς και το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας».

Για ποια προστασία της νεότητας μιλάμε σε ένα πρόγραμμα που αναπαράγει συντηρητικά αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας, αυτά από τα οποία αν δεν απαλλαγούμε θα συνεχίσουμε να κάνουμε κύκλους στα σκοτάδια στο άπειρο, παρασέρνοντας μαζί μας και τη νεότητα, το αύριο, τα σημερινά παιδιά που γαλουχούνται όπως και τα προηγούμενα να βλέπουν στην τηλεόραση να επιβραβεύεται με θέσεις στην prime time ζώνη και με υψηλές τηλεθεάσεις το χιούμορ του χαβαλέ, της κοροϊδίας, του bullying στους διαδρόμους του σχολείου;

Για όλα υπάρχει μία λύση, που ακούει στο όνομα τηλεκοντρόλ. Κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει τον Μάρκο Σεφερλή να αλλάξει το χιούμορ που είχε από την πρώτη μέρα που εμφανίστηκε στην τηλεόραση ή στο θέατρο με έργα γραμμένα από τον ίδιο. Ας μείνει ο Μάρκος Σεφερλής να απευθύνεται σε εκείνους που διασκεδάζουν με το χιούμορ του. Απλά ας μην αρχίζουμε κι εμείς να πιστεύουμε ότι κανείς δεν διασκαδάζει πια με αυτό. Υπάρχουν και διασκεδάζουν. Οι εποχές προχωρούν αλλά κάποιοι μένουν πίσω. Ας τους αφήσουμε εκεί όπου είναι. Στο παρελθόν.