ΠΑΙΔΙ

Sensory play ή αλλιώς το παιχνίδι με τα πολλαπλά οφέλη: Μίνι οδηγός για να παίξεις άφοβα με το παιδί σου

Shutterstock

Sensory play ή αλλιώς αισθητηριακό παιχνίδι. Θα το έχεις ακούσει πολύ, θα το έχεις δει περισσότερο. Θα νομίζεις ότι είναι τάση των τελευταίων χρόνων. Κι όμως, έχεις παίξει κι εσύ έτσι.

Ήταν τότε που βγαίναμε στη φύση, στον δρόμο και δεν ανησυχούσαμε αν θα λερωθούμε με χώματα. Ήταν που παίζαμε με την άμμο στη θάλασσα χωρίς το «μη, θα λερωθείς». Ήταν που βρίσκαμε ζαρζαβατικά στον κήπο της γιαγιάς και τα χρησιμοποιούσαμε για μαγειρική με λάσπη. Ήταν τότε που μαζεύαμε ροδοπέταλα κι άλλα λουλούδια και προσπαθούσαμε να φτιάξουμε αρώματα.

Τι είναι το sensory play

Το sensory play δεν είναι τίποτε άλλο από αυτό που ήδη ξέρεις. Είναι ένας πολυαισθητηριακός τρόπος παιχνιδιού. Το παιδί, δηλαδή, καλείται και προκαλείται να χρησιμοποιήσει όλες τις αισθήσεις του για να παίξει. Κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο, καθώς, μόνο έτσι, μπορεί να γνωρίσει τον κόσμο, μέσω των αισθήσεων.

Sensory play, λοιπόν, είναι και το παιχνίδι στην άμμο, η βόλτα στο πάρκο, το περπάτημα, χωρίς παπούτσια, στο χορτάρι κ.α. Sensory play δεν είναι το απλό πασαλείβω τα πάντα για να λερωθώ. Φυσικά και οποιαδήποτε επαφή με υλικά τα οποία ενεργοποιούν τις αισθήσεις είναι αισθητηριακή εμπειρία, αλλά είναι λάθος να θεωρούμε πως βάζοντας, για παράδειγμα, σε ένα χαρτί τέμπερες και αφήνοντας το παιδί να βάφει με τα χέρια και να λερώνεται, πετύχαμε τον σκοπό μας. Δηλαδή, ναι μεν στο αισθητηριακό παιχνίδι δεν μας απασχολεί το αν θα λερωθούμε και φυσικά και θα συμβεί, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός.

Ο μόνος τρόπος να μάθουν τα παιδιά τον κόσμο είναι μέσω των αισθήσεων. Στις μέρες μας και ειδικά στην εποχή του εγκλεισμού με τα ελάχιστα ερεθίσματα, περισσότερο από ποτέ, είναι επιτακτική ανάγκη το αισθητηριακό παιχνίδι.

Πώς φτιάχνουμε ένα sensory play;

  • Παρατηρούμε τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Αυτή είναι η αφορμή μας. Αν για παράδειγμα, αγαπά το παραμύθι «Ραπουνζέλ», φτιάχνουμε ένα sensory play με αυτό το θέμα.
  • Αν σκοπός μας είναι να διδάξουμε κάτι για πρώτη φορά, π.χ τα ζώα των πόλων, δίνουμε τα ερεθίσματα και πάλι παρατηρούμε, ώστε στο τέλος να μιλήσουμε για το θέμα ή διαβάζουμε μια ιστορία.
  • Μαζεύουμε τα υλικά σε μια βόλτα μας με το παιδί. Βολεύει πάντα να έχουμε μια σακούλα, ένα κουτί ή ένα καλαθάκι για τους θησαυρούς μας. Εναλλακτικά, βρίσκουμε μόνες μας τα υλικά που θα βοηθήσουν στην προσέγγιση του θέματος.
  • Χρησιμοποιούμε μεγάλα δοχεία για να τοποθετήσουμε τα υλικά.
  • Οριοθετούμε τον χώρο αν υπάρχει ανάγκη, αν για παράδειγμα παίζουμε σε εσωτερικό χώρο. Δεν κάνουμε παρατηρήσεις για τον αν θα λερωθεί το παιδί ή ο χώρος.
  • Χρησιμοποιούμε μεγάλα τραπεζομάντηλα, τραπεζομάντηλα μιας χρήσης ή πετσέτες τα οποία απλώνουμε κάτω από τα καρεκλάκια φαγητού ή από τα τραπέζια που παίζουν τα παιδιά. Έτσι, θα καταφέρουμε να καθαρίσουμε πιο εύκολα τον χώρο.

