OPINIONS

Η Angelina Jolie ξεκινάει το δικό της brand ρούχων με ανθρωπιστικό twist. Χρειαζόμαστε ένα ακόμα celebrity brand;

@2023 Domenico Stinellis/AP Images

Υπάρχουν εκείνες οι στιγμές που διαβάζεις για τα νέα, επιχειρηματικά βήματα κάποιων celebrities που σε κάνουν να αναρωτιέσαι «γιατί;». Το να ξεκινάει ένας celebrity το δικό του brand, είτε πρόκειται για προϊόντα ομορφιάς, είτε για ρούχα ή ακόμα και είδη σπιτιού, στις μέρες μας, δεν αποτελεί φαινόμενο, αλλά κανόνα. Σε κάποιες περιπτώσεις, όταν αυτός ο άνθρωπος ασχολείται με κάτι διαφορετικό από το βασικό του επάγγελμα, βγάζει απολύτως νόημα και άλλες φορές πάλι, καθόλου. Το γεγονός ότι η Angelina Jolie, λοιπόν, ξεκινάει το δικό της fashion brand, μπορεί αρχικά, στο μυαλό μας, να μην βγάζει νόημα.

Πώς γίνεται μια γυναίκα που ναι μεν, έχει κάνει μερικές αξιοσημείωτες εμφανίσεις κατά τη διάρκεια της καριέρας της -κυρίως στο κόκκινο χαλί-, να ασχολείται ξαφνικά, με τη μόδα; Ή για να τοποθετήσω την σκέψη μου καλύτερα: Πώς γίνεται μια γυναίκα σαν τη Jolie, μια ακτιβίστρια και φιλάνθρωπος, να θέλει να ασχοληθεί με μια βιομηχανία που κατηγορείται για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και που για τη δημιουργία ενός όμορφου, αλλά αναλώσιμου προϊόντος – όπως ένα ρούχο, επιβαρύνεται η υγεία του πλανήτη; Θα πρέπει να υπάρχει «κάτι» σε αυτό το project που λανσάρει η Angelina Jolie που δικαιολογεί τη νέα επιχειρηματική της ενέργεια.

Και όντως, υπάρχει. Διαβάζοντας για τη φιλοσοφία του νέου εγχειρήματος της ηθοποιού, καταλαβαίνω ότι δεν πρόκειται για ένα ακόμη “celebrity brand”.

Atelier Jolie: Το «πολυχρηστικό» fashion brand της Angelina Jolie με τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα

Φυσικά, και το fashion brand της Angelina Jolie θα είχε ανθρωπιστικό χαρακτήρα και μια συμπεριληπτική κλίση. Η ηθοποιός ανακοίνωσε τη νέα της επιχείρηση που έχει το όνομα “Atelier Jolie” και ότι πρόκειται για έναν οίκο μόδας που επικεντρώνεται γύρω από τις ανάγκες του καταναλωτή. Βάζει τους καταναλωτές στο επίκεντρο και τους επιτρέπει να έχουν τον ρόλο σχεδιαστή. Σε συνεργασία με τους μόδιστρους και τους κατασκευαστές πατρόν μπορούν να σχεδιάσουν τα δικά τους ρούχα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι προσφέρει κάτι στο οποίο ελάχιστοι άνθρωποι στον κόσμο έχουν πρόσβαση: μοναδικότητα του ενδύματος.

«Χτίζω ένα μέρος για τους δημιουργικούς ανθρώπους που μπορούν να συνεργαστούν με ταλαντούχες και ποικίλες οικογένειες, επαγγελματιών μόδιστρων, κατασκευαστών πατρόν και τεχνιτών απ’ όλο τον κόσμο. Είναι ένα ευχάριστο μέρος. Μπορεί κανείς να σχεδιάσει τα δικά του σχέδια με απόλυτη ελευθερία», αναφέρει το νέο account της ηθοποιού στο Instagram. «Όλοι μπορούμε να συλλέγουμε, να εκτιμάμε και να επηρεαζόμαστε από τα σχέδια άλλων. Αλλά η μεγαλύτερη μορφή αυτοέκφρασης -και η πιο διασκεδαστική- είναι να δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι», σχολίασε η Jolie στο μανιφέστο της για το brand.

«Γιατί να αγοράζεις απλά ένα ρούχο από έναν άλλο άνθρωπο, ενώ μπορείς να το δημιουργήσεις ο ίδιος;». Συνέχισε λέγοντας: «Η μόδα είναι τέχνη και είχα την ευκαιρία να “παίξω” μαζί της, ανά τα χρόνια. Έχω σχεδιάσει ρούχα και έχω μάθει για τις σιλουέτες από τόσους πολλούς και καλούς μόδιστρους. Οι σχεδιαστές συχνά σχεδιάζουν και εγκρίνουν τα σχέδια, αλλά είναι οι μόδιστροι που κάνουν τη διαφορά και με τους οποίους αγαπώ πραγματικά να δημιουργώ μαζί τους. Και παρ’ όλα αυτά, είναι λίγες οι φορές που αυτοί οι δημιουργοί αναγνωρίζονται ή λαμβάνουν τον σεβασμό που τους αξίζει».