Ενδεικτικά taste safe υλικά

Από 7 μηνών έως 2 χρονών (με την απόλυτη παρακολούθηση από ενήλικα) 

  • χώμα από κακάο
  • λάσπη από κακάο και νερό με λίγο ελαιόλαδο
  • χρώματα από γιαούρτι και χρώμα ζαχαροπλαστικής
  • χρώματα από αλεύρι με νερό και παντζάρι
  • σφουγγαράκια σε δοχεία με νερό και χρωματιστό νερό με χρώματα ζαχαροπλαστικής

Σε αυτή την ηλικία μια πολύ καλή δραστηριότητα είναι και το sensory food. Χρησιμοποίησε καλοβρασμένα λαχανικά και φτιάξτε παρέα με το παιδί πρόσωπα από καρότα, κολοκυθάκια, μελιτζάνες και πατάτες.

Λίγα από τα οφέλη του sensory play:

  1. Δεν υπάρχει ηλικία στο sensory play. Μπορούν να παίξουν μαζί παιδιά διαφορετικών ηλικιών, αλλά και διαφορετικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
  2. Δεν υπάρχει φύλο. Το Sensory play δεν κατηγοριοποιείται κι έτσι βοηθά στην ισοτιμία και στην ελευθερία.
  3. Βοηθά στην ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού.
  4. Πετυχαίνεται η αισθητηριακή ολοκλήρωση.
  5. Έχει παρατηρηθεί μεγαλύτερη ηρεμία στα παιδιά που χρησιμοποιούν το sensory play.
  6. Τα παιδιά παρατηρούν, επιλύουν προβλήματα και παίρνουν αποφάσεις.
  7. Μαθαίνουν να συνδέουν την εικόνα με την αίσθηση που τους αφήνει.
  8. Μέσω του sensory play τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται μεταξύ τους.

Πες ναι στο sensory play και θα δεις άμεσα τα οφέλη του. Είναι σημαντικό τα παιδιά να παίζουν με αυτούς τους τρόπους προκειμένου να γνωρίσουν καλύτερα τον κόσμο. Οι μυρωδιές, οι γεύσεις, τα όσα πιάνουμε, βλέπουμε και ακούμε μας συνδέουν με τον ίδιο μας τον εαυτό.

Ευχαριστούμε την Ευτυχία Βαρσαμή* για τις συμβουλές.

Ευτυχία Βαρσαμή είναι Ψυχοπαιδαγωγός, απόφοιτος ΦΠΨ του ΕΚΠΑ με ειδίκευση στην ψυχολογία και ψυχοπαθολογία βρεφών και νηπίων, κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στις Θεατρικές Σπουδές του ΑΠΚυ, με ειδίκευση στη Θεατρική Αγωγή. Απόφοιτος του Επιμορφωτικού εργαστηρίου ΑΝΙΜΑ για τη δημιουργική και καλλιτεχνική εκπαίδευση. Από το 2009 έχει εργαστεί στην προσχολική αγωγή, έχει δουλέψει στην παράλληλη στήριξη, ενώ, ταυτόχρονα, ασχολούνταν με την εμψύχωση θεατρικού παιχνιδιού, τα ψηφιακά μέσα στην εκπαίδευση και την εκπαίδευση μέσω τέχνης. Τον τελευταίο χρόνο ασχολείται με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων, τα οποία θα εκδοθούν σύντομα και με τη συμβουλευτική.