Είναι αυτό ένα (ακόμα) περιττό celebrity brand;

Αν και εκτιμώ εξαιρετικά τα δημιουργικά φράγματα που θέλει να «σπάσει» η Angelina Jolie, επιτρέποντας στους ανθρώπους να αφεθούν, να έρθουν σε επαφή με τον εαυτό τους και να απελευθερώσουν οποιοδήποτε ταμπού μπορεί να έχουν για το ντύσιμό τους, πιστεύω ότι δεν θα ανταποκριθούν όλοι σε αυτό. Είναι σαν να δίνεις όλες τις ευκαιρίες στον κόσμο σε έναν άνθρωπο που δεν αντιλαμβάνεται καν την ιδέα της προσωπική άποψης ή επιλογής.

Αυτό όμως, που κάνει ιδιαίτερο το εν λόγω “celebrity brand” είναι η οικολογική συνείδηση και ο ηθικός τρόπος παραγωγής με τον οποίο σκοπεύει να λειτουργήσει. Εκτός από τη δημιουργική ελευθερία που προσφέρει στον καταναλωτή, το Atelier Jolie είναι βασισμένο και στην πιο ηθικά σωστή και ουσιαστική -κατ’ εμέ-, βιώσιμη φιλοσοφία.

Στην ουσία, τα υλικά που θα χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό ρούχων, θα είναι «νεκρά αποθέματα» (υφάσματα και υλικά που περισσεύουν από την παραγωγή ρούχων στα μεγάλα εργοστάσια μόδας), φυσικά καλής ποιότητας υπολείμματα, αλλά και vintage κομμάτια από τις ντουλάπες των πελατών του Atelier Jolie. «Θα μπορεί κανείς να μεταποιήσει ή να ανακυκλώσει ένα κομμάτι από την ντουλάπα του, εφόσον επιθυμεί να το επαναφέρει ή να τελειοποιήσει τη γραμμή του ή να του δώσει νέα πνοή. Από το να πεταχτεί στα σκουπίδια, δημιουργείς ένα ποιοτικό, οικογενειακό κειμήλιο, συναισθηματικής αξίας», σχολιάζει η Jolie στο Instagram.

Αυτό όμως που κάνει το Atelier Jolie να ξεχωρίζει πραγματικά, είναι το γεγονός ότι δημιουργεί νέες θέσεις εργασίες οι οποίες θα καλυφθούν σε ένα μεγάλο μέρος τους, από πρόσφυγες και περιθωριοποιημένες κοινότητες, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους με αξιοπρέπεια.

Ακόμα, λοιπόν, κι αν φαινομενικά, το Atelier Jolie είναι ένα ακόμα “celebrity brand”, είναι πολύ περισσότερα από αυτό. Η Angelina Jolie, με το Atelier Jolie φαίνεται να θέλει όντως να δημιουργήσει ένα safe space, για δημιουργικούς ανθρώπους που αναζητούν τη μοναδικότητα και την αυτοέκφραση μέσω του ντυσίματός τους. Ενώ, μέσα σε όλα, βοηθάει ανθρώπους να ξεκινήσουν τις ζωές τους από την αρχή με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Ναι, μπορεί να ακολουθεί το πνεύμα των καιρών, ειδικά σε ό,τι αφορά το sustainability, αλλά η προσέγγισή της είναι ουσιαστική και με εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Είναι σημαντικό να σχηματίζονται δημιουργικές κοινότητες με ανθρώπους που είναι ανοιχτοί στο να ανακαλύψουν τον εαυτό τους μέσα από τη διαδικασία της δημιουργίας ενός ρούχου από την αρχή. Και ακόμη πιο σημαντικό είναι να μάθει ο κόσμος να αξιοποιεί τα ρούχα του -ακόμα και τα παλιά-, με καλύτερο και πιο βιώσιμο τρόπο. Είναι απαραίτητο να εκπαιδευτούμε στον τρόπο που καταναλώνουμε τη μόδα.

Η Angelina Jolie, λοιπόν, χρησιμοποιεί την επιρροή που ασκεί χάρη στη φήμη και τη δημοφιλία της, στοχεύοντας στο να κάνει και τη βιομηχανία της μόδας καλύτερη και ηθικότερη και γι’ αυτό της αξίζουν συγχαρητήρια.